Vrátna és talán az egész Kis-Fátra is még szűz terepnek számít a magyar síközönségnek, pedig Szlovákia második legnagyobb síterepe számos meglepetést tartogat az ide ellátogató vendégeknek!
A
vrátnai Katlan gyakorlatilag egyetlen "bejárattal" rendelkezik, észak irányból Terhely (Terchová) településről közelíthető meg - az ide vezető országút felett hatalmas sziklatömbök "őrzik" a bejáratot. Az egész völgy egy kb. 5x5 km-es területen terül el, melyet hegyláncok vesznek körbe, legmagasabb csúcsa a Nagy-Kriván 1709 méteres tengerszint feletti magasságával.
Február utolsó hétvégéjén meglehetősen tavaszias körülmények között volt lehetőségünk felfedezni a környéket, ahol a baráti társaságunk egyik tagja sem járt még. Második esténken a tavaszias időt egy éjszakai havazás váltotta fel, aminek köszönhetően szépen felfrissültek a pályák és a hóminőség nagyon sokat javult. Nem mellesleg ez Szlovákia egyik leghóbiztosabb síterepe, nem ritka, hogy egyes magasabban fekvő pályái akár április végéig síelhetőek.
Síbérletünk két, egymástól kb. 2 km-re fekvő kisebb síterületre érvényes, ezek név szerint a Paseky és a Chleb.
Paseky síterület
Paseky a "fő" sípálya. Jól kiépített infrastruktúrájának és változatos pályalejtésének köszönhetően a többség itt megtalálja számítását: az alsóbb részeken a húzóliftek mellett gyakorlópályákat, feljebb haladva pedig meredekebb szakaszokat találhatunk. A parkoló mellől egy 4 üléses lifttel juthatunk fel 600-ról 1000 méteres magasságba, a beszállást mozgószőnyeg segíti.
Vrátna / Paseky
Aki "megunta" az ülőlift kényelmét és valami kalandosabbra vágyik, feltétlenül látogasson el a magasabban fekvő részekre is ("Grún"), de csak megfelelő tudás birtokában, ugyanis ezen a részen kizárólag "Poma" tányéros liftek vannak és a pályák jóval meredekebbek. A 4-es pályáról impozáns látvány tárul elénk, szinte az egész völgyet belátjuk a Terhely irányából egészen a szomszédos "Chleb" hegyoldalig.
Vrátna Paseky/Grún lejtői inkább a nagyobb kihívást kedvelők részére ajánlottak
Chleb síterület
Terhely felől Pasekyt elhagyva csupán néhány kanyar megtétele után az út a Nagy-Kriván lábánál ér véget. Innen indul a 2006-ban átadott modern, nyolcszemélyes Doppelmayr kabinos lift, de ittjártunkkor sokak túrasível vagy hótalppal vették célba a csúcsot. Felvonónk 10 perces utazás végén 750-ről egészen 1500 méteres magasságba, igazi téli világba repített minket.
A Chleb lejtőit ratrakolják, de a szigorú természetvédelmi törvények miatt nem lehetséges a hóágyúzás. A felső pályákon jellemzően megmarad annyi természetes hó, amivel akár egy
áprilisi kisízés sem kizárt! Lejtői hivatalosan fekete besorolásúak, de azért egy közepesen gyakorlott síző minden gond nélkül le tud rajta jönni, amennyiben a látótávolság megfelelő. Ittjártunkkor 10-15 cm-es friss hóréteg fedte a pályákat és a köd elvonulása után szűrt napfényben csodálhattuk meg a környéket.
A helyiek tapasztalatai szerint a Chlebre inkább túrázók járnak, a kövér hótakaró ellenére is 100-200 hótalpas kiránduló járt a gerincen, de nyári hétvégeken a látogatók száma akár napi 2000-ig is emelkedhet. Elegendő hómennyiség esetén
akár a kabinos lift alsó állomásáig is le lehet csúszni, az alsó részek azonban már nem kezeltek, így ide érdemes egy "kövezős" léccel készülni.
Vrátna / Chleb - a 2a/2b fekete pálya friss hóban
Síbérlet napi 1 euróért!
Nagyon barátságos fogadtatásban volt részünk a
Hotel Bobotyban, amely a környék egyik legnagyobb és legtöbb szolgáltatásával rendelkező szállodája. Ugyan nem pályaszállás, de a Paseky ülőlift mindössze 4-5 perc alatt elérhető kocsival, és naponta saját síbusz is indul a felvonókhoz kétszer oda és kétszer vissza. Az idei szezonban jelentősen megnőtt a magyar vendégek száma a síbérlet-akciónak köszönhetően;
legalább 2 éjszakás foglalás esetén a napi síjegy Vrátnára mindössze 1 euró-ba kerül!
A Hotel Boboty panoráma étterme
Megközelítés
Budapestről - a sebességhatárokat betartva - megközelítőleg 4 és 1/4 - 4 és fél órás menetidővel kell számolni és a tapasztalatok szerint Pest felől a Vác - Ipolyság - Zólyom - Donovaly - Alsókubin - Terhely útvonalon, míg Buda felől inkább a Tatabánya - Komárom - Érsekújvár - Nagyszombat - Zsolna - Terhely utat érdemes választani.