"Azt mondjátok, hogy gyárilag is letörik az élt, holott nem kéne?"
Igen, ezt.
Egyébként nem minden lécnek törik le, ez eléggé változó, hogy melyiknek, és az is, hogy mennyire, milyen hosszon. Szerintem amilyen kedve van a gyárnak, úgy dönt. Szerencsére a felső kategóriás léceknek nem szokták letörni.
"Azert, szerintem nem csak élen vezetve lehet használni a sít."
Persze, hogy nem. Bár az egyenes siklást leszámítva, a legenyhébb kanyarban is már használjuk az élét, különben nem lehetne kanyarodni vele.
Amiről mi beszéltünk Gabócával, az nem feltétlenül a tiszta karcolás. Minden kanyarban -a forgatottban és a tisztán karcoltban is egyaránt- szükség van a határozott, nagyfokú élezésre, tehát a sí élére is.
Például az én összes sím is végig van élezve, és amikor élezem, végig borotvaélesre húzom. Mégis, ha mondjuk oktatok velük, kényelmesen tudok hóekézni, forgatott lendületeket síelni, egészen kis tempónál is. Megszoktam, hogy használom a sí élét.
Sajnos néhol még mindig él az a téves szemlélet, hogy a sí forgatását megnehezíti a "túlzott" élezés, sőt még az is, hogy a forgatást szinte lapján kell csinálni, csak minimális élezéssel. Ez igaz is volt régen, még a carvingsík előtt, de mostanra a sík és a sítechnikák is hatalmasat fejlődtek. A mostani síelésben másképpen épülnek fel a kanyarok, és azokhoz nagy szükség van az élezésre, így a sí éleire.
Az él letörése kb. olyan, mintha valaki egy sok száz lóerős autóval nem tudna rendesen indulni, mert mindig túlzottan gyorsulna a jól tapadó gumik miatt. Olyankor sem az a megoldás, hogy valamivel lekoptatjuk a gumikat, hogy könnyen kipörögjenek, hanem inkább meg kell tanulni úgy kezelni a gázt és kuplungot, hogy biztosan uraljuk a gépet.