Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Franciaország
Tignes, Val d'Isere
síterep infó oldal
ÜZENETEK (1)Időben csökkenő Időben csökkenő
Tobi
80 élménybeszámolót írt
80
17 éve tag
Ez egy kiemelt üzenet ebből a topikból: Tignes, Val d'Isere
2013.02.10. 19:08
Tignes - Val d'Isere 2013. február 1-10. között. Évek óta terveztük, hogy elmegyünk Franciaország és Európa egyik TOP-terepére és most összejött. Gyakorlatilag a gimnáziumi még Szlovákiába járó társaságunk adta a magot, 18-an gördültünk nyugatnak. Az odaút teljesen kellemesen telt, habár este 11-kor még csak Siófok magasságában voltunk. A busz kényelmes volt, erős, modern.

Torinót elhagyva már Oulx felett esett a hó, látszott, hogy a hóból hiány nem lesz. Orelle-ben kiraktuk a 3 völgybe tartókat és irány Tignes. Simán feljutottunk, habár a hó esett, a forgalom minimális volt.

Val Claretben volt a szállásunk egy 12-es(!) és egy 6-os apartman képében. Hát finoman szólva, még francia viszonylatban is kicsi és elavult volt, tipikusan a 70-es évek funkcionalista stílusa köszöntött vissza ránk. A fűtés gyenge, minden tiszta pára, a falak "izzadtak". Hát na, kibírtuk.

Ottlétünk alatt kb. 5 napon át esett a hó kisebb-nagyobb szünetekkel, vasárnaptól szerdáig, szerda délelőtt tiszta volt. Csütörtöktől péntek hajnalig szakadt a hó, míg pénteken, utolsó napon végre egész nap verőfényes napsütés és tiszta hideg volt. Szinte imádkoztunk már egy ilyen időért. Amúgy életemben nem láttam ennyi havat, "lent" hozzávetőlegesen 1,5-2 méter, míg fent 3 méter körülire saccoltuk. Tény, hogy kővel nem találkoztunk ottlétünk alatt.

Tignes:
Az egész egy katlanban fekszik, ezért talán jobban szélvédett, mint Val d' Isere, amit ellensúlyoz magasabb fekvése, nincs meg az erdők szélvédése. Jó, hogy minden a központ felé lejt, így kezdőbb síelőknek sem kell állandóan térképezni. A katlan nyugati oldala (térképen a jobb oldal) igen népszerű, viszonylag sok síelő volt rajta mindig, mivel itt zömében kék és piros pályák futottak le aránylag egyszerű vonalvezetéssel. A L' Agille Perce-nél van a híres fül, avagy barlangmaradvány, Tignes jelképe. Gyönyörű a kilátás, érdemes felmenni. Ezen pályák köze, amik itt fekszenek ideálisak off-piste-re, de ez így van gyakorlatilag az egész rendszerrel is. A lefelé, Les Breveries-be vezető piros és feka pálya (Sache) kiváló, de korán kell menni, mert nagy meredeksége és északi fekvése miat hamar jegesedik. Lentről kiválóan látszik a gát is.

A Grand Motte gleccser aljáig a legegyszerűbb a funicular-ral felmenni Val Claretből, amely gyors, kényelmes és nagy kapacitású hegyivasút. Viszont csak 9:30-kor nyit, ez turnusváltások kezdetén általában látszik is, sok a tanácstalan síelő, akik várják a nyitást. Az innen levivő pályákon mindig nagy tömeg volt. Magát a gleccsert csak nagyon tiszta időben nyitják meg, a vasút meg csak 3032 m-ig, az aljáig jár, mi is sem tudtunk rá felmenni egészen péntek délutánig.

A Toviere (2704 m) a rendszer egyik sarokpontja, központi rendkívül fontos csúcsa. Gyakorlatilag mindenki, aki nyugat-keleti irányban halad és Tignes és Val d' Isere között akar haladni, annak itt át kell mennie, ezen felül még sok pálya indul innen és több hütte is található itt. Egyszóval csúcsforgalom van állandóan, 3 nagy kapacitású felvonó önti ide a síelőket, és maga a csúcs teteje sem túl nagy, így gyakorlatilag állandó jelenség a tömeg. A Tovieréről zömében kék pályák visznek le, amik reggel-délelőtt még jók, de késő délutánra az óriási terhelés hatására erősen jegesednek-buckásodnak, el se hinné az ember, hogy reggel ezen síelt?

Tignes 1800, 2100 és Val Claret között sűrű autóbuszforgalom van, kb. 5 percenként járnak a modern gépek. Erre nagy szükség is van, ugyanis nehéz és körülményes a településenkénti eljutás, nincs közvetlen Val Claret - Tignes 2100-1800-1550 sípálya. Soha nem szerettem síterepen buszozni, de itt pozitív csalódás ért, nagyon sűrűn és gyorsan járnak a buszok.

Val d'Isére:
Teljesen más, mint Tignes. Nem a modern nagy apartmanok jellemzik, hanem a kisebb, kőből és fából készült szállások. Itt 4 völgy szabdalja a terepet, teljesen változatos. Itt a Rocher de Bellevarde a rendszer egyik sarokköve, hasonló funkciót tölt be, mint odaát Toviere. Csapatunk kedvence az innen levezető OK nevű piros pálya volt. Elképesztően jó vonalvezetés, jó lejtés, tényleg 10/10, életem talán legjobb lesiklópályája. A mellette párhuzamosan jövő kék és pirosak valamint fekete nem olyan jók. Leérve La Daile-be a Funival nevű felvonó jó gyorsan felröpít, itt délelőttönként jó volt pörögni, a pályák errefelé még délután is tartották magukat. A Bellevarderől lejövő, Val d'Iseré-be tartó pályák nem voltak kedvenceink, ugyanez elmondható a Solaise nevű csúcsról lefutó pályákról is is. A Face nevű olimpiai fekete egyébként jó, de csak délelőtt. Egy völggyel arrébb jobb a helyzet, az Arcelle nevű piros eldugatott pályája szintén nagyon jó volt még délután is. A Lesserriers nevű felvonót mindenkinek ki kell próbálnia egyszer az életében, olyan élmény ahogy átbukik nagy sebességgel a gerincen.

Ez amúgy az egész rendszer egyik gyenge pontja, hogy sok időt vesz el Iserében a völgyek közötti hintázás. Ezt úgy oldottuk meg, hogy reggel sível fel Toviere, majd le La Daile, innen buszoztunk Le Fornet-ig.

A Le Fornet-völgy csapatunk másik kedvence volt, az alsó kékek remekek, a Signal felvonók tetejéről egészen letoltuk off-pistével Le Fornet-ig, ami 850 m-es szintkülönbség. A Col d' Iseran hágótól felfelé (ami nyáron hágóút, az Alpok legmagasabb kiépített hágója) kiváló piros pályák vannak a gleccseren és mellette, ott is sokat pörögtünk. Illetve itt van egy nagyon olcsó hütte is, érdemes betérni. Ide már kevesebb síző jut, ezért a pályák egész nap kiválóak.

Pénteken meghallgatásra találtak imáink, délután kinyitott a Grand Motte! Most-vagy-soha alapon 1 órán vártunk, de végre fenn voltunk! Elképesztő hóviszonyok, ratrak nyomok 16 órakor a pályán, -23 fok, a Mont Blanc látképe... A non plus ultra. Nagyon jó pályák voltak fönt, kár, hogy csak egyszer volt alkalmunk kipróbálni.

Hazaúton Albertvillét 4 óra alatt értük el a turnusváltás okozta dugó miatt, Triesztnél kifogyott a buszból a diesel, 1 órát rohadtunk a hidegben, de megérte.

Pozitívumok: Nagy magasság, rendkívül kedvező off-piste lehetőségek, jó pályakezelés, jó vonalvezetésű pályák, nagy kapacitású felvonók, szép táj.

Negatívum: Val Claret-i szállások minősége, kevés bolt, völgyek közti átjutás időigényes.

Ment az 5 csillag.
Reggel 08:00 tájban a lemenő Hold Val Claret városrészből fényképezve
Grande Motte, 3656 m
Rocher de Bellevarde 2827 m
Tignes 2100 látképe a Toviére-csúcsról 2704 m
Off -piste 2500 méter magasan: előtérben Le Fornet, háttérben Val d
Val Claret látképe Tignes 2100-ból
Face olimpiai feketepálya Val d
10-Breverriers.jpg
Grande Motte csúcsa délután 15 órakor
A Mont Blanc a Grande Mottéról
Tignes híres látványa, a "fül"
A L
A Sache nevű fekete pálya Les Breveriers-nél
Rálátás Le Fornet (1930 m) házaira off-piste közben
A gát látványa Les breveriers-nél (1550 m)
Óriási magasságkülönbségek (1550 - 3700)
A képen az Orion és a Göncölszekér
Val Claret városrész a Toviére-ről
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.