Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Egy hét Donovaly - 2006 január

2006.02.08. | Szerző: Hernádi László
A honfitársaink körében igen népszerű szlovák síterepen töltöttünk egy hetet. Ezúttal Donovaly talán kevésbé ismert arca is dokumentálásra kerül; méghozzá a freeride lehetőségek. Hernádi Laciék friss porhóban szelték a hegyoldalt, erdőkön és tisztásokon keresztül.
A Donovaly sípályák látképe
h i r d e t é s

UTAZÁS ÉS IDŐJÁRÁS

A szállásunk október végi lefoglalása óta folyamatosan az időjárás volt a téma, ami hála az égieknek kegyesen bánt velünk, ami a hómennyiséget illeti, hiszen már decemberben leesett olyan mennyiségű hó, ami akár tavaszig is kitartott volna. Győrből szombaton késő délelőtt hózáporban indultunk, a havazás és a szél a Csallóközben és Nyitra környékén már hó átfúvásokat is okozott. Nyitrától Zólyomig a hazai viszonylatokat megszégyenítően kátyús úton haladtunk. Besztercebányán még útba ejtettünk egy hipermarketet a megfelelő mennyiségű "Zlaty Bazant" beszerzés céljából (gondolni kell a folyadék-utánpótlásra!).

SZÁLLÁSUNK

Besztercebánya után Óhegy (Stare Hory) környékén már látszott, hogy hatalmas hó vár majd minket fent a hágón. Donovalyba érkezve a falu másik végén jobbra fordulva egy perc alatt megkaptuk a szállásunk kulcsát a Patty Ski Apartmanokban. A vadonatúj apartmanban tisztaság és harmonikus-praktikus berendezés, valamint kellemes meleg fogadott minket. Mindent megtaláltunk, ami az egy hét gondtalan eltöltéséhez szükséges, értem ez alatt a TV-t, konyhafelszereléseket, bőséges melegvizet, szép fürdőszobát és a korlátlan szélessávú Internet elérést.

ESTI SÍZÉS AZ ELSŐ NAPON

Az első napon, mivel késő délután foglaltuk el a szállást, az esti> sízés kipróbálása mellett döntöttünk. A pályán meglehetősen zord, szembeszeles hóesés fogadott minket, ennek ellenére jót síeltünk és megállapítottuk, hogy jó ötlet volt kivilágítani a Zahradiste oldal pályáit. A pályák szélesek, kezeltek és könnyű lejtésűek, leginkább kezdőknek ajánlhatóak. A hét hátralevő részében a Nova Hola oldalon síeltünk, itt már komolyabb lejtők is találhatóak. Nagyon jól sikerült az új pályák kijelölése, ennek köszönhetően sokkal több útvonalon csúszhatunk vissza a felvonó alapállomásáig.

AZ ÚJ TELEMIX FELVONÓ

Az új Telemix felvonóról a sok előzetes negatív vélemény (miszerint műszaki problémák miatt fél napokat áll) ellenére nem tudok rosszat mondani, az ott töltött egy hét alatt nem volt műszaki meghibásodás miatti üzemszünet. A felvonó kapacitása összehasonlíthatatlan a régi háromszemélyes ülőliftével, szinte futószalagként szállítja az embereket a hegytetőre, még hétvégén is csak ritkán alakult ki 5-10 percnél hosszabb sor az alapállomásnál, pedig néha hatalmas volt a tömeg.

FREERIDE ÚTVONALAK FELDERÍTÉSE

A kezelt pályákon való sízésen kívül leginkább a Nova Hola alternatív freeride lesiklási útvonalait próbáltuk ki, amelyeket egy régi sítérképen jelölt lesiklóútvonal után "Donly traverz"-nek kereszteltünk el. A lesiklások a lift felső állomásától balra haladva indulnak, a "standard" verzió az első oldalvölgyben halad lefelé, miután elcsúsztunk a régi sílift felső állomása fölött. Itt a romos felvonóhoz tartozó "néhai" sípályának köszönhetően ritkás fenyők között csúszhatunk lefelé a piros turistajelzésen, majd a jelzést követve balra fordulva az erdőben csúszunk egy szűk úton egészen a posta vonaláig, ahol a jelzés és az út elhagyja az erdőt. Itt választhatunk, hogy lecsúszunk a postához és a hídon átkelve a Zahradiste oldal felvonóit használva jutunk vissza a Nova Hola felvonó alapállomásához, vagy az erdő szélén a sínyomokat követve továbbcsúszunk és kb. 100 méter gyaloglást bevállalva visszacsúszunk a felvonó alapállomásához.

A második verziót a régi sílift romjainak felderítése közben tettük meg, ebben az esetben nem csúszunk el az oldalvölgyig, hanem a régi felvonó felső állomásától egyből lefelé vesszük az irányt és a felvonó nyomvonalát követve csúszunk le a meredek hegyoldalon. A felvonónak csupán a felső 10 tartókonzolja áll még, a többit már eltüntette az idő vasfoga, vagy a roncsgyűjtők, az alsóbb szakaszon a felvonó nyomvonalát is áthatolhatatlan fenyves nőtte be. Az erdőben továbbhaladva lefelé nemsokára keresztezzük az első verzióban említett piros jelzés erdei útját, innentől ezen folytatjuk a lesiklást.

A harmadik és egyben leghosszabb verziót érdemes némi hegymászással kezdeni, ekkor a felvonó felső állomását felülről megkerülve másszunk felfelé még úgy 50 métert a Zvolen csúcsának irányába, hogy kellő magasságot szerezzünk a második oldalvölgyig való rézsútos átcsúszáshoz.

A második oldalvölgy általában teljesen érintetlen, még sínyomokat sem nagyon találni, de a három "traverz" közül ez a legszebb és legjobb lejtésű, ritkás fenyvesben csúszhatunk az érintetlen mélyhóban egészen Donovaly Besztercebánya felőli végéig, mielőtt elérnénk az első nyaralóházakat vegyük az irányt balra a kis hídon át, egészen a templomig visszacsúszhatunk.

VENDÉGLÁTÁS

További programként megnéztük a templommal szemben rendezett hószobor kiállítást, kipróbáltunk pár éttermet, nagyon elégedettek voltunk az "Almet" szálloda aljában található étteremmel, valamint a Patty apartmanok közvetlen szomszédságában található rendkívül családias "U Marsa" étteremmel. Sajnos a híres "Goral Koliba" -t nem sikerült kipróbálni, mivel elfelejtettünk helyet foglalni a vacsorához és itt hétköznap is teltház van.

BALESETEK

Sí pályafutásom alatt nem találkoztam annyi balesettel, mint ezen az egy héten, a Nova Hola oldalon minden reggel legalább háromszor-négyszer fordultak a hegyimentők megsérült sízőkkel, ugyanez volt a helyzet a nap végén is, mindegy megerősítve azt az általános tézist, miszerint a balesetek az első és utolsó csúszásoknál következnek be legnagyobb valószínűséggel. A legtöbb baleset ütközés, kontrollálatlan sebességgel való csúszás és a síző tudásszintje fölötti pályaválasztás miatt következett be. Érdemes elgondolkodni, hogy vajon megéri-e kockáztatni csak azért, hogy az első lesiklásnál csúcsformát akarjunk mutatni, vagy hullafáradtan be kell-e még vállalni az utolsó lesiklást teljes erőbedobással?

AMIN MÉG LEHETNE JAVÍTANI

Temészetesen vannak dolgok, amelyeken lehetne javítani, ilyen például az, hogy kizárólag a faluközpontban található élelmiszerbolt, az is meglehetősen kicsi. Ha a Nova Hola környékén van a szállásunk, akkor minden este jókora sétát kell tennünk a boltig.

Pár helyre kerülhetne védőháló, mert láttam pár olyan balesetet is, amikor a síző nem tudott megállni, ahol a pálya 90°-al elfordul és az erdőben az első fa állította meg.

Sajnos hiányoznak a kéziszerszámok (csavarhúzók) a felvonóállomások mellől, pedig ez nem csak a snowboardosoknak, hanem a sízőknek is nagyon jól jönne néha.

Valamint jó lenne egy fahíd a másik kettő mintájára az országút fölé a Nova Hola Telemix állomáshoz is, ahol a Zahradiste oldalról a sízők a meglehetősen forgalmas országúton kénytelenek átkelni, ahol egy beláthatatlan kanyar is található.

Sajnos a rossz szokásoknak köszönhetően a Telemix lift felső kiszállójánál a legtöbben nem csúsznak ki a szűkebb szakaszról, hanem ott kezdenek bakancsot csatolni, ruházatot igazítani, egymást bevárni, ezzel balesetveszélyes torlódást létrehozva a kiszállásnál.

Összességében ismét megállapítottam, hogy Donovaly nem véletlenül a hazai sízők egyik kedvence már évtizedek óta. Rendkívüli hóbiztosságának, folyamatos fejlődésének és közelségének valamint változatos pályáinak köszönhetően továbbra is népszerű a hazai sízők körében.

Szólj hozzá, legyél az első!
Kapcsolódó síterepek:
Kapcsolódó szállások:
Kapcsolódó országok:
Kapcsolódó régiók:
Kapcsolódó galériák:
h i r d e t é s
Utasbiztosítás Covid fedezettel
INGYENES TANÁCSADÁS » FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »