Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Tumbász Geri által küldött hozzászólások listája

ÜZENETEK (108)Időben csökkenő Időben csökkenő
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.18. 18:14
Köszi Ozsi, hogy még oly " fiatalos kilendüléseimet" is hajlandó vagy normálisan reagálni.
Tudom hogy viccelsz, mert azért annyira te is érted ama célzásomat ama posztból, hogy a "jó síző" fogalmának példájára dobálózok Maru.. Nevevel, nem pedig azért, mert ő a Snowsportsnak dolgozott volna vagy ott tanult volna...
Köszi. A viccet.

Én ezekkel egyértelműen csak az én példáimat szerettem volna megosztani, hamár kissé agresszíven bedobtam ezt a kérdést neked...
Ez nem laboratorium. Persze, hogy van baki...

Örülök, hogy tetszik. :)))
Szerintem is gyönyörű.
A Pussnig meg persze, hogy demonstrál. Neki az a legfontosabb...
A Ricsi meg hát tudjuk, hogy szakember.
Mind több száz nappal/év...

Igen, ez gyakorlás és kilometer, ami nem helyettesíthető, csak nagyon tudatos sízéssel, vagy azzal sem.

Nem vinném tovább e témát, mert így is kilendült a normál keretekből.
Én kérek elnézést!

De egy kérésem lenne hozzád, hogy érdemi vitát tudjunk itt folytatni legközelebb!

Ha egy videot/mozgást elemzel itt legközelebb, kérle írd le pontról pontra, egy-egy mondatban, hogy
milyennek kéne lennie a mozgásnak
Ahoz képest, hol a hiba
Hogyan kéne ezen javítani

De mind ezt úgy, hogy egy abszolút nem szakavatott hobbi síző is megértse.
Vagy, ha már van kifejtett leírásod egy technikai elemről, hát másold be.
Csak annyit, mint a Sízés+3ban van a kis keretekben.
Könnyebb lenne összevetni a mindenkori aktuálisan látható videokkal.
Csak legalább támpontokat adj! Mit, mikor, miért kéne kivitelezni.
Remélem, nem kérek túl nagyot.


Köszönöm!
Előzmény: (ozsi 160729)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.18. 10:55
Igazad van Ozsi!
Ennek itt semmi helye.

Én kérek elnézést! :))

Akkor itt van ez a video is.

Elárulom még azért, hogy piros lassított "csávó" a neméletszerű síelésével, valamint ez az ember ugyanaz.
Úgy is lefordíthatnám, hogy a piros síelés alapjaiból ide lehet jutni. Struktúráltan felépített oktatási rendszern keresztül.

Nekem ez elég meggyőző. Én ezt tartom síelésnek. Persze a Takao Maruyama -val és a Pussniggal együtt.
Mi erre a síelésre törekszünk a Snowsports Academy keretein belül, valószínűleg, mert ő (szakmai alelnökségével) olyan átlátható és következetes oktatási rendszer felépítésén dolgozott, mely elméletben is és gyakorlatban is bizonyított már. Elméleti alapjait több neves szakember is alátámasztotta...stb. Még japánban is!
:DDD. Ez innen tényleg szájkarate! :))) :D
Nem is tudom komolyan venni! :)))

Szép napot!

A képek:
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.18. 00:26
Mivel itt leoffoltam a topikot, jöjjön egy csemege a "felvállalós" kategóriából.
Ez is tanulható és meglepő módon ua.ra az alapra épül. De ezt már csak pályán szeretném vitára bocsátani. :))

Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Jó munkát mára! :)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 23:23
Én azért nem vagyok ennyire gyanakvó, de az tény, hogy ízeire szedni csak azt lehet, ami már így vagy úgy, de fel van építve.

Az is látszik, hogy itt két "nézet" ütközik, melyben az egyik azt a "bélyeget" kapja, hogy "a cél szentesíti az eszközt", valamint a "minden gyakorlatnak van értelme, csak meg kell találni a helyét" alapon funkciótlanul szórja a gyakorlatokat egymás mellé.
Pedig valójában csak egy tisztán struktúrált gerinc/vezérfonal mentén próbál haladni a cél felé, melyre a legkülönbözőbb tematikai megközelítésekből is fel lehet fűzni egy-egy gyakorlatot, oktatási módszert.
Így lehet, hogy egy osztrák oktatóiban előkerül a külön "gyerek tematika"(és itt most nem a gumicukor osztogatásról lenne szó!) valamint egy "skiLight/paralell módszer/shortcarver program", de a vezérfonal előre lefektetett, melyhez igazítani kell tudni egy oktatási módszer helyét, idejét, funkcionális hatásfokait, kivitelezésének pontos módját.
Még az oktatásmódszereket is struktúrálja, pedig azok egymásra épülősége valóban a tanítványtól függ...
Egy a kulcsa mindennek: kezelni kell tudni! Ez az oktató feladata.
De ezt megtaláltam szépen, kereken megfogalmazva:
"A sítechnikák szemponjtából a legelső lépésektől kezdve folyamatosan a szemünk előtt kell lennie a végcélt jelentő magasiskolai technikáknak. Ezért minden síoktatónak minden szinten tisztában kell lennie a teljes tematikával." Forrás: ski cult.
Épp ezért van, hogy egy struktúrált vezérfonal mentén halad a képzés is, mert abban felépíthető a síelés kulcselemeinek fejlődése a kezdő technikáktól a magasiskolai szintekig.

Ozsi és a Cult rendszer
Az előbbivel részben "szembe helyezkedő" oldalon egyelőre annyit látok - én személy szerint- hogy "az eszközök szentesítik a célt" csak a cél egyelőre -számunkra/számomra- még nincs definiálva. Pedig:"...legelső lépésektől kezdve folyamatosan a szemünk előtt kell lennie a végcélt jelentő magasiskolai technikáknak."
Leginkább ezt hiányolom egyelőre, mert ebben a topicban már jobbnál jobb sízők megkapták, hogy "jó, jó, de mi tudunk jobbat..." (ezt nem szó szerint), de a lényeg, hogy emlékeim szerint eddig csak egy snitt került fel, amire az Ozsi azt nyilatkozta: "aki jó, az jó.... még abban a közegben is..." :)

Egyelőre csak annyit látok, hogy erről az "újhullámos" oldalról azt közvetítik:
Ez nagyon egészséges
Nagyon ökonomikus
Nagyon dinamikus
Nagyon precíz
De ugyanakkor rendkívül individuális
Individuálisan felépített
Neurológiai, pszichológiai, sportpedagógiai alapokra épített (mert a többinek ezekhez nyilván semmi köze ugye...)
...stb
Mind ezt szinte gyakorlatok nélkül-hiszen szinte minden eddigi gyakorlatról azt állítja, hogy "igen,DE ez ezért meg azért rossz, így hülye aki csináltatja"...

És miközben a gyakorlatok mellékhatásait és veszélyeit emeli ki elsőként, ritkán hallunk jó gyakorlatokról. De azok biztosan le vannak védetve. :)


Előre bocsátom, ez nem valami ítélet, csak amolyan első benyomás! Ugyanis, én nem ismerem úgy tételesen a StrongBase módszerét, mivel még nem vettem részt egy ilyen "továbbképzésen" sem.
Most csak az eddig, bennem kialakult képet vetettem papírra.
Az viszont egyszerűsítené a helyzetet valóban, ha konkrétumokat is fel tudna nyíltan sorakoztatni, mert anélkül esély sincs a kritikára.
Kezdhetnénk egy ideális símozgással, magasiskolai technikával, amit egy "cultos" rendszerben dolgozó oktató bátran kitehet, hogy "ez a mi célunk, szeretnénk, ha mindenki ehhez hasonlóan síelne"
...vagy legalább törekedne rá...
Erre lenne alkalmas tán ez a topik, vagy nem?
Videot ide, aztán szedjük ízeire!!!



Azt mondhatom, azért ismerem annyira az Ozsit, hogy biztos legyek benne, egy precízen kidolgozott, megalapozott módszer felépítésén dolgozik. De ettől még a cultos filozófiából csak az jött át világosan, mi mindent utasít el. Azt viszont már valóban számtalan videoval alátámasztotta. Nagyon szeretnék olyan videót látni, amivel "azonosulni" tudnátok!

----
Ami a StrongBase-illeti
marketing tekintetében igen jó fogás a "ködbe burkolózás" mert ugye előbb-utóbb mindenki elmegy egy StrongBase képzésre, hogy megtudja, mi is van az "ajándékos zacskóban". Hiába, az emberi kíváncsiság... :D
Előzmény: (Ró 160635)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 21:25
Na ezzel most teljesen bezavartad a képet.

Nem fogom újra leírni.
Ha nem akarod érteni, nem is fogod. Egyéni szocprobléma.
Olvasd újra!
Nem írtam kihajolásról, pláne nem az esésvonal előtt.
Az ívindítással is már külső erőket használ, nyitott sí völgyfelőli élen, ..stb.
A csípő/súlypont pont annak köszönhetően indul befelé, hogy az indítás után az ívbelső láb lényegesen határozottabban hajlik, mint a külső.
Mivel a felsőtest ebbe nem bólint axtra rá befelé, létrejön az un. asszimetrikus hóeke, mely a csípő völgy/ívközéppont felé, a belső sí fölé vándorol... A felsőtest függőleges, vagy kissé billen csak kifele, de a mozgáskép egy határozott csípőszöget hoz.
Közben zár és létrejön a párh. Kikormányzás.
...
Előzmény: (ozsi 160681)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 21:11
Az oktatói túlzás egy eszköz. Nem kötelező elem. Akkor vetjük be, ha a tanítvány igényli, akárcsak a háttal sízős tükörmutatást...
Előzmény: (Lackó 160675)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 21:06
Ebben nem értünk egyet, de nem baj.
Ezt én valószínűleg élesebben próbálnám síelni ezen a terepen, kevésbé rugaszkodósan, de ez nem én vagyok... Sajnos:)))
Előzmény: (ozsi 160674)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 21:02
Huhh, nagyon igyekszem behozni magam... :))))

"Ezzel szemben amint megvolt a dologhoz szükséges minimális dinamika, máris meg lehetett síelni normálisan, és hamar elkezdett működni!
Ilyenkor viszont már egyáltalán nem a videón látható technikáról van szó, hanem egy már kimondottan haladóról....."
"Pedig azt elvileg egy három-négy napos átlagos képességű tanulónak már tudnia kellene.."
De el tudod képzelni, hogy ezt egy tanuló előbb tanulja meg azzal a dinamikával, mint lassabban, töredezetteben?
Nem. Ennek is van egy durvakoordinációs szakasza. Abban kevés a dinamika valóban. Majd össze kell fésülni, de nem kell ezt egy tanulónak 100%osan tudnia ahoz, hogy továbbléphessen.
Nem gyakorlatokat tökéletesítünk, hanem a síelést!

"Tehát a félreértés szerintem abból adódik, hogy én (már) nem tudok csak a gyakorlatok szigorú során át elképzelni egy tanulást, fejlődést. Főleg, ha azok a gyakorlatok sokszor azért vannak ott, mert "ott kell lenniük". :-)"

Ezt nem mondja senki. Ilyen szinten nincs megkötve az oktatók keze.
Létezik" gyors út" is ugye. Hagyd ki a támasztottat, ha a tanítvány képes átugrani. Oktatóként hozzá kell alkalmazkodni. Nem lőnek le ezért Ausztriában sem! (A hírekkel ellentétben.) :)
Képzeld, én még egyből párhuzamos sízésre is tanítottam embereket. Osztrák suliban.


" de hogy egyszer a végére is jussak, tehát a támasztott lendület a hóekeívek és a párhuzamos lendület közé passzintva szerintem nem egy szerencsés megoldás. "
Ez akkor igaz, ha a tanuló képes továbblépni e nélkül. Ha nem, akkor ez IS egy hasznos elem, mely jól passzol a sorba. De ez esetben nem lesz dinamikus a kivitelezése.(félős tanítványok)
Pl. Sítúrázóknál kötelező elem, mert egy igazi kérges-beszakadós havon sokszor ez az egyetlen esély. Na az sem egy harmonikus kivitelezési forma. :)

"Amint sikerült kicsit tempóra, dinamikára szoktatni a tanulót, már érdemes megpróbálkozni vele."
Akkor meg szinte már fölösleges...persze, lehet gyakorolni.

"Nagyon tetszett amúgy a videón a kb 3:10-3:20 közötti rész, ahol tempós hóekeíveket síel a manusz. Itt megjelent a dinamika. :-) Én mindenképpen ezt folytatnám"
Egy kezdő ezt sem így síeli először. Ez is kilométer és gyakorlat kérdése.
Ezzel a tempóval garantált a kontrollálatlan halálfélelem. Kivéve az angoloknál. :)))
Előzmény: (Lackó 160670)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 20:19
HPali!

Egyetértek. A támasztott lendület egy sok esetben kihagyható elem.
Gyerek tematikába betenni bűn.
Sportos, jómozgású tanulók elsőre szinte csak érintik, de ez nem jelenti, hogy ne lehetne később visszacsatolni hozzá, akár a hóekéhez.

Nagyon komplex feladat valóban.
De azért lehet ezt könnyeden is kivitelezni.

Amit leírsz, abból több olyan probléma is kitűnik, amit lehet, hogy csak nem tanítottak meg neked...
Ez nem a te sarad.
Előzmény: (HPali 160662)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 20:12
Nem nem!
Egyáltalán nem OFF!
Ezzel nem rázol le, azt te is tudod. :)

"És innét válik off-á a téma, ezt nem itt kell megvitatni. Annyit elég tudni, hogy van egy formai, precíz helyzetekből mozgássort építő felfogás, és van egy dinamikára, az erőkre és a reakciókra építő gondolkodásmód. Az egyik felépíti mozgásképet pontos pozíciókból, a másik felépíti a dinamikát és az érzéseket, és szerinte ezek majd kihozzák a pozíciókat. Ez elemzésekhez elég, a tanítványok meg majd eldöntik, melyik a szimpatikusabb. "

Ne haragudj Ozsi, de ez egy BAROMSÁG!

A kettő egyáltalán nem zárja ki egymást!
Az, hogy egy adott technikai elemnek minden változó körülményhez összhangba változik a dinamikája és az ahhoz tartozó mozgásképe teljesen normális...sőt természetes következmény, sőt kívánatos.
Nem ugyanazt a hóekét síeled a libalegelőn és egy erősebb kék/ enyhe piros pályán. Ugyanez igaz egy hosszú lendületre.
Az, hogy tanítasz egy alap technikát (ez a teálltalad vélt képsoros oktatás) egyáltalán nem baj! Azt közben is és utána is lehet a legváltozatosabb körülmények között gyakoroltatni, alakítani, RÁÉREZTETNI a tanulót a különbségekre!
Hiszen ez az osztrák "rote Faden" egyik legfontosabb oktatásmódszertani elve/pontja/gyakorla!!! Idézem:
"Üben, festigen, Variiren von Gelende, Tempo, Ritmus, Radius, schneebeschaffenheit"
Azaz: gyakorlás változatos körülmények között, mint sebesség, ritmus, ívhossz, lejtőmeredekség, valamint változatos minőségű havon.
!!! Minden mérföldkőnél ott van!!!

Az, hogy eközben az oktatók egy egységes képet igyekeznek adni a tanuló elé, mely mozgáskép az aktuálisan adott körülményekkel összhangban van, az már csak nem baj! .???

Te milyen éles kettéválásról hordasz itt össze hetet-havat?
Azt megértem, hogy igyekszel hülyét csinálni minden "nagy rendszerből", hiszen részben ez motivál, de azért ez egy elég meleg leválasztási kísérlet, mely azt sugallja, hogy minden struktúrált tematika a tanulót megerőszakolva, esélyt sem ad annak, hogy önmaga is ráérezzen egy technika helyes-környezetével és individumával összhangban történő- alkalmazására!!!


"Dinamikát onnét tudok tanítani, amikor a síelő felvette a sícipőjét - bármikor. Sőt nem hogy ott tudok, hanem onnét kell. Léc még nem kell hozzá. És onnét kezdve a mozgásszerkezetet az adekvát dinamikával együtt építem fel."
Ezt én sem gondolom másképp!
Amire én céloztam, az az, hogy minden technikai elemnek(technikának) meg van az ideális -aktuálisan adott körülményekkel összhangban lévő- dinamikája. A tanuló ezeket tanulja meg kezelni, majd szabályozni.
Másképp fogalmazva: kerüljön összhangba technikája a meghatározó körülményekkel. Érezze a szükséges megoldásokat, technikákat a külső erők kezelésére, azok kihasználására, előnyös felhasználására.
Lsd.:
( A lécek működésbe léphetnek külső és belső erők hatására. Minél több a külső, annál kevesebbet kell nekem hozza tenni. Viszont kezelnem és szabályoznom tudni kell.)

Szerintem ebből nem jössz ki jól, valami olyat tulajdonítasz a struktúrált oktatásnak, ami nem igaz.

Akkor lenne igaz, ha egy sízőtől mindenhol és mindenkor ugyanazt a mozgásképet követelnénk. De erről szó sincs!

Pont te fogalmaztad meg, valahogy így:
Az osztrák oktatók is síelnek a tanítványok előtt mindenfélét, aztán szabadsíben meg már sehol az alpesi tartás meg a párhuzamos tengelyek...
Bocs, de nincs időm visszakeresni.

Talán nincs is másról szó, mint hogy szabadsízésnél nagyobb tempo, meredekebb lejtő, pattogósabb ritmus nagyobb erők befolyásolják ugyanazt az oktatót? És ennek megfelelően változik a kifogásolt tartás, tengelyek???
Lehet, hogy egész pontosan le tudom vezetni, hogyan jut el odáig egy síelő a tematikánkon keresztül? Hát képzeld, le tudom vezetni!
Egészen pontosan. Tudod miért? Mert értem azt ami a sorok között van.
És éppen ezért egész egyszerűen és érthetően - feszülések-ernyesztések félrevezető disszertációja nélkül is- el tudom magyarázni, hogyan lesz egy alapiskolás tartásból GS technika.

Attól tartok, a fent említett két világ csak nálad szenvedett el szétválást...
Előzmény: (ozsi 160672)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 20:11
Előre jelzem, vissza kell majd lépdelnetek, mert igyekszem mindenre reagálni, de nem megy sorrendbe!




Bemásolom a linkeket amiről beszélgetünk, mert időigényes visszakeresgélni.
Ami a másodprc alapon meghatározott részeket takarja
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=fNIMInajyIk#t=164

Ami lassítottan egy kész technika:

http://img.youtube.com/vi/2bR50Pmq3AE/default.jpg


Szóval:
"Már a támasz nyitásakor is jól látható, de később, a támaszban utazásban is jól látható, hogy a csípő az ívből kifelé megy. Ennek oka, amit hosszasan leírtam.
Ez így másképp nem is lenne megsíelhető.

A kibillentett váll esetleg megtévesztő lehet, amiatt úgy tűnhet, hogy a csípő befelé megy, de ez csak a kivitt vállhoz képest igaz."

Gáz van! Már rajzolni próbálok telefonon... :)

Egy lényeges pontot szemelől vesztettél szerintem:
A hóeke nyitásával az alátámasztási felület(hegysí, mely a leendő ívkülső/völgysí egyben) kijjebb kerül a kezdődő ívben, mint a súlypont!
Valamint a nyitással élt is vált, azaz "kislábujjról-nagylábujjra" kerül.
Ez az egyik leglényegesebb pontja a nyitásnak!
Másik leglényegesebb pontja, hogy a nyitott, belső élére került léc ezzel a mozzanattal már az új ív bekormányzását kezdi, ami az egyre határozottabb élszög felvételével fog folytatódni. A lerakás pillanatától, a terhelés FOLYAMATOS átvételével, folyamatosan nő az élszög az ív kikormányzásáig.
A súlypont süllyed és tovább vándorol az ív középpontja felé... Tehát nem a léc felett utazik.

A felhozott párhuzamos "flatteros" ív,(4:16) egy klasszikus, NAGYONiskolás párhuzamos ív. Egy tanuló első párhuzamos íve, nem pedig a "kész forma"! abszolút "basic" Teszem hozzá: tök lapos terepen. A tanuló ezen a szinten még annak örül, hogy egyáltalán át tud kerülni a párhuzamos léceinek nyitása nélkül az új ívbe. Azaz, először keresztezi a súlypontjának haladási vonala a PÁRHUZAMOS lécek haladási irányát.
Igen, ehhez hozzá tartozik, hogy a lécek nagyon óvatosan kerülnek fel az élükre az ív első szakaszában. Pontosan ez az a szakasz, ami megkülönbözteti ezt a technikát a támasztott lendülettől. Eddig a lécet helyezte kijjebb, most meg már csak a megfelelő irányú tehermentesítéssel, a súlypontját helyezi át a párhuzamosan haladó lécek felett.
Hogy ez miért kerül így be egy iskola reklámfilmjébe? Talán, mert ha csak full profi ívek lennének ott, mindenki lefordulna a suliról.
Ez egy könnyen kivitelezhető alapformája a párh.hossz.lendületnek. Enyhe lejtőn, alacsony tempoval... sajnos nem is ideális terepen, ezért ez még a "beletottyanással" is feladat...
Ne feledjük már el, hogy a tanuló csak lépésről-lépésre fog haladni a tanulásban! Amint határozottabban uralja a súlypontváltás folyamatát, bátrabban fog éltváltani a súlypont határozottabb, következő ívközéppont felé történő indításával/ "ejtésével".
De ez gyakorlat és kilóméter eredménye, nem pedig ráolvasás útján terjedő tudás.
Amint arra is képes lesz, már a hosszú carving ívek felépítésének folyamatában találja magát... ( mint eddig is a hóekétől kezdve...) :)
Előzmény: (Lackó 160658)
image.jpg
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 20:09
Stop stop stop!!,!,

Hé!
Ezt nem tudom ilyen gyorsan lekövetni!
Ti nem dolgoztok?

Reggelig írhatok....
:)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 13:31
Szia Lackó!
Köszi a választ.

"... ahhoz, hogy süllyesztésben, azaz a már kikormányzó szakaszban mellé tudja tenni, ahhoz a belső sínek teljesen terheletlennek kell lennie, különben nem tudja megcsinálni."

Úgy látom, kis félreértés van a mellézárás lehetőségeiről, valamint a terhelések elosztásáról. Ezek kissé tévútra viszik az amúgy következetes okfejtésedet.
Nem cak a kikormányzásban lehetséges mellézárni, de akár már jóval az esésvonal előtt! Ez pusztán tempo, terep, rádiusz kérdése, melyek a dinamikát is meghatározzák! Pont ezen tényezőktől függ az is, mikor áll élére a sí. Nagyobb tempo, meredekebb lejtő, rövidebb rádiusz= hamar az élere kerül. Ellenkező esetekben nyilván később.

A belső sí terheletlenségéről egy alapvető nézetet tisztáznunk kell:
Síelés közben a völgyfelöli sí/kikormányzási szakasz külső sí/ passzívan terhelt...
(ott viszed el a létrehozott erők többségét. Azon tudsz erőket megtámasztani, hiszen ez csak a nyújtottabb lábon lehetséges, a hajlítottabb belső ezt tuti nem viszi el.)
...Míg a hegyfelőli sí AKTÍVAN együtt terhelt! Azaz, itt a síző tudja szabályozni, mennyit terhel rá, vagy mennyit vesz vissza.
Ez elgondolkodtató azokban a felvetésekben, ahol ezt valamiféle "passzív" kétlábon síelésben akarják meghatározni.

Namármost, ha tanítványunk ennek alapjait jól felépítve megkapják, akkor bizony terhelés mellett is tudnak ívesen mellézárni.
Itt a lehetőségek tárháza már széles valóban, hogy egy kezdő szintjén ez egy terheletlen sí, míg egy gyakorlottabb szintjén akár közel azonos terhelést is kaphat.
Az biztos, hogy a belső síre mellézárás közben kevesebb terhelés jut, hiszen ez teszi lehetővé annak szabályozott aktivitását. De közel sem nulla a terhelés. Sőt, ha figyelmesen megnézed a lassított videót, látszik, ahogy a melléforgatás folyamatában egyre többet vesz át a sí. Egészen odáig, hogy az esésvonaltol ugyanúgy viszi a havat, mint a leendő völgyfelőli ívkülső.
A tévhitekkel ellentétben, ez nem egylábon síelés.

"Márpedig ehhez logikusan minden terhelést a külsőre kell kitenni, és ezt úgy fogja megoldani, hogy kiáll a külső fölé"

Egy fenét!
Mi van azokkal az erőkkel - egyszerűsített fogalmazásban- melyek az irányváltás következtében(tempo,terep,rádiusz függvényében) a kanyarból kifelé húznak??
A terhelés nem csak attól kerülhet egy lécre, mert tudatosan, mi oda tesszük, hanem a fizika egyszerű törvényszerűségei következtében is!
Ez annyit jelent, hogy álló helyzetben valóban egylábra kell állnom, de sízés közben ez már külső segítséggel létrejön. A sízőnek csak kezelnie kell tudni.
Ennek következtében viszont sokkal hamarabb kikerül a terhelés arra a síre, minthogy a síző a csípőjét a lécfölé helyezve egylábon pipskedne!
Ez azt jelenti, hogy akkor mégis lehet élre billentett sível befelé haladni az ívbe úgy, hogy van elegendő töbletterhelés az ívkülső sín, a súlypont pedig mégis egy szűkebb íven viszi a kanyart/ívet, mint a lécek, tehát nem megy ki a léc fölé.



lehetetlenné teszi a "pedált".
Erről a pedálról hol találok egy kisebb disszertációt? Emlegetitek itt rendre, de nem tudom pontosan hova tenni, mert mi ezt egy meghatározott folyamatra használjuk, de azzal kapcsolatban még itt nem olvastam semmit, viszont sok más helyzetben már előkerült nálatok.
Szeretném, hogy egy nyelvet beszéljünk, de ez a "szakszó" még ködös.
Tudjátok: jönni az nyany Ausztriából, törni magyar bocsánat... :)
De komolyan. Hol van ez kifejtve?
Így azt sem tudom, jöhet-e ide ez a fogalom... vagy sem, viszont nyelvi nehézségekbe ütközök az érveim megfogalmazásában.
(Én is kerülöm a "bröjszintés, tesziatunáját...stb" folgalmakat, pedig telemarkos körben már bevált)

A 3:36-ost fikázzátok nyugodtan, azzal nem foglalkoznék én, mert félrevisz egy érdekes vitát.

Közben olvasom :
, "megnézném ugyanezt sokkal korábbi, még magas helyzetben mellézárással, "
Akkor most -a zavar elkerülése végett- ide egy videót egy álltalatok kivitelezett, " iskolás" támasztott lendületről!
Egy korrekt mozgásleírást is elfogadok!
Milyennek kéne "hivatalosan" lennie szerintetek?
(Sízés+3 kuka, mert nem támasztja alá az általatok leírt kifogásokat.)

Magasabb helyzetben? Korábbi mellézárás?
Aki olyan dinamikát síel, ahol ez valódi csalás nélkül könnyedén teljesíthető, az már feltételezhetően tud párhuzamosan síelni.
Szóval?

Ui. Nem feledem a hóekés kérdést!
Az erő legyen veled! ;)
Előzmény: (Lackó 160647)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.17. 00:05
Ha pedig már szóba hoztam, itt a kicsit dinamikusabb, kicsit lazább.

Meredekebb lejtő, automatizáltabb végrehajtás, lendületesebb tempo... Persze, hogy dinamikusabb.
Ha a Maieres link 3:24-ese az iskolás forma, akkor ez az automatizált, készség szint. De az alap ugyanaz.

Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Szerintem ebből is lehetne könyvbe képeket merevítgetni.
:)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.16. 23:17
" Tiszta formai megoldások, mintha csak egy tankönyv fotóihoz akarnának precíz pillanatnyi helyzeteket megmutatni, csak véletlenül film lett belőle... :)"

Talán mert ez volt a cél? Precíz pillanatnyi helyzeteket, pontosabban azok egymásután fűzött képsorát, azaz filmet síelni. Valóban. Ezek mozgássorozatok, melyek egymás után fűzött pillanatokból állnak. Ettől még ez egy folyamatos mozgás. Harmónikus és többé kevésbé de precíz.
És talán bármely pillanatát kimerevítve könyvbe lehet illeszteni.
A 3:24-nek ez egészen jól ment.
Hmmm.... Akkor most miről beszélünk?

Ozsi, én emlékszem ám arra, hogyan készültek a sízés+3 fotói!
Ott te lettél volna a legboldogabb, ha mindenki mindenhol ilyen mozgásokat síel. Pl. Nem kellett volna annyi sorozatfelvételt kidobni. :)
Még időt is spóroltál volna.

Hány olyan demos kép készült, ahol valaki(k) miatt egész csapatképek mentek kukába, mert itt-ott pontatlanság volt.

Videózni azért könnyebb, mert az nem olyan kegyetlen. Elfedi a dinamika az apró-cseprő, kisebb- nagyobb hibákat.

Persze, hogy a mozgás csak mozgás közben elemezhető. De az képsorokból, pillanatnyi helyzetekből áll.

Mind a kettő elemezhető egy bizonyos szinten.
Majd ehhez jön ugye még a hóminőség és látási viszonyok ismerete.... :)

Ha ez így megy tovább, az lesz a vége, hogy csak állnak az oktatók a tanítvány előtt, filozofálnak az érezni kívánt erőkről és jelenségekről, hosszasan lukat beszélnek a tanítvány hasába, hogy " ugye már érzed! Ugye már jó". Közben mindenki bemutatja a saját individuális - állítólagos oktatós-síelését, de kézzelfogható rendszer csak a jinjang marad. :)

Ui.: dinamikát ott tudsz tanítani, ahol azt a tanítvány képes kezelni.
Ez nem keverendő össze a fölöslegesen erőltetett lécpumpálással, extra rányomásokkal, bármennyire is tűnjék dinamikusabbnak. Szerintem meg az nem visz előre... :)
Előzmény: (ozsi 160626)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.16. 22:43
Érzem a törődést. :)

A Carven Grundból nézd a 3:24-es variációt, mert az egy jobb darab!
Pont a gyaksihoz tartozó dinamikával és folyamatossággal. Amolyan demonstrátoros. Lehet ezt lazábban is valamivel, de akkor picit nő a tempó.
A 3:35-ös az valóban mesterkélt, már ami a zárásokat illeti.
Ugyanez a srác síeli a párhuzamos flatteros beletottyanóst. Az nem jó.

Apropó, szerinted a nem jó carv.grund merre viszi a tanulót? Azt írod "nem jó felé". Miért? Kifejtenéd?



Hóeke?
Indoklást is olvasnék szívesen, hogy konkrétan mitől vagy ki! :)
Előzmény: (Lackó 160618)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.16. 15:19
Végre egyszer előjön a lényeg.

Ki, mit tart elérendő célnak, mit tart jó, vagy sportos síelésnek.

Ez az, ami leginkább meg kéne, hogy határozza egy temitaka rendszerét.

Én tudok néhány olyan sízést előszedni a videómegosztókról, amire azt mondom, hogy igen, ez ott van...
Pedig lehet, hogy első ránézésre nem is hasonlítanak egymásra.

De ez már csak ilyen sport. Nagyban befolyásolják a testi adottságok, így egész más képet ad ugyanaz a technikai alap más sízésében.
"Ugyanaz" a rövidlendületi technika mást mutat egy 160cm-es sízőnél, mint egy 190cm-es nél.
Persze ez így közhelyes, de mégis rengetegen kérdezik meg egy videóelemzés alatt "én miért nem tudok úgy menni, mint..."
Mert 20cm-rel alacsonyabb vagy és nő...
Stb.


Hiába a tanulás, ha az ember a saját adottságait és képességeit nem tudja mozgásképének előnyére fordítani.

Itt van mindjárt a gyepsíbe bevágott kolléga:
Meglehetősen agresszív síelés...

Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Előzmény: (ozsi 160607)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.16. 15:02
Persze! Itt mindenki versenyzik! :D

Biztos az állami hóekét láttad... :)

A lényeg, hogy a hóekét pont abból az élhóekéből fejtettük vissza kezdőbb szintre. Mondjuk, hogy az az élhóeke a hóekézés magasiskolája. Persze egy kezdő nyilván nem ezt tanulja, de később könnyedén át tudja ültetni az addig tanultakat akár egy élhóekébe, akár bármely magasabb szintű technikába.

...
Előzmény: (ozsi 160606)
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.15. 23:32
Szóval gyepsí és alpesi...

Természetesen van különbség itt-ott, mert az eszköz is és az alátámasztási felület is más.
De a mozgás, a működési elv, a cél, az erők szinte egyeznek.

De ezt most első körben az olvasók szemére bíznám.
Szerintetek van hasonlóság a haladó technika mozgásképében?
A lábszár munkáját - "térd törés" - is beleértve! :)

Video:
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Tumbász Geri
109 élménybeszámolót írt
109
17 éve tag
2013.09.15. 21:12
Majd a gyepsí-Alpesi párhuzamot még boncolgatom egyszer...

A vicces abban, amit leírsz a Laci hóeke és tematikai felfogásáról, hogy nekem az telibe visszaköszönt egy másik "műhely" munkájában, csak azóta kiforrott állapotban. Megértve, felépítve, tovább vezetve... Úgy, hogy univerzálisabban használható alaptechnikát épít fel.

Kitalálod? :)

Talán az egyetlen osztrák műhely, ahol más gyakorlatokkal építkeznek az alapiskolában, mint az állami jegyzet... persze azért az államit is meg kell tanítani...

Azok a feladatok, amiket Pitztal aljában síeltettek e gyerekekkel, felnőtekkel, nálunk jegyzetben le van írva. Csak valószínűleg kicsit másképp magyarázzuk. Ezek mind a "kanyarvarázsban" tűntek fel anno.
Előzmény: (ozsi 160600)
elsőelőzőkövetkezőutolsó
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.