Hótaposás és lábáztatás Villachban

2012.12.20. Nagy Zoltán

Sikerült egy hosszú hétvégét eltölteni Villachban a vadonatúj Karintia Fürdőben. Síeltünk egy nagyszerűt Gerlitzenen, a családbarát síterepen, majd hótalpakkal tapostuk Dobratsch hegyeinek lejtőit, hogy aztán a termálfürdőben pihenhessük ki a fáradalmakat.
Villach belvárosa karácsonyi díszben
Villach barátságos kis város a Dráva partján, hatalmas hegyek közt, és nagy tavak mellett. Akár nyáron akár télen érkezik ide a turista, gazdag programkínálatból választhat. Mivel mi az adventi időszakban érkeztünk, rögtön az adventi vásár forgatagában találtuk magunkat. A város nagyon közel fekszik a szlovén valamint az olasz határhoz is, így több ország portékáit is fellelhetjük a kirakodóvásárban. Persze akkor sem lepődtem meg túlságosan, mikor magyar hurkát és kolbászt kínált egy honfitársunk, hisz mi sem esünk túl messzire az Alpok-Adria Régiótól. Olyasmi ez itt, mint nálunk Pesten a Vörösmarty téri vásár: lehet forralt borozni vagy puncsozni, lehet állatokat simogatni a betlehemi jászolban, sőt a gyerkőcök még egy kisvonaton is utazgathatnak a főtéren. Kellemes is volt itt sétálgatni, csak a lábunk ne akart volna lefagyni egy idő után. Szerencsére tudtuk, hogy nemsoká megérkezünk a teljesen újjáépített Karintia Termálfürdőbe. 2012-ben adták át az egész komplexumot, a 11.000 négyzetméteres, három különböző részlegből (FUN, FIT, SPA) álló fürdőt, valamint a hozzá kapcsolódó hotelt. Élmény ez mindenkinek: kicsiknek, akik önfeledten csúszdázhatnak és pancsolhatnak a langyos kinti és benti medencékben, sportos látogatóknak, akik úszhatnak a huszonöt méteres versenymedencében vagy hiperszuper gépeken gyúrhatnak az edzőteremben. De a kevésbé sportos, vagy épp lustálkodásra vágyó népek is jól érezhetik magukat a szauna részlegben, ahol a nedves gőzben vagy épp a finn szaunában való izzadás után relaxálhatnak a kültéri meleg vizes medencében, ahonnan pazar kilátás nyílik a környező hegyekre. Már a rómaiak is használták itt a termálvizet, s a falakon hangulatos fekete-fehér fotókon nézhettük meg, milyen is volt a fürdő kb. száz évvel ezelőtt. A fenti képen látható medence már akkor is megvolt, ez abban a részében található a fürdőnek melyet nem építettek teljesen újjá. A medence közvetlenül az egyik forrásra épült, és alul a kavicsok közt bugyborékolva szivárog fel a kristálytiszta termálvíz. Nem olyan forró, mint a mi budapesti termálvizeink, úszásra pont kellemes, olyan 28 fok körüli. A reggeli csobbanás után már lázban voltam, mert indultunk síelni Gerlitzenre. 3 éve, mikor itt voltam először és utoljára, nem tudtam lecsúszni a 7,5 kilométeres pályán, mert nem volt elég hó. Most szerencsésebb a szezonkezdet, teljesen be tudták havazni a hegy északi oldalát, részben a hóágyúknak, részben a természetes havazásnak köszönhetően. A bemelegítést a magyarok közt oly népszerű nyolcas ülős liften, és annak pályáján tettük meg. Ebbe az ülőliftbe még a nagycsaládosok is kényelmesen beférnek, a pálya pedig széles, nem túl meredek, kiváló tanulásra akár teljesen kezdőknek, akár azoknak, akik tovább szeretnék csiszolni sítudásukat. Akik őszinte mosolyt szeretnének csalni kamasz fiuk arcára, azoknak mindenképpen ajánlom a nyolcas ülős felvonó tetejénél levő hüttében a bécsi szeletet. A Wiener Schnitzel garantáltan lelóg a tányérról, és emellett nagyon finom is.

A bemelegítés után végigcsúsztunk a kiválóan előkészített északi pályán. Nem nagyon akart véget érni, a combom pedig már tiltakozott, hogy már a felvonón akar ülni, és nem tovább lefelé kanyarogni. A 7.5 kilométeres pálya aljáról két ülőliftes felvonózással, egyszeri átszállással lehet a csúcsra jutni. A magam részéről a 15 perces köröket kedvelem, 10-12 perc fel, 2-4 perc le, nekem ez jön be. De azért időnként jó kipróbálni az ilyen hosszú csúszásokat is. Jót síeltünk Gerlitzenen, szuper síterep ez a maga 60 kilométer pályájával, tágas lejtőkkel, bármikor visszamennék. Másnap azonban Villach régi sípályáját vettük célba, a Dobratsch-ot. Talán tíz éve hoztak egy döntést, hogy természetvédelmi területet csinálnak ebből a hegyből. Leszerelték a felvonókat, s ma csak hótalpakkal, vagy túrasível lehet feljutni a csúcsra.

Beszélgettem egy helyi hölggyel, aki elmesélte, hogy ő minden napját itt kezdi. Túrasível megy fel egy órát, majd megfordul, és lesíel a ratrakolt pályán. Mert igaz, hogy felvonók nincsenek, mégis minden nap kezelik a pályát, hogy kényelmes legyen a lecsúszás. Ez az ő Margit-szigetük, itt sportol a fél város, amikor jók a hóviszonyok.

Népszerű az éjszakai túrázás is, holdtöltekor szerveznek közös túrákat, ilyenkor megtelik a hegyoldal a helyiekkel, mindenki túralécekkel vagy épp hótalpakon lépdel felfelé az ezüstös holdfényben. Télen-nyáron tökéletes uticél Villach, és környéke az egész családnak. Télen a síelés és hótalpas túrázók élvezhetik a havas lejtőket, nyáron pedig a túrázók taposhatják bakancsaikkal a zöld hegyi legelőket. A nagy tavak télen kiválóak korcsolyázásra, nyáron pedig akár 28 fokra felmelegedve várják a fürdőzőket, szörfösöket, vitorlázókat.

Linkajánló:

KAPCSOLÓDÓ CIKK
Szállástippek
Mistel Apartmanok
3 db, 80 m²-es apartman, önellátással Bodensdorfban, 7 km-re Gerlitzentől. Szolgáltatások: közösségi "hütte" kandallóval, konyhával, szaunával. Ingyenes wifi, parkoló, szánkóhasználat.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Haus Lavendel
Családias hotel 25 barátságos, vintage stílusban berendezett szobával és apartmanokkal, félpanziós ellátással, Gerlitzen síterepétől 10 km-re, Arnoldstein síterepétől 35 km-re.
Bergresort Gerlitzen
Modern, önellátásos apartmanok nappali +1, vagy nappali +2 hálószobával 1500 méter magasan Gerlitzen sípályái mellett. Szolgáltatások: wellness részleg, mélygarázs, étterem, fűtött sítároló.