Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Vasfüggöny Sífutópálya a Soproni-hegységben

2009.10.26. 2013.12.01. Kubinszky András | frissítve: 2013.12.01.

A Vasfüggöny Sífutópálya a Soproni-hegységben található. Elnevezését onnét kapta, hogy a legmagasabban fekvő 3 pálya (1, 2 és 3 jelű) kb. 1,5 km hosszban az egykori műszaki zár vonalán került kialakításra.
Az egykori vasfüggöny nyomvonalán sportolhatunk
Az egykori vasfüggöny nyomvonalán sportolhatunk
Nevesített sífutópályával Sopronban 1991-ben lehetett először találkozni. 1990-91-ben e sorok szerzője a(z akkor) Tanulmányi Állami Erdőgazdasággal karöltve kialakított egy kb. 4,5 km-es körpályát a Mucktól az Ultráig. Ez a nyomvonal nagyjából megfelel a jelenlegi 2. sz. pályának, a pálya néhány fa információs táblán kívül semmilyen technikai berendezéssel nem rendelkezett, a nyomot a síelők maguk taposták ki.
Az évek során ez a pálya az enyészet áldozata lett, mivel a nyom védelme nem volt biztosítva, gyalogosan, kutyaszánnal, lóháton rámentek a nehéz fizikai munkával taposott nyomra, ezzel a síelők kedvét szegték. Az utóbbi évek kiszámíthatatlan hóviszonyai sem kedveztek a pálya fennmaradásának.

A jelenlegi pályarendszert a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület frissítette és bővítette ki 2008-tól kezdve. A 2008-09 téli szezonban már egy nyomfektető gép segítségével fektetik a sífutó nyomot, egyelőre a felső 3 pályán. A volt műszaki zár vonalában (részben) 2 nyomot lehetett fektetni, a többi helyen egyszemélyes nyom került kialakításra. A többi pálya a rövid havas időszak és a műszaki hiányok miatt a 2008-09-es szezonban még nem volt használható. A 2009-10 évi szezonra már kiépítésre kerül a 4-es és 5-ös pálya is, ezek dupla nyommal. Ezáltal lehetővé válik a jól kiépített Károlymagaslati parkolóból megközelíteni a pályákat. A felső pályák megközelítése a téli időszakban az egynyomú erdészeti út miatt még megfelelő hóeltakarítás esetén is enyhén szólva „kalandos” és csak komoly téli felszereléssel ajánlott.

Az első komolyabb pálya-átalakítási ill. felújítási munkára 2013-ban került sor. Ekkor egy kétpályás nyom fektetésére alkalmas nyomfektetőt készít az Egyesület, ill. párhuzamosan kiszélesíti és több helyen korrigálja a nyomvonalvezetést is. Ezzel kapcsolatban gyalogosok által frekventált pályaszakaszok felhagyásra is kerülnek. A pályák száma is lecsökken 4-5-ra, mivel a 6-os és 7-es pálya kiépítésére belátható időn belül nincs lehetőség. Tervbe van véve viszont a 4-es pálya levezetése a városig a Kőfejtő-út-Récényi út találkozásáig. Ezzel megoldódna a pályák tömegközlekedéssel történő elérhetősége is.
A pályák úgy kerültek kiválasztásra, hogy azok megfeleljenek a téli sífutás követelményeinek, de egyben a hó nélküli hónapokban a nordic walking – újkeletű magyar nevén a botsport – céljaira is használhatók legyenek. Ez a feltétel nyilván egyszerűbben teljesül mint fordítva, hiszen a sífutást kötöttebb feltételű pályákra kellett tervezni, ezért a sífutó nyom kialakítása a tervezésnél prioritást kapott. A pályák nagy része közvetlenül használható a nordic-walkingra, kb. 5 %-ban van olyan vizenyős hely, ahol párhuzamos erdei út használata ajánlott.

A pályarendszer a 2013-14 évi szezonra 6 pályaszakaszra tagolódik (bővebb infó a szakaszokról itt). Az egyes pályák saját színnel és számmal kerülnek megkülönböztetésre. A rendszer logikája, hogy legyen néhány magasabban fekvő pálya, melyek relatív hóbiztosak, de jó hóviszonyok mellett legyen egy folyamatos összekötés egy városi (tömegközlekedéssel és parkolóval ellátott) kiinduló- és célponttal.
Bővebb infó: www.sopronnordic.hu
KOMMENTEK

h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.