Áprilisi síelés a Mölltaler gleccseren

2016.04.27. Szántó György

Aki április utolsó napjaiban elhaladt az M3-as autópálya gyöngyösi szakaszán és felpillantott a Mátra irányába, fehér lejtőkre lehetett figyelmes. Ilyenkor a síelők szíve megdobban, de a kábulat rendszerint nem tart sokáig, ahogy az áprilisi tél sem...
Flattach után egy meredek nyolc km-es szerpentines úton érjük el a központi parkolót. Fotó: Szántó György
Néhány héttel korábban az osztrák Alpok lejtőit még síelők tömegei uralták, így Heiligenblut pályáit is, amely április 10-én fogadta a szezon utolsó látogatóit. A pályák még ekkor is -; a meleg ellenére - hibátlan állapotban voltak; a félállomásig nehézségek nélkül le tudtunk síelni. A nap végén szomorúan búcsúztunk el a környéktől, ám nem búslakodtunk sokáig, hiszen autónkat az innen mintegy 50 km-re elterülő Mölltaler Gleccser felé irányítottuk.

A főúttól festői kaptatón jutottunk fel a 8 km-re fekvő központi parkolóba. Nagy tömegeknek semmi jelét sem tapasztaltuk. A vonat, amely a pályarendszer közepéig 10 perc alatt ért fel, félig üresen közlekedett. Innen, a hegy közepétől indulnak a kabinos felvonók, melyek segítségével a 3122 méteres Gleccser tetejére juthatnak fel a sízők.
Fotó: Szántó György
Ahogy kiszálltunk a felvonóból, lenyűgöző panoráma tárult elénk. Csodálatos kép: hóval borított hegyek, völgyek, csend és nyugalom lengte be a tájat. Aki idáig feljön, annak tanácsos felmásznia a kereszthez. Két útvonalat választhatunk. Megközelíthetjük oldalról - ez a könnyebb út - vagy az acélsodrony segítségével is feljuthatunk, ami inkább a bátrak sportjának számít.
A legmagasabb pontra gyalog kötelek segítségével mehetünk fel. Fotó: Szántó György
A Mölltaler Gleccser Karintia egyetlen téli-nyári sípályája, amely Budapesttől 630 km-re található. Ahogy az M1-es autópályán elhagyjuk az országhatárt, folytassuk utunkat az A4-en, majd térjünk az 50-es főútra, azt követően pedig az S31-et és az S4-et vegyük célba. Majd folytassuk utunkat az A2-n egészen Villachig, innen pedig haladjunk a Tauern Autobahnon Spital an der Drauig, ahol térjünk le az autópályáról. Innen a 106-os úton autózzunk tovább Flattachon keresztül, egészen a Mölltal lábánál találató parkolóig. Innen a a gleccser express segítségével juthatunk el a pályák aljáig, ahol mindenki abba a felvonóba szállhat be, amely a kedvenc lejtőjéhez felviszi.
A sebes vonat ami kb nyolc perc alatt visz fel a 2200m magasságra. Fotó: Szántó György
A parkolói irányítók, a jegypénztárosok, a helyi idegenforgalomban dolgozók fölöttébb udvariasak, kedvesek és segítő készek, ami manapság ritkaság számba. A régió térképe hibátlan, de némely pályabesorolással vitába lehetne szállni: vannak olyan lejtők, amelyek inkább piros jelzést kívánnának meg, mint a meglévő feketét. Sebaj, fő az óvatosság!
Fotó: Szántó György
Délben és a délutáni sízést követően a 2800 m magasságban található, minden igényt kielégítő Panorama étterem lehet a megfelelő célpont étvágyunk és szomjunk csillapítására. A felvonók május 8-ig üzemelnek, amikor a csúcstól a középállomásig csúszhatunk le. A nyári síszezon június 20-án indul, de ekkor már csak a felső pályákon lehet síelni, ahová ülős felvonókkal juthatunk el.

Szállástippek
Alpenblick Panzió
Hangulatos, kényelmes, családbarát panzió és apartmanház a gleccser sífelvonójától csupán 7 km-re, Flattach városkában. Az ingyenes síbusz megállója a háztól 70 méterre áll meg.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Alpenhotel Badmeister csillagcsillagcsillag
Az Alpenhotel Badmesister a mölltali síterephez legközelebbi szálloda. Kellemes környezetben, nagy parkkal, félpanziós ellátással és számos wellness szolgáltatással (panorámaszauna, finn szauna, gőzfürdő, relax szoba) várja vendégeit!
Hotel Kärntnerhof csillagcsillagcsillag
Mallnitz központjában helyezkedik el a 3 csillagos Hotel Kärntnerhof, melynek felújított 2-4 ágyas hotelszobái és 2-10 személyes apartmanjai kényelmes szálláshelyet kínálnak. Ingyenes szauna és infrakabin használat!