Azt hiszem, kezdek elkalandozni a lényegtől… vagy csak most térek rá?! Egy szó mint száz, 2011-ben a Sierra Nevadaban tartották a versenyt, de nem ám Spanyolországban, hanem a kaliforniai-nevadai határon, a Tahoe-tó környékén. Ám még mindig 1500 kilométerre vagyunk Aspentől…, de menjünk csak szép sorjában.
A síelős beszámolóban nem nagyon térnék ki San Franciscó-i városnézés részleteire, de a rendelkezésünkre álló másfél nap amúgy is csak egy kis ízelítőre volt elég, arra, hogy beleszagoljunk egy amerikai nagyváros hangulatába. Harmadik nap reggel már átvettük a bérautót, és átrobogtunk a Golden Gate hídon, hogy a túlparton lévő hegyről visszatekintve vehessünk búcsút a várostól. Pazar panoráma, a híd, mögötte pedig San Francisco és az öbölben az Alcatraz.
Mégis, van-e különbség az európai és amerikai síterepek között? A hó fehér, a hegy meredek, a sí csúszik itt is, ott is – gondolhatja az ember. Pedig a síközpontok terén is legalább akkora a különbség a nagy vízen innen és túl, mint a két kontinens kultúrájában.
Az első különbség már a felkészülésnél mutatkozik, mikor az ember még csak a pályarendszer térképét tanulmányozza. Mennyi az annyi? Európában ugyebár kilométerben adják meg pályarendszer nagyságát, Amerikában területben – a mértékegység célszerűen a számunkra értelmezhetetlen acre. Ez annak tudható be, hogy az USA-ban ugyan ki vannak jelölve a főbb irányok és pályák, de leginkább a síterep területe van kötéllel, illetve táblákkal jelezve, és ezeken a határokon belül mindenki arra csúszik, amerre akar. Ilyen körülmények között korlátlan lehetőségek állnak rendelkezésre az off piste, erdő, bucka és szűz hó sízésre. Tényleg nehéz lenne összeadni a pályák hosszát…
De nem csak a terep kijelölésének a filozófiája más, mint mifelénk. A táj is. Az Alpok magasabb régióiban fekvő pályákon megszokott kopár, sziklás hegyek látványához képest a Sierra Nevadában még 3000 méter (oh pardon, 9842’) felett is sűrű fenyőerdőben síel az ember – és én még Eplényben éreztem magamat furcsán, pedig ugyanaz a hangulat. Először nem értettem, hogy a 100%-os biztonságra törekedő, minden felelősséget a felhasználóra hárító amerikaiak miért nem párnázzák ki a felvonók oszlopait, aztán rájöttem, úgy gondolkodnak, mindegy mit talál telibe az ember, egy felvonó oszlopát, vagy egy mamutfenyőt…, és nem lehet az erdőben minden fát bepólyázni, mint egy kisgyereket.
No, de térjünk csak vissza az ülős alkalmatosságokhoz, van ott még érdekesség bőven. Például, hogy nincsen lábtartó… Aha, igen. Az ember egész nap lógatja a lábát, a nem könnyű felszerelés húzza a vádliját, az ülőlap nyomja a combját, így a nap végére nem a síelésben fárad el, hanem a felvonózásban. Ki érti?! És azt, hogy eszükbe sem jut a biztonsági keret lecsukása?! Ülnek szabadon, boldogan, magasan a hegy/völgy/erdő felett és lóbálják a lábukat… brrrr… A legjobb az egészben, hogy a gyerekpályákhoz tartozó ülőlifteket (összesen két korongos liftet láttam a nyolc amerikai síterepen, ahol jártam) arról lehet felismerni, hogy csupán két személyesek, nagyon lassan mennek és még véletlenül sem lehet a keretet lecsukni – ugyanis nincsenek felszerelve! Ehhez képest Ausztriában már a keretre is műanyag elemeket tesznek, melyek meggátolják a gyerekek kicsúszását. Itt az ügyetlenek természetes kiválasztódással le-, illetve elhullnak…
A munkaerő nem csak olcsó, de barátságos is. Előre féltem mi lesz velem az USA-ban, hiszen nehezen viselem kötelező mézes-mázos, műmosolygós stílust. Szerencsére megdőltek az előítéleteim, mindenki spontán jó fej volt, a liftesnek minden beszállásnál volt egy jó szava az emberhez (How’re you doing?, Have sun up there!, stb.), a térképet böngésző tanácstalan síelő mellett megáll a hegyimentő, hogy megkérdezze segíthet-e valamiben. A sporttársak is azonnal szóba elegyednek a liften, hihetetlen élmény elbeszélgetni velük, pontosabban megkísérelni megérteni az akcentusát a chicagói zsarunak, a San Franciscó-i bárpultosnak, a New York-i nyugdíjasnak, vagy az unatkozó milliomosnak. És a többség tudta hol van Magyarország! Az egyik mesélte, hogy két éve Budapestről indult egy dunai hajókirándulásra, a másik Bécsből ruccant át Sopronba egy délutáni kávézásra, mert hallotta milyen hangulatos hely. A harmadik bátyja Budapesten tanít angolt egy középiskolában. A negyedik rákérdezett, milyen most a politikai helyzet, mert sokat olvasott rólunk. Az ötödik apjának a bombázóját Magyarország felett lőtték le a II. Világháborúban és egy magyar orvos mentette meg… kell ennél több?
De nem csak a síelős sporttársakkal barátkoztam meg, hanem a snowboardosokkal is. Több nap kellett mire rájöttem miért érzem magam furcsán a hegyen, de aztán megvilágosodtam. A deszkások nem ülnek, cigiznek csapatostul a pálya közepén, nem csúsznak lappal előre, letolva az összes havat a völgybe és nem veszélyeztetik őrült manővereikkel a többi síelőt. Röviden: snowboardoznak. Ügyesen, csodaszépen, éltől-élig döntött deszkával karcolva az íveket. Lányok, srácok, így is lehet…
Két monóst is láttam, de ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a monosízés őshazája az USA, és a Snowshark a mai napig gyárt sorozatban deszkákat.
Egy fontos okosságot viszont az európai pálya-üzemeltetők leshetnének el odaátról. A PMR elterjedésével a hegyi mentőszolgálat folyamatosan figyeli – stílszerűen – a 9-11-es alcsatornát. Hatalmas ötlet, hiszen baj esetén ez egy villámgyors, hatékony és olcsó módja a hegyimentők értesítésének, a mentés megszervezésének. Arra azonban érdemes odafigyelnie az USA-ba tévedő európai síelőnek, hogy Amerikában más a PMR frekvencia szabvány!
No, kiírtam magamból, ami szembeötlött nekem az amerikai pályákkal kapcsolatban 28 évnyi síelés alatt bejárt tizenkét ország, 58 síterepének kontrasztjaként, ennek ellenére maximálisan szubjektívek az észrevételeim és a megjegyzéseim. Viszont a környezetről szinte még nem is szóltam.
Sierra és Northstar viszonylag kicsi terepek, egy-két napra persze elég pályát és kihívást tartogatnak, de egy hetes sítábor végén valószínűleg már unná magát az ember. A jelölt pályák is inkább kezdőknek, középhaladóknak valók. Többemeletes kőházakból álló sí-falu tartozik hozzájuk.
Ugyanilyen kontrasztként élhetjük meg, ha leereszkedünk a faluba. A kaliforniai oldalon az erdőben kis faházak épültek, a központi kabinos lift környékén modern, de ízléses fa-terméskő borítású emeletes házakat találunk. Azonban csak át kell sétálni a zebrán és máris Nevadában találjuk magunkat, ahol legális a szerencsejáték. Természetesen a kaszinó tulajdonosok a síelőket is meg akarják fejni, így Stateline településen öt hatalmas hotel/casino-komplexum uralja a látképet. Ezek a monstrumok nagyon idegenül hatnak ebben a környezetben. Egyébként mi is az egyik ilyen ocsmányságban laktunk, de legalább meg volt az az előnye, hogy mindenkit egy helyen lehetett elhelyezni és az esti programok, közös reggelik helyszínére sem volt bonyolult eljutni.
Aspen fogalom, de tudni kell róla, hogy inkább életstílus, mint síközpont. Hollywoodi sztárok, zenészek, sztársportolók, politikusok kedvelt téli üdülőhelye – az amerikai St. Moritz. Több a műkereskedés, szőrme, ékszer, márkás divatáru (Gucci, Louis Vuitton) bolt, mint ahol sífelszerelést árulnak. Ide magát mutogatni megy a ’high society’, társasági életet élni, nem sportolni, ennek megfelelően a pályákon viszonylag kevesen vannak.
Arról, hogy a környező pályákról, milyen a kilátás nem tudok beszámolni. Első napomon még kisütött néha-néha a nap, de második és harmadik napra Coloradót is elérte az a hóvihar, ami napokra megbénította az országot, 50 éve nem látott hómennyiséget zúdítva Chicagóra, New Yorkra és a többi nagyvárosra.
Ugyan a repülőterek bezártak több napra az USA keleti részén, de a hazajutás mikéntjével akkor még nem törődtem, inkább próbáltam úrrá lenni a betegségen, ami sajnálatos módon kiütött. Elég kemény végigsíelni három napot -18 fokban, hóviharban, 39 fokos lázzal, ráadásul napokig egy falatot sem bírtam lenyelni. De ha már egyszer eljutottam oda, ilyen apróságok miatt nem fogok meghátrálni…
Legalább a pályáknak jót tett a nagy havazás, nem bántam, hogy puhább havon lehet csúszni, mint a Sierra Nevada napsütéses, de emiatt jegesedő lejtőin. Viszont a havazásban feltűnt, hogy Aspenben az elegánsabb szállodák, boltok előtt fűtik a járdát, de most tessék megkapaszkodni, Snowmassben még az utcát is! Na kérem, ahol hat napra 540 dollár a síbérlet ott megtehetik. Csak viszonyításképp, ennyiért el lehet menni majdnem két hétre Franciaországba szállással, bérlettel, transzferrel. Szerencsére nem csak az utcák fűtésére pazarolják el befizetett pénzt, remek a tömegközlekedés, gyors, kényelmes, ingyenes buszjáratok ingáznak a síterepek között meglepő sűrűséggel, reggel a pályán forró kávét és snacket osztanak, este a kabinos lift aljában pedig forró almaborral kínálják az elcsigázott síelőt.
Egy megoldandó feladatom maradt az utazás végére: hazajutni. Ugyanis a havazás miatt törölték két repülőjáratomat is. Nem volt nagy kedvem kint ragadni és csövezni valahol napokat, így indulás előtti este kiballagtam a reptérre, hogy megnézzem melyik magán jetet lehetne lestoppolni, vagy átbookolni a jegyem egy bármilyen járatra. De hát azért zártuk szívünkbe a napsütötte Kaliforniát, mert ott februárban is kék az ég, süt a nap és nem utolsó sorban járnak a repülők, így egy San Franciscó-i átszállással zökkenőmentesen Európába jutottam.
Alig tízen voltunk a hetven személyes gépen, így fel alá vándoroltam annak függvényében, honnan volt jobb a fotópozíció, nem szeretem ha a szárny belelóg a képbe. Végül a stewardess megunta ügyködésemet – nem tudott nyugodtan olvasni a hátsó sorban – és a helyemre parancsolt. Záróakkordként még alacsonyan áthúztunk a Golden Gate felett.
Frankfurt felé a United Jumboja sem volt színvonalasabb, mint a kifelé a Lufthansa nagyvasa, ráadásul hatalmasat kerültünk. Az optimális nagykör észak felé, Kanada felett vitt volna minket, ehhez képest Kansasig stabilan keletnek repültünk. Szinte már ismerős volt a táj, hisz egy héten belül harmadszor repültem ugyanazt az útvonalat, de még így is tartogatott érdekességeket: szépen kivehető volt az amerikai hadsereg lőszerkészletét raktározó bunkerrendszer Hawthorne közelében, az öntözés miatt kör alakú szántóföldek, illetve az úti filmbe illő ’Holdkráter Vulkanikus Terület’ és a Colorado folyó vájta Glen kanyon. Lassan besötétedett, én meg eldöntöttem: ide vissza kell egyszer jönni sífelszerelés nélkül is!