Heiligenblut..? Ó, igen!

2012.01.10. Túrmezei Tamás

Ha az Alpok egy torta lenne, akkor a sógorok magukénak mondhatnák a legnagyobb szeletet, de 4000-es csúcs, az valahogy mégsem jutott nekik. Bár nyugati szomszédaink aligha siránkoznak ezen túl sokat, mégis igen nagy tiszteletben tartják legnagyobb hegyüket, amely orom a Nagyharang nevet kapta.
Miért érdekes nekünk síelőknek a Grossglockner, a hegymászók egyik szent hegye? Mert alatta húzódik az a sípályarendszer, amelyről méltatlanul keveset hallunk, pedig Heiligenblut távolról sem csak egy állomás útban a gleccserfolyam felé!

Az 1300 méteren fekvő tüchtig kis településnek igen komoly a nyári forgalma is, hiszen ilyenkor nyitva a Grossglockner Hochalpenstrasse, és némi hídpénz ellenében bárki felautózhat az Alpok egyik leglátványosabb gleccserfolyamához. Télen értelemszerűen zárva az út, ilyenkor pont a Heiligenblut-i pályák alatt van vége az autózásnak. Bár maga a Grossglockner Tirol tartomány legszélén ékeskedik, Heiligenblut Karintia hírnevét erősíti. Mindez azonban nem sokat számít, hiszen Ausztriában először régióban gondolkoznak, csak aztán tartományban, szóval ez az egész itt a hírhedt Magas Tauern régió, annak minden védett gyöngyszemével együtt. Heiligenblut a Mölltal gleccser után a második legmagasabban fekvő sípályarendszer Karintiában, de 2900 méter magas felső pontjával teljes osztrák viszonylatban is megállja a helyét. Pályáinak összes hossza nagyjából egy Budapest-Fehérvár távolságnak felel meg, azt gondolom elegendő. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy bő háromnegyede szép piros, akkor érthető, miért ajánlom a helyet jó szívvel, akár egy teljes hetes bolondozásra. Különösen szimpatikus, hogy a sípályák levezetnek egészen a városka szívéig, kis túlzással kocsmáig csúszhatunk... Igaz, egyhuzamban csak 2600m magasból tudunk lesiklani, mert a 100m híján 3000-es Hochfleiss völgyébe csak egy ügyes trükkel jutunk át, a hegy gyomrán keresztül. Sajátos alagút, ugyanis szinte vízszintesen halad, időnként a pesti vidámpark szellemvasútjára emlékeztet, persze távolról sem oly ijesztő, viszont annál hosszabb. Újabb példa arra, hogy az osztrákok mire képesek egy terület vonzóbbá tételére, mindazok ellenére, hogy egyik legnagyobb nemzeti parkjuk tövében vagyunk.

Ami a tőlünk lévő távolságot illeti, Heiligenblut közepesen távolinak mondható, útvonaltól függően úgy 640 km-re lehet a Lánchídtól, ami időben 6 óra alatt is abszolválható. Ezzel ugyan a legtávolabbi hely Karintiában, de Tirol szeretett pályáihoz képest már baráti alternatíva annak, aki nem szeret által vezetni egy egész éjszakát. A nevében is magyar Heiligenblut számunkra legérdekesebb aprósága csak most jön, a település legpatinásabb szállodája magyar tulajdonban van, itt található ugyanis a Hunguest Hotels szálloda lánc egyetlen alpesi tagja . A négycsillagos szállóhely persze nem hordoz magán magyaros külső jegyeket, megmaradt klasszikus alpesi hotelnek, nem is ezért érdekes nekünk.
Hunguest Hotel Heiligenblut - kattints a képre és nézd végig  a galériát!
Hunguest Hotel Heiligenblut - kattints a képre és nézd végig a galériát!
Figyelemreméltó tulajdonságai között első helyen kell említeni a személyzetet, az általában negyven fős csapat gerincét honfitársaink adják, nem is akárhogy. Bár Ausztria szerte lépten-nyomon magyar alkalmazottakba botlunk, itt nemcsak hogy otthon érezhetjük magunkat, de a velünk való bánásmód is szokatlanul közvetlen és persze kedves. Akik nem szeretnek bajlódni a némettel, kifejezetten idillikusnak fogják érezni ezt a helyet, és akkor az átlagon felüli konyháról még nem is beszéltünk.
Érdekes, hogy kívülről nem tűnik óriásnak az épület, pedig 115 szobát kínál, az árszínvonal viszont szerényebb, mint amit kategóriája sugallana. Kétségtelen, hogy 300 feletti Eurónál nehéz bármilyen árat szerénynek beállítani, de egyes akciók keretében akár 3 éjszakát is eltölthetünk itt, gazdag félpanzióval, és 2 napos síbérlettel már 220 Euróért, ami azért valóban attraktív ajánlat.

Magam sem tudtam mostanáig, de egykor oly népszerű Sissy hercegnőnek itt a Nagy Harang alatt is jutott valamikor egy szerény hajlék, amit ma Kaiser Villának hívnak. A magyar szállodalánc ez utóbbit is magáénak tudhatja, így aki valami nagyon autentikus hercegi szállásra vágyik, azt itt egy gyenge 3csillagos panzió áráért megkaphatja. A Villát ugyanis mostantól néhány évig a minden turisztikai cunamit igen szépen átvészelő Cartour csapata üzemelteti, így vélhetően jó kezekbe kerültek az itt-ott 60-70 négyzetméteres szobák és egyéb különlegességek.

Annak idején a hercegnő gyaníthatóan nem a hely kiemelkedő hóbiztossága miatt építtetett itt villát magának, nekünk, síelőknek azonban lebegjen ez a tény is a szemünk előtt, amikor eldöntjük, miért is választjuk Heiligenblut magasra húzódó lejtőit.
Végh Kornélia Amdrea | 2012.01.10. 21:57
A sípályákhoz nem tudok hozzá szólni, akkoriban alig rendelkeztem említésre méltó sítudással, de ez nem akadályozott meg abban, hogy végig "másszuk" a legszebb panorámájú pályákat és gyönyörködjünk a csodás kilátásban. Mi is a Hotel Heiligenblutban laktunk és csak megerősíthetem a szálloda személyzetére és az ellátásról írtakat. Egyszer azért nyáron is szívesen körülnéznék ezen a vídéken.
yoodler | 2012.01.10. 23:20
A sípályák remekek, jól gondozottak, hosszúak, igaz, kezdőknek való pálya nemigen akad. Csak az idő szép legyen, akkor maga a tökély, de ha beüt a krach, vagyis bejön a köd, akkor van gáz. Minden fehér, fák, tereptárgyak nincsenek, hóvakság, vagy amit akartok. De hát mihez nem kell szerencse? Jaaah, és egyszer nyáron hegyibringával feltekertünk a gleccserig,nem is tudom, mikor szebb a környék, télen-e, vagy nyáron. Ezt is, azt is ajánlom mindenknek !
dannydog | 2012.01.12. 16:40
Nekem szeptember elején volt szerencsém Heiligenbluthoz, és a Hunguest szállodában laktunk.
Elmondhatatlanul szép a hely, nagyon jókat túráztunk, 3000 méter felett is jártunk.
A személyzet csaknem egésze tényleg magyar, és nagyon kedvesek. A kaja meg szuper. Ajánlom a helyet!

Szállástipp
Landhotel Post
Az 50 szobás Landhotel Post szálloda Heiligenblut központjában közvetlenül a felvonóval szemben helyezkedik el. Vendégei számára félpanziós ellátást, wellness szolgáltatásokat és sok-sok szabadidős, sportolási lehetőséget kínál.