Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Explosiv - egy magyar sílécmárka története

2003.12.20. 2007.12.01. | frissítve: 2007.12.01.

Igazán nem szokványos gondolat, hogy a hóban szegény és magas hegyeknek híján lévő Magyarországon legyen hazai sílécmárka. De Kovács Barnabás, az ötlet gazdája és megvalósítója sem szokványos személyiség, mint ahogyan üzlettársa, Apjok Ildikó sem az.
Apjok Ildikó és Kovács Barna
h i r d e t é s
Ők nem az üzleti életben találkoztak először, hanem sportpályafutásuk során, amely szintén nem volt szokványos: a hóban szegény és magas hegyeknek híján lévő Magyarország színeiben a sípályákon vívtak ki maguknak nemzetközi elismerést, egyikük edzőként, másikuk versenyzőként.

Kovács Barnabás - korábban a magyar síválogatott edzője - évekkel ezelőtt épp a chilei válogatottal dolgozott Ausztriában, amikor felfigyelt arra, hogy versenyzői komoly összegeket áldoznak egy a sílécre szerelhető lapért, amely a megemeli a kötést. Tulajdonképpen már ekkor szöget ütött a fejében az a gondolat, hogy ilyen kiegészítő gyártása érdekes és igazán nem megoldhatatlan feladat, és biztos, hogy árban is versenyképes tudna lenni.

- A síkötés megemelése több célt is szolgál: érzékenyebb a léc, kisebb mozdulattal lehet élt váltani, ami igen fontos szempont a pályákon; segíti a kanyarodást; és rezgéscsillapító is - magyarázza Kovács Barnabás. - A platni alatt ugyanis rugalmasan hajolhat a léc, nem feszül, mert a kötést a platnihoz erősítik, nem a léchez; kanyarban pedig, a megemelés következtében, nem fekszik le a cipő a hóra.

Aztán amikor a carvinglécek egyre inkább tért nyertek, a platni szinte nélkülözhetetlenné vált; ezeket a léceket ugyanis kifejezetten kanyarodásra konstruálták, s ha a kötés nincs megemelve, egy adott pont után már nem lehet fordulni, mert a sícipő leér.

Kovács Barnabás pedig eldöntötte: belevág, és saját márkanévvel kötésemelő platnival jelentkezik a piacon. Hat éve kezdte el a gyártást, bátyja meglévő kertépítő cégének keretei között.

Robbanékony dizájn

Az Arborea Kft. többféle platnit készít: gyermekek számára, valamint felnőttlécekre 10, 13 és 18 milliméteres vastagságban; ez utóbbi méret azonban lassan kifut.

Ma már évente 35 ezer pár kötésemelőt gyártanak, ebből 20 ezret Csehországban adnak el. A dizájn a megrendelők igénye szerint változik, de miután saját termékről van szó, így saját dizájn is születetett, amelyhez a megoldást a választott név adta: Explosiv. A márkanév egyre növekvő betűkkel jelenik meg a terméken, igen személetesen adva vissza a szó jelentését: robbanékony.

Ma már több kisebb sígyár is a Kovács Barnabás-féle platnikkal szereli a léceit. Közéjük tartozik például a bolgár Pamporovo Ski - amely többek között az egyik legnagyobb gyártó, az Atomic beszállítója: évi 200 ezer pár típusú lécet rendelnek a Plovdiv melletti cégtől -, vagy az értékes, exkluzív síléceket gyártó svájci AK.

- Öt-hat országba szállítunk - mondja Kovács Barnabás -, de szűkül a tér, mert a nagy gyártók egyre inkább saját platnival szerelik a léceiket. Persze mindig lesz piac, különösen, hogy már nemcsak szakboltokban, hanem nagyáruházakban is árulnak síléceket. Azonban itt az ár fontos tényező. A szükséges szerelékek pedig alaposan megemelik a termékek árát, így a tömegáru nem mindig komplett. Emiatt a szervizek, de a kisebb gyártó cégek is vásárolják ezeket a kötésemelőket, de arra semmiképpen nem lehet számítani, hogy ez a kereslet növekedni fog.

Így hát Kovács Barnabás ismét döntött: a piacon maradáshoz újabb termék kell.

Ötödik hely

A gondolat, amelyet aztán meg is valósított, meghökkentő. Nemcsak azért, mert nem éppen Magyarország látszik a legalkalmasabb terepnek egy új sílécmárka megszületéséhez, hanem azért is, mert igazán nem lehet azt állítani, hogy ne lennének elegen ezen a piacon, amelynek 70 százalékát négy nagy cég uralja, s a maradék 30 százalékon számos gyártó - köztük neves nemzetközi vállalatok - osztozik. De hát bátraké a szerencse.

Persze ez a piac nem volt ismeretlen Kovács Barnabás előtt. A nyolcvanas évek derekán alapította meg Apjok Ildikó magyar bajnokkal közös cégét, a kezdetben síszervizként működő és használt sílécekkel is kereskedő, Ski Totalt működtető APKO Bt.-t. A nyolcvanas évek végére - a két tulajdonos nemzetközi rangja révén - már egy neves osztrák márka hazai képviselője lett a cég, s három év alatt a korábbi 500 párról 1500-ra tornászták fel a márka magyarországi értékesítését.

- Tudni kell, hogy a hazai piac behatárolt - elemzi a helyzetet Kovács Barnabás -, annak ellenére, hogy ma már öt-hatszázezren aktívan síelnek nálunk. Az iskolák többsége rendszeresen szervez sítáborokat, úgyhogy van utánpótlás is. De a magyar piacon évente maximum tíz-tizenötezer pár lécet lehet eladni. Vagyis ezzel az ezerötszáz darabbal a piac több mint tíz százalékát lefedtük. Ezzel a mennyiséggel 2001-ben az ötödik helyen voltunk az országban a hazai forgalmazók versenyében.

Igaz, némi megtorpanást okozott, amikor az osztrák társaság 2001-ben egy másik cégnek adta át a márka képviseletét. Ám ekkorra már megszületett a magyar sílécmárka ötlete; a megvalósításhoz az alapot Kovács Barnabás már bejáratott üzletága, a platnigyártás szolgáltatta. A név is megvolt. S a sílécekkel már márkacsalád lett az Explosiv.

Gyarapodó termékcsalád

A síléceket a kötésemelő-vásárló bulgáriai partnernél, a Pamporovo Skinél gyártják, ahol két típusú termékcsoportot készítenek Kovács Barnabásék számára: az egyikbe a versenykategóriát elérő szendvicslécek tartoznak - ebből a fajtából háromfélét állítanak elő -, a másikba egyszerűbb, úgynevezett habosított sílécek. Tavaly 1200 pár Explosiv síléc került piacra, és mind el is fogyott; a zöme itthon, de 200 Oroszországban kelt el, idén pedig már 2000 pár, több országban. Az új márkával már az első évben elérték az ötödik helyet.

- Azért sikerült betörnünk a piacra - folytatja Kovács Barnabás -, mert az árukhoz képest nagyon jó a lécek teljesítménye. Hasonló minőségű szendvicsléc ára legalább a kétszerese a mienkének, de a habosított síléceknél is mintegy harminc százalékkal olcsóbbak vagyunk. És ezeken a termékeken természetesen saját kötésemelő platni van.

Mára népes termékcsaláddá bővült az Explosiv, síbottól szemüvegekig sokféle kiegészítő és egyéb termék is viseli a márkanevet. Ezek gyártatásában az APKO Bt. partnere az a cseh cég, amelyik a platnik legnagyobb vásárlója.

Újabb ötletek

Persze a saját símárka létrehozása után is újabb ötletek merültek fel a cégtulajdonosokban:

- Mi mindig is a hóban éltünk - fogalmaz Kovács Barnabás -, és most is folyamatosan benne élünk. Én edzőként dolgozom több országban, Ildikó pedig síiskolákat szervez gyerekek számára.

Így hát nem véletlen, hogy a legújabb termék, amivel a cég foglalkozik, a bukósisak. A carvinglécek elterjedése, a snowboard térhódítása, sajnos, együtt jár azzal, hogy mind gyakoribb a fejsérülés a sípályákon. A sisak - amelynek használata például Olaszországban 14 éves kor alatt kötelező - egyre inkább nélkülözhetetlen kellékké válik a lejtőkön is.

Kovács Barnabás most is termékcsaládban gondolkodik: az általuk forgalmazott sisak gyártójával egyeztetve a már kipróbált cseh partnerükön keresztül a fejfedő márkanevét viselő kiegészítő termékeket is gyártatnak és forgalmaznak: hátizsákot, sícipőtartó táskát, léczsákot.

A cikk szerzője: Kolossa Katalin
Megjelent: Piac és Profit - 2003. december 17.

KOMMENTEK
kovacspeter.ski | 2011.09.13. 18:02
Illene emlékezni a régi magyar síléc készítésre.
Pl: Vágó vagy Szél féle ragasztott hickori stb
40-es években. 1950 előtti sí tömegsportot népszerűsítő Harangvölgyi M.S.SZ jelvényszerző versenyei Stb.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE