Kovács Barnabás - korábban a magyar síválogatott edzője - évekkel ezelőtt épp a chilei válogatottal dolgozott Ausztriában, amikor felfigyelt arra, hogy versenyzői komoly összegeket áldoznak egy a sílécre szerelhető lapért, amely a megemeli a kötést. Tulajdonképpen már ekkor szöget ütött a fejében az a gondolat, hogy ilyen kiegészítő gyártása érdekes és igazán nem megoldhatatlan feladat, és biztos, hogy árban is versenyképes tudna lenni.
- A síkötés megemelése több célt is szolgál: érzékenyebb a léc, kisebb mozdulattal lehet élt váltani, ami igen fontos szempont a pályákon; segíti a kanyarodást; és rezgéscsillapító is - magyarázza Kovács Barnabás. - A platni alatt ugyanis rugalmasan hajolhat a léc, nem feszül, mert a kötést a platnihoz erősítik, nem a léchez; kanyarban pedig, a megemelés következtében, nem fekszik le a cipő a hóra.
Aztán amikor a carvinglécek egyre inkább tért nyertek, a platni szinte nélkülözhetetlenné vált; ezeket a léceket ugyanis kifejezetten kanyarodásra konstruálták, s ha a kötés nincs megemelve, egy adott pont után már nem lehet fordulni, mert a sícipő leér.
Kovács Barnabás pedig eldöntötte: belevág, és saját márkanévvel kötésemelő platnival jelentkezik a piacon. Hat éve kezdte el a gyártást, bátyja meglévő kertépítő cégének keretei között.
Robbanékony dizájn
Az Arborea Kft. többféle platnit készít: gyermekek számára, valamint felnőttlécekre 10, 13 és 18 milliméteres vastagságban; ez utóbbi méret azonban lassan kifut.
Ma már évente 35 ezer pár kötésemelőt gyártanak, ebből 20 ezret Csehországban adnak el. A dizájn a megrendelők igénye szerint változik, de miután saját termékről van szó, így saját dizájn is születetett, amelyhez a megoldást a választott név adta: Explosiv. A márkanév egyre növekvő betűkkel jelenik meg a terméken, igen személetesen adva vissza a szó jelentését: robbanékony.
Ma már több kisebb sígyár is a Kovács Barnabás-féle platnikkal szereli a léceit. Közéjük tartozik például a bolgár Pamporovo Ski - amely többek között az egyik legnagyobb gyártó, az Atomic beszállítója: évi 200 ezer pár típusú lécet rendelnek a Plovdiv melletti cégtől -, vagy az értékes, exkluzív síléceket gyártó svájci AK.
- Öt-hat országba szállítunk - mondja Kovács Barnabás -, de szűkül a tér, mert a nagy gyártók egyre inkább saját platnival szerelik a léceiket. Persze mindig lesz piac, különösen, hogy már nemcsak szakboltokban, hanem nagyáruházakban is árulnak síléceket. Azonban itt az ár fontos tényező. A szükséges szerelékek pedig alaposan megemelik a termékek árát, így a tömegáru nem mindig komplett. Emiatt a szervizek, de a kisebb gyártó cégek is vásárolják ezeket a kötésemelőket, de arra semmiképpen nem lehet számítani, hogy ez a kereslet növekedni fog.
Így hát Kovács Barnabás ismét döntött: a piacon maradáshoz újabb termék kell.
Ötödik hely
A gondolat, amelyet aztán meg is valósított, meghökkentő. Nemcsak azért, mert nem éppen Magyarország látszik a legalkalmasabb terepnek egy új sílécmárka megszületéséhez, hanem azért is, mert igazán nem lehet azt állítani, hogy ne lennének elegen ezen a piacon, amelynek 70 százalékát négy nagy cég uralja, s a maradék 30 százalékon számos gyártó - köztük neves nemzetközi vállalatok - osztozik. De hát bátraké a szerencse.
Persze ez a piac nem volt ismeretlen Kovács Barnabás előtt. A nyolcvanas évek derekán alapította meg Apjok Ildikó magyar bajnokkal közös cégét, a kezdetben síszervizként működő és használt sílécekkel is kereskedő, Ski Totalt működtető APKO Bt.-t. A nyolcvanas évek végére - a két tulajdonos nemzetközi rangja révén - már egy neves osztrák márka hazai képviselője lett a cég, s három év alatt a korábbi 500 párról 1500-ra tornászták fel a márka magyarországi értékesítését.
- Tudni kell, hogy a hazai piac behatárolt - elemzi a helyzetet Kovács Barnabás -, annak ellenére, hogy ma már öt-hatszázezren aktívan síelnek nálunk. Az iskolák többsége rendszeresen szervez sítáborokat, úgyhogy van utánpótlás is. De a magyar piacon évente maximum tíz-tizenötezer pár lécet lehet eladni. Vagyis ezzel az ezerötszáz darabbal a piac több mint tíz százalékát lefedtük. Ezzel a mennyiséggel 2001-ben az ötödik helyen voltunk az országban a hazai forgalmazók versenyében.
Igaz, némi megtorpanást okozott, amikor az osztrák társaság 2001-ben egy másik cégnek adta át a márka képviseletét. Ám ekkorra már megszületett a magyar sílécmárka ötlete; a megvalósításhoz az alapot Kovács Barnabás már bejáratott üzletága, a platnigyártás szolgáltatta. A név is megvolt. S a sílécekkel már márkacsalád lett az Explosiv.
Gyarapodó termékcsalád
A síléceket a kötésemelő-vásárló bulgáriai partnernél, a Pamporovo Skinél gyártják, ahol két típusú termékcsoportot készítenek Kovács Barnabásék számára: az egyikbe a versenykategóriát elérő szendvicslécek tartoznak - ebből a fajtából háromfélét állítanak elő -, a másikba egyszerűbb, úgynevezett habosított sílécek. Tavaly 1200 pár Explosiv síléc került piacra, és mind el is fogyott; a zöme itthon, de 200 Oroszországban kelt el, idén pedig már 2000 pár, több országban. Az új márkával már az első évben elérték az ötödik helyet.
- Azért sikerült betörnünk a piacra - folytatja Kovács Barnabás -, mert az árukhoz képest nagyon jó a lécek teljesítménye. Hasonló minőségű szendvicsléc ára legalább a kétszerese a mienkének, de a habosított síléceknél is mintegy harminc százalékkal olcsóbbak vagyunk. És ezeken a termékeken természetesen saját kötésemelő platni van.
Mára népes termékcsaláddá bővült az Explosiv, síbottól szemüvegekig sokféle kiegészítő és egyéb termék is viseli a márkanevet. Ezek gyártatásában az APKO Bt. partnere az a cseh cég, amelyik a platnik legnagyobb vásárlója.
Újabb ötletek
Persze a saját símárka létrehozása után is újabb ötletek merültek fel a cégtulajdonosokban:
- Mi mindig is a hóban éltünk - fogalmaz Kovács Barnabás -, és most is folyamatosan benne élünk. Én edzőként dolgozom több országban, Ildikó pedig síiskolákat szervez gyerekek számára.
Így hát nem véletlen, hogy a legújabb termék, amivel a cég foglalkozik, a bukósisak. A carvinglécek elterjedése, a snowboard térhódítása, sajnos, együtt jár azzal, hogy mind gyakoribb a fejsérülés a sípályákon. A sisak - amelynek használata például Olaszországban 14 éves kor alatt kötelező - egyre inkább nélkülözhetetlen kellékké válik a lejtőkön is.
Kovács Barnabás most is termékcsaládban gondolkodik: az általuk forgalmazott sisak gyártójával egyeztetve a már kipróbált cseh partnerükön keresztül a fejfedő márkanevét viselő kiegészítő termékeket is gyártatnak és forgalmaznak: hátizsákot, sícipőtartó táskát, léczsákot.
A cikk szerzője: Kolossa Katalin
Megjelent: Piac és
Profit - 2003. december 17.
Pl: Vágó vagy Szél féle ragasztott hickori stb
40-es években. 1950 előtti sí tömegsportot népszerűsítő Harangvölgyi M.S.SZ jelvényszerző versenyei Stb.