A legolcsóbbak - a 25-től 35 ezer forintig terjedő ársávban - jellemzően magyar vagy olasz gyártmányok. Ilyen például a Fővárosi Kézműipari Rt. 400 literes doboza, amely 30 000 forintért kapható. A városszéli nagy bevásárlóközpontokban úgyszintén a célnak és szerényebb igényeknek megfelelő síboxokat találtunk, 25-37 ezer forintos áron.
Márkás boxokat a Thule kínálatát böngészve 60 és 220 000 forint közötti árban láttunk. Az árak a mérettől is függenek, de sokat drágít egy azonos űrtartalmú boxon a látványos fekete fényezés, a sikkesebb, áramvonalasabb forma.
Sokszor érdemes megelégedni egy nem annyira szép, de hasonló szolgáltatásokat nyújtó boxszal. A Thule "belépőmodellje" az Ocean sorozat, jól használható, praktikus box. 320 és 450 liter közötti térfogattal kapható, ára 60 és 110 000 forint közötti. A kifutó Polar típusból is találni egyet-egyet. Többe kerül az Evolution, a Vision és a North Cape széria. Az Evolutionből 600 literes is megvásárolható. A Thule termékekre ötéves garancia érvényes.
Autórajongók elsősorban tuningolóként ismerik a Kameit, ők készítették az első optikai tuningelemet a VW Bogárhoz, méghozzá egy kifli formájú első légterelőt 1952-ben. A német gyár azonban tetőboxok között is nevet szerzett magának. Népszerű a Delphin típus, a boxok térfogata 260 és 460 liter közötti, áruk 70 000 ezer forintnál kezdődik. Jó vételnek tűnik a Delphin 460 típus, a 460 literes box 80 és 90 ezer forint közötti áron szerepel több viszonteladó kínálatában.
Akárcsak a Thule, a Mont Blanc síboxok is Svédországban készülnek. A hároméves garanciával értékesített boxok közül a Camper és a Sporter típusok alkotják a választék gerincét. Befogadóképességük 380 liter, a Camper rövidebb, de szélesebb, ezért beleférhet mondjuk egy összecsukott babakocsi. 85 000, illetve 93 000 forintért vehettük volna meg őket.
Aki rá tud szánni egy kis időt, telefonálja végig az áttekintésben szereplő forgalmazókat, illetve a viszonteladókat, azonos típusú boxokat ugyanis 10-15 000 forintos árkülönbséggel kínálnak. Ha egy külföldi internetes oldalon kiválasztott box nincs raktáron, kérdésünkre válaszolva több forgalmazó is vállalta volna beszerzésüket.
Mérlegelendő, hogy alig drágábban ne válasszunk-e egy nagyobb űrtartalmú, szélesebb és/vagy magasabb dobozt. A keskenyebb változatok előnye viszont, hogy az alaptartóra elférhet melléjük még 1-2 bicikli vagy más sporteszköz.
Egy telirámolt csomagtartójú autó súlya, benne négy személlyel, az autók saját tömegétől függően nagyjából 1,1 és 2,2 tonna között van. Ehhez képest nem tűnik soknak a tetőre pakolt 50-100 kiló, de még ez az arányaiban csekély többletterhelés is ront az autó menettulajdonságain. Ez a súly ugyanis a stabilitás szempontjából legrosszabb helyen, az autó tetején van. Síboxszal mindig hagyjunk több tartalékot, mint egyébként, a tetőterheléses autó vezetéséhez keretes írásunkban adunk még néhány tippet.
Nagy autó, nagy teherbírás, gondolná az ember, de a tető esetében ez nem mindig van így. Néhány népszerű autótípus megengedett tetőterhelését összegyűjtöttük, a kezelési útmutatóban mindenki megtalálja a saját autójára megengedett tetőterhelést.
Minden gyártó igyekszik leszorítani a tetőboxok légellenállást, mert áramvonalasabb formával kevésbé nő a fogyasztás és a doboz szélzaja is szerényebb. Szinte kivétel nélkül ék alakúak a műanyag héjak, de létezik szimmetrikus box, például a Kamei Grizzly XL. Ez a modell könnyebben pakolható a süllyesztett orr-részűeknél, de nagyobb a légellenállása.
Az áttekintésben szereplő tetőboxok kivétel nélkül műanyagból készültek, ABS-polisztirolból vagy üvegszálas műanyagból. Nyitáskor fedelük labilisnak tűnhet, átmenetileg deformálódhat, ami nem minőségi hiányosság. A boxok minél könnyebbek kell, hogy legyenek, ezért nem vastagítják őket fölöslegesen, ha a szilárdsági elvárások teljesülnek. A dobozok súlya durván 15 és 30 kilogramm közötti.
Aki egyszerre veszi meg valamely neves nyugat-európai gyár tetőcsomagtartóját és sí- vagy túraboxát, 100 000 forintnál is többet költhet el. Nyugodtan kérdezzünk rá a kiskereskedőnél, hátha jár valamilyen kedvezmény, ha több terméket vásárolunk. Ha szerencsénk van, mondjuk 15 százalék lefaragható az árból, ennyiből legalább egy napi síbérlet kijön.
A boxokat csak tetőcsomagtartóra vagy keresztrudakra lehet felszerelni, ezért ezek rögzítése az első teendő. Ha szükséges, tisztítsuk meg a tetőtartók talpának gyárilag kialakított mélyedést, hogy szilárdan rögzíthessük a talpakat! A használati útmutatók szerint járjunk el, alaposan ellenőrizve a tetőtartók megfelelő rögzítését. A cikk írója látott már tetőcsomagtartót ágyastul lerepülni egy autóról. Az alaptartók kínálata rendkívül szerteágazó, sok autóhoz kapható típusfüggő és egy más márkájú következő autóra átörökíthető tetőtartó is.
Hazaérkezés után minél hamarabb érdemes megszabadítani az autót a síboxtól és a csomagtartótól, mert fölöslegesen növelik a fogyasztást. De hová rakjuk? Több gyár (például a Kamei vagy a Thule) tárolórendszert fejlesztett ki saját termékeihez, amellyel a garázs vagy a pince falán rögzíthetjük a tetőtartót, illetve a Thule boxlift esetében a plafonra felhúzható a tetőbox tetőcsomagtartóstul.
A boxokat erős igénybevétel éri, elég a jegesedésre vagy a sózásra gondolni. Használat után autósamponnal tisztíthatók a boxok. Ha nyáron is használatban vannak, a bogártetemek lepucolásához használjunk külön rovareltávolító szert. Háztartási tisztítószerekkel ne kockáztassuk a fényezés épségét.
A box öblítéséhez elég a tiszta víz. A zsanérok, zárak, egyéb mechanikus alkatrészek karbantartására jó a szilikonspray vagy a WD 40. Száradás után jöhetnek a műanyagápoló szerek, majd a vaxolás. A keményviasszal kezelt boxokról könnyebben lejön a piszok.
Vezetés tetőboxszal - Fő az óvatosság!
Ha magasabbra kerül egy autó súlypontja, akkor törvényszerűen romlik
a stabilitása. Kanyarban jóval óvatosabbnak kell lenni, mint általában,
az autó erősebben oldalra dől, és hamarabb elveszíti tapadását. Autópályán
ne hajtsunk 130-140-nél gyorsabban, akkor sem, ha a tetőcsomagtartó és
box gyártója jóval magasabb tempót engedélyez. Nő a légellenállás és a
fogyasztás is. A pihenők alkalmával ellenőrizzük, hogy erősen tart-e a
csomagtartó. Mérjük fel, hogy tetőboxos egyterűnk elfér-e abban a parkolóházban,
alacsony garázsban, ahová éppen behajtani készülünk.
Kölcsönzés - Nem muszáj megvenni
Naponta 600 és 1200 forint közötti áron tudtunk volna síboxot bérelni
a megkérdezett budapesti vállalkozásoktól. A gyakorlat eltér abban, hogy
kérnek-e kauciót, ahol igen, ott 20 ezer forint körüli összeget jelöltek
meg. 1-2 ezer forint befizetésével előre lefoglalhatók a boxok.
Nagy árkülönbségek - Mitől drágább?
Nem csak a jól csengő márkanév miatt kerülnek többe a neves gyártók
tetőboxai. Ezek a cégek extrém terhelésnek teszik ki a boxokat kifejlesztésükkor.
UV-sugárzással öregítik, maró anyaggal locsolják őket. Szilárdsági teszteken
különféle berendezésekkel gyötrik az új boxokat, szélcsatornás vizsgálatoknak
vetik alá a formát, és tesztelik azt is, hogy a box képes-e visszatartani
tartalmát ütközéskor.
Hogyan pakoljunk?
Terebélyes és könnyű holmikat utaztassunk a tetőn, amelyeknek nem árt
a fagy. A nehéz síbakancsokat, mint az összes súlyos csomagot, a csomagtartóban
közvetlenül az üléstámla mögé helyezzük, hogy ne gyorsulhassanak fel ütközéskor.
A tetőboxot lehetőleg mindig a járda felőli oldalról pakoljuk meg. Ha van
mivel, rögzítsük a csomagokat a box belsejében. Ha csak a boxban jut hely
a sícipőknek, az orrba helyezzünk például hálózsákot vagy ruhaneműt, ami
lelassítja a bakancsokat, nehogy átüssék a box falát ütközéskor.