Jó reggelt Lackó, jó reggelt SIHU, jó reggelt vasárnap!
Előre bocsátom, köszönettel tartozok Lackónak, (vagy bárkinek) amikor olyan felvetéseket tesz, melyek arra késztetnek, hogy „századszor” is végiggondoljam azokat az elveket, melyeket már „kilencvenkilencszer” végiggondoltam, illetve a mindennapos munkámban folyamatosan bizonyít.
Előzmény
„Annyit finomítanék, hogy picit félreértetted, amikor azt írod, hogy szerintem rögtön a kanyarral kell kezdeni az oktatást.”- írta Lackó. Tévedni amúgy emberi dolog, ez a mostani „pici félreértés” azonban nem az én pontatlan fogalmazásomból származik.
A pontos fogalmazásról
Alighanem azért „értettem félre picit” Lackót, mert szó szerint értelmeztem, amit leírt:
- „Ha szabad leírnom a véleményemet, akkor én mindenképpen az első helyre tenném (és teszem is mindig) a hegy felé kikanyarodást. (Rögtön, az első csúszásoknál gyakorolni kell, hogy ez rögzüljön.)”
- „Ezek után jöhetne a csúszó-fékező hóeke,” Tényleg érdekelne, hogy ki érti ezt úgy, hogy az „első helyre tenném”, majd az „ezután”, tulajdonképpen fordítva értendő.
De, (kérem) legyen ez a múlt, próbáljunk előre haladni. A kérdés az, hogy milyen, megalapozott érveink vannak véleményeink alátámasztására.
Lackó érvei:
1. Tapasztalatom szerint az egyenes vonalú csúszó, de még inkább a fékező hóeke fenntartása egy tanulónak sokkal nehezebb feladat, mint egy (eleinte egy "olyan, amilyen") kanyart végrehajtani.
2. Ezen kívül -és ez talán még fontosabb-, a fékező hóeke szimmetrikus, feszített csípőjű helyzete később szükségtelen, a síelésben később soha sem fogjuk csípőből szétfeszíteni magunkat.
3. Tehát olyat tanul a tanuló, amit utána nagyon hamar "el kell felejtenie", de legalábbis semmi szükség nem lesz rá. Kivéve persze a hóekében fékezgetést, amit viszont szerintem teljesen felesleges külön tanítani, a szükséges módon mindenki ösztönösen ráérez, és amikor kell, használja.
Replaci ellenérvei:
1. Ponthoz. Az én tapasztalataim szerint az egyenes vonalú csúszó – fékező hóeke fenntartása néhány tanulónál (20 –ból 1. -nél) jelent nehézséget. Azonban ez sem technikai, hanem szokatlansága miatt anatómiai. Ez nem légből kapott vélemény, hanem a napi 3 – 5 kezdő tanuló statisztikája. Az „ilyen – olyan” hóekét részemről nem tudom értelmezni, nálunk olyan hóeke (ívelés, kanyar) tanítása van rendszerben, melybe (alapszinten) már tudatosan vannak beépítve az egymásba illeszkedő élezések, terhelések, forgatások. Ehhez viszont szükségesek azok az „előtanulmányok”, melyekről az 5/b pontban írok.
2. Ponthoz. A sebességszabályozás ezen eszközét a világ síelőinek tízezrei alkalmazzák nap, mint nap, ez miatt aztán az a vélemény, hogy a sebességszabályozásnak ez a fajtája (később) szükségtelen lenne, számomra értelmezhetetlen.
3. Ponthoz. Aki síelő a csúszó – fékező hóekét "szándékosan elfelejti", az a sebességszabályozásnak az egyik alapvető eszközéről mond le. Másfelől vizsgálódva, a csúszó - fékező hóekében már ott vannak:
3/a. A forgatások egyik alapvető kezdeti formája.
3/b. A belső éleken történő élezés.
3/c. A tehetetlenségi erőkhöz való alkalmazkodásokhoz nélkülözhetetlen terhelések. Negyed évszázados síoktatói praxisom alatt még nem találkoztam olyan tanulóval, aki ezeket oktató nélkül, csupán az ösztöneire hagyatkozva tudta volna alkalmazás szintre tanulni.
4. Egy a síelés fizikája mentén felépülő, a síelés kontrolltechnikáit leltárba vevő korrektnek szánt rendszer a sebességszabályozásnak ezt az eszközét nem hagyhatja ki, a maga helyén azt tárgyalnia kell.
5. Már nagyon sok helyen írtam a csúszó – fékező hóeke funkcióiról:
5/a. A megfelelő lejtésű terepen (helyen) történő sebességszabályozás.
5/b. A csúszó fékező hóeke beágyazása a lejtő felé irányuló egyenes vonalú mozgás gyakorlatsorába, a síelés fizikájához történő alkalmazkodások következő alapszintű beidegezéseit teszi elérhetővé:
- a gravitáció és a síelő tömegének az összefüggései
- a közegellenállások mibenléte és hatása a síelésre
- a tehetetlenségi erő működése egyenes vonalú gyorsulás és lassulás közben
6. A síelés biztonsága szoros összefüggésben van azzal, hogy a síelő milyen szinten van birtokában a síelés kontrolltechnikáinak. Amikor a síelés kontrolltechnikáiról beszélünk, akkor valójában a síelés sebességszabályozásairól beszélünk. A síelés sebességszabályozásainak a tudatos „leltárba vételénél”, megkerülhetetlen a síelés közben érvényesülő fizikai törvényszerűségek ismerete.
De, erről már írtam itt is, másutt is, legutóbb a sihun itt:
https://sielok.hu/forum/viewtopic.php?t=12367&onemessageid=183058
Köszönöm Lackó, hogy lehetőséget nyitottál ezekről a dolgokról beszélgetni.
Szép vasárnapot az olvasóknak, Replaci
Értelmező szótár
Alpesi síelés. Az alpesi síelők a gravitációs erőt felhasználva siklanak - csúsznak a lejtőn.
Siklás. Amikor a síléc a hossztengelye mentén halad.
Csúszás. Amikor a síléc a hossztengelyre merőlegesen halad.
Sodródás. Amikor a síléc egy időben a hossztengely mentén, és keresztben is halad.
Karcolás. Amikor a meghajolt síléc (bele)forgatás nélkül a saját rádiuszú nyomvonalán halad.
Csúszó – fékező hóeke. Fékezési és megállási technika. Ha siklás közben a lécek végeit (a síelő felől nézve) A betű formába nyitjuk, (forgatjuk), fékező hatást érünk el. Ilyenkor a sílécek ékben állnak, a fékezést a belső élükön ékben csúszó sílécek súrlódása váltja ki. A lécek végeit szükség szerint engedjük össze, vagy forgatjuk ki, kis lejtésű pályán a nagy kiforgatás megálláshoz vezet. A fékezési funkción túl, az élezés szerepének tudatosításában és az él használatának a gyakorlásában van szerepe.