Bár már kifelé megyünk a télből, még nem késő lecserélni a gumikat, ha még nem tettük meg, különösen akkor, hogy nem egy hazai, hanem egy külföldi sípályát céloztunk meg.
Bár Magyarországon nincs rá konkrét rendelet, hogy télen kötelező a téli abroncs használata, vannak olyan európai országok, akik közel sem ilyen engedékenyek ebben a kérdésben. Komoly büntetésre számíthat az, aki nem megfelelő abronccsal indul útnak, ez pedig nemcsak az évszakra vonatkozhat, hanem a profilmélységre is. Amikor megtervezzük a következő sítúránkat, mindenképp nézzünk utána az abroncsokra vonatkozó szabályoknak. A következőkben ehhez adunk egy kis segítséget.
A szabályozás országonként eltérő, ezért ne csak annak az országnak a szabályozását nézzük át, ahova tartunk, hanem azokét az országokét is, melyeken áthaladunk, még ha rövid szakaszról is van szó. A síelők kedvenc úti célja Ausztria, Olaszország, Svájc, Románia, Franciaország, Szlovénia, Szlovákia és Szerbia is, lássuk, mi a helyzet a téli gumi kérdésében ezeken a területeken:
Ausztria: télies útviszonyok esetén kötelező a téli abroncs használta a november 1. és április 15. közötti időszakban, emellett azt is elvárják, hogy az abroncs profilmélysége legalább 4 mm legyen. Emellett hóláncnak is kötelezően lennie kell az autóban.
Franciaország: itt hasonló a helyzet, mint Magyarországon, nem kötelező a téli gumi használta, hóláncnak viszont kötelezően lennie kell az autóban.
Románia: amennyiben az út jeges vagy havas, akkor Romániában is elvárás a téli abroncs, és mivel nem tudhatjuk előre, hogy milyen lesz az időjárás, mindenképp téli abronccsal érdemes útnak indulni. A hólánc nem kötelező, de jó, ha van az autóban.
Szerbia: a hólánc és a téli gumi is kötelező.
Szlovákia: nem kötelező a téli gumi használta, de mindenképp ajánlott.
Szlovénia: kötelező a legalább 4 mm profilmélységű téli abroncs használta a november 15. és március 15. közötti időszakban, emellett hóláncnak is lennie kell az autóban.
Olaszország: alapvetően nem kötelező a téli abroncs használta, viszont jelzőtáblákkal jelezhetik azokat a szakaszokat, ahol igen, hóláncnak pedig mindenképp lennie kell az autóban.
Persze nemcsak azért fontos lecserélni a nyári gumit télire, amikor a hőmérséklet tartósan 7 fok alá esik, mert ezt írják elő az adott ország szabályai. A nyári abroncsok télen nem biztonságosak, hiszen a mintázatuk és az anyaguk is a meleg hőmérsékletre lett tervezve. Ennek értelmében nem érnek el olyan tapadást, mint egy téli gumi, tehát a féktáv is lényegesen hosszabb lesz, különösen csúszós-havas utak esetén, ami rendkívül balesetveszélyes. Arról már nem is beszélve, hogy sokkal gyorsabban fog kopni az abroncs, így hamarabb lesz szükségünk egy újra.