Sok síző és hódeszkás álma a heli síelés. A Yeti Síklub számára ez az álom valósságá vált. A Kaukázus érintetlen hegyoldalain rajzolták az íveket a friss porhóba, de megjárták a gleccserekkel tarkított Elbruszt is.
h i r d e t é s
Megpróbálom leírni a leírhatatlant. Gondolom mindenkiben, pusztán a
szó hallatán "Kaukázus", megjelennek képek a vad és ismeretlen vidékről,
a félelmetes hegyekről, az antropológiában oly sokat emlegetett kaukázusi
embertípusról, a kefirről, stb. Kinek mi. Senki sem téved, aki egy különleges,
egzotikus mesevilágot képzel el magában.
Nohát ide indultunk mi el legalább fél éves előkészítő munka után 2005. április
12-én. Mielőtt elindulnánk, elmesélem a kalandomat az Aeroflot irodájában
egy jólöltözött, nagyon kedves orosz hölggyel, aki megszólított és megkérdezte,
hova készülünk ilyen nagy lendülettel. Lelkesen meséltem neki, hogy a Kaukázusba,
síelni. Erre ő rémült arccal kezdte mesélni, hogy ö ott született Bakuban
és nagyon jól ismeri az ottani viszonyokat, onnan nem szoktak visszajönni
az emberek, mert elrabolják őket, és ha nem jön váltságdíj, a nőket eladják,
mindenki tudja milyen munkára, a férfiakat meg bányákba viszik dolgozni.
Olyan átéléssel és őszintén mondta, hogy kezdtem elképzelni magunkat a
lerongyolódott síruháinkban, a bányában robotolva életünk hátralévő részében.
Sötétre festette a képet a hölgy. Félve kérdeztem meg tőle, hogy mégis
mit lehet akkor tenni ilyen esetben. "Imádkozni, csak imádkozni", volt
a cseppet sem megnyugtató válasza. Ez történt az indulás előtti napon.
Senkinek nem szóltam a várható veszélyekről.
Tehát elindultunk az Ismeretlenbe a fent említett napon tizenkilencen,
ebből egy lány, Lilla, akit érdemes kiemelni, mert fantasztikusan állt
helyt a sokszor embert próbáló körülmények között, a többiekkel együtt.
Már a ferihegyi repülőtéren feltűnést keltettünk a furcsa zsákjainkkal
és a mindenre elszánt ábrázatunkkal. A repülőúton Moszkva felé semmi említésre
méltó nem történ, ha csak az nem, hogy sarló-kalapáccsal díszített evőeszközökkel
ebédelhettünk. Egyébként a vörös csillag és egyéb jól ismert jelképek teljesen
természetesen ott vannak Moszkvában mindenhol.
MOSZKVA
A híres Rosszia szállodába vitt a transzferbusz, ami közvetlenül a Vörös
tér mellett található. Ez a világ egyik legnagyobb szállodája ma is. Az
egyes bejáratok között busszal kell közlekedni. Itt szálltak meg annak
idején a Kremlbe raportra hívott kommunista országok vezető emberei. A
lemenő nap fényében csodálhattuk meg ezt a valóban gyönyörű Vörös teret,
a Kreml-el, a Gum-áruházzal, a Lenin mauzóleummal, a tökéletes Lenin hasonmással,
akivel fotózkodhattak a turisták, ami nem volt könnyű, ugyanis "Lenin"
folyamatosan tök részeg.
Engem nagyon meglepett és meghatott, hogy itt a téren lévő, gondolom
az egyik leghíresebb ortodox templomban az akkor elhunyt II. János Pál
Pápa lelki üdvéért folyt a mise.
Bevetettük magunkat a moszkvai éjszakai életbe. Végigjártuk a környéken fellelhető
kocsmákat, bárokat, klubokat. Rendkívül pezsgő, lüktető és drága világváros
Moszkva. Azon meg sem lepődtünk, hogy éjjel három körül két szőke orosz
szépség szőrén ülve meg a lovat, viharos vágtában száguld el mellettünk
a széles sugárút járdáján, azt kiabálva oda nekünk, hogy "a lovak eladók".
Meglepetésünkben meg sem kérdeztük, mibe kerülnek.
A KAUKÁZUS
Reggel indulás Mineralnye Vody-ba, a Kaukázus kapujában fekvő városba.
Ez a repülőút már kicsit izgalmasabb volt és egy kicsit időutazás is. Amíg
Moszkva ma a világ egyik leggyorsabban fejlődő, modern metropolisza, addig
az orosz vidék rendkívül szegény és elmaradott. Itt a kaukázusi népekről
és vidékről beszélek. Megdöbbentő volt látni a Mineralnye Vody-i repteret.
Képzeljünk el egy 30 évvel ezelőtti magyar vidéki poros vasútállomást.
A "reptéri busz" egy félbevágott munkásbusz, amit egy Zil típusú teherautó
húzott. Láttam a többiek arcán is az aggodalmat a csomagok, pénztárca,
videó, egyebek tekintetében. Itt várt ránk két kisbusz meg az idegenvezetőnk,
Liana, nemzetiségére nézve, Kabar. Az úti célunk, az Elbrusz, négyórányi
buszútra volt a reptértől, mélyen bent a Kaukázusban.
KABAROK
Ezen a vidéken Kabarok élnek, kb. 700 ezren az oroszországi kabar tagköztársaságban.
Egymás közt már csak oroszul beszélnek, noha még sokan ismerik a kabar
nyelvet. Hogy tűnik el egy ősi nyelv és egy ősi kultúra a Nagy Testvér
védőszárnya alatt! Érdemes megjegyezni, hogy mi magyarok a népvándorlás
alatt éltünk együtt a kabarokkal, nem is rövid ideig. Erről az itteniek
nagy része tud és minket, magyarokat, testvérnek tekintenek. Megtanultunk
néhány kabar szót, amik ugyan rövidek voltak, de lehetetlen helyesen kiejteni
őket. Elhatároztam, keresek közös szavakat, ami magyarul és kabarul ugyan
azt jelenti. Csak azt nem tudtam, hogy fogjak hozzá, mivel ők oroszul beszélnek,
én meg még úgy se. A két hét alatt mindent megtettem a cél érdekében, sikertelenül.
És az utolsó napon megtörtént a csoda, de ezt majd a megfelelő helyen.
Elfoglaltuk a szállásunkat egy kedves kis hegyi üdülő falucskában, ami
2000 méter magasságban feküdt, festői környezetben. Meglepően színvonalas
volt maga a szálloda is és az egész falu. Itt jegyzem meg, hogy az itteniek
nem mosolyognak. Ez nem azt jelenti, hogy nem kedvesek vagy barátságosak,
sőt. Csak nem mosolyognak. Ez még nekünk is furcsa volt, mit élhetnek át
mondjuk az amerikaiak, ahol ugye, mint tudjuk ...
HELISÍ, HELIBOARD
Kellene végre írni a sízésről és a tájról, de azért kerülgetem ennyire, mert valóban
leírhatatlan. A környezetről mindennél jobban mesél az a pár ezer kép és
8 órás videó anyag, ami készült. Talán csak annyit, hogy a méretek megdöbbentőek.
Egy léptékkel nagyobbat képzeljünk, mint amit az Alpokban látunk. 10-20
km-es hómezők fent 3-4 ezer méter magasságban. Lenyűgöző és tiszteletet
parancsoló. És mindenek felett ott magasodik, uralva a tájat, az Elbrusz,
jellegzetes, dombszerű dupla csúcsa, a maga szerény 5642 méteres magasságával.
A sízés tekintetében azt hiszem, nyugodtan mondhatjuk, hogy a világ
egyik legjobb, ha nem a legjobb szűzhavas terepe. Már csak azért is, mivel
Kanadában, például Wistler-ben, ami az egyik leghíresebb helisís terep,
van 21 helikopteres társaság (nem helikopter), úgy itt összesen volt egy
helikopter. El lehet képzelni, hogy mi valóban olyan helyeken járhattunk,
ahol előttünk még a madár sem. Volt is ebből némi gond az árakkal kapcsolatban,
mivel az az egy helikopter erősen monopolhelyzetben volt. Maga a helisízés
rendkívül professzionális módon és eszközökkel történt, teljes biztonságban
és nagy odafigyeléssel. Minden nap szondázták a havat, modern bippereket
csatoltak ránk, a hegyivezetők felkészültek, nagy tudásúak. A helikopter
pilótája Kecskeméten volt oktató és valóban olyan bravúrokra volt képes,
amiknek a James Bond filmekben csak a szerény utánzatát láthatjuk.
A helisízések alkalmával mindig két csoportra oszlottunk, a nehezebb
és a gyengébb terepre kívánkozókéra. Akik a nehezebbet választották
azok meg is kapták valóban. Volt néhány olyan felszállás és olyan hegycsúcs,
ahova a helikopter csak a fél kerekét tudta letenni, mert nem volt több
hely, mi kiugráltunk és csak mikor elment a gép láttuk hova kerültünk.
Egy zsebkendőnyi területen voltunk a világ tetején, ahonnan nem lehetett
sehol sem látni a lefele vezető utat, annyira meredek volt körbe mindenhol.
Egy felhőkarcoló szélén állva érezhet valami ilyet az ember. Mindenki kipróbált,
félelmet ritkán ismerő síző vagy bordos volt, aki ide jött, de néhány riadt
körbe és egymásra pillantás után, szégyenérzet nélkül kimondtuk, jöjjön
vissza a gép. Persze mégis lementünk. Először a hegyivezető. Visszaszólt
rádión, hogy minden rendben, jöhetünk, de semmiképpen ne álljunk meg, ha
már elindultunk, mert néhány mázsa hó folyamatosan jön velünk együtt, mintegy
futószőnyegen síelünk, ami természetes is ilyen helyzetben, de ha mégis
megállnánk pihenni a szinte függőleges falon, akkor félő, hogy bedarál.
Amire viszont komolyan felhívta a figyelmünket, hogy miközben jövünk lefelé,
folyamatosan nézzünk jobbra is, balra is, keresve a lehetséges menekülési
útvonalakat, arra az esetre, ha megindul az egész hegyoldal. Ezektől a
jó tanácsoktól megnyugodtunk és egyenként elindultunk.
A gyengébb utat választóknak valóban lényegesen könnyebb volt. Képzeljünk
el egy kb. 20 km hosszú kék vagy enyhén piros pályának megfelelő meredekségű,
érintetlen, szűzhavas területet. A videó ennél valamivel többet mond, de
nem eleget.
ELBRUSZ, CSÚCSTÁMADÁS
A negyedik nap környékén a csapat nagy része felköltözött a 3800 m
magasan fekvő akklimatizációs szálláshelyünkre. Itt már nem volt víz, hóléből
melegítettünk. A szállás olajoshordókból kialakított szállodai szobák,
elég puritán körülmények között, de nagyon hangulatos és izgalmas is egyben.
A lemenő napban a látvány feledtet minden kényelmetlenséget. Kicsit ebben
a magasságban mindenki más állapotba kerül. Jelentkeznek a jellemző magassági
tünetek. Aludni szinte lehetetlen az első éjszakákon, vagy csak nagyon
felületesen. Koncentráló képesség erősen lecsökken. Azt tapasztaltam, hogy
mindenki össze-vissza, értelmetlen dolgokról beszél körülöttem. Kiderült,
én is.
Másnap tettünk egy úgynevezett akklimatizációs túrát 4700 m magasságig.
Egyikünk sem volt híres hegymászó, mindenkit megviselt, de élveztük is.
Az út nagyobb részét hágóvassal a lábunkon és jégcsákánnyal kezünkbe tettük
meg, amiknek használatához rövid kiképzést is kaptunk. Nem olyan egyszerű
és veszélytelen dolog a jég és az azon való mászás, mint ahogy azt gondolná
az ember. Fönt eltöltöttünk valamicske időt, hogy szokjuk, de a napsütés
ellenére kezdett az időjárás szigorodni. Ezen azt kell érteni, hogy jön
a szélvihar, és könnyen tud 30-40 fok lenni mínuszban. Elindultunk lefele,
gondolván ez már játék a fel úthoz képest. Nem így lett.
Késő délután érkeztünk vissza a táborba, ahol tulajdonképpen összeestünk.
Éjjel kettőkor volt az ébresztő a csúcstámadáshoz, 5642 m. Ezt már nem
mindenki vállalta. Bevallom én sem. Sajnos nem jutott fel senki a csúcsra
az időjárás miatt. Minden kudarc és nehézség ellenére feledhetetlen emlék
marad mindenkinek ez a hegymászó kaland.
Érdekességképpen, az Elbruszt legelőször megmászó túrát egy magyar katona
vezette. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a világ legmagasabban
fekvő akklimatizációs szállóját is egy magyar hegymászó csoport égette
porig. A romjai még látszanak. [ Azóta kiderült, ez mégsem így van, íme
a helyesbítés, amit az érintettek személyes ismerősétől kaptunk: Ami a
leégett turistaházat illeti azoknak a magyaroknak nem sok közük volt a
tűz kitöréséhez, hacsak nem annyi, hogy volt amelyikük pénz és iratok nélkül
ugrott ki az ablakon, és igen kalandos viszonyok között igen komoly adósságba
kerülve tudott csak hazautazni. Aznap vihar volt, ezért mindenki a házban
volt, legtöbben a szobájukban, és amikor kiütött a tűz mindenki eszeveszetten
menekült. A magyaroknak gyakorlatilag mindenük odaveszett. A tüzet egyébként
egy felborult benzinkanna okozott amit a szállóban a tűzhely mellett (!)
tároltak. A hatóságok valamiért tényleg a magyarokra akarták kenni a dolgot,
de ha mást nem azt sikerült elérniük, hogy a közhiedelemben ez tudatosuljon.]
ALAPTÁBOR
Visszatértünk a barátságos 2000 méter magasságba és mindent ott folytattunk,
ahol abbahagytunk. Szinte otthon éreztük magunkat.
Adós vagyok még a közös kabar-magyar szavakkal. Tehát az utolsó napon
elmentünk a piacra és én feltettem magamban, hogy magyarul beszélek a kabar
emberekkel. Miközben egy kötött sapkára alkudtam, persze magyarul, mondtam,
hogy kicsi ez nekem. Erre a nénike szeme felcsillant és mondta, "kicsi",
"kicsike", így mondják ők is kabarul. Nagyon megörültem a felfedezésnek
és a további beszélgetésből kiderült, hogy a bárányt ők is "barany"-nak
mondják.
A haza utunk kicsit fárasztó és szerencsére eseménytelen volt.