Sziasztok!
Eppen friss az elmeny, talan azert lett olyan hosszu beszamolom, de hatha valakinek segit. A palyakrol nem irok, mert szerintem az mindenkinek szubjektiv ugye, inkabb az infrastrukturarol.
Magyar utazasi irodan keresztul foglaltuk a 3 negyszemelyes appartmant La Tzoumaz-ban az Alpvision Residences egyik 5 emeletes epuleteben, ami a La Tzoumaz kabinos felvonoval szemben talalhato. Tehat palyaszallas 6 felnott es 6 gyerek reszere. A jol felszerelt appartmanok iden voltak felujitva es nekem kifejezetten tetszett az elosztasuk: nem a folyoson laktunk francia szokas szerint, hanem a nappaliban kihuzhato kanapeagyon es egy ketagyas szobaban. Mindket helyiseg csukhato ajtoval, igy minimalis volt az innen-onnan beszurodo zaj. Az autokat a falu elejen hagytuk az ingyenes parkoloban (kb 10 perc gyalog vissza a szallasig). Az epulet aljaban egy nagy elelmiszerbolt talalhato, ahonnan mindent be lehet szerezni, a siboxok es egy fedett parkolo (70CHF/het). Kutyat elfogadnak az appartmanokban.
6 napos siberletet vettunk a teljes palyarendszerre (4 vallées), DE a 6 napbol 2 nap volt gyonyoru napos idonk, 2 kodos, 1 esos (szarra azos) es 1 felhos. Erdemes megnezni az idojaraselorejelzest es bar a helyiek allitjak, hogy ott nagyon gyorsan valtozik az ido, mégis inkabb aszerint megvenni a berletet. Peldaul mi csak 2 nap mentunk fol a Mont Fort tetejere, ahova a 4 vallées berlet szukseges es vegig a Verbier - Savoleyres szektorban sieltunk. Mivel a sarga palyak egesz heten le voltak zarva, ezert Nendaz-Thyon-Veysonnaz teruleteket nem tudtuk besielni, autot pedig nem akartunk hasznalni.
A terkep csapnivalo, nagyon nehez kiigazodni rajta es nincs rajta minden palya. Illetve tapasztalataink szerint a palyak szinezese sem mindig realis. Sok lapos kek palya van, amin kezdo snowbordosaink szenvedtek es tobb piros palya, amik inkabb a kek szint erdemelnek meg. Illetve mivel a Planards Carrefour is egesz heten le volt zarva, ezert eleg idoigenyes kis palyakon sieltunk at a Mayentzet aljaba.
Nagyon vigyazni kell az idovel, bar ilyen szempontbol le a kalappal milyen megertoek tudnak lenni a svajciak. Szemelyes tapasztalat, tehat nem szabad erre alapozni, de az egyik nap csaladom felet fel oraval a felvonozaras utan meg felengedtek, csakhogy visszajussanak La Tzoumaz-ba. Masnap mar tudtuk, mikor kell visszaindulni. Igy ha valaki fel akar menni a Mont Fort tetejere, akkor koran kell indulnia, mert egyreszt idoigenyes (mert a La Tzoumaz-tol szamitva minimum 5 sifelvonora fel kell ulni), masreszt foleg szep idoben sokat kell varni a sifelvonoknal (La Tzoumaz, Le Rouge, Chaux-Express, 3 Jumbo). A nap vegen erdemes elkerulni a Chaux-Express aljaban tomorulo hazatero tomeget: szinte allatias osztonok tornek elo, csakhogy egyik masik emberallat idoben lejusson a hegyrol.
Erdemes igenybe venni a verbier-i ingyenes buszokat a sifelvonok kozott, mert ertekes idot sporoltunk meg veluk. A Savoleyres es a Medran kozott peldaul 3 kulonbozo busz jar 5 percenkent kb. 10 perces menetidovel.
Szerintem a palyak minden igenyt kielegitenek, szinte mindenhol lehet "hors piste" sielni is. Kulon meglepetes volt nekunk a Bruson szektor: mivel jo idoben mindenki a Ruinettes - Attelas - Mont Gelé - Mont Fort - Col des Gentianes - La Chaux kozotti palyakon nyomorgott, elmeny volt a napos szinte ures brusoni palyakon sielni.
Verbier falut (?) puccosnak talaltam tele ilyen-olyan markas siszakuzlettel es ora-ekszer boltokkal, ettermekkel es barokkal. Ehhez kepest La Tzoumaz eltorpul, ahova szinte aludni jar az ember vagy egy jot tarsasozni a barataival; kinek mi az igenye. Egynapos verbier-i latogatas eseten erdemes a le Chable aljan parkolni es onnan felmenni (ugy emlekszem az ingyenes), mert Verbier ilyen szempontbol (is) draga.
A helyieket kedvesnek, lassunak (vagy kedvesen lassunak) talaltuk, de legalabb 3 nyelvet beszel mindenki (francia-nemet-angol) es segitokeszek.