Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Svájci élménybeszámoló: 5 nap Zermattban

2009.03.23. MM

Atyavilág mennyire vártuk már ezt az 5 napot! Végre eljött! Cuccok berakva a kocsiba, így el tudtunk indulni kb fél 7 körül, mondanom sem kell teljes izgalmi állapotban...:-) Irány Zermatt, első napunk színhelye – teljesen tiszta időt jósoltak, ezt nem szabad kihagyni!!!
Kb 2 és fél óra alatt értük el Lausanne-tól a már ismert úton Taesch falvát, ahol leraktuk a kocsit a vasútállomás parkolójában (13 CHF 8 óra). Megvettük a Zermattba szóló napi síbérletet 71CHF-ért (ez ’csak’ a svájci részre szól). A vonat 15 perc alatt fenn van a faluban. Vonatjeggyel együtt a bérlet 85 CHF.

Érkezéskor az első meglepetés, a peronon fogadott minket: Úgy tűnik, hogy mi is benne vagyunk a fizetőképes keresletben ezen a méregdrága helyen...kicsit meglepődtünk...

Felocsúdás után kiléptünk a Bahnhof-platzra, és kicsit hezitáltunk, hogy hova is induljunk. Zermattban ugye 3 fő sípályarendszer van, amelyek természetesen össze vannak kötve pályával ill. felvonóval, összesen kb 185km siklási lehetőséget biztosítva:
  • Sunnegga paradise/Rothorn – az állomásról 8 perc sétával (5 perc busszal) elérhető a símetró erre a területre
  • Gornergrat - az állomással szemben van a fogaskerekű állomása, ami 30 perc alatt visz fel 3089 m-re a Gornergrathoz.
  • Schwarzsee paradise / Gletscher paradise – busszal és taxival érhető el könnyen a falu végében található felvonó állomás. Lecekkel a vállon kicsit izzasztó lehet (szerintem vagy 30 perc séta...)
Mi a Sunnegga területre indultunk, a térkép alapján kiválónak tűntek a pályák, és valahol csak el kell kezdeni.

A metróval kb. 3 perc alatt értünk fel a 2288m magasan lévő Sunnegga Paradise állomásra. Itt a kiszállás után kicsit elidőztünk, ezért:
Nos, a látványt nem sok síközpont tudja überelni...mondjuk úgy, hogy egy sem...aki ezzel vitatkozik, annak más az ízlése mint nekünk...

A vizuális élvezetek mellett neki is álltunk vetkőzni, mivel úgy készültünk az előrejelzés alapján, hogy -10 fok körül lesz az idő, ehelyett kellemes -2 fok várt ránk és tökéletes verőfény... A metró állomásától egy fülkés 4-es ülős kombinált lifttel mehetünk fel a Blauherd állomásig, 2571m-re. A látvány a Gornergrat felé: Itt felcsatoltunk és indulás a 7-es kéken, le a hegygerincen a Sunnegga állomásig kiváló havon, minimális közönséggel. A pálya nagyon jó bemelegítésnek, kezdőknek azért tudni kell, hogy van benne néhány letörés. Nekünk nagyon jól esett ez a kis örömsí.

Innen a pálya elágazik, mi vettünk egy jobbost, és a 4-es széles piros pályán folytattuk 2000m-re. Ez már inkább nekünk való volt, különös tekintettel arra, hogy a kb 2 km-es részen egyedül síeltünk. A pálya aljából egy 4-es beülős felvonóval pár perc alatt felértünk a Blauherd állomáshoz, ahonnan indultunk (villámgyors a felvonó...). A nagy élvezet miatt itt még csúsztunk egy párat!!! :-)

Kiváló ez a 2 pálya együtt, mert az elején könnyebb, lehet gyakorolni a nagy íveket és ha van kedvünk a látványra is figyelhetünk, utána pedig, jobban meg kell dolgozni a csúszásért a piros részen.

Ezt követően a szintén a Blauherd állomástól induló 9-es pályán csúsztunk egy párat ebéd előtt és után. Ez egy jó széles könnyebb piros pálya kb 2 km hosszan, amely ezután egy erdei szűk részen csúszik le egészen még vagy 2 km hosszan az előbbi, Patrullarve felvonó aljáig. Itt nagyon jól tudtuk gyakorolni a hét során memorizált mozdulatokat (youtube-os sioktató videókat néztünk ugyanis, technikánk finomítására). :-)

Nagyon élveztük a csúszást itt is...Ebédünket is itt fogyasztottuk, a pálya mellett a Tuftern ’hüttében’, itt: Ez nem is igazán hütte, hanem egy tipikus Valais-i faház-csoport egyikében kialakított vendéglátóipari egység, ahol megveszed az italod, választhatsz 3 féle kajából (leves, szendvics és kolbász) – nem utolsó sorban nagyon gazdaságosan, ahhoz képest hol vagyunk - és kimész a teraszra, ahol napozhatsz egész tűrhető kilátás mellett... Nem rossz... :-)

Az ejtőzést követően még nyomtunk egyet a pályán, ahol nyitottunk, majd a Blauherd állomáson felszálltunk a Rothorn-ra induló nagykabinos felvonóra, hogy átsíeljünk a Gornergrat-i részre.

A Rothorn-ról, 3103m-ről indul a 19-es pálya le a két síközpont közötti völgybe, ahol felszállhatunk a Hohtaelli 3286m-es csúcsára induló nagykabinos felvonóra. Nos, ez a pálya egyszerűen kiváló...erős piros, a tetején 150m széles carvingpálya, amely később szűkül, de így is szuper, és összesen kb 5 km hosszan tart le a völgyig, a háttérben a Findel-gleccserrel balra, jobbra már tudjuk mit látunk. Nagy élvezet volt kb 800m szintkülönbséget csúszni pár perc alatt...Éreztük is kicsit a Hohtaelli tetején, miután a csúszás után a nagykabinos felvonóval hirtelen felemelkedtünk 3286m-re. A lazításban itt is sokat segített a látvány...:-) Ezt követte egy kis pilinckázás a 44-es piros átcsúszó pályán párszáz m-en keresztül, amely utána egy szuper és élvezetes széles pályába vált át a Gornergrat hegyének púpjai között. A 35-ös pályába kapcsolódva összesen kb 4-5 km örömsí után érkezik meg a pálya a Riffelberg állomáshoz. Itt mi lepihentünk, megittuk kötelező forralt borunkat, élveztük a látványt, majd mivel már későre járt elindult a Riffelalp fogaskerekű állomásához vezető 39-es piros pályán, ami szintén jó menet volt kb 3.5 km hosszan.

Itt felszálltunk a fogaskerekűre, és vissza a vasútállomáshoz. Taeschből 35 perc alatt értünk át Saas-Grund-ba, ahol is a szállásunk volt. Ezt a hotelt már ismerjük, nyáron itt aludtunk egyet, amikor túráztunk Saas-fee felett. A szállás a Hoch-Saas pálya központba vezető felvonó mellett van 20m-re, egyszerűbb, de nagyon rendben tartott szobákkal. Az étterem része nagyon hangulatos, a fondue pedig valami szuper (24CHF/fő). :-)

Naggyon gyenge nap volt...

Hatalmas élményben volt részünk. Tökéletes időben, Zermatt szuper pályáin síeltünk, és az egész valami fantasztikus volt!!! Igy túl a harmadik X-en eljutottunk álmaink egyik síterepére...:-)

Minden síelőnek ajánljuk átélni ezt az élményt...anyagiak ide vagy oda...

2. nap Laza síelés a Hoch-Saas terepen

Nos, mivel kicsit sokáig nyomtuk a darts-ot az este, késve keltünk, és eléggé ki voltunk purcanva a tegnapi korai kelés és a síelés miatt, amihez valószínűleg hozzájárult, hogy hirtelen és sokszor váltottunk kb. 1000-1400m szintkülönbséget.

Igy a kiadós reggeli alatt megtanakodtuk, hogy most nem megyünk át Zermattba (ebben persze az időjárás picit borultabb jellege is közrejátszott), hanem a közelben maradunk és megnézzük a szállodánk melletti felvonóval (Hoch-Saas) megközelíthető pályarendszert. Ez addig fajult, hogy délelőtt még bevásároltunk a helyi Coopban (18.30-ig nyitva és jól felszerelt), napoztunk kicsit a teraszon majd dél körül beszálltunk a felvonóba.

Ez a terep bérlet tekintetében Saas-Fee-hez tartozik, kb 35 km sípályával.

A Kreuzboden 2400m-en lévő állomására érve gyönyörű látvány fogadott minket a Saas-Fee körüli 4000-esekre és persze a gleccserekre. Innen megy tovább egy szintén fülkés felvonó a Hohsaas csúcsára, 3200m-re. Innen indulnak a hosszabb pályák, jobbra 2 pirossal, balra pedig egy másikkal. A jobb oldali pirosok (1 és 1a) valami szuperek, szélesek és vagy 3 km hosszúak, amikről egy átcsúszóval kapcsolódunk be a központi, Kreuzboden-i részre vezető kb 1.5km-es kék pályára. Ezen a 2 piroson alig voltak, így egy pár kiadósat csúsztunk itt, hogy gyakoroljuk a carving technikát. A kéken már kicsit többen voltak, mivel több gyerek-csoport is itt tartotta óráit, és a pálya végén egy lekerített részen a versenyét.

A nap zárásaként még kettőt csúsztunk a Hohsaas csúcsról balra induló piroson, a 2-számún. Ez is fantasztikus (talán a legjobb) széles, sehol senki, kb 4 km hosszú, egy két feketésebb letöréssel. Nagyon élveztük a menetet rajta. Ezután Kreuzboden-től lecsúsztunk a Hoch-Saas felvonó közép-állomásáig tartó 5-ös piros pályán, ami pályának nagyon jó, bár délutánra kicsit össze volt túrva. A közép-állomástól indul le egészen Saas-Grundig (!) az erdei pálya, amelyen kb 6 km és 600m szintkülönbség után megérkeztünk pontosan a felvonó állomásáig, azaz a hotelünkig.

Jót csúsztunk ma is...

3. nap – Jó az idő, na hova megyünk??? Naná, hogy Zermatt...

Tehát reggel kelés, kiadós reggeli, cuccok behajigálása, és indulás Taesch-be. Kb 10.30 körül érkeztünk meg Zermattba, és egyből átszálltunk a Gornergrat-ra induló fogaskerekűre. A gleccser terepre és a Schwarzsee-i részre akartunk indulni, de az állomáson figyelemeztettek, hogy nem biztos hogy érdemes, mivel a magasabb részeken nem működnek a felvonók az erős szél miatt...Kár...de sebaj, van még elég pálya Zermattban.

Az idő ismét tiszta, bár a Matterhorn csúcsához odaragadt egy felhőpamacs – ahogy az szokta...

30 perc alatt ér fel a vonat a kilátóhoz, 3089m-re. Még hatodik alkalommal is lenyűgöző innen a látvány...A poén az, hogy olyan melegfront érkezett az éjjel ide, hogy még itt is kb 3 C-várt ránk, így téptük magunkról a ruhát...:-) Innen indultunk le a sínek mellett vezető 36-os erősebb kéken, ami a felvonó állomása után folytatódik és összesen kb 3.5 km után érkezik meg a Riffelberg állomásra. Hétfőn már tapasztaltuk a 35-ös pirosat, de ennek a kék pályának sem kell szégyenkeznie, nagyon kellemeset lehet rajta csúszni...az hogy a síelésre figyel az ember, vagy a pont szemben lévő 4478 m-es csúcsra, az már más kérdés :-)

A pálya végénél van a 6-os ülős felvonó alsó állomása, amely majdnem a Gornergrat-ig visz fel. Sajna, a mi esetünkben a felvonóval valami technikai malőr lehetett, mivel 3 percenként leállt. Emiatt az alsó állomásnál eléggé felgyűlt a tömeg – holott nem voltak sokan összességében – ezért felérve úgy döntöttünk, hogy visszatérünk a már 1. nap kipróbált Sunnegga/Rothorn-i részre...

Ehhez elindultunk a 29-es piroson, amely a 28-assal folytatódik. Na ez is szuper. Azt hittük, hogy amolyan vicinális átcsúszó pályán fogunk evickélni, ehelyett egy kb. 5 km hosszú kiváló, erősebb, 50m széles pályán csúszhattunk le a Gant állomásig, kb 800m szintkülönbséget legyőzve...nem semmi ez a pálya...Nagyon élveztük és nagyon izzadtunk a melegben :-)

Innen fel a Blauherd állomásig egy 4-es fülkéssel, ahol folytattuk a hétfői gyakorlatot, és csúsztunk egy jópárat a 7-es kéken és a 4-es piroson, és persze beiktattunk egy napozós ebédet a ’szokásos’ helyen. A látvány a Blauherd állomásról. Zárásként a innen lecsúsztunk a Sunnegga paradise-ig, majd a 6-os kéket kihasználva Findeln álllomására érkeztünk. A felvonóban egy kis pihenés után a 27-es piroson indultunk el, hogy felszálljunk a Riffelalp állomáson a fogaskerekűre. Ez a pálya az elején kiváló meredek piros, majd egy erdei, és a hegyoldalban kiépített átcsúszó pályaként folytatódik, amit lenyűgöző látvány tesz élvezetessé...

Zermattban kicsit sétáltunk – sícucc és hátizsák lezárható a pályaudvaron 2-2 CHF ellenében -, vásároltunk, majd irány Taesch és vissza a szállóba. Este – helyi viszonylatban nevetséges 24 CHF/fő áron – négy fogásos vacsora a félpanzió keretei között, majd darts derby, és alvás.

Szuper síélményben volt részünk ma is...Zermattban nehéz csalódni...

4. Nap –Saas-Fee síléc nélkül

Ezen a napon úgy döntöttünk, hogy maradunk Saas-fee-ben, mivel nem jósoltak tökéletes időt, bár úgy tűnt a meleggel nem lesz gondunk.

Reggelinél jött az ötlet: Menjünk túrázni hótalpakkal!!!

Sokat nem is vacakoltunk, átugrottunk az utca túloldalán lévő sportboltba és kibéreltünk 1 napra egy-egy pár hótalpat, kemény 8 CHF/fő összegért. Ami nagy semmi...

Felöltöztünk lengén – tényleg lengén -, laza sínadrág, rövidujjú aláöltözet és egy vékony polár felülre.

Be a kocsiba és fel Saas-Fee-be, ami kb 6 perc a hoteltől. Leparkoltunk, és nekiindultunk a falucska főutcájának, hogy elérjük a Hannig felvonó alsó állomását, ahonnan indul a kiválasztott Schneeschuhe útvonal.

Amint a házak közül kiértünk, a polárok be is kerültek villámgyorsan a hátizsákba. Nekiindultunk az útvonalnak, fel a Hannig csúcsa irányába. A célállomás a csúcs felé félúton lévő Alpenblick hütte. Ja azt elfelejtettem, hogy SEHOL egy darab felhőt nem láttunk, mint az a mellékelt ábra is mutatja.

Kb 1 órás túra-út vezetett fel a faluból, 1800 m-ről – néhol elég meredeken – a hüttéig kb. 2100 m-re, ami hatalmas élmény volt! Szerencsénkre az út nagy része fák között vezetett, így nem olvadtunk a melegtől, és nagyon élveztük az egész taposást. A hótalpas túra pedig szuper dolog, 1 perc után megszokja az ember és nagyon nagy biztonságot ad az, hogy hegy vagy lejtmenetben nem csúszik meg a hótalp – mint amit még egy komolyabb túrabakancs is megtesz néha.

A hüttéhez érve kicsit meglepődtünk, mert zárva volt. De a székeket és asztalokat a túrázók piknik lehetősége biztosításából kint hagyták... :-) Igen, Svájcban vagyunk... Úgyhogy burkoltunk egy kicsit, pihiztünk, napoztunk, és gyönyörködtünk a tájban...:-) A Morenia állomás, itt kezdtük a szezont novemberben. Innen gondoltuk, hogy célba vesszük a falu gleccser felőli végét, és ezért a Mellig csúcsa irányába indultunk. Egy kb. 10 perces séta után viszont a túraútvonal véget ért..kiértünk az erdőből egy hegygerincre...Nos mindenképp megérte...A látvány valami hihetetlen volt innen... A gleccser... A Dom és a Lentzspitze 4000-es csúcsai és gleccserei: M kicsit ki is sétált, hogy megnézze hogy hogyan tudunk lejutni a falu végi kezdő sípályákhoz, amit célba vettünk. 100m megtétele után visszahívtam, mivel kicsit ijesztő volt látnom az egyik szemközti csúcson egy kisebb lavinát (és hallani)...nem biztos hogy akkor kell nekiindulni a free-schneeschuhe kalandnak, amikor megmozdulhat a hó... A látvány kiélvezése után vissza a fák közé és egy túraútvonalon megérkeztünk a tanulópályákhoz: Pár száz méter után elértük a falut, ahol egy kiadós napozással és forralt-borozással ünnepeltük meg ezt az élményt. :-)

Ezután séta a faluban, ahol most jóval több nyaralóval találkoztunk mint nyáron vagy novemberben, de még így sem lehetett egyáltalán zavaró tömegről beszélni. Több szezonális hüttét húztak fel, ahol nagy élettel szembesültünk – már-már osztrák hangulattal – ami nem jellemző minden síterepre Svájcban.

Nagy élmény volt a mai nap. Napközben eszembe jutott, hogy nem kár e kihagyni Zermattot ilyen időben...de az első pár száz méter hótalpazás és a látvány hamar feledtette velem ezt a gondolatot.

Megérte...:-)

5. nap – Saas-fee, most két lécen

Borultabb reggelre ébredtünk, de semmi gond, ma mindenképp csúsznunk kellett. Kicsekkolás, és indulás Saas-Fee-be. Novemberben ugye a gleccserpályákon csúsztunk, így most úgy döntöttünk, hogy a Spielboden-i részen kezdjük a csúszást, hogy kipróbálhassuk a pályákat itt is. Ide a felvonó (4es fülkés) a falu legvégéből indul.

Nos, mivel nem túl sok kedvünk volt átsétálni a falun a cuccokkal, gondoltuk, hogy utolsó nap már ne vacakoljunk, és kerítsünk egy elektromos taxit, ami elvisz minket az állomásig a parkolóból. Fontos tapasztalat, hogy ez reggel 9 körül nem olyan egyszerű, mert kb 15-20percre vállalták a fuvart. De megoldottuk, és 20CHF-ből meg is úsztuk az utazást. Persze a faluban van elektromos síbusz is, de most már mindegy...

Ok, tehát bérlet vásárlás (65 CHF), felcsatolás és indulás a Spielbodenre, 2448 m-re. Érdekese volt látni ismét a helyet hóban, és azt a lejtőt is ahol túráztunk mormota-nézőben még a nyáron...elég meredek ez a gerinc...

Felérve tovább felvonóztunk a Langfluh vonalon a csúcsig 2869 m-re. Itt már a felhőzet aljában voltunk, nagyon enyhe havazásban, de láthatóság volt, úgyhogy nem ijedtünk meg...

Innen a látvány fantasztikus, a gleccserjég jónéhány helyen ott kéklik a hómezőn, közte a szakadékokkal. Persze a hóviszonyok tökéletesek voltak...A csúcsról két max 1.5 km-es piros pálya indul lefelé, a 11-es és 12-es, amit a csúccsal egy gyors négyes beülős köt össze. Persze semmi tömeg nem volt, így nagyon gyors köröket mentünk itt. A pályák szélesek, optimális-közepes pirosak.

Innen felindultunk az Allalin csúcsa alatti részre, ahol novemberben is síeltünk. Elsőnek egy elég hosszú csákányos felvonót vettünk igénybe, amely mellett egy kellemes, lankás kék pálya ereszkedik vissza a Laengfluh állomásig, a 10a. Kiszállva az Allalin 2 és 3 csákányosokkal érkeztünk meg kb 3600 m-re, majd tartottunk egy rövid akklimatizációs pihenőt az Allalin étteremben.

Ezt követően nekiindultunk lefelé...A 18, majd 17a pályán indultunk le, hogy a Morenia állomáshoz érjünk. Ez a pálya valami szuper, talán a kedvencünk Saas-Fee-ben. Széles, közepes piros pálya, ami kb 3-4 km hosszan ereszkedik kb 3500m-ről 2.550-ig. Nagyon-nagyon élvezetes volt a sima, friss hó, a 0 tömeg, ami ideálissá tette a csúszást a rövid és hosszú carving-ívek gyakorlására. :-)

Az állomáson ettünk egy levest, találkoztunk újdonsült Japán ismerőseinkkel, majd lecsúsztunk a Morenia 4-es ülős felvonó alsó állomásához. Innen fel a végéig, majd a még novemberből ismert jobb oldali 4-es kéken örömsíeltünk egyet kb 1.5km hosszan. Ennek aljából egy erősebb piros pályán szlalomoztunk lefelé kb 1km-t-ig ahol becsatlakoztunk egy másik szuper, de erősebb piros pályába, a 4a-jelzésűbe. Ez vezetett le gyakolatilag a faluig. Szerencsére a Spielboden felvonó állomásától egy síút van kialakítva az Alpin Express felvonó állomásáig, ahonnan kb 500m gyaloglás után elértük a kocsit.

Kiadósat síeltünk ma is, sajna képeket nem nagyon csináltunk a fényviszonyok miatt...de az élmény így is szuper volt.

Nos, ennyi volt az 5 napos síutunk...SAJNOS...:-)

Összefoglaló

Hol is kezdjük...

Hihetetlen élményben volt részünk Zermattban, amiben az idő is közrejátszott. A pályák fantasztikusak, a látványról pedig nem hinném hogy sokat kell beszélni, egyszerűen nem fogható máshoz...

Sajnos csak 2 területén tudtunk csúszni, de amit el tudunk mondani, hogy ekkora részen is hatalmasat lehet síelni, ez a két terület is minden igényt kielégít a hosszú, kiválóan kialakított pályákkal és felvonókal. Sokat igérő a gleccser és a Schwarzsee paradies végtelen piros pályáinak térképe és persze élő látványa...de legalább maradt a következő alkalomra.

A hely ennyi tapasztalat alapján is 5*-ot érdemel :-) Síélményben megosztott első helyen van nálunk a Jungfrau régióval...

Saas-Fee terepe szintén kiváló, a maga katlan-szerű elhelyezkedésével és a 4000esek látvánnyával együtt. A terep persze kisebb, de annyival intimebb is, nyugalmasabb is mint Zermatt.

Talán úgy lehet leírni, hogy Zermatt nagy kaliberű, míg Saas-Fee diszkrétebb.

1 hétre kiváló párosítás lehet - persze ha valaki egyáltalán át akar jönni Zermattból...:-)

A Saas-Grund feletti Hoch-Saas terep családosan kiváló, 1 napra megfelelő lazítós pályarendszer.

A hótalpas túráról pedig annyit, hogy ilyen körülmények között csúcs élmény...Mostantól kibővült téli sportjaink tárháza, elhatároztuk, hogy nagyobb síelések alkalmával a pihenő napot hótalpas túrával fogjuk tölteni, ill. amikor alkalmunk van nem hagyjuk ki ezt az élményt a közeli, alacsonyabb hegyekben.

Ja és még valami: A síelők.hu fórum "Élen síelés" topikjában felvetett oktató videók tanulmányozása nagy hasznunkra volt...nagyon gyorsan és látványosan fejlődtünk az 5 nap alatt.:-)

A szerzők blogja: lejtmenetben.blogspot.com
KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
KIEMELT SÍTÁBOROK
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
INGYENES TANÁCSADÁS
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.