Ausztriában 2012. január 1. óta kötelező a Rettungsgasse, azaz a mentősáv kialakítása a főutakon és autópályákon dugó kialakulásakor. A mentési idő így átlagosan 4 perccel rövidül meg, ami 40%-kal növeli a sérültek túlélési esélyeit. Mi se feledkezzünk el róla, ha úton vagyunk a sógoréknál!
h i r d e t é s
Az Asfinag (Autobahnen- und Schnellstraßen- Finanzierungs- Aktiengesellschaft, azaz az osztrák autópálya-kezelő cég) honlapján olvasható a felhívás, miszerint január 1-je óta kötelező az ún. mentősáv kialakítása a főbb osztrák utakon. Az ötlet nem újdonság, több országban, pl. Németországban, Svájcban, Csehországban vagy Szlovéniában is már régebb óta létezik a mentősáv kialakításának gyakorlata.
A Rettungsgassénak több előnye is van:
a legfontosabb, hogy megrövidül a mentési idő, ezen pedig életek múlhatnak
nem csak a mentők, de rendőrök, tűzoltók, stb. is hamarabb a baleset helyszínére juthatnak, így a forgalom is gyorsabban indulhat majd újra
a korábban erre a célra használt leállósávval szemben itt nincs meg annak a veszélye, hogy a sávban egy elromlott, vagy defektes jármű vesztegeljen
Hogyan kell a mentősávot képezni?
A forgalom lassulása, besűrűsödése során az úttest közepén kell a mentősávot kialakítani:
2 sávos út esetén egyszerűen a belső sávban állók balra, a külső sávban állók pedig jobbra húzódnak
3 vagy több sávos úttest esetén a legbelső sávban állók sorolnak balra, míg minden további sáv igyekszik minél jobban az út jobb oldalára állni
Videó: a mentősáv kialakítása háromsávos autópálya esetén
Nekünk, magyaroknak sem szabad elfeledkeznünk a mentősávról ha dugóba kerülünk, hiszen tetemes összeget róhatnak ki ránk a hatóságok a szabály megszegése esetén. A sáv kialakításának elmulasztása esetén a büntetés 726 euróig terjedhet, de ha ezzel akadályozzuk a helyszínre jutó mentőegységeket, az akár 2180 eurónkba is kerülhet!