Igazából a túrt, buckás pálya szerintem tanulási szempontból jobb, mint a buta, suta pálya. Ez utóbbi pl. az üvegkeményre fagyott vagy melegben cementesre tömörödött. Ezekről a talajokról nagyon kevés visszajelzés jön, miközben a tanulás azt jelenti, hogy tanítjuk a bejövő érzeteket és az arra adott reakciókat. Amikor nagyon kevés az input, akkor nagyon nehéz jó reakciókat adni rá. Egy profi síelő sokkal kifinomultabban érzékel, neki ez nem annyira zavaró, de egy átlagos síelőnek szerintem ez a legrosszabb, amivel oktatóként is nehéz feladat megbirkózni.
A túrt, buckás, mély, változó hó viszont nagyon jó tud lenni, mert rengeteg markáns jelzést ad, én nagyon szeretek benne dolgozni. Az ideális az egyébként, ha sikerül ilyen körülmények között olyan finom érzékelést és reakciókat megtanítani, hogy a mozgásszerkezet szinte semmiben nem változik meg: a tökre összesíelt pályán ugyanolyan rövidlendületet megcsinálni, mintha frissen lenne ratrakolva...
Itt is más a helyzet, ha lazább a hó, és jól időzített izomtónusokkal síelve szétrobban, mintha ott sem lenne. És más, ha már összeállt buckák vannak, jellemzően a völgyekben kipolírozott talajjal, a hegy felőli emelkedőkön pedig összetúrt, lazább hóval.
Mindegy melyikről beszélünk, egy közös van benne: ha nincs meg a stabil alaphelyzet a kikormányzásban (és a majré meg hátul ül a lécen - jellemzően olyankor, amikor nincs meg a stabil alaphelyzet...), akkor fenékkel bele fogunk flatterolni az élváltásba.
A keresztbe vágott síléccel oldalra csúszva három dolog történhet, mindegyik rossz:
- beleakad a buckába,
- beleakad a túrt hóba,
- megcsúszik a políron.
Az a jó, ha ilyenkor is tiszta az élváltás, futtatva, siklásban, viszonylag élesen megy a léc a bekormányzásban, és ebbe adagoljuk bele a szükséges forgatást.
Az élváltásban keresztbe vágott, flatteroló síléc egyébként annál nagyobb hiba, minél nehezebb vagy mélyebb vagy keményebb a talaj. Egyedül a normálisan ratrakolt pályán nem büntet, egyébként mindig.
Ezért kell jól megtanulni síelni normális körülmények között, mert ez adja meg az esélyt a túlélésre ha beüt a krach.