Néhány tucat veterán autós télen sem mond le az oldtimerek nyújtotta élményről. Vannak közöttük, akik az Északi-sarkkörön túlra is elmerészkednek a matuzsálemekkel.
Egyre népszerűbbek a klasszikus autók, de nagyon nehezen körülhatárolható, hogy kik is a veterán autósok. Olajos kezű idős mestereket ugyanúgy találunk köztük, mint autógyárak igazgatótanácsának tagjait, sztárokat, mint Rowan Atkinsont, vagy nemes családok sarjait, például Leopold von Bayern herceget vagy XVI. Károly Gusztáv svéd királyt.
Annyi biztos, hogy a veterán autóversenyek mezőnyét tehetős emberek alkotják. A 2003-as Arctic Trial-ra például átszámítva 3,1 millió forint volt a nevezési díj, az olcsónak mondható ausztriai Planai Classic-on 750 euróért állhatunk rajthoz.
Jellemzően 30 év feletti autókkal lehet indulni az oldtimer versenyeken, de megesik, hogy a rendezők 1978-as, egészen ritkán 1984-es autókkal is elfogadnak nevezést. A nagy szórás miatt a járműveket általában korcsoportokba sorolják, ezeken belül pedig a motor hengerűrtartalma alapján alakítanak ki további kategóriákat.
Bizonyos versenyeken csak 1968-ig gyártott autókkal indulhatunk, máshol 1978 vagy 1984 előtti youngtimerrel is nevezhetünk
Helyenként a téli versenyek mindkét oldalról hófallal szegélyezett útvonala inkább bobpályára emlékeztet, mint közútra. A feladat az, hogy a megadott szintidőhöz minél közelebbi idővel érjen célba az adott páros, tehát az előírt átlagsebességet minél pontosabban hozzák. Időtúllépésért büntetőpontok járnak, a végén az győz, aki a legkevesebb büntetéssel teljesíti a versenyt.
Veterán autókkal a havas, lefagyott alpesi utakon 40 km/órás átlagsebesség teljesítése már komoly feladat. A pilóta a navigátor utasításai alapján gyorsít és lassít. A jól összeszokott párosok a Planai Classic egyik szakaszán hihetetlen befutót produkáltak: az első 1 századdal tért el a szintidőtől, a második csapat 2-vel, a harmadik pedig 3 századmásodperccel. Még a 10. helyezett időeredménye is csupán 6 századdal különbözött az előírttól.
A navigátorokra legalább olyan komoly feladat hárul, mint a vezetőkre. A Winter Trial útvonalát például a résztvevők két héttel a verseny indulása előtt kapják meg. A legalaposabb mitfahrerek képesek egy hetes szabadságot kivenni, hogy a verseny útvonalát előre letréningezzék, és kis léptékű térképeikbe az összes menekülő útvonalat, benzinkutat és más lényeges adatot feljegyezzék. A futamok során a rendezők megtilthatják mobiltelefon bekapcsolását, ebben az esetben a versenyzők csak segélykérésre vehetik igénybe a mobilt.
Megnehezíti a mitfahrerek dolgát néhány versenyautó azon sajátossága, hogy nem az első keréktől mér a kilométeróra, hanem a sebességváltóhoz csatlakozik a spirálja. A kipörgő hátsó kerekek miatt a kilométer-számláló többet jelez, mint amekkora távolságot az autó ténylegesen megtesz. Ilyenkor végképp nehéz hozni a szintidőt, ha a rendezők nem engedélyezik külön műszerek használatát.
Minden tiszteletünk a pilótáké, akik a jeges utakon képesek megzabolázni a több évtizedes autókat. Az öles hófalak között meg kell küzdeni a leggyakrabban hátsókerék-hajtású oldtimerekkel. Ha a szabályok nem tiltják, és ha marad rá hely, akkor bevett fogás a csomagtartóba helyezett nehezékkel segíteni az erő talajra vitelét. A Planai Classic-on egy BMW 2002Ti-t hajtó páros 50 kilónyi szöget csomagolt be gondosan ballasztnak. Kaptatókon gyakorta így is csak a hólánc segít, melynek elszakadása a verseny feladását is kikényszerítheti.
2005-ben a Brandstetter-Hochfelsner páros nyerte a Planai Classic-ot az 1971-es, 200 lóerős Ford Escort RS 2000-ben
Veterán ralikon elszórtan találni csak négykerék-hajtású kocsit. A személyautókban ez a megoldás csak a nyolcvanas években kezdett terjedni, így a legkorábbi quattro Audik is túl fiatalok az induláshoz. Összkerekes autók közül héba-korba egy-egy Land Rovert találni a nevezési listákon.
Minden veterános megmozdulást szervizcsapat kísér, a brigád tagjai általában a mezőnyben induló összes autótípushoz értenek, de legtöbbször az oldtimerek tulajdonosai sem tárják szét kezüket, ha hozzá kell nyúlni az autóhoz. A rendezők által biztosított szervizháttér csak akkor vehető igénybe, ha a páros saját erejéből egészen biztosan nem tudja működésre bírni az autót.
Pompás alpesi tájaival Svájc a téli veterán autós versenyek paradicsoma lehetne, de itt csak 2004-ben jött létre az első téli rali, míg Itáliában, vagy Franciaországban ennek addigra már hagyománya volt. Az idén Klosters-ból induló Winter RAID távja akár 1930-as évekbeli automobilokkal is teljesíthető, ha a gépezet tökéletesen működik és a csapat kellően elszánt, hogy nyitott tetővel megtegye a 700 kilométert. A Winter RAID mezőnye áthalad Innsbruckon és Sankt Moritzon, a befutó helyszíne a svájci Klosters.
Minden évben Itáliában tartják a legpatinásabb európai oldtimer autóversenyt, a Róma-Brescia-Róma útvonalon megrendezett Mille Migliát. A legendás Mille Miglia téli párja a maga nemében hasonló presztízsű, idén januárban már a 17-ik alkalommal kiírt Winter Marathon a Dolomitokban. A Madonna di Campiglio-ból induló körversenyen 500 kilométert tesznek meg a párosok. Kizárólag 1968-ig gyártott autók állhatnak rajthoz, a biztonság érdekében a rendezők megengedik szöges gumi használatát.
A talán legnehezebb téli versenyre biztos tippünk van: ez az Arctic Trial. A 2003-as első megmozdulás sikerét követően idén február 27. és március 10. között újra megrendezendő versenyen sok ezer kilométert tesznek meg a résztvevők. 1984-ig gyártott autókkal lehet indulni, az értékelésen kívül autós túraként is teljesíthető a táv. Ebben az évben a nevezési díj a befizetés időpontjától függően 2,4 és 2,8 millió forint között mozog.
Két éve Göteborgból startolt a mezőny, majd a sarkkört átlépve eljutott Európa legészakibb pontjáig, a végcél Helsinki volt. Idén Kristiansandból a norvég fjordvidéken és Svédországon át az oroszországi Murmanszkba vezet az útvonal, néptelen országutakon és befagyott tavakon át. A résztvevőket kiokítják a kihűlés veszélyeiről és stációiról, felhívják figyelmüket, hogy ha kereket kell cserélniük, akkor még kiszállás előtt vegyenek fel több ruhaneműt.
A versenynaptár más érdekességeket is tartogat. A Winter Trial résztvevői például idén február 6. és 11. között Hollandiából Monte-Carlóba autóznak, a nevezési díj 3950 és 4500 euró közötti. Akik az előző év júliusig befizették az összeget, kedvezményt kapnak. A közel egymillió forintos minimumdíjban az előkelő szállodákban töltött éjszakák is benne foglaltatnak.
Az Ardennek, a Vogézek és a Jura-hegység legszebb útszakaszain autózik a mezőny az Alpok felé, amelyen átkelve eljut a Földközi-tenger partjára, Monte-Carlóba. A versenyzők csak saját autójukkal vihetik magukkal a holmijukat, egyedül a díjkiosztó vacsorán viselendő estélyi és szmoking szállítását vállalják át a szervezők. A versenyre 1974-ig gyártott autókkal fogadnak el nevezést, de túljelentkezésnél az idősebb autók élveznek előnyt a fiatalokkal szemben, szöges gumit tilos használni. A Winter Trial meghívásos verseny, nem lehet csak úgy benevezni rá. Persze itt is van megoldás, egy űrlapon kell igényelni a meghívást.
A veteránozók túlnyomó része értelmetlen autópusztításnak tartja az oldtimer használatát sózott téli utakon, ami szerintük olyan, mintha valaki gálacipőben betonozna. Akik télen sem akarnak lemondani a koros autó nyújtotta élményről, azok azt hangoztatják, hogy autóik nem steril múzeumi tárgyak és a maguk idejében ugyanúgy közlekedtek velük télen. A veterán autózás igazi szenvedély. Létezik olyan autórajongó, aki a tűzhelyen melegíti a dugattyút, hogy motorolajat rácseppentve felidézze az oldtimer motorjának mámorító illatát. Ehhez képest jeges utakon, farkasordító hidegben veterán autózni feltűnően józan tevékenység.
Didergő autók
Téli veterán autózáshoz nem elég a fagyálló hűtőfolyadék. Szükség lehet olajcserére a motorban és a váltóban, hogy a kemény fagyban a kenőanyagok ne váljanak túl sűrűvé. Egyes résztvevők perfekcionizmusa odáig terjed, hogy a felkészítés során fonendoszkóppal hallgatják a motort, hogy a legapróbb gyanús zaj okának is utánajárjanak, még a jól fűtött műhelyben. Minden könnyen cserélhető alkatrészből érdemes tartalékot vinni, nehogy hibájuk miatt kiessen a csapat. Ilyen alkatrész például a gyújtórendszer legtöbb eleme vagy az üzemanyagpumpa.
Vacogó indulók
Humán oldalról is komoly felkészülést igényel az autós kalandozás jeges időben. Nem kell sarkkutatónak öltözni, de a jégeralsó kevés. A hosszabb versenyekre, főleg egy sportautóban, nem fér el több váltás tiszta gúnya. Érdemes áldozni egy rend meleg, de jól szellőző alsóruházatra, mert kiábrándító érzés oroszlánszagú autóban küzdeni a célba érésért. A versenyek idejére muszáj búcsút mondani a fogyókúrának, és jól fel kell tankolni édességekből. A meleg hálózsák lerobbanás esetén jut szerephez.