Chopokról jelentjük: szikrázó hó, tökéletes pályák

2011.02.04. Szabolcs Zoltán / Campus Club

A hétvégén csapatunk a szlovákiai Jasnát választotta úti célul, egy hosszúhétvégés síeléshez. Úgy gondoltuk, hogy nem akarunk túl sokat utazni, de változatos, nagy síterepet kerestünk, plusz volt bennünk egy kis nosztalgia gyerekkorunk téli vakációi után.

Új fejlesztések, magas színvonal, megfizethető árak Chopok északon

A magyar síelők 90 százaléka 30 éves kor felett tudja mi az a kék ötös pálya, a tojásos lift, a Záhradky illetve emlékszik a Chopok csúcson az északiról és a déliről befutó oldalülős felvonóra, amit - a mai napig nem tudom miért - olasznak hívtak.

Chopok északon az első napunk kellemesen telt. Szép tiszta idő volt, a szél sem fújt. Bár kevés volt a hó, a pályák jó állapotban voltak, csak délutánra lett egy két helyen kicsit jeges, de összességében nagyon jól síelhetők voltak, hála a hóágyúzásnak. Nem volt tömeg, és a kiszolgáló személyzet kedves volt. Csak nagy szívfájdalmamra a csúcsra menő felvonók nem üzemeltek a kevés hó miatt, de bőven kárpótoltak a működő pályák. Itt minden évben legalább 1 új liftet építenek. Az idei évre a Záhradky állomásnál készült el egy hatos ülős lift, amely a középső liftekkel könnyíti meg az összeköttetést.

A csúcson túl: a legendás Chopok dél

Másnap azonban mégis győzött a kíváncsiság... Meg kell néznem, mi van a hegy túl oldalán! És mivel aznap úgysem lehetett egész nap síelni, mert hát időben haza kellett érni, ezért csatlakozott hozzám elhatározásomban az egyik kollégám is. Így hát korán elindultunk és felmentünk a felvonóval Lukováig, ahol a régi olasz felvonó alsó állomásából egy hangulatos éttermet varázsoltak, megtartva a felvonó mechanikáját díszletként. Az étterem étlapjából megtudtuk, hogy ez a felvonó az 50-es években készült el és majdnem a század végéig funkcionált. Érdekessége, hogy ebben az ülőliftben nem szemben ültek az utasok, hanem oldalt a menetiránynak. Miután az étteremben megittunk egy kis forró teát, felkészültnek éreztük magunkat, hogy a számtalan túrasíző nyomait követve meghódítsuk a csúcsot. Felkötöttem hát a sílécem a hátizsákomra és elindultunk felfelé a hegyen. Az időjárás aznap is kegyes volt hozzánk: ragyogó napsütés, szélcsend. Kb. másfél órára tippeltük az utat a csúcsig, de egy röpke óra alatt felértünk a felvonók mentén. Fent a csúcson hirtelen kitárult elénk a világ. A tiszta időben olyan volt, mintha a világ tetején állnánk, északra a Magas Tátra havas csúcsai magaslottak, délen egészen a Börzsönyig elláttunk. A csúcson a régi felvonó és a meteorológiai állomás épületeit vastagon borította a zúzmara utópisztikus külsőt kölcsönözve neki. Emelkedett hangulatban nézelődtünk még egy kicsit a csúcson élvezve a napsütést, majd betértünk a csúcson lévő menedékházba, amit első sorban freerideosok és túrasízők látogatnak, de a felvonó is feljön idáig a déli oldalról is. Itt egy finom árpaszörp után elbúcsúztam kollégámtól, aki síléc nélkül jött fel és elindult lefelé, én meg, miután megkérdeztük, hogy a bérlet a déli oldalra is jó-e, lecsúsztam a déli oldalon, ahol sokkal kevesebben voltak és kifejezetten kellemes hóviszonyok mellett napsütésben csúszhattam egészen a hegy aljáig. Mivel sajnos nem sok időnk maradt a hazaindulásig, ezért innen felvonóval felmentem egészen a csúcsig, ahol még egyszer körbenéztem, és nekiindultam, hogy még egyszer lecsússzak az északi oldalon. A felső részen, ahol nem működött a felvonó, figyelni kellett az itt-ott kiálló kövek miatt, de ezeket leszámítva kényelmesen le lehetett csúszni a házig. Ott ismét találkoztam többiekkel. Még megittunk egy forró teát a kandalló melletti fűtött padokon, aztán irány a parkoló. Mivel én aznap még nem síeltem az északi oldalon meglepődve tapasztaltam, hogy a másnap este már kicsit lecsupaszított jeges pályát milyen jól rendbe rakták az éjszaka, így ez az utolsó csúszás is nagy élmény volt egészen a hegy aljáig, ahol már csak az rontotta el, hogy le kellett csatolni, és indulni kellett haza...

Tipp: akciós szállás ajánlat Chopok északon: http://www.utazas.info/jasna
07 | 2011.02.04. 12:44
Nagyon jó beszámoló!
Szerintem nem a Börzsönyig láttatok el, hanem a Bükkig és Mátráig!
Az étterem nagyon ötletes és szép kialakítású. A "szlovák konyha" mesterei csak cáját tudnak jól főzni.Nemzeti ételeinket megszégyenítve próbálják szlovákosítani.
Ebben a hószegény szezonban még szerencse, hogy sokat ágyúztak!
kócos | 2011.02.04. 15:37
Gyönyörű felvételek, jó beszámoló. A tojásból kikelő és tojást tojó tyúk volt először, de megfőzték.
docker | 2011.02.05. 10:15
Még egyetemista korunkban jártunk utoljára Chopokon. Akkor még Csehszlovákiának hívták az "ország"ot, és tombolt a kommunizmus. Leginkább az maradt meg bennem, hogy órákig kellett sorban állni,alig-alig volt lift, az is 90 százalékban tányéros és csákányos, a személyzetben pedig izzott a magyargyűlölet, és annyira bunkók voltak, hogy az fokozhatatlan. Ha egy étteremben megszólaltál magyarul, épp hogy csak kiszolgáltak, örülhettél, ha nem hívtak rendőrt..
Chopok északin a csúcsról lejövő pályát siratófalnak hívták, a tövében volt a Koliesko nevű kocsma. Onnan lehetett nézegetni, hogyan bénáznak lefelé a falon a bátrak.
A szlovákok nemzeti eledele nem cája, hanem knédli. A Pilsner Urquell-t Plzenski Prazdrojnak hívják... Az legalább jó (volt) :-)
A farkam se kívánkozik többé ebbe az "ország"ba!
07 | 2011.02.05. 16:09
A cája csája lenne magyarul tea!
Sajnos én is ez miatt megyek inkább lengyel pályákra, mert a mai napig köcsögök a magyarral!
Volt olyan is amikor verekedni kellett a felvonónál, vagy kosárért a Priorban!
Megérdemlik, hogy nem vigyáztak a jó magyar vendégre,mert üresek a pályák az utóbbi években!
(Kivétel ez alól Kosutka, ott is csak azért magyarbarátok mert szerintem a személyzet vagy tulajdonos hölgy magyar.) Inkább kijárunk az Alpok valamelyik terepére és olcsóbban jövünk ki az árból! Francia terepek feléből jönnek ki még a magas üzemanyagár ellenére is!
hegyimenő | 2011.02.06. 12:17
Szerintem meg jók a szlovák pályák. Chopok, Csorba tó, Lomnic európai színvonalúak, járjátok ezeket végig, nem bánjátok meg. Engem még sosem bántottak a szlovákok, én nem szólok hzzájuk,ők sem hozzám, jól elvagyunk :-).
Nekem ezek 190 km.-re vannak, egy napos sielésre is jók, vagy több nap esetén is, összköltséget nézve árban verhetetlen.
( docker ! , a siratófal Chopok délen van, és jóval lejjebb a csúcstól. Tényleg rég jártál ott.) Jók a francia pályák, de a tököm se fog 1 napot utazni odáig.
Inci | 2011.02.07. 12:33
Szerintem is nagyon jók a szlovák pályák. Mi rendszeresen Chopok északra Jasnára járunk, immár 16 éve, de soha nem bántottak és mégcsak nem is szóltak durván még akkor sem amikor nagyon dúlt a magyarellenesség.
A pályákat nyugati színvonalon kezelik, a felvonók kitűnőek, alig-alig találsz "korongos" felvonót, "csákányos" itt már egyáltalán nincs. Kitűnő 4-es, 6-os buborékkal védett, illetve kabinos felvonók vannak. Januárban az is megtörtént, hogy a hóesésben minden alkalommal letakarították az üléseket, ergó a nem fedett felvonóknál nem a hóba ültél bele. Sorbanállás szinte nem is volt, talán 2-3 perc.
A "liba" aljában lévő "parkettás" étteremben 6 nyelvű étlapról (a magyar a 3.) választhat mindenki ízlésének megfelelő ételt, ami megfizethető áron van és jó nagy adag.
Az idén már több alkalommal is voltunk 1-2 napra, de a hónap végén megyünk egy hétre.
Mivel voltunk már síelni Olaszországban, Ausztriában több helyen is , ezért van összehasonlítási alapom, ezért merem állítani, hogy Szlovákia Chopok észak Jasna nem rosszabb, sőt szerintem jobb, mint egyik - másik felkapott osztrák hely.
Ja és nem utolsósorban nem 1 napot utazunk, hanem 3-3,5 órát.
darti68 | 2011.02.08. 23:35
A múlt hét végén szombaton (febr.5.-én) voltunk néhányan Egerből a Chopok déli oldalán. Először voltam itt síléccel (bár gyalogtúra közben már néhányszor megfordultam a környéken). Változékony, néha napos, néha ködös időnk volt, de remekül éreztük magunkat.
Izgultam, milyen lesz, mert olvastam, hogy csak haladóknak ajánlják ezeket a pályákat. Kellemesen csalódtam. Életem talán legszebb síelős élménye volt ez a nap - hozzáteszem hogy eddig a Bükkhöz és a Mátrához voltam szokva.
Középhaladó szintnél picit gyengébben síelek, de felmentem a tapasztaltabb barátaimmal a 3. felvonó tetejéig, és sikerült többször is lejönni épségben. A freeride zóna még ködben is lenyűgözött, bár kicsit jeges volt, de a középső - remekül karbantartott - pályákon is élvezet volt lesiklani. A felvonóknál alig volt sorbanállás. Az étteremben (Kosodrevina) udvarias személyzet és finom ételek fogadtak minket. Ide szívesen visszajövök máskor is.
Remélem legközelebb működik majd a legfelső felvonó is, mert szeretnék körülnézni a csúcsról is (jó időben még alig voltam ott).
zozóka45 | 2011.02.09. 22:32

KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
Szállástippek
Hotel Besenova csillagcsillagcsillag
3 csillagos hotel a Gino Paradise termálfürdő és aquapark területén, 15 km-re Rózsahegy és 27 km-re Chopok/Jasna síterületeitől. A szálloda vendégei részére ingyenes a belépő a Besenova élményfürdőbe (medencék, csúszda).
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Chata Chopok
A Chata Chopok egy stílusosan berendezett, modern házikó az Alacsony-Tátrában, Bystrá falucskában. Maximum 9 fő elszállásolására alkalmas, Myto pod Dumbierom-tól 1,7 km-re Tále-tól 2,8 km-re, míg a Chopok déli oldalától 8,7 km-re található.
Chata Zázvor
Skandináv típusú, fából épült turistaszállás Chopok/Jasná sípályáinak déli oldalától 1300 méterre. Szobák közös fürdőszobával és apartmanok saját fürdővel. Szolgáltatások: reggeli, bár/étterem, társalgószoba, sítároló, síkölcsönző, parkoló.