A téli síutak szervezésekor a szállás-, és pályadíjak gondos összehasonlítása közben gyakran teljesen megfeledkezünk az útra való megfelelő felkészülésről, pedig a legkevésbé sem hiányzik, hogy ezen bukjon el a téli kiruccanás. Síeléskor mindenképpen a négy kerék a legpraktikusabb, de nem mindegy, hogyan készülünk fel rá illetve, milyen költségekkel számolunk.
h i r d e t é s
A méret a lényeg?
A meleg holmik és a sífelszerelés miatt ilyenkor számítani kell rá, hogy a megszokottnál jóval nagyobb csomagtérre lesz igény. Egy nagyobb városi autóban négyen még talán elférnek kényelmesen, amennyiben síbox is felszerelhető rá. Öt főtől viszont a legjobb, ha kisbuszra váltunk, hiszen nem sokkal többet fogyaszt, mint egy kisebb autó, és kellemesebben is utazhatunk. Ha két autóval megyünk, az a legnagyobb pénzkidobás. A legnépszerűbb sípályákhoz a környező országokban átlag 600 km-t kell vezetnünk, ha ezt két 8 literes fogyasztású autóval tesszük meg, ott majdnem száz liter benzin elfolyik csak odafele... Egy 8,8 literes fogyasztású kisbusszal viszont ez 53 liter, és kilencen is elférnek benne. Ezért érdemes még a szomszédokkal is összebarátkozni.
Figyeljünk a részletekre!
A legkritikusabb kérdés mindig a megfelelő téli gumi: a múlt heti havazásig talán kihúzhattuk a városi telet baj nélkül, de egy sítúrára már könnyelműség elindulni nélküle. Amelyik nem éri el a 4 mm-es profilmélységet, az már nem tapad rendesen, így Ausztriában például az már nem is számít téli guminak. Egy síparadicsom megközelítésekor szükség lesz a hóláncra is, amit érdemes még egy barátságosabb útvonalon kipróbálni. A nagy latyak, a só és a felverődő törmelék csúnya dolgokat művelhet a karosszériával, ez ellen egy viaszos kezelés jó orvosság lehet. Az akkumulátor élettartama nehezen megjósolható, de általában fagyos időben adja fel a szolgálatot, ezért ha már 3-5 éve használjuk, érdemes megnézetni egy szervizben, ahogy a féket és a lengéscsillapítót is. A hűtőfolyadékot két évenként szokás cserélni, a lámpák ellenőrzése pedig erősen ajánlott, mert ha az egyik kiég, az kellemetlen meglepetést okozhat az estébe nyúló vezetés és az erős havazás során.
Mindenre van megoldás...
A biztonsági előintézkedéseket elhanyagolni nem jó ötlet, de egy egészen egyszerű módon a nagy részét megúszhatjuk: ha bérelt autóval megyünk. Ilyenkor a szervizzel és az ellenőrizgetésekkel nem kell bajlódnunk, téli gumi és hólánc igényelhető az autóhoz, illetve magyarországi autópálya engedélyre sem kell költenünk, ami szintén nem elhanyagolható szempont a költségek tervezésekor. Igény szerint síboxot is felszerelnek rá, amit nem érdemes megvennünk, ha egy évben csak egyszer vennénk elő, és így attól sem kell félni, hogy a helytelen rögzítés miatt egy kanyarban lerepül. Ezenkívül a Europcar-nál például GPS-t is lehet kérni, ami előny az ismeretlen havas tájakon, ráadásul a cég assistance szolgáltatása 0-24-ben segítségül hívható.
Mivel kell mégis készülnünk?
A sífelszerelés összepakolását az olvasóra bízzuk, a lényeg, hogy kiegyensúlyozottan helyezzük el a csomagokat a kocsiban, hogy annyival is stabilabban haladjunk a jeges utakon. Ezen kívül, ha eddig nem tartottuk volna magunknál, most kötelező kellék lesz a jégkaparó, a jégoldó spray, és egy szélvédőtakaró, még akkor is, ha egy napon belül a szállásra érünk – visszafele kevesebbet kell kaparni, hogy kilássunk. Jól jöhet a tartalék ablakmosó folyadék, amit nem nagyon érdemes összekeverni a nyárival, mert csökkenti a fagytűrő képességét. Ha előrelátóak vagyunk, egy vontató kötelet is berakunk, na meg száraz, meleg ruhát és egy-két plusz takarót elakadás esetére. Ha ne adj’ Isten megismétlődne a tavaly márciusi helyzet, a legjobban egy kamion szélárnyékával járunk, mert ez adott esetben akár 8 °C különbséget is jelenthet – nem mintha ilyenkor sok beleszólásunk lenne abba, hogy hol ragadunk le.
Hogyan vezessünk?
Ne felejtsük el, hogy a téli fáradékonyság miatt nincs annyi energiánk, hogy órákon át szünet nélkül vezessünk, mint a nyaralások idején. Fontos, hogy ha kezdünk elfáradni, álljunk meg pár percre egy benzinkútnál és frissítsük fel magunkat egy kis mozgással vagy egy kávéval! Miután a célország benzinárairól tájékozódtunk, előre is betervezhetjük a pihenőket. Ha romlanak a látási viszonyok, inkább lassítsunk, és tájékozódjunk előre az adott országnak és városainak az aktuális időjárásáról. A fagyos utakon az ABS be fog kapcsolni, de ezzel együtt is vegyük figyelembe a megnövekedett féktávolságot, tartsuk meg azokat a plusz métereket. Ha Ausztriába megyünk, tartsuk be a Rettungsgasse szabályát, vagyis a mentősávot, mivel ennek hiányában 726 euróig terjedő bírság szabható ki ránk. Persze bárhová is menjünk, nem árt előre tájékozódni a helyi KRESZ-ről.