Síelésnél nem mindig elég az autó csomagtere, ilyenkor a legjobb megoldás a tetőbox. De hogy lehet az, hogy lehet venni 50 ezer forintért is, meg 250 ezer forintért is? Mi okozza ezt a drasztikus különbséget? Hogyan válasszunk?
Tetőbox
A legjobb és talán legegyszerűbb megoldás a bérlés. Ha évente egyszer- kétszer használnánk, sokadik bérlésnél jutnánk el egy tetőbox árához. A bérlés legnagyobb előnye, hogy használat után nem kell tárolnunk a boxot, viszont nem áll bármikor rendelkezésünkre. A foglaláshoz, átvételhez, leadáshoz el kell menni a helyszínre, kauciót letenni, ami körülményesebb lehet, mint a garázsból előkapni a boxunkat és feldobni az autó tetejére.
Első és legfontosabb dolog, hogy a síbox felszereléséhez szükségünk lesz tetőcsomagtartóra! A tetőboxot ugyanis kizárólag ezekre lehet rögzíteni. Amennyiben van tetőcsomagtartónk, egy 10 napos boxbérlés költsége körülbelül 20-22 ezer forint, plusz kaució. Ha nincs tetőcsomagtartónk, akkor a 30-80 ezer forintos csomagtartó beruházás helyett dönthetünk ennek bérlése mellett is. A keresztrúd bérlés napi díja körülbelül 1000-1500 forint, plusz kaució. Ha mégis a beruházás mellett döntünk a Thule és a Cruz csomagtartók például univerzálisak és átalakíthatóak más autóra is, ráadásul percek alatt felszerelhetőek. Így nem kell majd a például egy karácsonyfa elhozásáért elmenni csomagtartóért és az sem mellékes, hogy a keresztrudak tárolása jóval egyszerűbb feladat. A magasabb árfekvésű csomagtartók között találhatunk szélzajmenteset is.
A tetőboxot csak tetőcsomagtartóra lehet rögzíteni
Ha van helyünk tárolni egy tetőboxot, akkor érdemes elgondolkodni egy saját box vételén. Ha garázsban vagy tárolóban a földön nem fér el egy 300-400 literes monstrum, akkor remek megoldás lehet a Thule Multilift. A Northline boxokon előre elkészített tartó elem van, amely segítségével felakaszthatjuk a boxot a falra, mint egy festményt. A tetőboxok mellé jár 5-6 év garancia, de ezek tartóssága nem kérdés. Az utakon most is rengeteg 15-20 éves box látható, és azóta a boxok előállítási technológiája nagymértékben fejlődött. A mai boxok szinte mindegyike Uv álló ABS- polisztirolból vagy üvegszálas műanyagból készülnek. Vastagságuk márkánként, termékcsaládonként és méretenként is változhat. A sportosabb típusok általában 3-4 mm vastag anyagból készülnek, a nagy családi boxok viszont 5-6 mm vastagok is lehetnek, ami segíti a teherbírást és a stabilitást. A boxunk szépségét segít megóvni a mosható takarózsák.
Tetőbox használata síeléshez
Tetőbox vásárlás előtt érdemes átgondolni, mennyit akarunk költeni, mire fogjuk használni, mekkora méretre van szükségünk, milyen színűt szeretnénk. Szintén fontos szempont az autó tetejének a terhelhetősége is.
A legolcsóbb Neumann boxok már 40.000 forint körül kaphatóak, ám ezek többsége nem segít nekünk síelésnél, ugyanis 140 cm hosszúak. Széles kialakításukkal és 300-350 liter körüli űrtartalmukkal viszont nyaraláshoz, sátrazáshoz, kempingezéshez vagy babakocsi szállításhoz tökéletes társak lehetnek.
A keskeny, hosszúkásabb típusok síeléshez a legalkalmasabbak, hiszen 3-5 pár léc is kényelmesen elfér bennük, továbbá sportos megjelenést kölcsönöznek az autónknak. Kisebb űrtartalmuk és csekélyebb teherbírások miatt nagyobb babakocsik, kempingfelszerelések terebélyesebb és nehezebb dolgok szállítására nem a legmegfelelőbb választás. Ha sportboxot szeretnénk magunknak, arra is lesz lehetőségünk, hogy a box mellé akár kerékpártartót vagy síléctartót rögzítsünk.
A nagyobb családi boxok a fentebb említett két box típus ötvözetei, ám sokszor olcsóbbak, mint a sportboxok. 400 és 600 liter között mozgó űrtartalom, 80-90 cm-es szélesség és 200-230 cm-es hossz jellemzi ezeket a két oldalról nyitható tetőboxokat. Síelés, apartmanos nyaralás egy hétig, vadkemping a barátokkal, költözködés és még sorolhatnám. Számos felhasználási lehetősége miatt is a családi boxok ár/érték arányban a legjobb kategória.
Előjöhet az a probléma, hogy szedán, vagy ferdehátú (5 ajtós) autónk van és esetleg félünk, hogy túlméretes a doboz az autóhoz képest. Sokan nem tudják elképzelni hogyan nézne ki a box a gépjárművön. Szerencsére erre is van megoldás, ugyanis létezik egy weboldal, ami segít vizualizálni a dolgokat, hiszen "rápróbálhatjuk" a boxokat az autókra. https://www.mr-box.com/
A gyártók igyekeznek kielégíteni a vásárlók igényeit és boxaikat több színben is piacra dobják. A legmenőbb színek közé a matt fekete, a fényes fekete, a karbon, a fehér és a Thule titán színe tartozik. A boxok alja legtöbbször fekete, így tökéletes átmenetet tudnak képezni több autószínnel is.
A Thule egyébként 50 darab feletti megrendelés esetén bármilyen színűre elkészíti a kívánt boxot.
Néha egészen különleges megoldásokat is láthatunk a gyártóktól:
Az autó tetejének terhelhetősége is egy fontos tényező a választáskor. A teherbírás személyautóknál 40 és 100 kg között mozog, de a nagyobb személyszállítók teteje akár 200 kg-mal is terhelhető. Ezt az adatot az autóhoz tartozó kezelési könyvben vagy a
Thule.com
-on találjuk meg. A sportosabb boxok 50-75 kg teherbírással bírnak és körülbelül 13-16 kg-ot nyomnak. A családi boxok akár 25 kg súlyúak is lehetnek, így nem feltétlenül tudjuk kihasználni a 75 kg-os terhelhetőséget. Ennek fontossága persze függ attól is, hogy meddig szándékozunk megtartani a jelenlegi autónkat.
Ha kiválasztottuk a legmegfelelőbb méretet, színt és formát, máris jöhet a kérdés, hogy mennyit akarunk költeni rá. A drágább és az olcsóbb boxok effektíve használhatóságában nem sok különbség van. Mindegyik felrakható az autóra és el lehet vinni vele dolgokat. Az árkülönbséget a kényelem, a forma és a teherbírás határozza meg. A drágább boxokat egyszerűen kényelmesebb használni, kevesebb a szélzaj, a fogyasztásnövekedés, és vastagabb anyaguk miatt ellenállóbbak. Mi tartozhat a kényelembe egy tetőboxnál? Például a rögzítés vagy a zárszerkezet, de van olyan box is, amely a csomagjaink lekötözését is megoldja helyettünk leszorítóháló segítségével. Az olcsóbb tetőboxok rögzítése U bilinccsel történik. Ezt úgy kell elképzelni, hogy alulról bedugunk négy bilincset és a boxon belül 8 darab szárnyas anyával rögzítjük. Ez egy szélesebb típusnál, ami ráadásul csak egy oldalról nyílik, rémálom lehet. Kétoldalról nyitható boxoknál viszont simán elvégezhető pár perc alatt a művelet. A mai Thule tetődobozok mindegyike nyomatékhatárolós tekerőgombbal van ellátva, amely segítségével a box rögzítése pontosan annyi munka, mint négyszer betekerni az autónk tanksapkáját. A legtöbb tetőboxban hagyományos, több ponton rögzülő központi zár van. Ügyes ötlet, hogy a kulcsot csak zárt állapotban lehet kivenni, így nehezebb nyitott tetődobozzal elindulni. Fontos, hogy a legtöbb zárnak van egy „szerviz” állása (csak esetleges zárcserénél van szükség erre az állásra), amikor szintén ki lehet venni a kulcsot, de ez valahol félúton van. Azért a biztonság kedvéért a kulcs kivétele után is érdemes leellenőrizni, hogy rendesen lezártuk-e a dobozt.
A Thule 2017-ben kifejlesztett egy új zárszerkezetet, ami biztonságosabb és strapabíróbb. A zár és a tekerőgombos rögzítés működési elve ezen a videón megtekinthető:
A piros indikátor egyértelmű jelölés, hogy a box még nyitva van. A nyitás és a zárhatóság különválasztása pedig a kulcsról vette le a terhelést. Némely boxban olyan extra kiegészítők vannak, mint az orrba épített plexilap (balesetnél nem tör magának utat a síléc), szélesített fogantyús rész (vastag kesztyűben is simán becsukhatjuk a boxot), csúszásmentes belső szőnyeg.
Nem csak a jól csengő márkanév miatt kerülnek többe a neves gyártók tetőboxai. A Thule például extrém terhelésnek teszi ki azokat piacra kerülés előtt. UV-sugárzással öregítik, maró anyaggal locsolják őket, ütköztetik tetőboxaikat. Szilárdsági teszteken különféle berendezésekkel gyötrik az új boxokat, szélcsatornás vizsgálatoknak vetik alá a formát, és tesztelik azt is, hogy a box képes-e visszatartani tartalmát ütközéskor. A Thule és a Neumann is nagy hangsúlyt fektet a biztonságra.
Apropó biztonság! Egy megpakolt tetődoboz miatt számos tényező változik. Az autó súlypontja feljebb kerül, ezáltal a kanyarstabilitás csökkenhet. Ezért mindenkinek javasoljuk, hogy fokozott óvatossággal közlekedjenek a boxokkal. Nem csak a súlypontváltozás fontos, hanem a légellenállás is. A legtöbb box rendkívül áramvonalas, ezért kellően bírják a 130-140 km/h-s sebességet is, viszont ha hirtelen oldalszelet kapunk, az okozhat meglepetést. A boxszal történő utazásnál mindig számításba kell venni az esetleges fogyasztásnövekedést is. Utazás előtt érdemes lemérni az összmagasságot, és annak függvényében kerülni az alacsonyabb garázsokat, mélygarázsokat. Apró trükk, hogy a nem rutinos box használók se felejtsék el a magassági korlátot: post-it matricára felírjuk, majd jól látható helyre kiragasztjuk a műszerfalon vagy az üveg sarkába. Persze ne takarja a kilátást. Pihenők alatt érdemes azért leellenőrizni, hogy minden a helyén van. Hasznos tipp még, hogy a box elejébe igyekezzünk puhább táskákat tenni, melyek esetleges balesetnél tompítják a boxban lévő dolgok becsapódását.
A boxokat erős igénybevétel éri, elég a jegesedésre vagy a sózásra gondolni. Használat után autósamponnal tisztíthatóak. Ha nyáron is használatban vannak, a bogártetemek lepucolásához használjunk külön rovareltávolító szert. Mikroszálas törlőkendő lehetővé teszi a karcmentes tisztítást.A durva felületű szivacsokat nem ajánljuk!
A box öblítéséhez elég a tiszta víz. Ha van slag, az a legkézenfekvőbb. A zsanérok, zárak, egyéb mechanikus alkatrészek karbantartására jó a szilikonspray vagy a WD 40. Száradás után jöhetnek a műanyagápoló szerek, majd a vaxolás. A keményviasszal kezelt boxokról könnyebben lejön a piszok.
Tetőbox használata síeléshez
Természetesen szakértő kollegáink szívesen segítenek kiválasztani a megfelelő boxot, számos Thule, Northline és Neumann tetőboxok közül. Forduljon hozzánk bizalommal!