Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Síelésünk kivesézése topikból

ÜZENETEK (26)Időben csökkenő Időben csökkenő
Soma
675 élménybeszámolót írt
675
18 éve tag
2017.11.13. 19:24
Nekem kimondottan tetszett a tankos hasonlat, persze majd kiderül, hogy jól értelmeztem-e. Próba cseresznye.
Előzmény: (Lackó 196500)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.11.10. 09:43
Igen, van benne egy kanyar végi kiállás és kicsit elidőzés magas helyzetben. Ez első látványra elegáns, szép, de valójában nem nagyon van neki funkciója, laközeli sodródást eredményez, így akadályozza az átbillenést és az éles, határozott ívkezdetet.

Nem tetszett a tankos hasonlatom? Ez most nem esett jól. :-) Persze a tankos másról szólt, mint a golfos. Próbálkozom, mert néha nehéz egy fórumon, szárazon elmagyarázni mozgásokat, érzéseket.
De szerintem csak azért is jó a tankos hasonlatom! :-D
Előzmény: (Joci 196495)
Joci
461 élménybeszámolót írt
461
17 éve tag
2017.11.09. 18:36
Na! Ez jó hír!
Ha sikerül megőrizni a térdek, csípő és vállak párhuzamos tengelyeit, akkor jó nyomon fogsz járni. Vagyis a frontál helyzet megtartásában van a lényeg. Nem szaporítom tovább a szót. Várjuk majd a beszámolódat. Jó síelést hozzá.
Előzmény: (Soma 196481)
Foglalj szállást a legjobb síterepeken!
KERESÉS
Joci
461 élménybeszámolót írt
461
17 éve tag
2017.11.09. 18:26
Szia!

Röviden és tömören megfogalmazva: Azt gondolom nagyon a fején találtad a szöget. Ez most sokkal érthetőbb is volt mint a korábbi TANK-os hasonlat. Köszönöm a megerősítést. :-)


"Régen más volt a síelés, akkor még volt értelme a girlandnak, de a modern sízés nagyon más. Régen, a klasszikus iskola szerint a kanyart 3 részre osztottuk, tehermentesítés, lapközeli helyzetben beforgatás és kikormányzás. Akkor még kimondottan elnyújtottuk a lapközeli, beforgatós szakaszt."

Szerintem pont ezt láttuk Soma síelésében is. (Nekem az volt a számon ezzel kapcsolatban, hogy a támasztott lendülethez hasonlít. Persze karcolt kivitelben. Csakhogy a bekormányzás szakaszai nagyon arra hajaztak.) Legalábbis én így láttam.
Előzmény: (Lackó 196477)
Soma
675 élménybeszámolót írt
675
18 éve tag
2017.11.09. 08:39
Most már nagyon bizsereg a lábam, hogy menjek és kipróbáljam a sok okosságot amit írtatok. Remélem jól értelmeztem a dolgokat és elindul valami más irányba a síelésem, majd beszámolok az eredményről.
Előzmény: (Joci 196474)
Soma
675 élménybeszámolót írt
675
18 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2017.11.09. 08:36
A sárga mellényes, Balogh Zsolt látássérült olimpikon versenyzőnk (aki úgysem látta, hogy milyen közel vagyok hozzá :))
Előzmény: (minerel 196478)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.11.08. 22:17
Szia Joci!

Pont beelőztél, amíg írogattam. :-)

És igen, jól látod, egy folyamatot nem lehet büntetlenül feldarabolni, és túl sok értelme sem lenne. Sokkal hasznosabb, ha éppen azt tanuljuk meg, hogy a síelésben minden mindennel összefügg, és minden mozdulat valaminek a következménye, nem csak úgy ötletszerűen megcsináljuk.
Valami ilyesmi különbözteti meg a szépen, ritmusosan, könnyedén -és egyben biztosan- síelőt a "turistától", aki hosszú rézsútsiklások és rézsútrolózások közé ötletszerűen bebiggyeszt egy-egy sarkonfordulást.

Igazol téged is például az is, hogy egy menetnél éppen a legelső kanyart olyan fura elkezdeni, valami trükköt kell alkalmazni, kis hóekeívet, vagy egy kis fellépést, vagy egy kis eldőlést vagy hasonlót, mert nem volt előző kanyar, amiből könnyedén indulhatna a következő.
Előzmény: (Joci 196474)
minerel
3725 élménybeszámolót írt
3725
17 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2017.11.08. 22:12
az elejèn nem volt szèp ìgy kicentizni a sárgamellényest...
Előzmény: (Soma 195918)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.11.08. 22:04
Szia! Ne dőlj be mindennek, ez nem a tapasztalat, ez csak a PR! ;-)

Kanyar bekezdése. Nem csak girlandnál, hanem a síelésnél is a kanyar bekezdése a teljes átbillenést jelenti az előző kanyarból indítva. Ez -a modern sízésben- nem különálló mozdulatokból, szakaszokból áll, hanem az előző kanyar megfelelő pillanatában elindul az átbillenés a lécek fölött, amiből folyamatosan felépül a következő ív élhelyzete, majd abba érkezik meg a terhelés, és növekvő terhelés mellett húzzuk meg a következő ívet.
Maga az átbillenés, amelynek része az új élhelyzet kialakulása egy folyamatos mozdulat, nem igazán lehet szakaszokra bontani. Elvileg persze vannak szakaszai a súlypont helyzete, az esésvonalhoz való helyzet és az élhelyzet szempontjából, de a valóságban ez folytonos mozgás.
Ha valakinél esetleg mégsem az, akkor van a baj, mert nem fog működni, ahogy kellene. Képzeld el, hogy egy golfozó úgy gyakorol, hogy lendít egy nagyot, de a labda előtt le kell fékeznie az ütőt, megállítani, nem ütheti meg a labdát. Majd külön gyakorolja azt, hogy a labdától fellendíti az ütőt. Ezek mind az ütés részei, de így, darabokra szedve értelmetlen. A fellendülő ütő az ütés folytatása kellene, hogy legyen.

Hasonlóan síben egy élváltáshoz, nekünk át kell billennünk a sí fölött egyik kanyarból a másikba. Ha közben megszakítom az átbillenést, akkor annyi történik, hogy a kanyar végén meglévő lendületet kinyírom, lefékezem, kiállok talpra, majd onnan visszaerőltetem magam. Golfos hasonlattal a labda előtt erőből megállítom az ütőt.
Pont az átbillenő súlypontot fogom vissza, pont azt, amit sok síelőnek olyan nehéz megtanítani. Főleg a sokat síelt, rossz berögzültségekkel síelőknél. (A kezdők, a friss húsok mások, őket lehet eleve jó irányba tanítani, nekik természetes lesz a jó mozgás.)

Régen más volt a síelés, akkor még volt értelme a girlandnak, de a modern sízés nagyon más. Régen, a klasszikus iskola szerint a kanyart 3 részre osztottuk, tehermentesítés, lapközeli helyzetben beforgatás és kikormányzás. Akkor még kimondottan elnyújtottuk a lapközeli, beforgatós szakaszt.

A modern sízésben ilyen "tehermentesített, lapközeli" szakasz nincsen, arra törekszünk, hogy az egyik élhelyzetből minél hamarabb, lapközeli helyzet nélkül kerüljünk át a következő élhelyzetbe.

Régen a kanyar felépítésének sorrendje ez volt: forgat-terhel-élez. Tehát alig terhelt, lapközeli sít beforgatjuk, azt növekvő erővel terheljük, és ahhoz adagoljuk a megfelelő élezést.

Modern sízésnél a kanyar így épül fel: élez-terhel-forgat. Tehát megtörténik az átbillenés, az új élhelyzet kialakulása, a sí elkezdi a kanyart, megjelennek, majd elkezdenek növekedni a "kanyarerők", és ehhez adagolunk valamennyi forgatást "ízlés szerint". (Vagy mondjuk egy kényelmesen karcolt ívhez nem adagolunk.)

Tehát a girland egy korábbi időkből itt ragadt gyakorlat, amit el kellene engednünk, szép emlék, de most már csak annyi.

"Szerintem azert nagyon jo, mert a kikormanyzas reszt (vagy amit epp kene vele) az ember többször egymas utan tudja ugymond gyakorloni, azonos iranyban, es igy a visszajelzes sokkal direktebb, sürübb, sokkal jobban oda lehet figyelni, mintha beiktatna az ember egy masik oldali kanyart (bar mondom a rutinnal nehez vitatkozonom:D)."

A golfos hasonlattal élve te az ütés utáni ütőlendülést akarod gyakorolni, de előtt nem ütöttél. Az ütéshez lendíteni kell és ütni, hogy az ütő tovább tudjon lendülni. A modern sízésben a kikormányzás nem valami beforgatás után külön mozdulatként létezik, hanem összenőtt az élváltással, tulajdonképpen a kikormányzás már magában az élváltásban, az átbillenésben elkezdődik. Ezért lehetetlen valahol a közepén elkezdeni.

Éppen ezért nem a "kikormányzás" a mai síelés kritikus, nagyon megtanulandó része, hanem éppen az élváltás, az ívkezdet. Ha ez rendben van, akkor a kikormányzás is korrekt lesz.

"Persze lehet, ha a bekormanyzasnal mar rendberakna az ember akkor fel sem merülne a hoke,..."

Így van, erről van szó! Ezért nem a hokét kell gyógyítgatni, borogatni, kenegetni, hanem azt kell rendbetenni, ami miatt a nagy hoké megjelenik.

Remélem érthető, amiket összeírtam. :-)
Joci
461 élménybeszámolót írt
461
17 éve tag
2017.11.08. 21:35
Szervusz!

A Girland alapvetően rézsútsízéből kiinduló bekormányzás, amit egy rézsút irányú kikormányzás követ.
Ahogyan írtad is, az esésvonalban megszakítva az ívet. (Nem esésvonalat keresztező ívről van szó) Ez így azonban ugye csak egy negyed ív. (Nem pedig félkör) Mindkét ív megszakított. Vagyis nincs befejezett kikormányzás. Kvázi nem megfelelő pozícióból indul a következő bekormányzás. Lackó erre utalt.

Gyakorlati hasznáról nem tudnék nyilatkozni, de eddig egyik síoktató sem ezt igyekezett rám erőltetni. Ettől függetlenül lehet még gyakorlati haszna. De talán nem a carving megsíelésében.

A hoke pedig a csípő beforgatásából adódik. Ilyenkor még egy belső sí megtolás is van a dologban. Ahogy ez Soma esetében is látható. Minden egyes bekormányzást az új külső sível kezdi. Abból kezdi el tolni az új belső sít. Amibe aztán szépen bele is ül. Ebben a helyzetben aztán már tolhatjuk a külső sít előre, a lényegen már nem fog változtatni. Ezért mondta Lackó rá, hogy a látott síelés már készen van. Stabilan uralja a lécet. Ezen ebben a formában már nincs mit javítgatni. Néhány centivel kisebb hoke nem változtat a lényegen. Persze, ha közben a fülével tudna integetni vagy egyéb bűvész mutatvány bele lenne csempészve az még emelne a mutatványon.( Bocsánat! Nem gúnyolódásból írtam.)

Soma síelésében kialakuló hoke megszüntetésére hibajavító feladatok nincsenek. (Illetve, csak a mértékének nem túl számottevő csökkentése érhető el.) Nála a hoke az általa felépített mozgásforma szerves eleme. Megszüntetésére (vagy elhanyagolható szintűre hozásra) egy új mozgásforma alapra építkezéssel lehet eljutni. Ahogy azt már az előttem szólók is írták.

Végezetül Somának annyit tennék hozzá, hogy szép nyugodt síelést láttunk. Nincs kapkodás. Hagyod, hogy a lécek megfussák a maguk ívét. A terhelés sincs annyira hátul, mint a korábbi videókon. Így síelve már élvezeti sportolásról beszélhetünk. Jó szezont kívánok!
keskesonka
180 élménybeszámolót írt
180
16 éve tag
2017.11.03. 16:42
Köszi, Lacko, hogy leirtad!:) Ennyi tapasztalattal nem vitatkozom:D

A hokera azert irtam centi tartomanyt, mert szerintem rolozva ha az a cel, hogy csokkentsük a hoket, akkor ez boven eleg, termeszetesen nem altalanosan ertettem.

Egy kerdes: te mit ertesz girlandnal kanyar bekezdese alatt?
Mert gyakorlatilag esesvonalban szakitom meg az ivet (vagyis gyakorlatilag, ott ahol el kene kezdeni plusz terhelni az ivkülsöt, de lassu girlandnal ez kb az esesvonal) az viszont szerintem mar boven a kanyar kozepe.

Szerintem azert nagyon jo, mert a kikormanyzas reszt (vagy amit epp kene vele) az ember többször egymas utan tudja ugymond gyakorloni, azonos iranyban, es igy a visszajelzes sokkal direktebb, sürübb, sokkal jobban oda lehet figyelni, mintha beiktatna az ember egy masik oldali kanyart (bar mondom a rutinnal nehez vitatkozonom:D).

Velemenyem szerint ez a hoke alapvetoen onnan eredeztetheto, hogy valaki nem annyira biztos a kikormanyzasnal (nevezzuk akarhogy, lenyeg h a gravitacios vektor lejtosikkal parhuzamos komponensenek meg a centripetalis eronek az eredoje az ivbol mar kifele mutat) az eltartasban (az ivkülsön), es ezt igyekszik kompenzalni ezzel. Ezert irtam ezeket, amik tipikusan a kikormanyzos reszre mennek ra. Persze lehet, ha a bekormanyzasnal mar rendberakna az ember akkor fel sem merülne a hoke, de szerintem ha a mozgasforma (alapjaiban) rendben van, akkor könnyebb beepiteni a kanyarba.
Előzmény: (Lackó 196360)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.11.02. 13:18
Én köszönöm, ha tényleg átrágod! :-)
Előzmény: (Soma 196332)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.11.01. 15:47
Félreértettél. :-) Isten ments, hogy kifordulva, hokéval lenne készen a hosszúlendület! Éppen azt írtam, hogy így nincsen továbblépés, lényegi fejlődés, az így megsíelt technika itt elérte azt, amit ki lehet belőle hozni, ezt jelenti, hogy "készen van".

A frontális helyzet nagyon sokat megoldana, viszont nem csodaszer önmagában. A felsőtest helyzetét több más dologgal együtt alakítanám át, a frontál helyzet csak egy dolog. Bár már ez is önmagában nagyon sokat tenne hozzá Soma síeléséhez, ösztönösen más dolgokra is ráérezhetne.

Igen, a rolózás -térdbetörés nélkül, ahogy írod- is egy jó dolog, mindenképpen érdemes gyakorolni,ez is egy a sok hasznos dolog közül. Nem csak neked, mindenkinek jót tesz.
Centiméterekben persze nem lehet megmondani, hogy mekkora egy normál hoké, ez körülményketől függ, rolózásnál meredekségtől, folyamatos íveknél a pillanatnyi helyzettől az ívben és az élszögtől.

Esésvonalból kihúzott ívek megállásig. Régen sokat csináltuk, volt is értelme, de azután kiderült, hogy nem csodaszer, már kevésbé erőltetjük. A hibája szerintem, hogy életszerűtlen, az ívek összefűzését nem segíti, sőt egyeseket -általában a gyakorlott sízőket- ezáltal sokszor még meg is zavar. Ettől függetlenül nem rossz dolog, időnként elő lehet venni, ha épp erre van valakinél szükség.

Girland. Röviden: én nem szeretem. :-) Több a kára, mint a haszna. Szerintem. (Most engem lehet kövezni. :-) )Nem is csináltatom senkivel. A baj hasonló, mint a hegy felé kihúzott íveknél, az ívnek ugyanis nincsen folytatása. Egy ív sohasem létezik önmagában, hanem az előzőből indítom, és a következő indul meg belőle. Ha én erőszakkal befejezem a mozgást ott, ahol folytatni kellene, ahol éppen el kellene kezdődnie a következőnek, akkor az egész értelmetlenné vált.
A kanyar talán legkritikusabb pontja éppen a kanyar bekezdése, mert ha ez nincs rendben, onnantól nem lehet jó a kanyar többi része sem. A girlanddal éppen a bekezdést szakítom félbe, pont ott, ahol a valóságban sohasem, emiatt nem jó.
Kicsike haszna lehet(?) a girlandnak, hogy az ívek végét, a kiengedés idejét lehet keresgélni, de ez csak akkor működik, ha valaki tényleg korrekt íveket húz. Ha meg jó volt az ív, akkor inkább a következő ív megkezdését kellene gyakorolni, nem az abbahagyást.
Sok szépen megsíelt girlandot lehet látni filmeken, itt-ott, de azok mind demonstrátorok, nagyon jó sízők, és ők a látványra mennek, nem a pedagógiai értékekre.

Összességében inkább a működésre, a mozgás értelmére kellene rámenni, nem a látványelemekre. Ha a mozgás értelmes, logikus, működő lesz, akkor a látványelemek, tartások is helyükre kerülnek. A rossz vagy nem túl szép tartások, nagy hoké, kifli, völgybe tekeredés és hasonló dolgok mind következmények, nem azokat érdemes javítgatni, hanem az alapokat tisztázni.

Talán csúnya lesz, amit írok, de még egy Soma tudású síelő fejlődésében (is) gyorsabb és jobb eredményt lehet elérni visszamenve egészen a gyökerekhez, kicsit más szemlélet szerint az alapoktól felépítve a mozgást. Ez egyébként amellett, hogy biztosan eredményre vezet, még sokkal gyorsabb is, mint a javítgatás. (Ami nem is biztos, hogy végül meghozza a kívánt eredményt.)
vanczi
1039 élménybeszámolót írt
1039
14 éve tag
2017.10.31. 23:06
,,A jó sítechnika valami csodálatos élményt nyújt az embernek, új világok tárulnak fel, leginkább saját magunkban belül, ugyanis az út, amit a technika fejlesztésében járunk be, saját testünk, idegrendszerünk és főleg a lelkünk megismerésének nagy kalandja."

Ezt olyan szépen írtad le! Ilyesmi járt a fejemben nekem is korábban, de sose tudtam így megfogalmazni.
Előzmény: (ozsi 195955)
Soma
675 élménybeszámolót írt
675
18 éve tag
2017.10.31. 10:25
Nagyon köszi, ezt most még emésztgetnem kell.
Előzmény: (Lackó 196307)
keskesonka
180 élménybeszámolót írt
180
16 éve tag
2017.10.29. 18:57
Tehát a "régi" mozgasszerkezet szerint kifordulva, hokeval lenne helyes és "kész" a hosszúlendület?:)

Ozsi, le tudnád írni pár szóban, hogy ezekkel a demonstrációs képekkel mi a fő problémád?

Maga a frontal helyzet szerintem sem oldaná meg a problémát (más kérdés hogy az lenne a helyes). Ha Soma bemenne frontalba ugyan a hoke eltűn(het)ne de "beesne" a kanyarba, elveszítené a külső sit, ugyanis hokeban gyakorlatilag az ivbelso sarkán áll az ember.

Én erre a hokera iszonyat sokat ruccsolnek lefele (esesvonalra merőlegesen, aztán varialva +-10 fokban szűk labtartassal, nagyon figyelve arra, hogy a hegysi ne legyen a másiknál 5-max10 cmel elorebb! Illetve törekedni ra, hogy a terhelést ne a sipcsonton keresztül add át (hanem talpon), alapvetően főleg a volgysire. A felsőtest enyhén nyitva a völgy fele, térd nem betörve. Lényeg egy laza pozíció megtalalasa a sín. Így sokkal könnyebb odafigyelni rá mint menet közben, kemény pályán könnyebb kezdeni, utána lapos, puhább havas, de figyelni kell h a völgy felőli él ne akadjon le, mert nagyon nagyot lehet esni:), nekem jót tett). Ha nagyon jól megy esetleg lehet a léceket előre hátra mozgatni. Ha a ruccsolas megvan utána simán alaptartasban (ne kövezzetek meg pls) egyszerűen enyhén esesvonalban megindulva az elozoleg begyakorolt pozícióba beállva, lazan, felkormanyoznam a sit amíg meg nem állok magamtol, nagyon odafigyelve arra, hogy ne legyen hoke és tulzott kifordulas. Ezt először kéken utána meredekebben (jégen is!). Utana talán girlandoznek is párszor, illetve ruccsolasbol inditanam a meroleges, felkormanyzos siklast, aztán időzítés és bekormanyzas, aztán mehetne a kanyarba.
Előzmény: (Lackó 196307)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2017.10.29. 15:45
Szia!

Hozzászólhatok? :-) Bár ez így, Ozsi véleménye után esetleg olyannak tűnhet, hogy megyek az ő véleménye után. Természetesen ő jön az enyém után, az csak véletlen, hogy ő előbb írta le. :-D

Röviden: klassz, ahogy és amilyen biztosan állsz a sín, és klassz, hogy láthatóan sok van benned, amit ki tudnál hozni magadból.

Hosszabban: sajnálom, hogy nem tudod kisíelni magadból azt, amire láthatóan képes lennél. Tulajdonképpen Ozsi is erre utal, hogy még többet -pontosabban egy kicsit mást- ki tudnál hozni magadból, de amíg vannak a mozgásokban korlátozó tényezők, addig ez nem lehetséges.

Épp ezért egy másik szemlélet szerint is el kellene indulnod, megismerni azt, úgy felépítve a mozgást. Kicsit félretenni, pihentetni azt, ahogyan eddig építkeztél, és kipróbálni egy másik megközelítést.

A síelésedben én azt érzem, hogy ez gyakorlatilag "készen van", ezt tovább csiszolgatni lényegesen már nem nagyon lehet, -itt, ebben- én nem látok lényeges továbbfejlődési lehetőségeket. És ezt te is érzed, hiszen nem tetted volna ki a videót, ha nem azt éreznéd, hogy van benned még több, de nem találod az utat, hogy hogyan halászd elő magadból.

De konkrétabban. Bár nagyon szerencsétlen dolog részleteket kiragadni egy síelésből, hiszen az egységnek kell harmonikusan együttműködnie, de ha mégis súlyoznom kellene, akkor első helyre a látható felsőtesttel völgy felé fordulást jelölném meg. Ez sok következményt vonz maga után, többek között a rettentő nagy hokét és az elnyújtott és nem eléggé éles élváltást is. A túlvezetett kanyarok is nagyrészt ennek következményei.
Ok, tudom, ez egy szándékosan elegáns, nyugodt menet, amit marha nehéz tényleg jól megsíelni, de attól még ez van.

A nehézséget én ott látom, hogy még ha vissza is veszel a kifordulásból, az akkor sem elég. Nagyot javítana ugyan a hokén és az időzítéseket sem gátolná annyira, de az üdvösséghez több kellene.
Fájó szívvel kell igazat adnom Ozsinak :-), hogy bizony érdemes lenne egy új úton az alapoktól összerakni egy másik mozgást (is). Utána dönthetnél, hogy melyikben van több lehetőség, fejlődés, élmény.
Ilyen sítudással és rutinnal, ami neked van, órák alatt ráéreznél arra, amiről írok, írunk.

De azért legyen valami konkrétum is, írok a TANKról. :-)
Ismerjük, tudjuk, mert nagy gyerekek vagyunk, hogy a lánctalpasok hogyan kanyarodnak. A két lánctalpat egy-egy motor hajtja, és attól függően, hogy a tank merre akar kanyarodni, a kanyarbelsőt lassítja, a külsőt pedig gyorsítja. Tank módjára kellene síelni. :-) Te vagy a tank, a két lánctalp pedig a két OLDALAD. NEM csak a két síd, hanem mint a hentesnél lógó nyomorult féldisznók, úgy a tested külső és belső fele.

A két oldalad nem a mozgást kell, hogy lekövesse, hanem az lesz az, ami a mozgást létrehozza és irányítja. Tehát a kanyar úgy kezdődik, hogy MÉG MIELŐTT a kanyarodás elkezdődne, a külső oldalad elkezd törekedni előre a LEENDŐ íven. (Ha valahogy elkezded a kanyart, és utána leköveted, tolod utána a külső oldalt, akkor már a fene megette.)
A tank vezetője sem ott adja a gázt a külső motorra, ahol és amikor kanyarodni akar, hanem előtte, hogy mire a lendület odaviszi, pont ott kezdődjön el a kanyar. (De ugyanez van minden gyorsabb járművel, autóval, motorral, biciklivel.)

Tehát LÁTSZÓLAG idő előtt elkezded a kanyart, azaz elkezd törekedni előre -de rendesen, nem csak amolyan tessék-lássék módon!- a külső lánctalp és a tank egész külső fele, és ettől lesz minden a helyén és idejében a kanyarban.
Síelésnél marha gyorsan történnek a dolgok, és ha valaki nem megy egy egy picit mindig az események elé, az mindig el fog késni, mindig csak a következmények után fog kapaszkodni, a síelése folyamatosan csak korrekcióból fog állni.

Egy ilyen hosszú, nyugodt menetnél, mint a videón látható, nyilván finoman, bár határozottan kell a külső oldalnak mennie előre. Közben finoman a belső oldal is kap egy kis gázt.
Ha az ívek rövidülnek, a ritmus és a lejtő is fokozódik, akkor egyre határozottabban, gyorsabban kell ennek mennie. Ilyenkor -hogy az íveket rövidítsük- sokszor a kanyarbelső lánctalpnak nem is adunk gázt, sőt még olyan is van, hogy szinte megállítjuk, sőt kicsit hátramenetbe is kapcsoljuk, ami persze lehetetlen, de érzésre mindenképpen olyan.

Tehát röviden a tank teljes oldala törekszik előre, az ellentétes oldala pedig igyekszik a külsőhöz képest lemaradni.

A felsőtesttel folyamatosan völgy felé fordulás ellentmond a külső oldal előre törekvésének, megakadályozza azt, ezért semmiképpen sem kívánatos. Egy szűken, esésvonal közeli rövidlendületet meg lehet síelni végig lefelé néző felsőtesttel, de ennyire kiforgatott íveket már nem. Amíg a felsőtest kifordul a völgynek, addig a külső sí sem tud előremenni a hokéból. Meg persze ezzel együtt a belső sem tud jönni visszafelé.
Ezért kell az emlegetett frontális felsőtest helyzet.


Na, ennyi most, de végre kiírtam magamból ezt a tankos dolgot, úgyis rég akartam már. :-) Ha lesz róla beszélgetés, annak örülnék persze.
Előzmény: (Soma 195918)
Soma
675 élménybeszámolót írt
675
18 éve tag
2017.10.08. 14:24
Ezt Ozsi nagyon jól látod! Én valóban úgy vagyok, hogy mindig (most 65 éves vagyok) szeretnék fejlődni, mert nekem az okoz örömet, hogy mindig egy kicsivel jobban megyek mint előző nap. Valamit jobban csinálok, esetleg (számomra) szebben, stabilabban.
Igaz ez a teniszemre is. Nem véletlenül játszom 20 éves, aktív versenyző srácokkal, mert minden nap tudnak valami újat, jobbat tanítani, mutatni, és számomra nagy örömet okoz, ha ezt valamikor meg tudom csinálni.
Kvázi, maga a tanulás, gyakorlás folyamata is örömet okoz.
Ja, és a jobb térdemben teljes protézis van beültetve.
Előzmény: (ozsi 195955)
ozsi
2143 élménybeszámolót írt
2143
14 éve tag
2017.09.28. 06:48
A kérdés csupán azt, hogy mit értünk ugyanaz vagy nem ugyanaz alatt... :) Az emberi test és a rá ható fizika valamennyire mindannyiunk esetében ugyanaz, tehát a síelésünk is valamennyire egységes lesz. Sajnos a nagy eltérések többnyire egészségtelenek vagy veszélyesebbek.
A tegnap belinkelt képek pl. egészségtelenek, és csak azért nem kockázatosak, mert az elkövetőik évi 200 nap rutinjával ezt kezelni tudják.

Pl. hány orvos javasolja, hogy ne síeljen valaki, ha van valami derékproblémája vagy tartjuk a síelést a térdre egészségtelennek?
Vagy mennyire tartjuk veszélyesnek a balesetek szempontjából?

A hoké, az x-láb (élettani nevén valgus térd) vagy a derékkal rántott élváltás káros az ízületekre. Ha valaki megtanul enélkül síelni, akkor viszont kifejezetten hasznos és regeneráló hatású lesz a síelés... :)

És hányan vannak, akik kipróbálták, hogy lényegesen fejlődik a sítechnikájuk? Aki mindig ugyanúgy síel, ahogy éppee sikerült, mert neki az okoz élvezetet, nem fogja tundi, hányszor nagyobb élvezetet okoz jobb technikával síelni (a „hányszor” szó szerint azt jelenti, hogy többszörösen, nem pedig hogy „egy kicsit”).

A jó sítechnika valami csodálatos élményt nyújt az embernek, új világok tárulnak fel, leginkább saját magunkban belül, ugyanis az út, amit a technika fejlesztésében járunk be, saját testünk, idegrendszerünk és főleg a lelkünk megismerésének nagy kalandja.

Én úgy látom, hogy amit Soma belefektet magába a sítanulás miatt, az élvezeti síelés, még ha munkát is kell befektetni. De a beletett munka és az élvezet nem zárja ki egymást, sőt... :)
Előzmény: (csabor 195954)
csabor
3475 élménybeszámolót írt
3475
14 éve tag
2017.09.27. 22:29
Törpöltem egy hozzászóláson, de végül csendben akartam maradni. Most már meg is teszem, mert pontosan azt írtad le, amit én is gondolok. (én a tánciskolában is egyszer szemben álltam a sorral, mondván mi lesz, ha máshol van a kályha?)
Meggyőződésem, hogy nem kell mindenkinek ugyanúgy sielni.

Csabor az élvezeti síelő, aki most miattad szólt hozzá.
Előzmény: (WéberF 195940)
következőutolsó
h i r d e t é s
h i r d e t é s
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
KIEMELT SÍTÁBOROK
MEGÚJULT A SÍELŐK NAPTÁRA
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.