Egy napos lungaui síszafari
A mai napot két lungaui síterepre szántam, az egyiken már jó néhány éve (Grosseck) jártam, akkor az időjárás végett csak a kabinosnál síeltünk, a másikon (Fanningberg) még nem.
11re értem a St Martinból induló duplaüléshez, ami a hegy déli oldalán visz fel. Ennek megfelelően havat itt már nagyítóval kellett keresni, a fehér szín helyett egyre inkább a zöld dominál. Az üde zöld hegyoldalakon fehér csíkként vakított a duplaszékes aljába levezető völgypálya. Aki teheti, az inkább a túloldalon, azaz Mauterndorfnál szálljon be a síterepbe, a kabinossal gyorsabban fel lehet jutni. A St Martini oldalról meglehetősen lassú, igaz mivel sem a szél nem fújt, sem a hó/eső nem esett, így elviseltem, valahogy elütöttem a menet időt. Ennek eredményeként megállapítottam, hogy a felvonó nyomvonalában leszórt szemét (vigyázzunk jobban a természetre !) sorrendben a következő: papír zsebkendő, csokipapír, üdítős dobozok, pályatérkép, cigis doboz.
Végre felérve kissé Aflenz – Bürgeralm flashbackem támadt, ott is egy irdatlan hosszú és lassú duplaüléses visz fel a hegyre, és a környezet is hasonló. Lejjebb, a négyüléses Gipfelbahn-nál, mintha Hochkarra hajazna a táj, a fedett négyes ezt még erősítette.
Irány a Gipfelbahn, ami 2400 méter magasra, a síterep legmagasabb pontjára visz fel, ahonnan szép időben minden bizonnyal csodás lehet a kilátás, most szürke felhők honoltak a környék hegyein. A gerincen futó lejtő jópofa, bár ma igen kemény volt és kissé nyugtalan (kezelés). A Gipfelbahn mellett a térkép szerint elvileg 3 fekete pálya is van, én ezek közül csak egyet láttam, az is csak félig (szélességre értve) volt ratrakolva.
A Mauterndorf felé vezető völgypálya rendben, igaz alul firnes, kásás, de nem a fékezős fajtából. Ugyanez elmondható a másik oldalon, St Martin felé kanyargó völgypályára.
Benyomások: a pályák igen rövidek, leszámítva a gerincen futót, a liftek lassú dupla és háromszékesek (ok van egy kabinos és egy négyüléses). A kék pályák túlnyomórészt síút jellegűek. A St Martini (vagy St Michael) völgypálya az elején szuper, tényleg élvezet rajta menni, de aztán a közepétől egy szűk síútba megy át. Ma nem volt gond, de eltudom képzelni mik játszódhatnak le főszezonban. A Mauterndorfba kígyózó lejtő mondjuk úgy, hogy rendben van, remek a kilátás a mauterndorfi várra.
Freeride: a négyüléses jobb oldalán megfelelő hóviszonyok esetén biztosan jókat lehet mélyhavazni, széles, fától, erdőtől mentes részek. Friss hóesés után azért megnézném még egyszer a helyet. Az, hogy hol van 47 km sípálya még mindig nem értem, ha itt 47 van, akkor Katschbergen legalább 100 :)
Fanningberg
Szűk két óra múlva csatoltam is, és irány Fanningberg, ami mint utóbb kiderül jó választás volt és a mai nap legjobb síelését tartogatja.
Grosseckhez hasonlóan itt sem kellett embereket kerülgetni, a parkolóban alig néhány autó.
A pályák a felső részeken kemények voltak, alul firn, kása, de jobb fajtából. A lejtők carvingra ideálisak, bár a kékek igen laposak, és a pirosok vége (3, 3a) szintén lapos. Feltehetően a legjobb carvingolásra a 3-as piros meredekebb szakasza, onnantól, ahol elágazik a 3a, ami egy lankásabb,de szintén középnehéz. Ezen a részén (3as "meredély" eszméletlenül jókat lehetett húzni, széltől szélig. Már ezért megérte eljönni.
A feketék rendben, igaz a 4-es már zárva volt. Talán a legkeményebb a Radar Steilhang, őt követi a Mausefalle. A síterep felső részéről remek a kilátás, ráadásul a ritkás erdő a különös fenyőkkel egyedi hangulatot kölcsönöz a helynek. Freeride-ra ahogy láttam megfelelő, igaz túlságosan szem előtt vannak, közel a civilizációhoz. Speciel, ebből a szempontból Grossecken a Gipfelbahn jobb oldalán jobban tetszett a backcountry. Bár csak szemlélve, a viszonyok miatt (kemény, fagyott hó) egyik helyen sem mentem terepre.
Fanningon egy mínusz, a kitáblázottság gyenge, sok elágazásnál nincs semmi tábla. Nem egy hatalmas hely, de akkor is, valahogy megszoktuk, hogy minden tüchtig.
Képeket a felhős idő miatt nem lőttem, leszámítva a grossecki hosszú kétülésesen; legközelebb oda valami jó könyvet viszek :)