Síkalandok és gasztronómia a Mostvierteli Alpokban

2016.02.02. Simig Csaba, Szászi Bernadett

Mostviertelben tett körutunk során megtudtuk, hogy miből készül a Glühmost, hol érdemes síelni a kezdőknek, a családosoknak és a freeridereknek. Túrasíre pattantunk, aztán felhótalpaztunk Ausztria legbarátságosabb hüttéjéhez. Közben csodaszép drónos felvételeket készítettünk a napsütötte havas tájról.
Fotó: sielok.hu
Mostviertel a Duna és az Alpok között fekvő, vidéki hangulatú üdülőparadicsom. Nevét az északi lankás-dombos lejtőkön termő körtéről és az abból készített körteborról, a Most-ról kapta. Változatos adottságai télen-nyáron rengeteg látogatót vonzanak, síterepei közt pedig a családiastól a freeride-paradicsomig minden megtalálható.
A Duna és az Alpok között fekszik az alsó-ausztriai Mostviertel | fotó: Niederösterreich-Werbung
Gasztronómiai élmények tekintetében is a változatosság jellemzi, az étlapokon a klasszikus Wiener Schnitzel-től a véres hurkával rakott tepsis burgonyán át a laktató sajtos nokedliig minden megtalálható. A klasszikus hütte italok sem hiányozhatnak, köztük az igazi helyi különlegesség, a Glühmost - amely egy forró körte- vagy almabor, amit gyömbérrel, citrommal, naranccsal, fahéjjal és szegfűszeggel ízesítenek, hogy egy kellemesen fanyar, ízletes italt kapjunk.

A vidékre jellemző vendégszeretet mindenhol érezhető, a liftkezelőtől a szobalányon át a séfig mindenki rendkívül barátságos és szívesen szóba elegyedik a vendégekkel. Itt sem ritka a magyar személyzet, de a helyiek is gyakran kedveskednek egy-két magyar szóval.

Annaberg - a családi síparadicsom

Ezen a síterepen minden megtalálható, ami egy tökéletes családi síeléshez kell. Családbarát vendéglátók, változatos sípályák és sportolási lehetőségek. A FIS minősítésű lejtőtől a buckapályán át a lendületes és lankásabb hegyoldalakig minden van Annabergen. A síelés és snowboardozás mellett sífutópálya, lovasszánozás, hótalpas túra és túrasízés várja az aktív pihenésre vágyókat.

Annaberg madártávlatból - a drónos felvételeket 2016. január 22-én készítettük.
2015 őszén nyitott meg az új JUFA Annaberg Bergerlebnis-Resort. A modern és családbarát pályaszállás közvetlen átjáróval rendelkezik a helyi síiskolához. A szálloda sport- és szabadidős eszközeit pedig más hotelek vendégei és a lakosság is használhatja. A fenti pályák barátságosan kanyarognak az erdővel tarkított hegyoldalban, a lenti meredekebb részeken pedig piros és fekete pályán is csúszhatnak a merészebbek.
2015 őszén nyitott meg az új JUFA Bergerlebnis-Resort Annabergen.
A pályazárás után sem kell lemondanunk a sportolásról a Bécsi-Alpokban, ugyanis minden nap egy kijelölt síterepen lehetőség van a felvonózárás utáni túrasízésre. Mi ezt a lehetőséget itt Annabergen próbáltuk ki és igazán különleges élményben volt részünk. A kölcsönző a JUFA szállodával szemben található, ahonnan kb 30 euróért lehet komplett túrasí-felszerelést bérelni. A sítúra 16:00-kor indult és kényelmes tempóban másfél-két óra alatt értünk fel a Hennensteck-re, ahol az Anna-Alm hüttében pihentük ki magunkat.

A hütte ezen a csütörtöki túrasínapon tovább tart nyitva, így miután felértünk, bőven volt időnk elfogyasztani egy gőzölgő májgombóclevest egy mennyei Topfelstrudel-lel, ami a mi túrós rétesünkhöz hasonlít a leginkább.
Az ínycsiklandó Topfelstrudel, azaz túrós rétes
A túrázás alaposan megizzasztott minket, de a hatalmas kandalló mellett hamar megszáradtak a ruháink. A pihenő után lesikló módba állítottuk a túrasíket és lecsúsztunk a holdvilággal és fejlámpákkal megvilágított pályán.

Gemeindealpe - a sportosan extrém síterep

Következő állomásunk Gemeindealpe volt, amely Mitterbach településen található. Panorámasíelőknek és kalandvágyóknak egyaránt ideális. A pályarendszer összességében nem nagy, viszont szép, hosszú szakaszokat lehet egyben síelni a kék és a piros pályán is. A panorámaszakaszok pedig egyenletesen lejtenek, könnyedén végigcsúszhatók.

Drónfelvételek Gemeindealpe síterepéről - szerencsénk volt az időjárással!
A kalandoroknak igazi csemege a fenti szakaszon található freeride lejtő és a mellette húzódó fekete pálya, ami Alsó-Ausztria legmeredekebb természetes pályája. Természetesen a snowboard-virtuózokra is gondoltak, a két felvonó találkozásánál található snowparkban félcsöveken és különböző akadályokon suhanhatnak a freestyle kedvelői.
A Terzerhaus vendégház és igazi panorámahütte a Gemeindealpe-n
A csúszás utáni pihenésre pedig az újonnan épült Terzerhaus a legideálisabb választás. Közvetlenül az ülőlift hegyállomásánál található, így akár a síléc nélkül túrázók is látogathatják. Az étteremből lélegzetelállító panorámában gyönyörködhettünk, miközben gőzölgő Frittatensuppét (Húsleves palacsintatésztával) eszegettünk egy hatalmas csokitorta kíséretében.
A Terzerhaus étterméből csodás panorámában gyönyörködhetünk.

Lackenhof - a kényelmes síelőknek

Ezen a síterepen minden karnyújtásnyira van, a síiskola és a kölcsönzők mellett a legtöbb szállás is szinte a pálya szélén található. Az Ötscher lábánál fekvő kedélyes-családias síterepen versenypályákat és lankás lejtőket egyaránt találunk, a gyerekek pedig a Sunny Kids parkban tombolhatják ki magunkat.

Lackenhofban próbáltuk ki a hótalpas túrát, mely a frissen hullott méteres hóban és az Ötscher mögé épp lebukó nap fényében igazi mesebeli élmény volt. Az útvonal végig jól láthatóan ki van táblázva, a hó tömörített és a hótalpak használata pofonegyszerű, így akár vezető nélkül is nekivághatunk egy kisebb körnek. Bár a holdfény itt is szépen megvilágítja a havas tájat, fejlámpa azért mindig legyen nálunk!
A hótalpazás könnyed, vidám túra, kezdőknek is ajánljuk!
Nehogy szem elől tévesszük a havas buckák tövében megbújt Mandlboden minihüttét, ami első ránézésre a hét törpe mesebeli kunyhójára emlékeztet. Belülről sem egy átlagos élmény, még át sem léptük a küszöböt, de a vidáman dudorászó, hirtelenszőke pultos hölgy máris pálinkát kezdett csapolni.
A mesebeli Mandlboden minihütte, nem szabad kihagyni, ha Lackenhofban járunk.
Az ütős italhoz nem akármilyen vizuális élmény járt, a feles poharaink különböző színűen villogtak egészen addig amíg ki nem ittuk belőle a karakteres ízű párlatot. Ezután hatalmas szendvicstálat kaptunk, szalonnával, sonkával és zsíros kenyérrel, a pultos hölgy pedig csak mosolygott, énekelgetett és sorra tette elénk a finomságokat. A kis hütte mindössze pár négyzetméter, de kedves bájával egyből belopta magát a szívünkbe. Akinek nincs kedve hótalpazni, az fel is sétálhat, csak pár száz méterre található a síközponttól.
A színes pohár addig villog, amíg meg nem isszuk a tartalmát.

Hockar - a hóbiztos síterep

Végezetül pedig Hochkar síterepén csúsztunk párat. Ez Kelet-Ausztria leghóbiztosabb és legmagasabban fekvő alpesi centruma, mely 1800 méteren fekszik Göstling/Ybbs felett. Szintén minden igényt kielégítő, modern síterep, ahol remek gyakorlópályák, rengeteg lendületes piros pálya és freeride túralehetőségek várják a téli sportolókat.

A pályaszállás itt nem olcsó mulatság, azonban pár kilométerre a sítereptől már jóval kedvezőbb árú vendégházakat találunk, ahonnan autóval vagy síbusszal könnyen feljuthatunk a síterephez, ahol több tágas parkoló közül is választhatunk.

Kombinált síbérletek

Annaberg, Gemeindealpe és Mariazell síterepét közös síbérlettel vehetjük igénybe, azaz elegendő a három síterep közül az egyik helyen bérletet váltani (akár 1 naposat is), és síelhetünk mindhárom terepen. A közös bérlet neve Schiland Voralpen, mellyel összesen 44 kilométernyi pályát síelhetünk be.

Hochkar és Lackenhof síterepre pedig kombinált síjegyet válthatunk, amivel összesen 40 kilométer pályára érvényes.

További infók a sokszínű Alsó-Ausztria régióról: www.also-ausztria.info

KAPCSOLÓDÓ CIKK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
Szállástippek
Bartelbauer panzió csillagcsillagcsillag
Családi vezetésű panzió a St. Sebastiani gyakorlólift és négyüléses lift közvetlen szomszédságában, félpanziós ellátással, játszószobával. Igény esetén 2-5 fős apartmanok is foglalhatóak a melléképületben, 70 m-re a panziótól.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Hotel Magnus Klause csillagcsillagcsillag
A felújított hotel Mariazellben, a Fő téren helyezkedik el, 250 méterre Mariazell-Bürgeralpe és kb. 3 km-re Gemeindealpe síterepétől. Igényesen berendezett egy- két és többágyas szobák reggelivel, vagy félpanzióval.
Waldhäuschen apartman
2023-ban felújított romantikus 60 nm-es házikó az Erlaufsee közelében, az erdő szélén, a Bartelbauer Gasthof üzemeltetésében. A Gasthof és a Mariazell-St. Sebastian-i sípálya 1,9 km-re található a házikótól.