Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Kanyarsí programok - Replaci topikja topikból

ÜZENETEK (4)Időben csökkenő Időben csökkenő
klaci
2873 élménybeszámolót írt
2873
16 éve tag
2015.05.25. 17:49
"Használható –e fékezésre meredekebb lejtőn a szimmetrikus csúszó – fékező hóeke?
Az könnyen belátható, hogy meredek pályán a fékező hóekének csekély a hatékonysága. A gyakorlatban azonban nem ritka, hogy sem kanyarra, sem hoki fékezésre NINCSEN elég hely. Mint (már) tudjuk, az ütés, amit a síelőnek ütközés esetén el kell viselnie, négyzetesen aránylik a sebességéhez. Nagyon nem mindegy tehát, hogy a síelő 60 –al, vagy a hóekés fékezés eredményeként egy csökkentett, (mondjuk) 30 km/órás sebességgel ütközik neki valami kemény tárgynak. Az első esetben (60 km/h) kétszer nagyobb az esélye annak, hogy a síelő súlyos sérülést szenved, mint a második, (30km/h) sebességnél. Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott."

Laci, ez annyira elméleti feltételezés, hogy az általam ismert pályákon egyetlen olyan részt sem tudok felidézni, ahol ilyen helyzet előfordulhatna. 60-nal lefelé "Pozor b.m." pozícióban egy olyan szűk helyen, ahol nem lehet hokifékezést csinálni, hol kerülhet ilyen helyzetbe egy amatőr síelő? De ha mégis, mennyit tudhat fékezni hóekével? Hogy a hóekének ekkora tempónál bármekkora sebességcsökkentő eredménye legyen, ahhoz akkorára kellene nyitni az ollót, hogy akkor már keresztbe is lehetne vágni a léceket.
Kanyarsíklub Replaci
1224 élménybeszámolót írt
1224
19 éve tag
2015.05.24. 10:43
Szia Joci!

Egyfajta misszióként élem meg, hogy az eddig még sehol nem tárgyalt síelés közben érvényesülő általános fizikai törvényszerűségeket érthetővé téve, egy kicsit közelebb hozzam azokhoz a síelőkhöz, akiket ez érdekelhet.

A kezelt és kezeletlen sípályákon naponta adódnak helyzetek, melyeket kezelni kellene. Hogy hatvannal mentünk, vagy ötvennel, vagy harminccal, arra a balesetet vizsgáló szakértőnek jól bejáratott módszerei vannak, (sajnos volt benne részem). A síelőnek, amikor helyzetbe kerül, csak reflexszerű cselekedetekre marad ideje. Az ilyesfajta (mentő) cselekedeteknek azonban csak akkor van esélye, ha a cselekedet már tényleg reflex szinten működik. Amit a km. (60/30) és ütközés összefüggéseiről írtam, AZ EGY PÉLDA, AZ ÉRTHETŐSÉG KEDVÉÉRT.

Ezt írtam: „Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott.”

Bírósági szakértő szerint néha nüansznyi különbség dönt a „végeredményt” illetően. Kórház, vagy zsák, ez itt a kérdés.

Tudom, ennek emésztéséhez nem ártana egy kérődző gyomor.
Üdv. neked és az olvasónak, Replaci
Előzmény: (Joci 183009)
Joci
461 élménybeszámolót írt
461
17 éve tag
2015.05.24. 09:07
Szervusz Laci!
Veszem a bátorságot és egy kicsit pontosítanék a csúszó-fékező hóekét illetően. Természetesen saját megítélésem szerint.

Én azért lapot húznék a 19-re, és bepróbálkoznék azzal a vészfékezéssel.
Nem próbálnám ki a 30-km/h -val történő ütközést sem. Annál a meredekségnél ahol 60 km/h- val lehet csapatni lapján, ott tutira nem lehetne 30-ra lassulni csúszó-fékező hóeke segítségével néhány méteren belül. Jó esetben is csak 50-re.

Feltételezem 60-al be sem mennék egy olyan területre, ahol nincs hely kanyarodásra. A sebességemet pedig úgy választanám meg, hogy az adott terephez megfelelő legyen!Vagyis egy nem kifejezettem sí tematikai "MEGELŐZÉSSEL" többre mennék.

Abban az esetben, ha már a megfelelő sebességgel vágtam neki ennek a bizonyos szűk helyzetnek, természetesen már lenne létjogosultsága a csúszó-fékező hóekének. Szóval igen vannak helyzetek amikor használható és használjuk is, de csak ott ahol relatív kis sebességről beszélünk.Például amikor besíelünk a felvonó előtti tömeg közé.Egyszerűen mert nincs értelme keresztbe vágott lécekkel megállni.
Továbbá az is helyes, hogy a kisebb sebességnél kisebb a sérülés veszélye.
Foglalj szállást a legjobb síterepeken!
KERESÉS
Kanyarsíklub Replaci
1224 élménybeszámolót írt
1224
19 éve tag
2015.05.24. 07:42
Jó reggelt, vasárnap!

A síelés fizikája, a síelő sebességének a szabályozása

A síelő sebességét befolyásoló objektív, (nem a síelőtől függő) tényezők
Amikor a síelő elindul a völgy felé, gyorsulni kezd. A gyorsulás mértéke attól függ, hogy:
- mekkora a síelő + felszerelésének a súlya
- mennyire meredek a lejtő
- mekkora a légellenállás
- hogyan van befolyásolva (vaxolás) a lécek és hó közötti súrlódás.

A lejtő meredeksége
Egyenletes lejtőn (a kezdeti gyorsulás után), a síelő sebessége egyenletesre áll be. Amikor a lejtő meredeksége nő, a síelő sebessége nőni, amikor a lejtő meredeksége csökken, a síelő sebessége csökkeni fog. A gyakorlott síelő jól ismeri, és síelése közben alkalmazza a síelés sebességét befolyásoló objektív törvényszerűségeket.

A síelő sebességét befolyásoló szubjektív, (síelőtől függő) tényező, amikor a síelőnek valamilyen okból fékeznie kell.

Egyszerűtől a bonyolult felé
Ha elfogadjuk ezt az elvet, akkor célszerű először az egyenes vonalú síelés sebességszabályozási lehetőségeit tanulmányozni.

A síelés sebességszabályozásainak az 1. számú eszköze, a szimmetrikus CSÚSZÓ – FÉKEZŐ hóeke, (ék)
Aránylag lapos területeken, (kék pályákon) használható sebességszabályozásra és megállásra. Mennél nagyobbra nyitjuk az éket, annál erőteljesebb, mennél szűkebben hagyjuk az éket, annál enyhébb egyenes vonalú fékezést érhetünk el a szimmetrikus csúszó – fékező hóekével.

Használható –e fékezésre meredekebb lejtőn a szimmetrikus csúszó – fékező hóeke?
Az könnyen belátható, hogy meredek pályán a fékező hóekének csekély a hatékonysága. A gyakorlatban azonban nem ritka, hogy sem kanyarra, sem hoki fékezésre NINCSEN elég hely. Mint (már) tudjuk, az ütés, amit a síelőnek ütközés esetén el kell viselnie, négyzetesen aránylik a sebességéhez. Nagyon nem mindegy tehát, hogy a síelő 60 –al, vagy a hóekés fékezés eredményeként egy csökkentett, (mondjuk) 30 km/órás sebességgel ütközik neki valami kemény tárgynak. Az első esetben (60 km/h) kétszer nagyobb az esélye annak, hogy a síelő súlyos sérülést szenved, mint a második, (30km/h) sebességnél. Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott. (Folyt. köv.)


További szép vasárnapot kíván, Replaci
h i r d e t é s
h i r d e t é s
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
KIEMELT SÍTÁBOROK
MEGÚJULT A SÍELŐK NAPTÁRA
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.