2003 októberében egy körutazást tettünk a Sziléziai Beszkidekben, ahol megtekintettük a környék - honfitársaink körében alig ismert - síterepeit és bejártuk a régió érdekes nevezetességeit.
h i r d e t é s
Szerkesztőségünk 2003 októberében meghívást kapott egy sziléziai körutazásra
a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet és a lengyel légitársaság,
a LOT jóvoltából. Nagy öröm volt számunkra, hogy végigjárhattuk a Sziléziai
Beszkidek általunk eddig még csak "szakirodalomból" ismert síterületeit
és megtekinthettük a régió sok egyéb érdekes nevezetességét.
A BESZKIDEK HEGYEI KÖZÖTT
Utazásunk legizgalmasabb része a Beszkidek hegyei között vezetett végig. Bielsko
Biala felől kanyargós utakon közelítettük meg a Visztula völgyében
fekvő Ustron és Wisla téli-nyári üdülőhelyeket, majd a térség télisport-fővárosának számító
Szczyrk, valamint a közvetlenül a szlovák határállomás mentén fekvő Korbielow
síközpontokat. Havat és síelőket ebben az évszakban ugyan még nem láthattunk
- a lesiklópályákon hol legelésző tehenek, hol kirándulók, vagy vakmerő
hegyikerékpárosok tűntek fel - de arról képet alkottunk, milyen gazdag
turisztikai kínálattal és vendégszeretettel várják a helyiek az ideutazó
vendégeket. A magyar síelőnek Lengyelországról többnyire Zakopane
jut eszébe, holott az ország legtöbb síterepe itt, a Sziléziai
Beszkidekben található.
A Beszkidek szelíden lankás hegyei nem nyúlnak alpesi magasságokba, legmagasabb
pont, ahova feljutottunk, a Szczyrk városából
2 szakaszos ülőszékes lifttel megközelíthető 1257 méter magas Skrzyczne-csúcs
volt. Innen vezet le a völgyig egy 3 km hosszú fekete FIS-pálya. A hegyen
megtapasztaltuk a csípős őszi szelet, majd a menedékházban a helyiekkel közösen forralt
bort iszogatva azt is, hogy "lengyel s magyar két jó barát" kezdetű mondás
nem csak legenda. Körutazásunk minden állomásán éreztük és élveztük a lengyelek
vendégszeretetét és magyarok iránti nyitottságát.
SÍELÉS EGÉSZ ÉVBEN
Vendéglátóink arról is gondoskodtak, hogy ne maradjunk síélmény nélkül. Felső-Sziléziában,
egy bezárt dolomitbánya helyén kiépült ún. Sportvölgyben
egy egész évben működő sípályát próbálhattunk ki. Bár a műanyag burkolaton
szokatlan élményt jelentett a sízés, a mozgás jólesően átmelegítette fagyott
tagjainkat. Előzőleg ugyanis 45 mérerrel a föld felszíne alatt csónakáztunk
a Tarnowskie Góry ezüstbányában tett kirándulás során. Szilézia gazdaságilag
jobb időket megélt iparvidéke átalakulóban van: a valaha dolgozók ezreit
foglalkoztató létesítményeket, mint ipari emlékeket nyitják meg a turisták
előtt. Ezek közül a zabrzei bányászati skanzent és mementóként megmaradt
szénbányát tekintettük meg a bánya egykori dolgozójának lelkes kalauzolásával.
VADÁSZKASTÉLYOK ÉS ZARÁNDOKHELYEK FÖLDJÉN
Körutazásunk állomásai voltak még a zarándokhelyként ismert Czestochowai kolostor, az
impozánsan berendezett Pszczynai vár és a promnicei vadászkastély, ahol
többek között a "Visegrádi Négyek" találkozóját is rendezték. Sok híres
személyiség fordult már meg a festői környezetben fekvő, trófeákkal gazdagon
díszített kastélyszállóban. Utunk során mindvégig élvezhettük a lengyel
konyha remekeit, az utolsó napokra szinte elteltünk a sok finomsággal,
melyeket hangulatos éttermekben, népi csárdákban, egy emlékezetes estén
pedig egy falusi turizmussal foglalkozó gazdaságban tálaltak fel nekünk.
VARSÓ
Ötnapos körutazásunk utolsó állomása a főváros volt, ahol meggyőződtünk
arról, hogy a háborúban porig rombolt, de mára gyönyörűen helyreállított
óvárossal rendelkező Varsó megér egy hosszabb látogatást is. A szűk egy
nap az autóbuszos városnézésen kívül a civil adományokból újjáépült pompás
királyi vár, a varsói ligetben épült gyönyörű nyári paloták és a hangulatos
belváros gyors megtekintésére volt elég. Kitűnő idegenvezetőnknek köszönhetően
sokat megtudtunk Lengyelország történelméről, mely sok ponton összefonódott
Magyarországéval Talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy mindvégig kellemesen
és otthonosan éreztük magunkat lengyel földön.
A királyi vár és Varsó belvárosa
A nyári királyi rezidencia
Köszönet az élményekért a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet
és a LOT munkatársainak!