tothlevente
Mürren. Sokak szerint Svájc legszebb falva. Személy szerint én ezzel nem értek egyet, bár valóban szép. És autómentes.
De mi nem ezért jöttünk, hanem a 007-es ügynök miatt. Itt forgatták a híres James Bond filmet - Őfelsége titkos szolgálatában 1969 -, amelynek eredeti kellékei ma is ki vannak állítva a csúcson, Schilthornon.
Persze, hogy le akartunk száguldozni ott, ahol Bond is. Meg is tettük.
Feljutni a platóra egy nagykabinossal lehet. Ezt követően átszálltunk a fogaskerekűre és végig mentünk egészen Mürrenig. Hiba volt. Mert így kimaradt az alsó rész, Winteregg. Legnagyobb csajszink visszasíelt ide - ő minden pályát besíelt -, de mi letettünk róla, hiszen március végén már inkább a magasabb fekvésű pályákat keresi az ember. De délelőtt még jó lehetett.
Szóval mi egyből a csúcsra mentünk és a fenti régióban töltöttük az egész napot. Volt benne síelés, gyönyörködés Birg éttermének a teraszáról, sok-sok fotó készítése a Schilthornon. Oda szintén kabinossal lehet felmenni. Ez a Jungfrau-régió legmagasabb pontja 2970m, ahonnan sível kezelt pályán le lehet síelni. Persze ezt végképp nem ajánlom, csak az igazán jól síelőknek. A többieknek is megéri felmenni, de léc nélkül. Fönt minden Bondról szól. A filmkészítés majd' összes kelléke ki van állítva, Lehet sziklafalba épített ösvényen közlekedni, lábunk alatt üveg, vagy drótháló, függően attól ki meddig vállalja be a sétát.
Aki sível ment fel, az számítson arra, hogy egyetlen fekete pálya jön le a csúcsról, amely meredeksége 76%.
De ha a tudás megvan hozzá, akkor az élmény megéri. Egyébként a Jungfrau-régió legmeredekebb pályája is itt van a maga 88%-ával igazi kihívás. Ez a fekete 9-es pálya. Nyam.
A legtöbb pálya errefelé egyébként fekete jelzésű, de nem kell annyira megijedni, mert a 17-es pálya pl egyáltalán nem meredek, a bánkúti 1-2 pályák simán túl tesznek rajta.
Ami a legnagyobb "legyűrtük"-élményt adja, nyilván a csúcsról levezető 10-es pálya. De ahol önfeledten lehetett róni a kilométereket, és ezáltal nálunk leginkább bejött, az a kék 11 és a piros 15.
Késő délutánra a piros pályák és a már említett fekete 17 felpuhult. Hiába a magasság, ha március végén 10 fok van 1600m-en. Ezért nem mentünk lentebb.
Schilthorn kipipálva, valóban szép, de jöhetnek az újabb bakancslistás helyek.
TibiF
Annyira enyhe idő van, hogy pl. ma reggel 7:50-kor Schilhornon (2970m-en) 1C volt a hőmérséklet. A völgyben hazafelé jövet délután 2000 méteres hegyek mellett 16C mutatott a hőmérő, ez nem februári idő hanem március vége április eleje. A felvonó kezelők rendesek voltak mert hivatalosan most 7:50-kor nyit itt az első felvonó, mivel látták a korai síelőket 7:30-kor már elindították az első felvonót Lauterbrunnenből, így a lifttel már 8:20-ra fent tudtunk lenni a Schilthornon. A pályák fenti része (2500 méter felett) nagyon jól tartották magukat, alatta délután a "tavasz győzött". Mondjuk nem csodálkozok, 13C volt 1600 méteren. Igaz végig oda sütött a nap de akkor is február van.
Nyugat felé a hegyek
paplanernősök itt is voltak
épp felszállni készültek
TibiF
Vasárnap megvolt a szezonzárás Schilthornon. Már csak egy sí felvonó üzemelt(Riggli) a kiszolgáló felvonók mellett néhány pályával. Az időjárásról annyit ahol egy hete síeltünk a Muttleren felvonó mellett (2200 méter felett) ott most 5-6 méteres lyukak voltak a pályán. Ez a rész teljesen déli fekvésű a nap merőlegesen rásüt, három ilyen részt láttam. Természetesen itt már nem lehetett síelni. A pályák 8-11 óráig jók voltak utána már felejtős a síelés. Ilyenkor már nem a síelés az elsődleges szempont. A lányaim azt találta ki, hogy vigyünk magunkkal sportcipőt, így ők ismét megnézhetik a Bond worldot illetve a Thrill walkon végig lehet menni. Fent láttam nem csak mi csináltuk ezt hanem mások is. Ennyire későn (április vége) nem gleccser terepen még nem síeltem.

Érdekes volt az időjárás ezen a hétvégén. Sokáig hezitáltam menjek vagy ne menjek síelni. Az Alpok déli részre esőt mondtak az északira napsütést. Nagyon erős szél fújt, ezt hogy egyik helyen jó idő másikon rossz nehezen tudtam elképzelni. Tényleg így volt: reggel mikor mentünk a Brünig hágón kelet fele nézve sötét volt az ég, nyugat felé nézve ragyogó kék ég volt. Napközben is ha Wallis felé néztünk láttuk mintha lehúzták volna a függönyt ott rossz idő volt, nálunk ragyogó napsütés. Pedig Wallis tőlünk légvonalban nem volt több mint 5km-re, igaz közte voltak a 4000 méteres hegyek, ami időjárásban a vízválasztó az Alpok északi illetve déli része között. Most mi voltunk a napos oldalon, máskor lehet fordítva történik.
a Schilthorn sípálya teteje
könnyebb kék pálya
jól ratkarolt pálya reggel
a Schilthorn lentről
a Schilthorn a felvonoból
arra volt a rossz idő
TibiF
Hétvégén a Schilthornon síeltünk. Azt hittem ez lesz a szezonzáró síelésünk ebben a szezonban de lehet, hogy mégsem mivel mikor lejöttem és a völgyben megkérdeztem ez volt az utolsó hétvége a szezonban itt mikor működnek a liftek azt mondták nem mivel a következő hétvégén is lehet síelni. Igaz akkor csak 1 sílift lesz nyitva a kiszolgáló liftek mellett. Most hétvégén 12km sípálya volt nyitva az 51 lehetséges km-ből, 6 lift működött az összes 13 liftből. Síelni 2200 méter felett lehetett, alatta is volt hó csak az összekötő pályát (fekete 16-os Kanonenroh) lavina veszély miatt lezárták. Ezen a héten Svájcban nyár volt,ez nem túlzás. A meteorológusok szerint akkor van nyár ha a levegő hőmérséklete árnyékban meghaladja a 25C-t. Itt a völgyben többször volt a héten 27-28C (hivatalos adat), nem napon mérve. Szombat délután Lauterbrunnenben a völgyben 1000 méteren 25C volt, pár napja a fagyhatár 3800 méter környékén van. Érdekesség képen írom le mennyire látszik, hogy nem tavasz van hanem valamilyen más évszak, pénteken az SRF Meteon mondták a Säntis (2509m) észak kelet Svájc legmagasabb hegye. Április elején a hegy tetején 590cm volt a hó vastagsága. Most, hogy ennyire meleg van naponta 10 cm hó olvad 2500 méteren. Azért ez nem semmi. Mintha nyár lenne.

Visszatérve Schilthornra. Reggel jól kifagyott pályák fogadtak minket (nem is értem, hogy lehet ez, +6C a hőmérséklet 2970m reggel 8 órakor) és a pályák meg voltak fagyva. 10 óráig tartották magukat a pályák. Déli fekvésű a Mürren-Schilthorn pályái, a nap mikor merőlegesen rásüt a hóra hamar olvad, főleg ha 10-15C volt ott a levegő hőmérséklete 2500 méter környéken. 10 óra után már fékezett a hó, csak ott volt jó ahol nem merőlegesen sütött a nap a pályára, pedig 2200 - 2970 méter között síeltünk. Árnyék sehol nem volt. Sokan nem voltak, legtöbben helyiek ez volt az utolsó előtti síhétvége ezen a terepen. Jövő hétvégén már csak a Birg melletti 4 üléses felvonó fog működni. Ilyenkor szezon végén nagyon jó hely, persze nem egész nap síeltünk, április végén a síelés már csak másodlagos szempont, 11 óra után többnyire napoztunk. Szélcsend, kék ég jellemezte a hétvégét. Azt mondtam a lányaimnak ha következő hétvégén is ennyire jó idő lesz akkor ide visszamegyünk. Már csak ez a síterep van nyitva a környéken ahova érvényes a bérlet.

Ha azt hiszitek, jobban nem lehet fokozni a hétvégét akkor tévedtek: vasárnap délután lementünk a zugi tóra és csobbantunk egyet. Nem volt rossz, légvonalban 75 km-re látszottak a 4000 méteres hegyek ahol síeltünk pár órával azelőtt. Áprilisban még nem úsztam tóban, most már ezt is kipróbáltam (17C volt a zugi tó hőmérséklete). Csobbanni jó volt a völgyben árnyékban 28C volt.
2970 méteren ilyen kép fogadott
több mint 70 vízesés egyike lauterbrunneni völgyben
nyugat felé ez látszott
Eiger, Mönch, Jungfrau csúcsai kelet felé
Észak felé a Thunersee látszik
Birg
Oldalt egy lavina is volt korábban
a déli oldalon a sziklákon már elolvadt a hó
freeride hely
TibiF
Már régóta nézegettem ez a helyet. Eddig azért nem mentem ide mert tudtam ide csak akkor kell menni a szép idő van ezen kívül szélcsend is, mert ha fúj a szél a fenti felvonót meg pályát nem nyitják meg (Birg és Schilthorn között). A legjobb pálya szerintem pedig itt van, ezt úgy gondoltam, hogy eddig még itt nem síeltem.

Kezdjük a legelején egy kis síterep leírással: Mürren-Schilthorn a Jungfrau régióhoz tartozik amely három pályarendszert foglal magába. Ezek jobbról balra haladva, vagy térkép szerint keletről nyugatra: Grindelwald-First(53km sípálya), Grindelwald-Kleine Scheidegg-Wengen(102km sípálya) majd Mürren-Schilthorn(51km sípálya). Ezek közül eddig az utóbbin még nem voltam síelni. Túrázni már többször jártam itt, ismerem a helyet. Nem nagy pályarendszer a liftek eléggé szét vannak szórva. A síterep Lauterbrunnenből közelíthető meg amely 802 méteren fekszik, ha minden pálya nyitva van akkor itt akár 2100 méter szintkülönbséget is lehet síelni. Ez legtöbb esetben nem jön össze mivel Winteregg és Lauterbrunnen között a völgybe vezető pálya nem mindig van nyitva a hóhiány miatt. Igaz erre a télre nem lehet panaszkodni a hó miatt, a hegyen több mint 4m a hóréteg vastagsága, de a völgyben most is 10-12C fok van (január van nem április) így nem csoda ha a hó ott elolvad. Jelenleg 1400m és 2970 méter között lehet síelni. Schilthornra felvonó 1967-től működik, ami még érdekes erről a helyről az, hogy 1969-ben itt forgatták a 3. James Bond filmet. A svájciak ezt tökéletesen kihasználjak ez a hegy szinte csak erről szól, rengeteg turista jön ide külföldről. A film szerint a Schilthornon lévő menedékházat felrobbantják (persze az csak egy makett volt amit a valóságban felrobbantottak) majd utána következett az üldözés sílécen. Én azon a fekete pályán akartam lejönni, amiről azt írták 75%-os meredek. Nyáron már mentem itt fel gyalog nem tűnt olyan vészesnek. A tetőről csodálatos a panoráma, tiszta időben még a Mont Blanc csúcsa is látszik. Ennyit a környékről.

Aki ide akar menni síelni annak javaslom, hogy korán induljon. Mürrenbe lehet felvonóval vagy fogaskerekű vonattal feljutni. A völgyből ha csak felvonóval akarunk utazni és a Schilthornra akarunk jutni akkor 4 db. felvonót kell használni aminek a menetideje minimum fél óra várakozás nélkül. A megállók: Lauterbrunnen-Gimmelwald, Gimmelwald-Mürren, Mürren-Birg, Birg-Schilthorn. Én a 7:55-ös felvonóval indultam mire felértem már voltak előttem kínainak a tetőn. A felvonóba kb. 80-100 ember fér be, tömeg esetén bizony itt kell néhány kört várni amíg a felvonóba bejutsz. Szerintem ennyi a terep hátránya. Inkább haladó síelőknek ajánlom aki fentről a völgybe akar lejönni az mindenképp a 10 illetve 16-os fekete pályákon kell lejönnie. Más lehetőség nincs sílécen, illetve van felvonóval lefele. A pályák nekem nagyon tetszettek, főleg, hogy a tetőn 4m a hóréteg vastagsága. Itt még szerintem április végén is lehet síelni. A táj az csodálatos, szánkópálya is létezik. Ez a hely nem csak a síelésről szól. Ott van pl. a Birgnél a "Thrill walk", tériszonyosoknak nem ajánlom. Alattad 400 méter szakadék látod az egészet és ott lehet körbe menni. A lányom egyből mondta végigmegyünk ismét itt, a nyárról emlékezett, hogy ő ezt már akkor megtette.
Sokan látogatják a helyet mivel a parkolóban előttünk legalább 300 kocsi parkolt akik már több napja ott lehettek. Ja és ilyenkor Lauterbrunnen központjában a 8 emeletes parkolóházat el lehet felejteni, az tele volt. Nem is akartam oda menni csak zárójelben jegyzem meg. Nekem bejött ez a hely ide még biztos visszamegyünk hasonló időben.
középen hátul a "kis" hegy a Mont Blanc
déli irányban a gerinc mögött már Wallis kanton van
Eiger-Mönch-Jungfrau
Schilthorn - Piz Gloria
a fekete 10-es pálya fentről
a fekete 10-es pálya lentről
onnan jöttem le
Birg - Thrill walk
haladunk a völgy felé
a 16-os fekete pálya
a faluban(Mürren) sétálni is lehet
borz000
Schilthorn - Mürren

Először is tisztázzuk mi micsoda nekem sem volt tiszta mielőtt itt jártam.

Mürren - egy festői környezetben lévő pici kis falu.
Schilthorn - a hegy legmagasabb csúcsa, 2970m.
Ezzel a két névvel általában együtt azonosítjuk a síterepet (itt a sielok.hu -n egyenlőre csak Mürren-ként szerepel).

Ez a harmadik hétvége, hogy ide (is) szerettünk volna eljönni, de csak részben sikerült, két nap helyett csak 1 lett belőle (esős-felhős idő), valamint a teteje most is le volt zárva (lavinaveszély). Valóban látni lehetett sok helyen, hogy bizony repedezik, csúszik a hó. Azt tudni kell, hogy rövid idő alatt hatalmas mennyiség esett december elején.

Parkolás Lauterbrunnen, nyitott oldalú parkolóház, mostantól már téli tarifával megy mert a nyári túl olcsó volt (9.50 -> 11.50 CHF). Feljutás gondola-vonat-sikló, vagy ahogy tetszik, minden benne van a skipass árában.

Ami fura volt, hogy ALIG volt ember. Ezt úgy tessék elképzelni, hogy akármelyik felvonónál minimum az előttem és az utánam jövő libegő üres, de még inkább 5-6 üres jön. Vagy úgy is el lehet képzelni, hogy leültem az egyik pálya közepén, megigazitottam a kötést, letisztitottam a szemüvegem, ettem egy kis mandulát, és közben nem ment el mellettem senki.

A pályák nem túl szélesek 1-2 kivételtől eltekintve, de mivel nem volt tömeg, így ez egyáltalán nem zavart.

A pályák tökéletesen kezeltek, a legmeredekebb szakaszokon is lazán le lehet jönni, mert gyakorlatilag mindenhol volt még friss ratraknyom, nem az a fagyott kellemetlen amin zakatolsz mint a vonat, hanem amiben olyan kényelmesen lehet ívet húzni. Jegesedés sehol sem volt, a föld egy-két kis részen látszott ki, kikerülhető volt, illetve nem volt köves, semmi új karcolás a boardomon.

A pályák mellett van némi terület freeride-ra, bár egy kis friss hó nem ártana rá, akkor szuper lenne. így volt egy-két meglepetés, amiről azt hittem hogy puha hóbucka, az egy jégkocka volt, így nagyobbrészt maradt a pálya.

Lefele most már egészen a parkolóig lehet csúszni, bár snowboarddal nem annyira élvezetes a 3m széles úton navigálni, látva hogy balra itt-ott egy sziklafal, amit inkább választanék probléma esetén, mint a jobbra lévő 50-???m szabadesést, hogy aztán egy százéves fenyő állítson meg a további hóban hömpölygéstől :) Egyébként igyekeztek tenni valamit a biztonságért, az útban lévő összes veszélyesebb szikla, farakás, kerítés, stb. ütközésvédővel van felszerelve.

A hely elég szélcsendesnek tűnt bár lehet hogy csak szerencsénk volt, de talán 1 pályán volt egy kis szél és az ahhoz tartozó felvonón. A Schilthorn-on elvileg vihar volt,
de ebből lejjebb csak egy kis hószállingózást láttunk, illetve fölöttünk a hatalmas felhőket. Napsütés sajna csak 15 percre volt, de hát láttunk ennél már rosszabbat is :)

Összességében nem volt rossz, bár ha valaki idáig eljön - és a Schilthorn teteje zárva van (amit még sajna nem láttam) - én inkább a szomszéd hegyen lévő Kleine Scheidegg-et ajánlom.