Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Visegrád - Nagyvillám - Sí-hungarikum

2005. december Ludmann László

A hazai síterepek örvendetes fejlődésének egyik példája a kivételes adottságokkal rendelkező, ennek ellenére kevésbé ismert Nagyvillám sípálya.
h i r d e t é s

Ha valaki letekint a Nagyvillám sípálya tetejéről, nem mindennapi kilátásban gyönyörködhet. A Visegrád oldalában kialakított északi lejtőről ugyanis a Dunakanyar látható, majd lejjebb ereszkedve, az erdő fái között a fellegvárat is megpillanthatjuk. Igazi sí-hungarikum!

A síélet a '80-as évek legelején indult meg itt, pontosabban a Nagyvillám túlsó, déli oldalán, ahol ma a télen is üzemelő nyári bobpálya kanyarog. A terv, hogy Visegrád szomszédságában kiránduló központot létesítsenek, néhány évvel korábban, 1977-ben született meg. Ennek eredménye az említett bobpálya, a nyáron elkészült drótköteles lesikló élménypálya (canopy) és persze maga a síterep is.

Ez utóbbi 1986-tól a kedvezőbb fekvésű északi oldalon működik, ekkor helyezték át ide a déli lejtőről az ott felépített tolókaros felvonót.

A pálya húsz évvel ezelőtti kijelölése ugyan szerencsés volt, azonban a tereprendezés során nem termelték ki a földben rejlő sziklatömböket - tudjuk meg a felső pályaszakasz nagy meredekségének okát a sípálya üzemeltetőjétől. Gutbrod Rezső 1996-ban vette kezelésébe a területet. A térséget jól ismerő síoktató a '90-es évtized legnagyobb telén vállalta, hogy a megrongált sífelvonót megjavítja és bérbe veszi. A következő szezonban már a gerincpálya közepéig közlekedő tolókaros, illetve a hegytetőig kiépített tányéros liftek tulajdonosaként látott hozzá az alsó, lankásabb pályaszakasz bővítéséhez. Ma már három nyomvonalon használható ez a terület, melyen időközben üzembe állítottak egy második tolókaros liftet is.

A Nagyvillám legmagasabb, 370 méteres pontjáról induló, 250 méteres szakasz még nemzetközi viszonylatban is meredek, de aki inkább a parkoló feletti rétbe futó lankásabb nyomvonalakat keresi, a fél kilométer hosszú erdei úton megkerülheti a nagyobb lejtésű pályát.

Gutbrod Rezső az elmúlt egy évtizedben az állami támogatások elapadása miatt meg nem valósult terveket és az időközben felmerülő fejlesztési ötleteket önerőből próbálta megvalósítani. Így bővült három nyomvonalra 1997-ben a pálya alsó szakasza, illetve így készült el két éve egy újabb tolókaros lift, de felújították a pályavilágítást is. A terep aljában kezdőpálya, mellette pedig szánkópálya nyílt. Hogy teljes legyen a kép, fektetett nyomon lehetőség van a sífutásra is. Érdekesség, hogy 1980-ban a sípálya hóágyúzására is születtek elképzelések, a megvalósításra azonban az idei szezonig kellett várni.

Az év végén azonban rögtön két mobil hóágyút is munkába állítanak a Nagyvillámon, amelyekkel a pálya alsó szakaszának két nyomvonala lesz behavazható. Szintén idei újdonság az a Pisten Bully 200D típusú német ratrak, amellyel a korábbinál jobb minőségűvé tehető a pályákat takaró hó. A tolólapos gép a legfelső, meredek lejtőn is képes dolgozni, hódarálójával pedig a teljes hegyoldalon megakadályozza a pálya eljegesedését.

Idén két újabb - egy köteles bébi- és egy tolókaros tanuló - síliftet állítanak üzembe az alsó szakaszon. Utóbbi a két tolókaros felvonó közepéig juttatja el a kezdőket, tehermentesítve a korábban épített lifteket. A síelők Nagyvillámon új büfét és egy hozzá tartozó melegedőt is találhatnak.

A következő idényben épül meg a Makovecz Imre által tervezett Erdei Művelődési Ház és a sípálya közti területen egy snowtubing terep, döntött kanyarokkal és a megállást segítő ellenlejtővel, ahol a hatalmas traktorbelsőkkel csúszhatnak majd az alternatív téli örömökre vágyók. A hosszútávú fejlesztési tervekben a tányéros lift cseréje is szerepel. A jelenlegi nyomvonal meghosszabbításával itt ülőszékes felvonót terveznek, amely nyáron is használható lesz, a canopy felső állomásához szállítva az utasokat.

A Nagyvillámra elsősorban a környékbeli településekről, Visegrádról, Esztergomból, Szentendréről látogatnak ki a síelők, de sokan jönnek a mindössze 42 kilométerre fekvő fővárosból is. A fejlődésnek indult sípálya - az itt működő síiskolával - elsősorban kezdőknek, újrakezdőknek, de tudásszinttől függetlenül mindazoknak ajánlható, akik nagyobb külföldi sítúra előtt szeretnék tudásukat felfrissíteni. Budapest közelsége, illetve a világítással este 9-ig működő pálya a fővárosiak számára ideális besíző terep.

A pálya Budapest felől a 40-es kilométerkő után balra kezdődő úton, Visegrád központjából pedig a fellegvári szerpentinen közelíthető meg, melyeket a biztonságos autózás és a természet védelme érdekében az idei télen apró kővel szórnak le.

KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE