Advent Villachban, síelés a felhők fölött Gerlitzenen

2009.12.15. Nagy Zoltán

Kiruccantunk pár napra, hogy belekóstoljunk, milyen az advent Karintia második legnagyobb városában, Villachban. Síeltünk egy jót Gerlitzen lejtőin, és eltöltöttünk egy napot egy parasztgazdaságban, ahol kipróbáltuk a gyümölcskenyér készítést és még adventi díszeket is alkottunk.
Koripálya a városháza tövében
Estefelé érkeztünk Villachba, ebbe a hatvanezres kisvárosba, mely kétezres hegyek között fekszik, s a Dráva szeli ketté. Sötétedés után nekiindultunk járni a karácsonyi díszbe öltöztetett várost. A fő téren - ami inkább főutca - a gyerekek számára minividámpark található kisvasúttal és körhintával, a nagyobbakat lépten nyomon forraltboros standok hívogatják, amit igencsak megtöltöttek a helyi felmelegedni vágyók, és a turisták. Villach nagyon közel fekszik a szlovén és az olasz határhoz is, ha a városból délfelé tekintünk, e két ország hegyeinek gerincét látjuk. Érezhető is a mediterrán hatás a városban, a főutcába csatlakozó kis sikátorok, és az abban fellelhető hangulatos pizzériák Itália hangulatát idézik. Nem is gondolnánk, hogy 3 órányi autózás után már Velence lagúnáiban áztathatnánk lábunkat.

Az Alpok - Adria keverék érződik a piacon is: a bajor kolbászok mellett ott díszelegnek a jófajta olasz sonkák és sajtok, szédületes oliva választék mellett mindenféle mediterrán csemege izgatja gyomorsavtermelésünket. A vásárban persze tömeg van így advent idején, de a hangulaton nem érződik feszültség, mindenki békésen sétálgat, vásárolgat, nézelődik, na és persze tölti magába a glühweint vagy a puncsot. Másnap nekiindultunk, hogy felderítsük Gerlitzen síterepét, mely közvetlenül Villach fölött található. A szálloda ablakán kinézve szomorúan konstatáltuk, hogy nagyon ködös az idő, lehet, hogy síelni tudunk, de szép látványban úgy tűnik, nem lesz részünk. A kabinos felvonóban fölfelé aztán csodás meglepetés fogadott: felértünk a felhőhatár fölé, és kitárult a táj. Mindenfelé láttuk a havas gerinceket, az alacsonyabban felvő dombocskák pedig hatalmas cetekként úsztak a felhőtengeren. Időnként már azt vártam, mikor lövellik a vízpára sugarat a magasba.

Számomra mindig csodás élmény, ha a felhők fölött síelhetek, és ezúttal ez Gerlitzenen megadatott. Kezdetben nem is igazán tudtam a pályákra koncentrálni, annyira magával ragadott a felhők mesevilága. De aztán csak elkezdtem élvezni, hogy bár a városban semmi hó nem volt, a középállomáson is épp alig valami, a pályák kifogástalan állapotban voltak a hóágyúzásnak köszönhetően. Persze ez még olyan idény előtti síelés volt, fent csak két pálya volt megnyitva, de mivel nagyon kevesen voltak fent a hegyen, ez a két pálya is bőségesen elegendőnek bizonyult. Jó kis síterep ez a Gerlitzen! Kipróbáltuk a 8 üléses ülőliftet, amiből azért túl sokat nem lehet látni. Egy ekkora kapacitású lift sokat segít abban, hogy ne kelljen várakoznunk, de Gerlitzenen van még egy extra szolgáltatás: az internetbarát mobilokkal bármikor megnézhetjük, hogy mely felvonóknál mennyit kell sorbanálni. Sőt, még azt is leellenőrizhetjük, hogy melyik parkolóban mennyi szabad hely van.

Sajnos a hóviszonyok nem tették lehetővé, de szívesen kipróbáltam volna a 'Stella Rondát'. Ez a lift és pályakörhinta lehetővé teszi, hogy úgy síeljük körbe a hegyet, hogy mindig szemből süssön ránk a nap. Csak legalább 20 faktoros naptejjel felszerelkezve érdemes nekivágni. Na és szívem szakadt, de nem tudtuk kipróbálni az 1000 méteres szintkülönbséget a 7.5 kilométeres pályán, mely Arriach településre visz a csúcsról, s combizom tesztelésre fokozottan alkalmas. Szuper napot töltöttünk Gerlitzenen, tuti, hogy visszamegyek még egyszer, mikor be lehet síelni az egész terepet, és már azt is tudni fogom, hogy ne rendeljek fokhagymakrémlevest a Huaba Hüttében mert ehetetlen, viszont a pizzájuk kifogástalan. A felvonóban lefelé még gyönyörködtünk a felhők fölötti utazásban, s a váracskában, mely egy kis domb tetején épp kilógott a felhőóceánból, pont mint egy disney rajzfilmben. Másnap kipróbáltuk, mit lehetne csinálni, ha épp óriási szél miatt le lenne zárva a pálya, a feleségünknek elege lenne a síelésből, avagy a gyerekek hisztiznének valami változatosság után. Elmentünk egy parasztgazdaságba, ahol a háziak bevezettek minket a sütés főzés rejtelmeibe, és részünk volt egy kis kreatív kézműveskedésben is. A gazdák, gazdánék közt összefogás van: aki amihez legjobban ért, arra tanítgatja az idejárót. Van, aki sütni-főzni, van, aki adventi ajándékot készíteni, festegetni, stb. Mi a gyümölcskenyér sütéssel kezdtük a programot. Mindenki kapott egy adag tésztát, meg egy adag gyümölcsmasszát. Volt ebben füge, mazsola, dió és ki tudja még mi, de az biztos, hogy egy adag rum sem hiányzott. Mindenki meggyúrta a magaáét, kis pihentetés, és kelesztés után pedig megsültek a finom gyümölcskenyerek, amit persze megkaptunk. De hogy ne kézben kelljen elvinni, kaptunk egy zsákocskát, és egy ügyes nénike vezetésével mindenki kipingálhatta a saját zsákocskáját neki tetsző motívumokkal és színekkel. Vidám technika óra avagy gyakorlati foglalkozás volt, úgy tűnt, gyerekek, felnőttek, férfiak, nők is élvezetet leltek a kreatívkodásban. Közben a sparhelton már készült a tipikus karintiai ebéd: túróval valamint hússal töltött gombóc főfogásnak, lekvárral töltött desszertnek, hozzá házi szőlőszörp. Ebéd után körbejártunk a gazdaságban, barátkoztunk a bocikkal, kecskékkel, és a jópofa lompos kutyával. Gyerekeknek kiváló szórakozás ez a kis falusi turizmus, de a nagyobbak sem csalódnak úgy gondolom, és néha jót tesz a lábizmoknak egy símentes nap. Tettünk még egy búcsúsétát Villachban, élveztük a nyugodt hangulatot, gyönyörködtünk a szépen feldíszített utcácskákban, nézegettük a jégpályán csúszkáló helyieket, s kicsit irigykedtünk, hogy nekik nem kell hazautazniuk a nagy büdös városba. De megyünk még vissza, azt megfogadtuk.

Linkajánló:

Szállástippek
Hotel Villa Huber csillagcsillagcsillagSuperior
Felújított, tradicionális Hotel a karintiai Afritz am Seeben, Gerlitzentől 8 km, Bad Kleinkirchheimtól 16 km-re. Szolgáltatásai: finn szauna, pezsgőfürdő, kávézó-bár, étterem, konferenciaterem, borospince, stb...
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Mistel Apartmanok
3 db, 80 m²-es apartman, önellátással Bodensdorfban, 7 km-re Gerlitzentől. Szolgáltatások: közösségi "hütte" kandallóval, konyhával, szaunával. Ingyenes wifi, parkoló, szánkóhasználat.
Pension Blasge csillagcsillagcsillag
Kedvező árú szobák és apartmanok reggelivel Bodensdorfban, a gerlitzeni sítereptől 6 km-re. A szálláshely az Ossiachi-tó partjától 10 perces sétára található, gyönyörű kilátással, nagy terasszal.