Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
RENDBEN
Menü ≡
ROVATOK    HÍREK    HÓJELENTÉS    WEBKAMERÁK
TÉLI SPORTOK    FELSZERELÉS    GALÉRIA
JÁTÉK    AKCIÓK    FÓRUM    SZAKÉRTŐK
FIRST MINUTE SZÁLLÁSAKCIÓK
Golte
Pályaszállás****
Okt. 31-ig kb. 5%
first minute akció!
Präbichl
Erzberg Alpin Resort 10 % kedvezmény szeptember 30-ig!
Lungau régió
Pályaközeli apart- manok 30 € /éjtől! -10% okt. 01-ig!
További first minute szállásakciók »
SÍTEREPAJÁNLÓ
Mölltal gleccser
Nyári síelés és Karintia kártya 160+ ingyenes programmal!
Bohinj - Vogel
Aktív csomagok a gyönyörű Bohinji-tó körzetében!
Schladming-Dachstein
Nyári kártyával több mint 100 ingyenes program!
UTASBIZTOSÍTÁS -10%
KÖVESS MINKET!
facebook twitter googleplus youtube instagram

A téli vezetés sajátosságai

2018.02.01. | Szerző: (x)
A Groupama Tanpálya vezető instruktora összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a téli vezetés sajátosságairól, és listába szedte a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen hozzávalókat.
Tél elején, a hideg beálltával mindig több a baleset, mivel az autósok a nyáron megszokott tempóban és rutinnal haladnak az utakon, nehezen váltanak át a szükséges technikára a megváltozott út- és látásviszonyok közepette.

Először is, az autósoknak ügyelniük kell rá, hogy a fagyott, csúszós utakon helyesen válasszák meg a sebességet. A határmezsgye nagyon szűk: ahhoz, hogy még sávban tudják tartani a véletlen megcsúszó autót, legfeljebb 2-3 km/h-t lehet eltérni az ideális sebességtől. Tartsuk észben - arra az esetre, ha mégis megtörténik a baj -, hogy nem mindig a vészfékezés a jó megoldás: ahol már nincs elég hely megállni, ott a kerülés még beférhet!

A korai sötétedésre, gyakori ködre és havazásra is okvetlenül fel kell készülni a következő időszakban. „Ha sötétben autózunk, ne feledjük, hogy a reakcióidőnk az út perifériáján lévő akadályokkal szemben minimum másfél-kétszeresére nő” - hangsúlyozta a Groupama Tanpálya vezető instruktora, Kőrös András. - „Csak mítosz, hogy ködben az első ködlámpákkal messzebbre látunk, mint tompítottal! A ködlámpa sajnos csak 5-10 métert világít előre épp az alacsony pozíciója miatt, így lassabban kell ilyenkor hajtanunk. Emellett arra is fel kell készülnünk, hogy ha nyáron 30 perc épphogy elég volt beérni a munkahelyünkre, és télen is ennyire számolunk, esélyünk sincs a pontosságra, ami azért is problémás, mert a késés az agresszív vezetés egyik fő oka. A magabiztosságunk nőhet azzal is, ha elvégzünk egy vezetéstechnikai tréninget, ahol felkészülhetünk a téli közlekedési kihívásokra. Örömteli, hogy egyre többen élnek már ezzel a lehetőséggel. ”
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás

A kevésbé ismert „4 éves szabály”

Köztudomású, hogy amint tartósan 7°C alá süllyedt hőmérséklet, le kell cserélni a nyári gumikat télire. És négyévente a komplett garnitúrát is le kell váltani. „Noha a KRESZ egyik alaptétele lenne ez az ismeret, még mind a mai napig sokan akadnak, akik figyelmen kívül hagyják” - mondta el Csonka István, a Groupama Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese. - „Egy tavalyi online felmérésünkből kiderült, hogy az emberek 13 százaléka csak két gumit cserél le a garnitúrából, továbbá 80 százalékuk nem tartja a négy éves szabályt, és csak akkor cseréli le a téli szettet, ha annak használata már kifejezetten veszélyes a forgalomban részt vevőkre nézve.” Holott havas felületen nyári gumival a fékút minimum 2-3 szorosára nő a jó állapotú téli gumik használatához képest, jégen viszont ez az érték akár 8-10-szeres is lehet. Ez az arány az ónos eső okozta tükörjégen még a száraz, hideg aszfalthoz képest is 10-15-ször hosszabb.

Nagyon fontos, hogy az autóból való jó kilátásról a sofőrök még indulás előtt gondoskodjanak, hiszen a vezetéshez szükséges információ 90%-a vizuális, aminek jelentős részét a periférikus látás szolgáltatja. Ne csak egy kis részt tisztítsanak le maguk előtt a havas vagy fagyott szélvédőn, hanem körbe minden ablakot. Ha az ablaktörlőlapátok már kopottak, cseréljék le őket újakra, amelyek nem húznak csíkokat a szélvédőn, ablakmosó-folyadék esetében pedig használjanak fagyállót. A hidegben gyakran előforduló probléma, hogy párásodnak az ablakok, amit a leghatékonyabban meleg levegővel és klímával tudunk kiküszöbölni. Utóbbi lehetőség azért is jó megoldás, mert segítségével a klímarendszert magát is karban tarthatják az autótulajdonosok, ezzel kiküszöbölve, hogy a meleg beköszöntével kapásból a szervizbe kelljen sietni klímaproblémákkal.

Ellenőrző lista? Ezért lehet rá szükség!
Indulás előtt minden sofőrnek érdemes meggyőződnie róla, hogy készen áll-e autója a téli útra, és van nála:
  • egy zsák homok a fagyott úton való elinduláshoz,
  • jégkaparó,
  • hólánc,
  • egy flakon fagyálló és
  • egy kanna üzemanyag.
Mindemellett egy „túlélési csomagot” is érdemes összekészíteni melyben
  • pokróc,
  • sokáig elálló étel vagy rágcsálnivaló és
  • palackozott víz található, ha mégis valamiért órákat kell vesztegelni a hidegben.
Napszemüveget is érdemes az autóban tartani, hiszen a fagyott utak csillogása, a havas tájak vakító fehérsége a szemnek legalább annyira zavaró tud lenni, mint a ragyogó nyári napsütés. Mielőtt a vezetők elindulnak otthonról, érdemes magukhoz venniük jégoldót, amivel a befagyott ajtókat ki tudják nyitni.
Bővebb információ a vezetéstechnikai tréningekről itt!
IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!
Szeretném megkapni a síelők.hu friss híreit és síelőknek szóló aktuális ajánlatait.
Elfogadom az adatvédelmi elveket.
Hírlevél archívum »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 26 vendég és 2 regisztrált felhasználó látogatja.
Asztali nézet
A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk. Elfogadom. Több infó...