Ezen a hétvégén hosszú időre bezár a közkedvelt tarajkai siklóvasút. A mostani formájában már harminchét éve üzemelő siklót egy jóval modernebbre cserélik ki. Az új felvonó Svájcból érkezik és tervek szerint a síszezon kezdetére készül el, Karácsony előtt már lehet utazni az új, modern és tágasabb felvonón.
Szinte minden tátrai túrázó vagy síelő legalább egyszer kipróbálta az Ótátrafüred (Stary Smokovec) és Tarajka (Hrebienok) közötti siklóvonatot. Az Ótátrafüredről a Téry-házhoz, a Nagyszalóki-csúcsra vagy a Magisztrále útvonalára igyekvő turisták biztosan találkoztak vele. Magam részéről sokszor hálásan gondoltam rá útban a Vörös-torony-hágó (Priecne sedlo) felé, hogy megspórolt nekem 255 méter szintemelkedést és egy kis menetidőt.
Talán kevesen tudják, hogy az eredeti tarajkai siklóvasút még Magyarországról érkezett a Magas-Tátrába. A magas-tátrai vasútvonalak megteremtésében úttörőszerepet játszó poprádi cég a Matejka és Kriger (Matejka Vince és Kriger Vilmos) rendelte meg az akkori Osztrák-Magyar Monarchia területén működő legendás Ganz gyárból. Hosszú évek előkészületei után a sikló 1908. december 20-án szállította az első turistákat Ótátrafüredről Tarajkára.
Az ötvenes években
Időközben természetesen többször is felújították, legutóbb 1970-ben, amikor az olasz kocsikat helyezték üzembe. Már ekkor is hatalmas változásnak számított, hogy az addigi 45 utas helyett majdnem 130 utazhatott egyszerre. A modernebb technikának köszönhetően a menetidő is lecsökkent hét percre a korábbi tizenegy percről.
Azóta kisebb megszakításokkal állta a turisták hadát, főleg kora reggel és késő délután. A harminchét év nem telt el nyom nélkül, bármennyire is próbálták időközben foltozgatni, ma már messze van a modern nyugat-európai színvonaltól. Azonban az év végén valószínűleg újra elfoglalja méltó helyét az európai hegyi vasutak között.
Az új szerzemény ezúttal is külföldön készül. A kocsi most a svájci fővárosból, Bernből érkezik, a Garanventa gyárából, akik az osztrák Doppelmayr céggel közösen építik az új siklóvasutat. A legszembetűnőbb változás a vasút befogadóképességében lesz, az eddigi 130 fő helyett 160 utast lesz képes egyszerre szállítani. Ezen felül állítólag szinte minden tulajdonságában felülmúlja majd az eredetit. Az ígéretek szerint modern külsőt kap, csendesebben fog közlekedni, megfelel majd a legszigorúbb környezetvédelmi kritériumoknak, és ami a legfontosabb kényelmesebb is lesz.
A tervek szerint szeptember 16-án, vasárnap, délután két órakor indul utolsó útjára. A szlovákok megadják a módját és már délelőtt 11 órakor elkezdődnek az estig tartó ünnepségek. Lesz itt rezesbanda, zenés programok gyerekeknek, kiállítás a lanovka történetéből. Aki szeretne a búcsúztató napján még egyet utazni a siklóval, annak előzetesen telefonon kell jegyet foglalnia a nagy eseményre.
Aztán a következő napon már megkezdődik a nagy felújítás. Először az állomás épületét alakítják át az új szerelvény fogadására. Várhatóan november érkezik meg Svájcból az új sikló, amelyet az utazóközönség közvetlenül a karácsonyi ünnepek előtt próbálhat ki először. Az egész felújítás körülbelül 250 millió koronába (kb. 1,9 milliárd Ft) kerül az üzemeltetőknek.
A völgyállomás terve
Az üzemeltetők mégsem teljesen boldogok. A völgyállomás átépítésének impozáns terve, amely bátran kiállná a próbát a legszebb osztrák felvonóval szemben is, már réges-régen elkészült, de a teljes átépítés még nem kezdődhet meg. A völgyállomáson üzlethelyiséget bérlő egyik cég bérleti szerződése csak a jövő év áprilisában jár le, és addig nem lehet őket kitenni. Az alkudozás jelenleg is folyik, az üzemeltetők 3 millió koronát (kb. 22,8 millió Ft) ajánlottak fel kártérítésként a megrövidített bérleti szerződésért cserébe, de a bérlő 7 millió koronát (kb. 53,2 millió Ft) szeretne kapni.