Na, a részletes duma :)
Livigno isteni hely. Végig autópályán utaztunk odefele, és az Arlberg-tunnel előtt jópár km-el fordultunk le Zamsnál az olasz-svájci határ felé. Martina-nál léptük át a svájci határt, onnantól istentelen szerpentinek vannak, elhaladtunk Scuol mellett is (síparadicsom az is :), majd Zerneznél irány az olasz határ, az egyetlen komoly átkelési lehetőség Livigno felé: a tunnel Munt la Schera. Mondjuk a majd' 40 éves alagút csak egysávos, de hamar átkeltünk rajta (visszafele viszont horror volt).
Hát komák, bődületes mennyiségű hó várt ránk. Egy helyi utazási irodán keresztül foglaltunk szállást, ahol egy kedves magyar csajszi dolgozik. Hamar elintéztük a formaságokat, majd szállásfoglalás a Livigno városmagja felett mintegy 100-150 méterrel elhelyezkedő Teola városrészben.
A kilátás innen frenetikus, rálátni Livigno Carosello 3000 elnevezésű sípályáira, amik felkúsznak egészen 2798-ig. A házunktól 200 m sétányira egy buborékos ülőszékes visz fel a Mottolino elnevezésű sípályákra, itt a legmagasabb elérhető pont 2668 méter.
Livigno, annak ellenére, hogy a két oldalon elhelyezkedő, önmagában is klassz pályarendszerei nem egybesíelhetőek, igazi élménypark a haladó síelőknek. Rengeteg off piste síelési lehetőség, fantasztikusan karbantartott pályák, komolyan fejlesztett felvonórendszer (az olaszokra jellemző lassú kétülésesekből itt csak 2-t láttam a 32-ből). A városban esténként hömpölygő tömeg a pályákon szétszóródik, tumultus sehol sem volt, várakozási idő még a kabinosoknál is 0 perc :)
Egy napra átruccantunk a 2005-ös sí VB helyszínére, Bormioba. A középkori városmaggal rendelkező városka felett emelkedő Cime Bianche pályáiban igen kellemeset csalódtam. Bár 1600 alatt már nem volt hó, de egy pályát még beüzemeltek a kabinos alsó állomására (mondjuk nem mentem le azon, mert már nagyon puhának láttam a havat). Bormio 2000 felett meg isteni pályákon zúzhattam, és a csúcsról több irányban is lejöhettem. Itt sokkal több korszerűtlen felvonót láttam (két kétüléses, épp nem mentek), de a 2000-re vívő kabinos zsír újnak nézett ki és látszik a fejlesztés. Meglehet, későn feküdtek neki, ha végigviszik a korszerűsítést, nagyon komoly, világszínvonalú hely lehet Bormioból!
Végezetül rólam :) Sajnos egy teljesen kezdő srácot kellett okítgatnom délelőttünként, így csak délután zúzhattam a pályákon. Livignoban a max. 900 m-s szintkülönbség miatt inkább rövidebb pályák vannak, a leghosszabbat is 6 km-sre saccoltam. Ennek ellenére istenieket lehetett carvingolni, mélyhavazni, szlalomozni, a széles, kitűnően ratrakolt pályákon nagyobb sebesség mellett sem kellett attól tartanod, hogy hirtelen feltűnik egy lúzer. Ennél fogva talán itt éreztem a legjobban a ritmust a többi haladó síelőkkel: a pályákon az átlagsebesség jóval nagyobb volt, mint eddig bárhol, ahol jártam :)
Ami meglepett, hogy rengeteg a telemarkos! Ez most megint így divatba jött, vagy Livigno valahogy kultikus hely nekik? Nagyon tetszett amúgy is a Telemark-technika, egyszer talán kipróbálom, ha a térdem is bírja (miért ne ?:)
Kaja-pia: az árak nem annyira elszálltak. Lent a völgyben, miután Livigno vámmentes, hihetetlen árakon lehet töményet venni, az egyéb cikkek ára is egész jó tud lenni. A lécek azonban sajnos nem olcsók, gondolom a szezon miatt. A pizzák picivel drágábbak mint pesten, de hát olasz pizzák! Livigno legjobb pizzériájának tartott Bait de la Ghetben míg vártunk a "take away" pizzáinkra, ingyan aperitivet iszogathattunk. Mit mondjak, belénk szállt az alkohol a nagy melegben :)
Nazsóval, esténként a pestihez képest félárú tömény megtette a hatását :D
Szóval merem ajánlani Livignot a tisztelt topictársaknak, én biztos, hogy visszatérek oda valamikor!
adamax