Irán
Értékelés:
INFORMÁCIÓK
BEMUTATÁS
Dizin után a második legnagyobb iráni síterep. Teherántól 57 km-nyire terül el 2550-3050 m magasságban. A lejtőkhöz két ülőfelvonó, három húzó felvonó tartozik. A síszezon november végétől április elejéig tart. Érdekessége, hogy egy megvilágított pályán akár éjfélig is sízhetünk. A síterületen négy étterem és két hotel várja a megfáradt téli sportolókat.

Élménybeszámoló

Shemshakot szép hegyi utakon közelíthetjük meg. Amennyiben bérelt autóval megyünk vigyázzunk arra, hogy Ousnan-nál ne Eagle irányába menjünk tovább, hanem Fashan illetve Meygoun irányába. Utóbbitól kezdődik az út, talán leglátványosabb része egy szűk hágón keresztül, melyeket meredek sziklafalak határolnak mindkét oldalról. Shemshakban hét felvonó működik: két duplaszékes, két tányéros és három csákányos. Egyből a völgyből (2550 m) indul ki a két üléses, azonban ezek nem visznek fel a csúcsig (3050 m). Ha fel akarunk jutni, akkor húzólifteket kell igénybe venni. Fentről csodálatos kilátás tárul elénk. Mind a felvonók, mind a pályák együttes elhelyezkedése egy széttárt V alakra emlékeztet. Nagyrészt nehéz lejtők vannak itt, csupán egy középnehéz pálya van, igaz ez meglehetősen hosszú. A lejtők itt is szép szélesek és megfelelően karbantartottak. Lenn a völgyben két hotel van, a pályák mellett pedig négy étterem van. Ezek közül az egyik közvetlenül a csúcson, a két húzólift találkozásánál fekszik. Ezeken kívül magánszállásokat is találunk, pl.: felső vagy alsó Shemshakba, illetve a síterületet elhagyva, a szerpentin mellett. Ezek apartman-szerű szállások. Síidény november végétől április elejéig tart. Shemshaknak még egy érdekessége, hogy van éjszaka kivilágított pálya is, amin akár éjfélig is sízhetünk. Az árak hasonlóak Dizinhez, bár talán annyi hó nincs, de azért 1-2 méterrel itt is számolhatunk főszezonban. Buckapálya van, funpark nincs.

Amikor itt jártunk, kipróbáltuk Darbandsar sípályáit is. Ezt azért tettük mivel a két terep gyakorlatilag egy völgyben, csupán a hegy másik oldalán fekszik. Egyik terepről a másikra szinte átláthatunk, ennek ellenére sajnos nincs sem kombináltbérlet, sem lift és pálya-összeköttetés, pedig ez minden bizonnyal még jobban növelné a síkörzet vonzerejét; s nem utolsósorban többet is sízhetnénk. Darbandsar a vele megegyező falu felett terül el 2600 és 3050 m magasságban. Érdekessége, hogy ezt nem az Iráni Sí Szövetség, hanem egy privátcsoport üzemelteti 1982-óta. Egy kétüléses és két csákányos üzemel itt, melyhez nagyrészt középnehéz pályák tartoznak. Egyetlen baj vele, hogy a kétüléses, mint fő lift üzemel, ezért forgalmasabb napokon óriási sor alakul ki a lift aljánál. Nem ritka a fél, esetleg háromnegyed órányi várakozás sem. Az üléses egyébiránt egészen a csúcsig felvisz. Környezetileg jobban tetszett Shemshaknál, bár ez csak a mi magánvéleményünk. Bár a szezon később kezdődik valamivel (december eleje), de viszont tovább tart (április 20.), amit jó fekvésének tudható be. Általában sokkal hótartóbb mint Shemshak. A lejtők mellett egy étterem is van (a kétüléses aljánál). Szállások vagy a faluban, vagy Shemshakban (3 km). Síiskola van.