Aki szlovákiai síterepre indul, érdemes úgy megterveznie az útvonalat, hogy figyelembe veszi az autópályákat és gyorsforgalmi utakat. Szlovákiában az összes úthálózathoz képest nem túl nagy még a már elkészült autópályák hossza, de az építkezések folyamatosak. Érdemes aktualizált útvonaltervezőt használni.
h i r d e t é s
Az alábbi (kattintásra nagyítható!) térképen jelölt már elkészült autópályák és gyorsforgalmi utak útdíjkötelesek, ezt a hazai gyakorlathoz hasonlóan matricával lehet
megváltani.
Szlovákia autópálya térképe
Autópálya-matrica árak Szlovákiában 2024-ben:
-
10 napos: 12 euró
-
egy havi (a vásárlás napjától 30 napig érvényes): 17 euró
-
éves (január 1-től a következő év január 31-ig): 60 euró
2016. január 1-től megszűnt a szélvédőre ragasztandó matrica, ehelyett - a magyar rendszerhez hasonlóan - az
e-matrica került bevezetésre. A fizetős szakaszokon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot kapnak. Részletek:
www.eznamka.sk .
A Magyarországról útnak induló síelők
Budapest irányából leggyakrabban az alábbi három útvonalat használják a Magas-Tátra irányába:
- Budapest - Miskolc - Kassa - Eperjes - Poprád: előnye, hogy az út közel 100%-a autópályán halad, igaz némi kitérővel. A szlovák határtól Poprádig gyorsforgalmi útvonalon lehet utazni, ez alól csak Kassa előtt egy 5 km-es szakasz kivétel (az Eperjest elkerülő alagutat 2021-ben átadták!). 2021 végén átadták a magyar oldalon a Miskolcot és a szlovák országhatárt összekötő M30-as autópályát!
Szükséges pályamatricák: Pest / Heves / Borsod megyei matricák (vagy heti/havi/éves) + szlovákiai pályamatrica!
- Budapest - Zólyom - Besztercebánya - Donovaly - Rózsahegy - Poprád: előnye, hogy távban rövidebb, mint a kassai útvonal, viszonylag jó minőségű és az út kb. 45%-a valamilyen gyorsforgalmi úton halad (Budapest-Vác, Zólyom-Besztercebánya, Rózsahegy-Poprád). Hátránya, hogy nagy a teher- és tranzitforgalom, valamint a sima országutas szakaszok számos falun/kisvároson át vezetnek, illetve a Donovalynál lévő hágó elég kanyargós (ráadásul környezetvédelmi okok miatt már nem is sózhatják itt az utat).
Szükséges pályamatricák: Pest megyei + szlovákiai.
- Budapest - Hatvan - Salgótarján - Rimaszombat - Tiszolc - Poprád: előnye egyrészt, hogy ez a legrövidebb út, másrészt a hatvani M3-as elágazástól Salgótarjánig szinte már végig 2x2 sávos főúton lehet közlekedni! Hátránya viszont, hogy a teljes útnak csak a kb. 35%-a halad gyorsforgalmi úton, a szlovákiai szakasz teljes egészében kanyargós, hegyi utakon vezet keresztül. Havas-jeges időben ez az útvonal a legkevésbé ajánlott!
Szükséges pályamatricák: Pest megyei (szlovákiai matrica nem kell).
Ha valaki csak
Donovaly síterepéig utazik, akkor a Zólyom és Besztercebánya közti, kb. 15 km-es szakaszra nem feltétlenül éri meg autópálya-matricát vásárolni. Az R1-es utat falvakon áthaladó utakon ki lehet kerülni, de ajánlatos a GPS használata, ebben ne felejtsük el indulás előtt a fizetős utak elkerülését kiválasztani.
Besztercebányán belül (lakott település szélét jelző táblától) az R1-es gyorsforgalmi út ingyenesen használható, viszont csak egy helyen lehet rá felhajtani, a Tescoval egy vonalban, itt (kattints a képre és megnyílik a google térkép!):
A leghosszabb összefüggő autópálya-szakasz Pozsony (Bratislava) és Zsolna
(Zilina) között vezet, ezen az útvonalon a Nyugat-Magyarországról
útnak indulók érhetik el a leggyorsabban az Árvai-Magura, és a Magas-Tátra
síterepeit.
Akik Mosonmagyaróvár felől Pozsonyba tartanak az E65-ös úton, azoknak erre a rövid szakaszra is ki kell váltaniuk az autópálya-matricát!
A szlovák úthálózaton számos alagutat is találunk, de ezek közül egyik
sem díjköteles, a hágóutak szintén ingyenesek (3,5 tonna alatt).
A legkomolyabb hágókat az Alacsony-Tátrában találjuk. A hegységen dél-észak
irányban három hágóúton kelhetünk át, nyugatról keletre haladva az első
és a legforgalmasabb a Donovaly hágó, itt zajlik szinte a teljes észak-déli
kamiontranzit. A heves havazások idején gyakran okoznak gondot a megcsúszó,
keresztbeforduló kamionok, valamint a Donovaly síközpont rendezvényeinek
idején a jelentős forgalom még nagyobbra duzzad, ilyenkor korlátozásokat
is életbe léptethetnek (csak a célforgalmat engedik fel). A következő hágó
az "Ördöglakoma" (Certovica) - hágó, ezen már csak személyautók kelhetnek
át, és ez a legmagasabb a három hágóút közül. A legkeletibb hágó a vernári, amely ugyan alacsonyabban fekszik, mint a többi, viszont igen kanyargós és kevésbé jó az útburkolat minősége.
2009. február 1-től megváltozott a KRESZ Szlovákiában! A fontosabb változások, melyek az ide látogató turistákat is érintik, a következőek:
- Lakott területen belül 60-ról 50 km/órára csökkent a megengedett legnagyobb sebesség
- Egész évben kötelező a tompított fényszóró használata - lakott területen belül is!
- A KRESZ ellen vétő sofőröknek rendkívül szigorú bírságokra kell számítaniuk. Ittas vezetésért 200-1500 euró büntetés jár, gyorshajtásért 20-800 euró a szankció.
- Az autóbuszok, teherautók, kamionok maximális sebessége 100 km/óra
2009 novemberétől újabb szigorítások léptek életbe:
- kötelező a téli gumi ha az útburkolatot hó, jég, vagy kása fedi és az eddig érvényben lévő 1,6 mm mélység helyett már 3 mm a kötelező
- ha nincs helyben pénz a bírságra, a rendőr a helyszínen bevonhatja a jogosítványt és ez alól a külföldi látogató sem kivétel
- tilos az antiradar, vigyázat, nem csak használata hanem már a jelenléte is az autóban!
Hivatalos infók:
www.ndsas.sk