kovitomi
Hochgurgl-Obergurgl 2022 12 18 – 12 22

Kicsit elmenekülve a karácsonyi rohanás elől, az idei síszezon nyitányaként az ausztriai Tirolt vettük célba. Nyáron már jártunk Obergurgl-ban, megmásztuk a Hohe Mut-ot, és már akkor beleszerettünk a csodálatos környezetbe. Télen is meg akartuk hát nézni, sílécen bejárni a hegyoldalakat. Szállásunk Huben-ben volt, a TopTirol Apartman házban. Tágas, kényelmes lakások, a ház alagsorában ízléses, minden igényt kielégítő wellnesszel. A ház előtt buszmegálló, s mivel sízőknek ingyenes a síbusz, ki is használtuk a buszozás minden előnyét.
Mindhárom sínapot a Hochgurgl-i részen töltöttük, a síbusz közvetlenül a völgyállomás előtt állt meg. Lift vitt fel a kasszákhoz, ahonnan kabinos felvonóval mentünk 2724 m-re. Tömeg nem volt, sorban állni egyik napon sem nem kellett egyik felvonónál sem. A terep magassága miatt maximálisan hóbiztos a hely. Számtalan kitűnően kezelt piros és kék pályán húzhattuk az íveket. A kék pályák izgalmas letörésekkel, változatos nyomvonalon haladnak, mindenki megtalálja a sítudásához megfelelő pályát.
A Wurmkogel I-II. ülős felvonóval lehet 3040 m-re felmenni, ahol egy hegygerincre ültetett kör alakú kávézó teraszán bárszéken ülve gyönyörködhettünk a 3000-es hófödte csúcsokban.
Árak: teljes napi síjegy 64 Euro. 11-től 58,50 déltől 54 Euro. Kávé 3000 m-en 4 Euro, leves 5,50 pizza 12. A boltokban kb. itthoni árak, liszt és cukor van, csirkefarhátot nem találtam. Hazafelé, Schladmingnál egy Billa benzinkúton 1,329-ért tankoltam. Figyelembe véve a szolgáltatások színvonalát Euróban és az európai átlagbérrel számolva szerintem az árak elfogadhatók. 417 Ft-os euróval és magyar bérekkel már kevésbé. De hát ki milyen virágot szakít, olyat szagol…
A negyedik napon a langenfeldi Aqua Dome-ban pihentettük az izomlázat, amit nem tudtunk kihagyni ha már ennyit utaztunk.

Összefoglalva: 870 km-t kell utazni az ötztali völgy végében megbújó síterepig. A gyönyörű táj, a kiváló sípályák, a mindig mosolygó osztrák vendégszeretet azonban kárpótol a fáradtságért és a 12 órás útért.
JaniJuli
2022. december 3. és december 17. Között Söldenben voltunk. A korábbi évekkel összehasonlítva, így a szezon elején, sokkal jobb volt a hóhelyzet idén. 2017 óta most voltak először a faluba vezető pályák nyitva. Sajnos a 13-as kék pályának nem a teljes szélességét lehetett használni, persze azért így is jó széles ez a pálya, és szinte mindennap újabb pályákat nyitottak meg, így december 10. után szinte az egész rendszer megnyitott és a kedvező időjárás miatt remek volt a hó. Nem lehetett panasz arra sem, hogy rengetegen lettek volna a pályákon, nagyon jól eloszlott a sok ember. A buszjáratok a megszokott megbízhatósággal közlekedtek és december 10. után 10 percenként számíthattunk buszokra. A Giggjoch liftnél az önkiszolgáló éttermet átalakították, nagyon hangulatos elkülönített részeket is kialakítottak és semmi sem volt lefoglalva a síklubboknak, ellentétben a legtöbb más gleccseri étteremmel. A síedzések és a versenyzők egyáltalán nem voltak jellemzőek.

December 14-én, szerdán reggel Obergurglba mentünk, a centrumban szálltunk le, s rövid séta után értük el a liftek völgyállomását. A liftek csak 9-kor nyitnak, így egy kicsit várnunk kellett. Tavasszal voltunk itt, s akkor még egy ülőlift volt a mostani új, szépséges Roßkarbahn helyett. Ennek az új liftnek hatalmas panoráma ablakai vannak és mivel alig volt utastársunk, így zavartalanul élvezhettük a kilátást a szép, hófedte hegycsúcsokra. A kabinnak, bár a térképen ez nehezen látható, van egy középállomása. A Plattachbahn ülöliftjének is van egy középállomása, ami elég meglepő lehet annak, aki előszór használja ezt a felvonót. Az obergurgli és a hochgurgli részeket összekötő expressz elég lassú, de útközben meg lehet csodálni a tájat. Mi is inkább ezt választottuk a kb. 10 perces gyakorisággal közlekedő síbusz helyett, ami ingázik a faluban az Obergurl centrum és Hochgurgl között.

A november végi nagyobb havazás Sölden és Obergurgl-Hochgurgl sípályáinak is nagyon jót tett, s december elején is többször esett a hó, elég hideg is lett, így hóágyúztak is. Sölden világosabb, szinte egész nap napfényes pályái itt-ott jegesek voltak, illetve elég tömör volt a hó, itt a hegy mögött van a nap délelőtt, és a hó remek volt. Ahhoz képest, hogy mennyien szoktak Obergurgl-Hochgurgl sípályáin síelni, most többen voltak, főleg a hochgurguli részen, de így sem volt sorállás egy liftnél sem. Mind Söldenben, mind pedig ezen a területen remekül gondozták a pályákat, gyönyörűen ratrakoltak.

Obergurgulba feljutni elég könnyű, gyakran járnak a buszok odafelé, de visszajutni már kicsit nehezebb lehet. Érdemes megnézni a menetrendet vagy a buszállomásnál, vagy az interneten.

Nagyon dicsérik ezt a területet, de szerintünk elég 1-1 napot itt tölteni, nekünk Sölden az igazi kedvencünk.
V721
Obergurgl-Hochgurgl síterep értékelése (Tirol, Ausztria)
Hóbiztosság, hóminőség: 9/10
Tájékozódás: 8/10
Boldogulás angol nyelven: 10/10
Összességében: 8,92/10

Magyarország felől a Bécs – Linz – Salzburg – Rosenheim (D) – Innsbruck – Sölden útvonalon közelíthető meg, az ötztal-i leágazásig végig autópályán, utána kifogástalan minőségű főúton, a végén némi szerpentinnel. Mivel jelenleg a német rendőrség lassítja a forgalmat a határon, illetve szúrópróbaszerűen ellenőriz, lassabb haladásra kell számítani, amit a tartományi síszünetek okozta forgalom fokozhat még.
Obergurgl nyugodt hangulatú igazi magashegységi alpesi falu közel 2000 méter magasan, a fahatáron, illetve már kissé felette. Több Intersport, Scheiber és Lohmann sportbolt és síkölcsönző található a faluban, élelmiszert vásárolni egy MPreis-ban és egy Sparban lehet, külön pékség is van.

A síbérletet nem csak a felvonók aljában a kasszánál lehet megvásárolni, hanem a fent említett síkölcsönzőkben is. A 6 napos bérlet ára 268€, egy napos söldeni kiegészítés +14€. A bérlet kaució 3€. Sorbanállás nincs, se lent, se fent, sehol. Az első három napban nem is ültem idegenekkel felvonón, tele kabint vagy ülésest sem láttam. Délelőtt 10 órakor még ratraknyomos pályán lehetett síelni. A síelők száma a tökéletes időjárás beköszöntekor nőtt meg kissé, de zavaró ekkor sem lett, általánosságban zsúfoltság sosem volt. A sípályákon legfeljebb a pályák alsó gyűjtőrészén vagy a szűkebb kék átvezető pályákon lehet nagyobb „forgalomra” számítani.

Hóágyúk csak az alsóbb részeken vannak, a síterep nagyobb része 2500 méter felett fekszik, hóhiány nincs. A tájékozódás kissé nehezebb az eddig megszokottnál, mivel nincsenek fák, s a pálya széle sincs túl sűrűn kijelölve. Ez a felhősebb, csapadékosabb napokon nagyban csökkenti a biztonságérzetet, a pályák völgyoldala alig elkülöníthető. Térképes táblából is lehetne több.

Jó időjárás esetén a kilátás páratlan, számtalan 3000 méter feletti csúcsra látni, ilyenkor az egész síterep jól átlátható. A hóminőség kiváló, a magasság miatt hideg van, vizes havat nem tapasztaltam. A jobban használt pályákon délutánra keletkezhetnek jeges, tömör, kemény havas, rázós felületek, itt-ott egy-egy kaviccsal is találkoztam.

A sífelvonók nem a legújabbak, de a minőségük, kényelmük kifogástalan, hiba vagy üzemzavar nem fordult elő. Sebességük megfelelő, egyedül a terep két részét összekötő Top Express lehetne kissé gyorsabb, az átjutás érezhető időveszteséggel jár.
A reggeli időjárásjelentéseket figyelve a terep hidegpontja Hohe Mut, az egyik kedvenc pályám is innen indul, a piros egyes. Ezen kívül a piros 30-as és a kék 6-os volt a legjobb pálya szerintem, illetve a piros 12-es is jó volt. Buckásodás alig fordult elő, csak friss hó esetén és a nap végén a gyűjtőpályák aljában a meredekebb részeken lehetett észlelni.

Heti kétszer van esti síelés kivilágított pályán a terep két részén. A sí-show nagy élmény, 2800 méter magasra kell felmenni este 9-re és ott parádéznak majd’ egy órán keresztül tűzijátékkal egybekötve.

A hütték kínálata jó, árfekvésük nyilván magas, de nem annyira, mint számítottam. A Top Mountain Crosspoint Restaurant-ban voltunk a legtöbbet, ez a motormúzeummal egybeépült és nincs rá jobb szó, mint a tökéletes. Azt már mondanom sem kell, hogy a WC minden tekintetben a legmagasabb színvonalat képviseli.

Árai:
Gőzgombóc vaníliaszósszal: 7,5€
Sültkrumpli: 5,5€
Schiwasser 0,5L: 4,3€
Csapolt sör 0,5L: 4,9€

A síelők többsége angol, német és helyi. Rajtuk kívül észlelhető mennyiségben voltak jelen hollandok, dánok, franciák és svédek, illetve szláv nyelveken beszélő síelők. Síelő magyarral a pályán nem találkoztam, a hüttékben és éttermekben néhány pincérrel igen.
Összességében fantasztikus élmény volt, kiváló minőségű havon, tömegmentes pályákon síelhettünk, mondhatni exkluzív környezetben. Egyetértek a terep jelmondatával: Top Quality Skiing.
metron
Január 25-től három napig síeltünk itt, ami igazából egy igazi sínapra korlátozódott, mert a többi napon mindössze négy lift üzemelt. Gyakorlatilag két pályán köröztünk egész nap. Ennek oka a hatalmas szél, hófúvás és átláthatalan köd volt. De azon az egy napon megmutatta a hely, hogy érdemes ide ellátogatni. Kellemes a pályák lejtése, szépen gondozottak rengeteg lehetőség adódik pályán kívüli síelésre és nincs hatalmas tömeg. A Wurmkogl II Bahn tetjénél lévő kilátóból mesés panoráma nyílik. Jók a hütték. Ezeket volt alkalmunk alaposan felderíteni mert nem akartunk jégkockává fagyni az időjárás miatt. Azt is megtanultuk, hogy nem veszünk többnapos bérletet ezután csak ha tutuibiztos jó idő igérkrzik, mert ez így nagyon nem érte meg. Igazából a Hochgurgl-i oldal tetszett nekünk nagyon. Ott jobb minőségű volt a hó. Obergurglben kicsit jegesebb darabosabb volt, pedig látszott, hogy rendesen eldolgozták a ratrakok mégsem sikerült az erőfeszítés. Mások is így gondolhatták, mert inkább onnét tartottak a Hochgurgl-i oldalra. Szuper kaland pályát építettek kisebb-nagyobb ugratókkal, alagutakkal, bedöntött kanyarokkal. Minden korosztály számára élvezetes szerintem. Rengeteg potenciál van még ebben a helyben amit nem használnak ki az üzemelteteők, kicsit olyan mintha mostoha gyerek lenne Sölden mellett. Bár úgy láttam jövő szezonra egy új tíz személyes kabinos lift épül és mellé egy új étterem és kiszolgálo létesítmény is társul majd. Egyszóval tetszett a hely és jövünk még ha az idő is úgy akarja.
varia2000
Hello ! Tegnap jöttem haza, egy hétig voltam Obergurgl-Hochgurgl síterepen. Csodálatos volt az idő és a sípályák, sajnos az oktatásban csak annyit tudok segíteni, hogy Hochgurgnál a felvonó kasszánál van síiskola, magyar oktatóról nem tudok. üdv. istván
RM
Tiroli túránk 2. napján Obergurgl-Hochgurgl-ban síeltünk tegnap. Változatos nap volt. Tökéletesre ratrakolt pályán kezdtünk reggel 9-kor, jó látási viszonyok között, borongós éggel. Csúcsról aljáig 1000m szintkülönbséget (kb. 2000-3000m között vannak a pályák) lehet síelni nagy lendülettel. Tömeg persze semmi, szinte mindig egyedül ültünk a liftben. (Sorállás? Azt szerintem nem is ismerik ilyentájt errefelé, a nagyja már Söldenben leragad. Ja szombati nap volt, elvben ilyenkor vannak legtöbben.) Aztán 11 körül elkezdett szállingózni, esni, szakadni a hó. Keresni kellett, hol jók a látási viszonyok. Ez egészen délután 2-ig tartott, amikor előjött a nap. Ekkor pályán, pálya mellett lehetett hasítani a 15-20cm új hóban. Ugye mindenkinek megvan az érzés, hogy a síléc órásól a térdéig ver fel a porhó. ;-) Nem olcsó, de szuper terep. Nekem egy igazi gyöngyszem.
(Ha hazaértem majd teszek fel pár képet.)
cicalány
Halihó,
3 nap Sölden-i síelés után utolsó nap, január 26-án átmentünk az Obergurgl-Hochgurgl pályákra. Nagyon kellemes hely, ugyan kisebb pályák mint a söldeniek, de szinte mintha szebb lenne a környezet, kicsit dolomitos, közelebb vannak a nagy sziklák... Szikrázó napsütés volt, tökéletes pályák, minden lift működött. Ha már ott jár az ember, mindenképp érdemes kipróbálni! Nagyon tetszett!
Két pályarendszert vízszintesen összekötő lift
Felvonók kereszteződése :-)
RM
December 13-án vasárnap síeltünk itt egy napot. Tökéletes körülmények között. Kevés ember, -10 fok körüli hőmérséklet így még délután is porhó, szikrázó napsütés, az összes pálya ment ... Vasárnap azért választottuk ezt a helyet, mert gondoltuk hétvégén Söldenben nagyobb lehet a tömeg ez a hátsó gurgli rész meg talán nyugisabb. Nem bántuk meg, hogy több mint 800km-t autóztunk, ezért megérte.
Ami még kis negatívum, az árak. Napijegy 41.50 EU volt az előszezonban. Szállást sem sikerült már 20-23Eu/fő/éj körül találni. 27.50 EU volt reggelivel egy kellemes Apartmanházban Sölden (3km) és Obergurgl (8km) között. aki megengetheti magának csak ajánlani tudom ezt a környéket, nagyon jók a liftek, pályák ... Itt is van nagy szintkülönbségű csúszási lehetőség, kb. 3000m-ről egyben le lehet sielni 1800m-re, ez nagy élmény volt.

Szerencsére részben a "tudományos" előkészítésnek köszönhetően, tökéletesre sikerült a besíelésünk. A "tudományos" előkészítés (ezt karácsonyi előszezonban mindenkinek ajánlom):
1. Bergfexen lehet rendezni a nyitva lévő liftek száma, hómennyiség alapján a síterepeket. (Mivel itt Sölden és a Gurglok is elöl voltak, ezért esett ide a választásunk.)
2. A szállást utazás elött csak 5-6 nappal foglaltuk le (ez december elején tapasztalatom szerint működik), amikor a wetter.at-n már látszott a 7 napos előrejelzésen, hogy a hidegfront elmegy és utána napos szép idő várható.
Egyik útitársam az út elején még félt kicsit, mert a webkamerákon csak ködöt látott a megelőző héten. Aztán vasárnap reggel kinéztünk az ablakon, és szállingózó hóesést, enyhe ködöt láttunk. A reggelinél mondta a házigazda, hogy ma szép napos idő lesz. Nem nagyon akartunk hinni neki, de 8 körül nyugaton kibújt egy hegycsúcs fölött a nap. Aztán amire a pályára értünk már minden napsütésben úszott. ;-)
bree
Sziasztok!
Szombat este jöttünk meg Söldenböl és a 7 napos bérletünk olyan kombinácioval volt hogy egy napra érvényes volt a Gurgl-i pályákra.
Igy szerdán ott csuszkáltunk!
Veröfényes napsütésben parádés pályákon éltük ki a sielés minden örömét!nagyon kevesen voltak igy még délután is lehetett olyan pályarészeket találni ahol egy nyom sem volt csak a ratrak csikjai ahogy végig ment rajt!
Hipermodern liftrendszere van a táj pedig csodálatos.Nyáron és télen eggyaránt.
Gurgl nem épp az olcsóságáról hires,igy a hütték is kb 10-15%-kal drágábbak mint más oszták top helyeken!(még Söldentöl is drágább)
Aki jár arrafelé egy napra nagyon is érdemes kiprobálni ezt a gyöngyszemet.
Söldenröl majd az odatartozo topikba irok!
Jo sielést!
bree
fz
kb öt éve voltam ott, Soldenben laktunk, és utolsó napra nem vettünk bérletet, hanem átmentünk Obergurgl/Hochgurgl-ba. 1 nap alatt besíelhető, közepesnél jobb terep, magasan vannak a faluk, így nagyon hóbiztos. Arra emlékszem, hogy volt egy pálya, egy rém régi együlős lift szolgálta ki, ahol méteres buckákat találtunk, direkt nem ratrakolták és jó meredek is volt, ott visszajöttek a szlovákiában tanult buckasí elemek. Mondjuk nem is láttunk rajta túl sok más próbálkozót.
Egy hétre biztos nem mennék oda, de egy napra Soldenből megérte átmenni.
WAndrea
Most jöttünk meg erről a helyről, nov. 18-án szombaton síeltünk egy napot Hochgurgl-ben. Még csak a fenti részeken volt elég hó, Obergurgl-ban még nem síelhetők a pályák, de minden napra várják már a nagyobb havazást. Mivel csak két pálya üzemelt, így nem tudok igazán véleményt mondani a síterepről, bár a térkép szerint igen változatos lejtők vannak.

Obergurgl és Hochgurgl korábban két külön síterep volt, melyek között buszjárat közlekedett a völgyben, de néhány évvel ezelőtt építettek egy kabinos liftet, ami nagyjából vízszintes pályán összeköti a két síterületet.

A helyiek elmondása szerint Obergurgl-Hochgurgl inkább a magasabb jövedelmű rétegeket célozza meg, szinte egyáltalán nincsenek itt apartmanházak, csak 3 és 4 csillagos hotelek + egy 5 csillagos, amely a síterepet egykor alapító családé.

Tehát az exkluzívabb helyeket keresőknek ajánljuk inkább. A legtöbb vendég Németországból érkezik ide, utána jönnek az angolok. Magyarokkal itt nem találkoztunk.

Söldenből - ahol minden kategóriájú szálláshelyet lehet találni - is át lehet ruccanni, bár fontos tudni, hogy a söldeni bérlet ide nem érvényes, külön sírégiónak számít. A napijegy főszezonban 39 euró, 6 napos bérlet 195.

Ha itt jártok ne hagyjátok ki a vadonatúj Top Mountain Star nevű építményt, ami 3080 méteren található fantasztikus körpanorámával. Egy sörre vagy forralt borra megéri beülni, ebédelni inkább a középállomás fölötti hüttében érdemes. A szokásos önkiszolgáló rendszer nagy választékkal. Hamarosan teszek fel részletesebb beszámolót és galériát is.