Sziasztok!
Most, így idény előtt idemásolom a leírásomat
néhány terepről, talán segít a választásban. Az írás két éves, azóta ki lehetne egészíteni.
Ha valakit valamelyik terep részletesen érdekel, írjon egy bejegyzést, és részletesebben válaszolok. Előre elnézést azoktól, akik a saját kedvencüket nagyon jónak tartják, és én esetleg lehúzom.
Hásom kategóriában osztályoztam:
hóbiztosság
meredekség-szintkülönbség, tehát, hogy mennyire profiknak való
pályák mennyisége
Szlovákia
Legalább 10 éve nem voltam, úgyhogy élményeim nem naprakészek. Voltam Chopokon, Lomnicon, Donovalyn, Certovicán és Csorba tónál. Chopok nem rossz, mondjuk megüti Semmeringet adottságban, de egyébként horror. Általában úgy gondolom, hogy Szlovákia az ár minőség arányban a leggyengébb, mivel bár a legolcsóbb, de hóbiztosságban, szintkülönbségben, felvonó kapacitásban gyenge. A magasság sípályákon véleményem szerint 2000-en kezdődik, a számottevő terepeknek van 3000-es csúcsa.
Osztályzatok:
Chopok 2,3,2
Donovaly 1,2,1
Lomnic: 3, 3, 1
Certovica: 1,2,1
Csorba tó: 1,2,1
Szlovénia
Kransja Gora
Nagyon alacsonyan fekszik, 1 számottevő pálya van, a többi vagy rövid, vagy libalegelő, vagy egyszerre a kettő. Hóbiztosság gyenge.
Oszt: 2, 2, 2
Ausztria
Ausztriában az igazán komoly terepek legalább 500 km-re vannak Budapesttől, a legjobbak meg 800-ra. A felvonó, apartman, kaja árak magasabbak mint a síelés mekkájában, Franciaországban.
Semmering Hirschenkogel
Sokkal gyengébb, mint rokona Stuhleck, a tömeg is nagyobb, osztrák viszonylatban észrevehetetlen pálya hétvégén tömeggel és rengeteg tahó magyarral.
Oszt: 3,2,2
Semmering Stuhleck
Tulajdonképpen két pálya van, szintén nagy a tömeg, kicsit nagyobb a szintkülönbség, mint Hirschenkogelen. Előnye, hogy három óra alatt simán ki lehet érni, inkább 2,5 óra.
Oszt: 3, 2, 2
Monichkirchen
Libalegelők, rövid pályák, apró alsó-ausztriai pálya.
Oszt: 2, 1, 1
Hochkar
Az alsó ausztriai síterepek legjobbika, bár nincs magasan, sajátos mikroklímája miatt rendkívül hóbiztos. Liftrendszere modern, búrás ülőliftek többnyire, hátránya, hogy fönn a pályánál alig van szállás, így minden reggel és este egy meredek 10 km-es szerpentinen kell menni, sokszor hólánccal, főleg hátsókerék hajtású kocsival szar ügy. Van egy igen meredek, bár elég rövid fekete pálya is.
Oszt: 4, 3, 2
Schladming
Amióta néhány éve összekötötték a 4 különálló pályarendszerét, komoly hellyé vált, kb 5 óra alatt ki lehet érni. Modernizálódott a liftrendszer, hátránya, hogy minden pálya egyforma, erdőben vágott pálya, és alacsonyan vannak a falvak, 7-800 méteren, a csúcs 2000-en. Aki szeret napsütésben síelni, ne ide menjen.
Oszt: 3,3,3
Sportwelt Amadé (Wagrain, Flachau, Zauchensee stb.)
Nagy terep, de olyan, mint Schladming pár éve volt, mikor még nem volt összekötve. Alacsonyan van, így nem elég hóbiztos, viszont óriási előnye, hogy Pesttől végig autópálya, nincs szerpentin, nincs bekötőút. A pályarendszerei önmagukban nem túl nagyok, és elég hasonlóak lehetnek, én csak az egyiken voltam. Erdei vágott pályák tipikusak, 2000 m feletti pont nemigen van. A környéken azért vannak jobb terepek, pl Saalbach, de ott nem voltam.
Oszt: 3,3,3
BadGastein (Bad HofGastein, Sportgastein, Dorfgastein)
Közepesnél jobb osztrák hely, széttagolt, BG és BHg össze van kötve, a másik kettő különálló. Sok a piros pálya, de kevés a fekete, a liftrendszer elég jó, de a BHg alsó vasút lassú, sok a sorbanállás.
Oszt: 3,3,3
Solden (Otztal Arena)
Na ez már komoly hely, 800 km Pesttől, két csúcs és két gleccser, moder kabinos liftek, meredek pályák, Ausztria egyik legjobb terepe. Több mint 1000 m szintkülönbségű pályák is vannak, ez már jó sízőknek is ajánlott.
Oszt: 4,4,3
Lech-Zurs
Igazi gazdagoknak való, magamutogató hely, drága, nem éri meg az árát, összesen 1 napot voltam. Nagyon jó a pályakarbantartás, érdekes, hogy a fekete pályákat levették a hivatalos pályalistáról, és félig off-piste pályák lettek.
Oszt: 4,3,3
Ischgl
Ausztria nyugati végén van, át lehet síelni Svájcba, egy Samnaun nevű vámmentes falucskába, ahonnan egy két emeletes kabin hoz vissza. Osztrák viszonylatban nagyon jó terep, 200 km pálya, 1400-2900 m-ig vannak a pályák, zömmel 2000 felett, így elég hóbiztos. Hátránya, hogy a 4 Ischgl-be levezető pálya közül kettőn hihetetlen tömeg van délután, mikor a nép lefelé indul a pályákon, úgyhogy a két eldugottabbat kell választani, de ezek vége közös a két tömegessel, így vállt vállnak vetve kell küzdeni a sok életben maradásért küzdő kezdővel, aki nem képes inkább kabinnal lemenni. Sok a piros pálya, a néhány fekete között vannak kemények, pl a 14a, de viszonylag kevés. Kék pályákból is van bőven, a nursery slope viszont, ahol a 3 éves fiamat próbáltuk léchez szoktatni, csak kabinnal érhető el, és azzal is kell lejönni értelemszerűen, ha nem akarom 1000 m szintkülönbséget egy piros pályán a nyakamban vagy a lábam között vinni. (én nem akartam). A liftrendszer nagyon modern, rengeteg a búrás 4-es, 6-os illetve 8-as ülőlift, van 4 kabinos, egész héten el lehet kerülni a húzólifteket.
Oszt: 4,3,4
Obergurgl/Hochgurgl
Soldenen túl, egy zsákfaluban van ez a kb 1700 és 3000 m közötti terep, kb 110 km pályája van. A két korábban különálló terep középállomáson egy vízszintesen menő kabinossal van összekötve. Itt van az egyik legkeményebb pálya, ahol valaha voltam, a Hoche Mute (vagy vmi ilyesmi a neve), méter feletti buckák, soha nem látta ratrak, meredek mint a fene. Egy napra Soldenből jó átruccanni, de azért nem ide mennék egy egész hétre.
Oszt: 5,3,3
Hintertux
A legjobb gleccser, ahol eddig voltam, sok a meredek pálya, ami gleccser létére szokatlan. Bár jók a liftek, azért nagy tömeg tud összeverődni, ha nincs hó Mayrhofenben pl.
Oszt: 5,4,3
Mayrhofen
Közpéhaladóknak ideális, amióta több kis terepet hozzákötöttek a Mayrhofen részhez, a mérete is megfelelő, a meredek pályák hiánya zavaró. Bosszantó, hogy nem lehet lécen lejönni, csak kabinnal a központi állomásnál.
Oszt: 3,3,3
Olaszország
Egyre népszerűbb, a dolomitok pályái gyönyörűek, síelés szempontjából elmarad Franciaországtól, és Svájctól. Liftrendszerei korszerűtlenebbek, mint a nagy terepeken általában megszokott, az olaszok imádnak tolakodni, a kaja viszont nagyon jó és olcsó.
Sella Ronda (Val Gardena, Corvara, Arabba, Colfosco…..)
Rengeteg kis pályarendszer láncszerűen egy körre felfűzve, mely mindkét irányban körbesíelhető ( 1 kör 3-4 óra, sortól, tudástól függően). Együtt egy nagy rendszert alkot, de nehezen járható be, mivel láncszerű, és a völgyben érnek össze a szomszédos láncszemek. Baj továbbá, hogy a két legjobb önálló terep, Arabba és Val Gardena pont szemben van egymással a körön. Sok a déli fekvésű pálya, latyakos gyakran az alja. Nagy tömeg tud kialakulni, ha az ember a fő csapásokon síel, de ezeket egész napra is el lehet kerülni akár. Ezzel együtt Sella Ronda a nagy francia terepekkel nem állja meg a versenyt.
Oszt: 3,3,5
Cortina d’Ampezzo
Két különálló, egyenként nem túl nagy pályarendszer a város két végén vagy 10 km-re, az egyik önmagában is kettő, a főúton kell átcsattogni bakancsban a két rész között. Gyönyörűek a hegyek, viszont a pályák rövidek, és nagyon sok a húzólift, meg a régi lassú kétülős lift. Elég sok pályája nem hóágyúzott.
Oszt: 3,3,3
Val di Fiemme
Széttagolt pályarendszer, a Latemar az egyetlen számottevő, rövid pályákkal, jó liftekkel. Az egyik olyan hely, ahova nem érdemes menni, mert ezért az árért sokkal jobbakat is találni.
Oszt: 3,3,2
Livigno
A svájci határnál két különálló pályarendszer Cortinához hasonlóan a falu két végén, viszonylag hosszú pályákkal, a hely viszont síelés szempontból elég jellegtelen. Előnye, hogy a svájci terepek közül Davos és St Moritz 1 órányi autózásra van, ezekbe el lehet menni 1-1 napra. Magassága miatt nagyon hóbiztos, mivel a falu 1800 méteren van.
Oszt: 4,3,3
Cervina
Lásd alább Zermattnál.
Franciaország
A világ 10 legjobb terepe közül legalább 5 itt található, nagyon modern liftrendszerrel, kifejezetten a síelés céljára fejlesztett, viszont az alpesi hangulatot nélkülöző falvakkal. Sok a pályaszállás, síelési kényelemben a legjobb, csakúgy mint az ár/minőség arányban. Ha valakit a hosszú utazás nem zavar, csak ide menjen.
Valmorel
Meglepően szép falu, az egyik végében a pályarendszernek. A pályakomplexum másik végébe kicsit sok liftezéssel lehet eljutni, családi hely sok középhaladó pályával. Nélkülözi a Franciaországban megszokott kabinos lifteket (1-re emlékszem) és meredek pályákat. Gyakran van hóhiány.
Oszt: 3,3,4
La Plagne
Nagy, összefüggő, mégis nehezen síelhető pályarendszer egy gleccserrel fűszerezve. nagyon fontos, hogy a falvak közül melyikben lakik az ember, a Magyar irodák a kieső kisebb szatelitfalvakba szerveznek utat. Sok pálya van, többnyire ülőliftek, kicsit Valmorel felnagyított mása. Egy gerinc két oldalán futnak a pályák, a Kamikaze az egyik legjobb. Tavaly óta össze van kötve Les Arcs-al, így a kettő együtt feljött a 3.-4. helyre méretben a világon.
Oszt: 4,4,4
Les Arcs
200 km feletti pályamennyiség, modern, nagyon nagy szintkülönbségű pályákat is tartalmazó terep. Komoly fekete pályái is vannak, sok kabinos lifttel, az alpok egyik legváltozatosabb pályája is itt található. Az egyik kedvencem, nagyon változatos hely, nagy völgyek és erdőbe vágott pályák is vannak.
Oszt: 4,4,4
Alpe d’Huez
Kicsit hasonló, mint Les Arcs, az Alpok 2 leghosszabb pályájának leghosszabb pályája itt van, a Sarenne, mely 15 km hosszú. Elvileg végig fekete, a gyakorlatban a felső fele. A gleccserén meredek, nem gondozott fekete pályák is vannak. Nagy előnye, hogy nagyon napos. Maga a falu elég hangulattalan, éjszakai élet nem nagyon van. Haladóknak is ajánlott. A katalógusokat nézve érdekes módon középkategóriás áron adják, az egyik legjobb választás ár szempontból. Vigyázat, tavaly kifogtam a szilveszteri hetet, mikor a pályák harmada le volt zárva, pedig a hely elég magasan fekszik, és van egy 3300 m-es csúcs is. Nem elég a hóágyú, a piros és fekete pályák többsége, többek között a Sarenne sem hóágyúzott.
Oszt: 3,5,4
Les Deux Alpes
Nagy pályarendszer, de nem kiterjedt oldalirányban, olyan mint egy nagy cső felfelé. Fel lehet menni 3500-ra, ahol a végén egy ratrak húz egy kötelet, amin fognak a síelők. Így elérhető egy eldugott rész nagyon szép pályákkal. Mikor ott voltam, elég sok pálya le volt zárva, de egyébként egy középhaladóknak való, kb 200 km pályát tartalmazó rendszer. Alpe d’Huez a közelben sokkal jobb.
Oszt: 3,3,4
Val d’Isere
Nagyon nagy pályarendszer (300 km pálya), két föld alatti vasúttal. Val d’Isere és Tignes alkot tulajdonképpen egy egybefüggő rendszert, itt volt a híres férfi lesiklás a 92-es olimpián. Az egyik legjobb liftrendszer ahol voltam, nagyon sok meredek pályával, és off-piste lehetőséggel. Vannak buckásra hagyott hosszú fekete pályák, vannak részek, ahol egy napot el lehet síelni úgy, hogy nem találkozni emberrel. A faluban nagy az éjszakai élet, sok jó étteremmel. A sí könyveim szerint a franciák által legjobban kedvelt terep, de tényleg sok a helyi. Kevés a kezdő pálya, és a faluba levivő pályák is kemények. A második legjobb hely, ahol eddig voltam.
Oszt: 5,5,5
Les Trois Vallees (azaz Három völgy) (Courchevel, Meribel, Les Menuires, Val Thorens)
A világ legnagyobb pályarendszere, fantasztikus hely. Csak szuperlatívuszokban lehet beszélni róla. 600 km pálya van, 200 sílift. Teljesen összefüggő, bár vigyázni kell, nehogy rossz völgyben maradj. Egy-egy hegye önmagában is egy pályarendszer, mint a La Masse vagy a Mount Vallon. Val Thorens nagyon magasan van, de a pályarendszer szélén. Nem itt érdemes lakni, hogy a rendszer könnyebben besíelhető legyen, jobb Les Menuires vagy Meribel. Val Thorensben vannak a legmagasabb pontjai a rendszernek, mindig van hó. Les Menuires Val Thorens alatt van, ugyanaz a völgy, elcsúsztatva. A legrondább falu amit valaha láttam, semmi sincs csak lakótelep szerű apartman komplexumok meg néhány nagy apartmansiló, de mivel a Meribel völgybe vezető gerincre egy kabinnal fel lehet jutni, jobb az elhelyezkedése, mint Les Menuiresnek. Ez különösen hazafelé Courchevelből érezhető. Meribel a középső völgy, ide tartozik Mottaret kicsit feljebb. Itt már vannak erdős pályák is. A Saulaire-ről levezető pálya fantasztikus, hosszú és változatos. A Courchevel völgye a három Courchevelt (három egymás fölötti falu) foglalja magába, talán a legtöbb pálya ebben a völgyben van, picit rövidebbek. Három völgyről oldalakat lehet írni, ide mindenképpen el kell mennie, aki egyszer síelni kezdett.
Oszt: 5,5,5
Svájc
Nálunk kevésbé ismert, mert a legdrágább a felsoroltak közül. Hagyományos tradicionális sí faluk, a nagy pályarendszereik is széttagoltak, ne tévesszen meg senkit, hogy pl St Moritzról 350 km pályát írnak, egyben síelhető jóval 100 km alatt van.
Zermatt
A Matterhornra mindenhonnan kilátás nyílik, nagyon szép hely. Drága, és ünnepekkor nagy a tömeg. Vigyázni kell, hogy hol lakik az ember, mert a liftekig szinte mindenhonnan gyalogolni kell. Van egy földalatti sílift, sok a kabinos lift. Három részre tagolt pályarendszer, a Klein Matterhorn két oldala 1-1 pályarendszer, a csúcson átsíelhető, az egyik fele Cervinia (Olaszország). Jópofa, hogy az ember tulajdonképpen két országban síel egy nap. A harmadik Zermatt másik végéből indul, a Sunegga, Rothorn rendszer, ez viszont csak egy irányban van összekötve a másik kettővel, az is rossz összeköttetés. Évek óta tervezik, hogy megcsinálják normálisan, két irányba, nem hallottam, hogy már kész lenne. Én mondjuk 5 éve voltam, akkor még se híre, se hamva nem volt. Rengeteg a meredek fekete pálya, nagyon változatos a terep, pl. a Klein Matterhorn olasz és svájci oldala teljesen különböző, a svájci meredek és keskeny alul, az olasz rész középhaladóknak kiváló nagy széles völgy. Itt van Európa legmagasabb sífelvonóval megközelíthető pontja (3900 m), ahonnan le is lehet síelni. (Chamonixban talán van egy magasabb pont, de nem lehet lécet felvinni) A legnagyobb szintkülönbségű pálya is itt van, le lehet menni 3900-ról 1600-ra, aki 30 percen belül lemegy, az ügyes.
Oszt: 5,5,4
St Moritz
Széttagolt, egymástól úton kilométerekre lévő pályarendszer, bár 350 km-nek írják az összméretet, a legnagyobb rendszere 70 km. Csak ezen voltam, a Celerina Corviglia részen, mivel egy napra mentünk át St Moritzból. Az árak mellbevágóak, a pályák többsége piros, nagyon szépen gondozva. Sok a modern búrás ülőlift és a kabinos, az utóbbi időben nagy fejlesztések voltak, mivel itt lesz a sí VB jövőre. Akkorra lecserélik a modern liftrendszerbe egyáltalán nem illő hihetetlenül ócska kabinost, ami a Piz Nair gleccserre visz 3000 fölé. Napos hely, viszonylag kevés erdei pályával.
Oszt: 4,4,4
Verbier
Jó adottságú hely, elvileg 410 km-vel a harmadik legnagyobb hely a világon, de nem tűnik akkorának, rendkívül nehezen besíelhető, mert az átkötések nincsenek rendesen kitalálva, és van jónéhány régi lift a kisebb részrendszereken, mint Veysonnaz és Nendaz. Több 3000 m feletti csúcs van, rengeteg off-piste lehetőséggel.
Oszt: 5,5,5
Ahol nem voltam, de a jobbak közé tartoznak még:
Ausztria: St Anton, Saalbach-Hinterglemm, Söll/Ellmau
Franciaország: Avoriaz, Briancon, Megeve, Flaine, (Chamonix)
Olaszország: (Sestriere)
Svájc: Davos/Klosters, Crans-Montana, Saas Fee, Lax/Flims
Észak-Amerika nagy kérdés, legjobb barátom elég sok helyet kipróbált, és azt mondja, nem mérhető össze egyik sem a jobb európai terepekkel, elsősorban a kis méret és a sok erdei vágott pálya miatt.