Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Melyik a jobb: a karving vagy a párhuzamos-farolós technika?

ÜZENETEK (139)Időben csökkenő Időben csökkenő
gaboca
3381 élménybeszámolót írt
3381
15 éve tag
2020.11.14. 22:52
,,Szóval a nagy élszög az csak eszköz, nem cél. Még a versenyzőknél sem.


A hozzászólásomban csak kétszer írom le az élszög növelésével, nőlhet a kanyarsebesség,ebből le kellene jönnie a cél a kanyar sebesség, az eszköz, az élszög! :-)
Előzmény: (magnum56 209772)
endre77
318 élménybeszámolót írt
318
4 éve tag
2020.11.14. 15:11
Kedves Imre!

A helyes tartasnal arra gondoltam ..ha egyenes torzs-zsel kulso labba sielsz az stabil tartas ha berogyasztott "A" frammel megtort csipovel az eleg serules veszelyes az ember forgo alkatreszei nincsenek oldal iranyu megtoresre csinalva sok ember ezzel csinalja ki a terdet....Persze lazan sielni lehet carvingolni ..legtobb ember rosszul ertelmezi a verseny sielest is...ok nem torogetik a csipolyuket..csak azok akik rosszul tanultak meg a technikat!
Előzmény: (magnum56 209770)
endre77
318 élménybeszámolót írt
318
4 éve tag
2020.11.14. 14:56
A legjobb versenyzok a legjobb technikaval nem torogetik vissza a csipojuket...ha olyan kanyart latsz azt vagy elszurtak..vagy rosszul csinalta...az egy nagyon gyenge technika vagy elrontott valamit...A versenyzoknel ez all\talanos ugyanis a borotva elen mennek..aminek kovetkezmenye nyomja a hataron aztan hibaz es korrigal...hibaz es korrigal...ezert nem mindig szep a dolog!

De hat mindenki nezze ahogy akarja meg hat csak ugy tudja nezni amennyit ert belole!!
Előzmény: (magnum56 209772)
3059ddff-69ef-4614-a3d1-98c04fb9bb1f1.jpg
entry.jpg
bird.jpg
AudiFISWorldCupMenSlalom98LfVo2ot4zm1.jpg
full-range-oooof-motion.jpg
gettyimages-463380250-1024x1024.jpg
h i r d e t é s
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.14. 12:08
"A kapuhoz a legközelebb úgy tudsz elmenni, ha állva elcsúszol mellette..."

Sőt, ha nem is csúszol, csak mellé állsz, akkor még közelebb tudsz kerülni a kapuhoz. :)
És állva tudsz kanyarodni? Szerintem átbuksz a külső oldalra. Próbáld ki biciklivel, hogy bedőlés nélkül kanyarodsz! :)

"Emelet úgy kerülnek közelebb a kapuhoz, hogy Gs-nél alkarral eltolja a kaput, így a felső testét át tudja csalni kicsit a kapu oszlop másik oldalára..."

Ez igaz, de a felsőtestének visszadöntésével (nagy csípőszöggel) kevesebbet kell csalnia.

Legnagyobb élszöget úgy lehet elérni, ha a felsőtesteddel is lefekszel a hóra kanyar közben. Lehet ilyet is látni filmeken. De a versenyzők a kapuk között mégsem így csinálják.
Szóval a nagy élszög az csak eszköz, nem cél. Még a versenyzőknél sem.

"...ettől pedig élvezetesebb a kanyar, amennyiben még szűkíteni is tudod az ívet és ezeket összefűzni, na, nekem az a carving, nem amikor faltól falig mész a pályán."

Én ezt is szeretem, meg azt is. Amit a pálya enged.
Előzmény: (gaboca 209771)
gaboca
3381 élménybeszámolót írt
3381
15 éve tag
2020.11.14. 10:44
,,A versenyzők a természetellenesen nagy csípőszöggel (csípőtöréssel) azt érik el, hogy egészen közel tudnak kanyarodni, a kapu tövében. Ezzel nyernek néhány századmásodpercet, ami döntő lehet az eredmény szempontjából. Másrészt a súlypontjuk is lejjebb kerül (a fenekük majdnem a havat érinti), ami szintén előnyös a kapu bevételekor."

A kapuhoz a legközelebb úgy tudsz elmenni, ha állva elcsúszol mellette, a versenyzők a nagy csípőszöget, a nagy élszög miatt alkalmazzák, nagy sebességet nem lehet kanyarban, nagy élszög nélkül, elérni.
Emelet úgy kerülnek közelebb a kapuhoz, hogy Gs-nél alkarral eltolja a kaput, így a felső testét át tudja csalni kicsit a kapu oszlop másik oldalára, SL-ben ez még hatványozottabban így van, ott a bottal lecsapja, majd a sípcsont védővel lefekteti, így gyakorlatilag a léc és a bakancs van a stangli külső oldalán, a teste át kerül a belső oldalra.

Amikor valaki arra törekszik, hogy versenyzői stílusban síeljen, akkor az élszöget akarja növelni, amitől nagyobb lesz a kanyarsebessége, ettől pedig élvezetesebb a kanyar, amennyiben még szűkíteni is tudod az ívet és ezeket összefűzni, na, nekem az a carving, nem amikor faltól falig mész a pályán.

Üdv: Egy majmoló :-)
Előzmény: (magnum56 209770)
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.14. 10:04
Kedves Endre!
Miért gondolod, hogy a "helytelenül" kivitelezett karving veszélyes lenne? Én nem látok benne nagy veszélyt, kivéve ha valaki egy zsúfolt pályán száguldozik.
Mi a különbség a helyesen és a helytelenül kivitelezett technika között? A természetellenes testtatásra gondolsz? Az miért veszélyes?

Én az oktatásban sem látok nagy problémát. Sok jó oktatófilm van a YouTube-on, én azokból nagyon sokat tanultam. Jó magyar oktatókkal is találkoztam. Például Tumbász Gergely filmje nekem kifejezetten tetszett.

Én nem gondolom, hogy a karving csakis versenytechnika lenne. A versenyzők a századmásodpercek lefaragására használják (ahol lehet), az amatőrök pedig a nagyobb élvezet elérésére.
A versenyzők a természetellenesen nagy csípőszöggel (csípőtöréssel) azt érik el, hogy egészen közel tudnak kanyarodni, a kapu tövében. Ezzel nyernek néhány századmásodpercet, ami döntő lehet az eredmény szempontjából. Másrészt a súlypontjuk is lejjebb kerül (a fenekük majdnem a havat érinti), ami szintén előnyös a kapu bevételekor.

De az amatőröknek felesleges ebben a természetellenes testtartásban síelni, mert nekik nem a stopperórával kell megküzdeniük. Karvingozni lehet kényelmes laza testtartásban is, ahogyan ez sok filmen látható. Csak hát sok amatőr azt tartja helyes technikának, ahogyan a profi versenyzők csinálják, függetlenül attól, hogy nem ugyanaz a cél.
De ha egy amatőr síző a versenyzőket akarja majmolni, én abban sem látok nagy veszélyt. Tegye, ha ő jobban érzi magát ettől.
Előzmény: (endre77 209763)
endre77
318 élménybeszámolót írt
318
4 éve tag
2020.11.13. 23:37
Ja hat azok a videok nem carvingok..de amit tudnak az nem minden napi!!

A Ligethy az nem torogeti a csipojet akkor emeli fel ha vagy elt vallt vagy kozel ment a kapuhoz es nem akarja telibe verni..O a legnagyobb hogy hogy kell egyenes tartassal kulso labon terhelni es beboritani..hat az egy csoda ahogy tud sielni!!A technikaj az tokeletes azert volt verhetetlen amig meg nem serult..az irasod ala teszek par kepet rola
egyenesen stabil tartas!! beboritva
lean.png
egyenes tartas igy nem is lehet sielni hihetetlen
mint ahogy a nagykonyvben meg van irva!!
csak o tud  igy!!!
ez az amikor felall megtori a csipojet mert kozel van a kapuhoz
keskesonka
182 élménybeszámolót írt
182
16 éve tag
2020.11.13. 21:42
Kozkinccse plagizalom ezt a videot. Egyenes siken... Van par pillanat ami egeszen hasonlit a carvingra (1:10 kornyeken kezdodik):
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


Vagy erdemes pl. megnezni ezt, hogy all a siken az indulas utan a meredek tetejen, az emberek nagy resze vizszintesen sem ilyen stabil...:
https://www.instagram.com/p/BnZSxnVDIoU/
Na ennek a sielonek pl. mogulos alapjai vannak, ugyanis abban volt olimpikon mielott freestyle ikon lett.

https://www.instagram.com/p/CHYSimYHghW/ Ez meg a Ted Ligety (GS legenda), csiposzoggel! Ezt meg ossze lehet hasonlitani egy jo szlalomossal, vagy DH-ssal.

Sok ut vezet az udvosseghez...

Fazit: A valasz a kerdesre TOKMINDEGY!! Ha rendben vannak az alapok mindenen jo allni, mindenhol! Nehol esetleg kevesbe jo, de sose rossz!

Az "egyenes" siknek ugyanugy van sidecutja mint a carving leceknek, de nem akkora a kulonbseg a lec vegei es kozepe kozott. Ezert egy egyenes si radiusza olyan 50m korul van, mig a carving leceknel mar 20 m nagynak szamit. Manapsag a lesiklo versenylecek 50m koruliek. A lesiklok is carvingolnak, szoval egyenes sikkel is lehet. Csak megfelelo ter, kondicio es sebesseg kell hozza... A szalomsiket meg rovid kanyarokban is meg lehet teljesen elen sielni, meg "faralva" is lehet veluk menni. Helyzet-, ho- es lecfuggo.
endre77
318 élménybeszámolót írt
318
4 éve tag
2020.11.13. 14:22
Hat igen!

valahol mindenkinek igaza van..miert szereti valamiert a puncs tortat,a masik meg a gomba porkoltet..azt nem kell megerteni csak elfogadni!!

En mindig palyan motoroztam..az a legbiztonsagosabb mert tudom mi var ram.../ismerem a palyat!!/..vakon nem szeretek menni.hol egy faag a ho alatt hol egy godor..stb! De attol meg sok ismerosom imadja es csak ezt csinaljak!Szoval jo dolog!!..CSAK NEM NEKEM!!

Aranylag nagy tempoval menni a megturta palyan..foleg ha jol megturt!!Azt imadom..ha jeges itt ott az nem baj ha a leced csizmad jo es tudod mit csinalsz!!

A carving ha a versenyeket nezed mindig jeges palyan zajlik..bele nyomjak a folyadekot a hoba hogy kemeny legyen ..ha nem igy lenne mar a 4.-ik versenyzo derekig ero godorbe menne!!..igy is sikszor elegge kimelyul!!!

A carving helyesen kivitelezve..az nagyon biztonsagos..de ahogy az emberek 99% muveli az nem carving csak azt hiszik hogy az es az elegge veszelyes tud lenni!

Teljesen termeszet ellenes testtartasban..terd csipo torogetessel..ha nem tudod akkor es ugy oda nyomni a lecet ahogy kell akkor egy kemeny gyors
jeges palyan buki a mutatvany!!

Hihetetlen mennyi ember tudomanyosan tanitja a hulyeseget Carving neven Magyarorszagon is meg amerikaban is meg mindenhol!

A carving tanulasnak a legnagyobb hibaja az az hogy kitol???

Fizkailag is technikailag is nehez jo kondi kell hozza meg szinte nincs kitol!!Mert akik szetcsavart csipovel ,terdbol nyitott labbal.."A"-frammel veretgetnek lefele ..kozben terduk betorve..az csak ido..kerdese, amikor csipo es terdbajuk lesz!!Arrol nem is beszelek surun el fognak szallni,- temponal...jeg az eszukbe se jusson!!..persze van egy ket super gyakorlott sielo akik kevesbe jo technikaval is eljutnak eleg meszire jo szintre!!

Ez egy verseny technika...ez olyan mint a gyorsasagi motorozas..nem vagy versenyzo..de ha felmesz egy palyara sportmotorral..es ugy ulsz mint a covek ..nem bujsz bele a motorba nem csuszol le a belso ivre a motor melle nem ellenkormanyozol nem nyomod a labtartokat..stb..stb..akkor ha geniusz vagy huszaros alap ulessel is vegig tudsz menni eleg jol de nem igazan jol sosem!!

a Carving az versenytechnike..ezert nehez igazan jol megtanulni...meg nics nagyon kitol!!! Magyaorszagon van egy Hegyi Balazs nevu srac akit ha megnezteg igen jol siel s edz fiatal kis gyerekeket is fenomenalisan nez ki par kisgyerek!! SZOVAL O EGY JO VONAL!!!Vannak meg paran akik ugyan ebben az iranyban sielnek de nem sokan..persze sok embert nem ismerek!!
Előzmény: (magnum56 209762)
lean.png
thK6OLTWT1.jpg
hard.jpg
thHLX1VGC9.jpg
thPQDGWRNR.jpg
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.13. 13:22
Te bátrabb vagy nálam. Én mindig féltem a pályán kívüli sízéstől, különösen ha nem ismertem a terpet. Nekem is nagy élvezet a mélyhó, de leginkább a pályán, amíg le nem tapossák. Ez persze sajnos ritkán fordul elő.
Előzmény: (bouquetk 209760)
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.13. 13:17
Egyetértünk abban, hogy érdemes mindenféle technikát megtanulni, a klasszikus technikát sem lehet megúszni. Hirtelen kanyarodni, vagy azonnal megállni másképpen nem is nagyon lehet.

A karvingozásnek is meg vannak a korlátai. Meredek vagy jeges pályán igen nehéz művelni, ha pedig tömeg van a pályán, akkor veszélyes is. Sízés közben a sebességet szabályozni kell tudni, és tiszta karving technikával ez nem egyszerű. Erősebben kanyarokkal vissza lehet ugyan a fordulni a hegy felé, ezzel jól lehet szabályozni a sebességet, de egy zsúfoltabb pályán életveszélyes, mert könnyen szembe találkozhatsz valakivel.

Azzal is egyetértek, hogy idősebb korban nem biztos, hogy érdemes erőltetni a karvingot. A karving akkor igazán élvezetes, ha gyorsan mész. (Ahogyan egy karvingos oktatófilm monja: a sebesség a barátod). Aki sohasem szerette a sebességet, annak nem érdemes átállni, sőt annak az átállás nem is megy könnyen. De aki bírja, annak érdemes, mert olyan plussz élményt ad, amelyet a hagyományos technika nem képes nyújtani.
Előzmény: (D.Dani 209758)
bouquetk
387 élménybeszámolót írt
387
12 éve tag
2020.11.13. 12:30
Számomra már rég nem kérdés, el a pályákról. Nem tudok jobbat elképzelni, mint bedönteni a lécet egy brutál meredekbe, ahol legalább combig ér a könnyű, érintetlen porhó. Amibe, ha esel, mint egy nagy puha dunyha. Jöhet az erdő a maga relatív biztonságával, mint Filzmoos, vagy Hochkeil. De szeretem a nagy tereket, mint Kaprun, Zillertal stb. Emlékszem két éve januárban rengeteg volt a hó, napokig nem tudtam megunni Saalbachban a Tirol S melletti erdőt.
Előzmény: (magnum56 209744)
Sansovino
51 élménybeszámolót írt
51
4 éve tag
2020.11.13. 12:18
Csupán apropó, hogy mit jelentene nálad ez a "60 felett nem triviális"? Mert én azt látom, hogy akik szépen, gyorsan és élvezetesen síznek minden pályán azok pont az "öregek". Nem kevés hetven felettit láttam akiket irigyelhetek. Persze a véleményem csupán egy kezdőé, de azért látom, hogy a sízés nem az egyensúlyról, nem a biztonságról nem is mindig a tudásról, hanem magáról az élményről szól. Akár az előbbiek teljes hiánya nélkül is. Igaz, "a jó pap is holtig tanul" -itt ez fokozottan igaz. Gondolom ezért, ahogy kedvünk hozza legyen farolós, legyen carvig, de aki csak ekézve -(nagy többség) az is jó. A szavazatom - ahol lehet - a carving. ☺
Előzmény: (D.Dani 209758)
D.Dani
65 élménybeszámolót írt
65
15 éve tag
2020.11.13. 11:37
Szerintem érdemes minél több technikát megtanulni, mert nagyon függ a pályától, hogy mit érdemes használni, és aki kevés technikát tud, annak sokféle hó lehet kínszenvedés.

Konkrétan a Carving vagy klasszik farolós technika kérdéshez: utóbbit szerintem nem lehet megúszni, aki azt nem tudja, az nagyjából semmit se tud. A carving meg nagyon élvezetes, csak ritkán lehet biztonságosan használni, egy kisebb jégfolton is elég nagyot lehet zakózni.

Érdemes-e az idősebbeknek megtanulni? Szerintem akinek megvan a bátorsága, megvan a stabil fékezési tudása, és az izomzata ahhoz, hogy nagy sebességről meg tudjon állni, akkor igen (nem tudom pontosan kiket értettetek idősebbnek, de mondjuk 60 fölött már nem triviális, hogy ezek megvannak). Ha ezek közül valamelyik nincs meg, akkor szerintem nincs sok értelme / veszélyes.

Egy-két saját tapasztalat a témában: a carvingot a tökéletes, friss pályák mellett előszeretettel szoktam használni a puha, enyhén trutyis, de még nem nagyon buckás pályákon, tipikusan tavasszal, melegben dél körül van ilyen. Kicsit hátrébb kell terhelni. Nagyon jól lehet így haladni, élvezetes, ha fékezni kell, az azért combos.
A jegesebb (nem tükörjég, de hosszasabban kemény, kicsit jeges) pályákon meg a következő technika jött be nekem: a léc élén, de nem teljesen a léc irányába haladva, kicsit rolózós módon, magas súlyponttal szoktam menni. Ez minden, csak nem elegáns, viszont nagyon praktikus, élvezetes, gyors, és nem utolsó sorban biztonságos.
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.13. 11:07
Szerencsés ember vagy, hogy mindenféle sítechnikát egyformán élvezetesnak tartasz. Nekem a karving élvezetesebb, bár én mindig is szerettem nagy ivekben csúszni, már a karving megjelenése előtt is.

A teljesen zárt lábas tecnikát és nem tartom annyira biztonságosnak (és szépnek sem), mert könnyebben kibillen az ember, ha pl. megakad valamiben a léc. Kis terpeszben én sokkal biztosabbnak érzem magam.

A buckákon való sízést még Szlovákiában tanultam egy Iván nevű szlovák oktatótól. (Iván egy ideig a szlovák ifjúsági válogatott edzője volt, de piálás miatt elcsapták). Úgy tanította, hogy nem a buckák között kell csúszni, hanem fel kell menni a buckák tetejére, de nem kell minden buckán fordulni, csak minden negyediken, ötödiken. Így a buckákon is lehet nagy ívekben menni. A bucka előtt hátra dőlni, majd a bucka tetején visszahúzni hasizommal. Ez is élvezetes és nem kell úgy kapkodni a lábaidat mint a mogul-nál.

A mélyhósízés valóban mindent visz, de én is csak ritkán jutok hozzá. Legutóbb Briancon-ban néhány éve, amikor éjszaka esett fél méter könnyű porhó. Még a pályáról sem kellett kimenni, mert nem taposták le csak másnapra.

Köszönöm a véleményedet.
Előzmény: (RM 209755)
RM
874 élménybeszámolót írt
874
19 éve tag
2020.11.13. 10:23
Szerintem éppen az a szép a síelésben, hogy a pályaviszonyokhoz alkalmazkodva különféle technikákkal lehet csodálatos környezetben sportolni.

Nekem kb. ugyanazt az élményt nyújtja:
- Carvingolni nap elején egy frissen ratrakolt tükörsima pályán.
- Nap vége felé a pálya szélén (ahova kitúrták a havat) szinte teljesen zárt lábbal, párhuzamos léccel egy vékony sávon lemenni.
- Buckák között szlalomozni.

Mondjuk a jeges pályát nem élvezem.

De ami mindent visz a mélyhó síelés (sajna ritkán adatik meg és elég kezdő vagyok benne):
Kattints a képre a videó megtekintéséhez:


A gyerekek meg az ugratásra, "kiserdőben" síelésre esküsznek. :-)
Előzmény: (magnum56 209754)
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.13. 09:22
Kedves Endre!
Teljesen igazad van abban, hogy amatőr szinten az a legfontosabb, hogy élvezze az ember a síelést. Persze az sem árt, ha elegánsan és biztonságosan teszi.

Azonban nem vagyok biztos, hogy a régi hosszú lécekkel nem lehet karvingozni. Ugyan még nem próbáltam, de ha lesz rá lehetőségem, akkor kipróbálom. Szerintem lehet azzal is. Ha élére állítod, és megnyomod, akkor ugyanúgy ívben meghajlik a hagyományos léc is. Egyébként a régi lécek sem voltak teljesen párhuzamosak. Én megmértem egy kb. 40 éves lécet (Elan RC 05), és ennek is 1 cm-rel keskenyebb a közepe mint az eleje.

Én is szeretek élen menni, mert élvezetesebb. Lankásabb pályán is jól fel lehet gyorsulni, mert a léc nem túrja a havat, így nem fékeződik. A kék vagy enyhén piros pályákon pedig általában simább a hó, mert nem kotorják le. Tényleg olyan érzés, mint amilyen a gyorsasági motorozás lehet. Sőt, ha egy szépen kezelt sima pályán jól felgyorsulok, nekem néha olyan érzésem van, mintha nem is a havon mennék, hanem a hó felett repülnék. Mivel a léc nem túrja a havat, nem is érzem hogy havon megyek.

Szóval abban egyetértünk, hogy a karving élvezetesebb. De szerinted biztonságosabb-e?
Előzmény: (endre77 209753)
endre77
318 élménybeszámolót írt
318
4 éve tag
2020.11.12. 22:13
Kedves Imre!

Ja hat ez egy erdkes dolog!Ki mennyire szeret sielni es mennyire akar megtanulni!Aki szeret nezelodni bejarni sok palyat annak szinte mindegy csak biztonsagosan leerjen es elvezze!!

Milyen leccel siel!!A regi hosszu egyenssel jobb ha faroltatgat..mert caarvingolni ugy sem tud!!A carving lec az meg arra valo hogy iven menj..mar aki tud es mennyire tudsz szepen iven menni...Mennyi idot energiat tudsz es akarsz beletenni...Ja meg kitol tanulsz mert ott aztan ugy elmesz vak vaganyra ahogy illik!!!

Meg hat ha nem csak megturt palyan mesz meg ,"mogulokon"..ott szinten nem fogsz iven /"carvingolni"/....

Ki mit szeret en csak turt palyan megyek mas nem is erdekel csak elen menni boritani ivrol ivre...olyan mint a gyorsasagi motorozas ..vagy egy tanc szepn lazan vagy kemenyen elrol elre!!probalok egy millimetert sem faroltatni!!!
Előzmény: (magnum56 209744)
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2020.11.12. 08:43
Melyik a jobb: a karving vagy a párhuzamos-farolós technika?

Melyik a szebb és elegánsabb?
Melyik a biztonságosabb?
Melyik tud több élvezetet nyújtani?
Kell-e még tanítani a párhuzamos-farolós tecnikát a fiataloknak?
Egy idősebb embernek érdemes-e megtanulni karvingozni?

A kérdések nem versenyzőkre vonatkoznak, mert ott más szempontok érvényesülnek.
Kinek mi a véleménye?
elsőelőző
h i r d e t é s
h i r d e t é s
Havazás Előrejelzés
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
MEGÚJULT A SÍELŐK NAPTÁRA
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.