Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

"Champagne-érzés" 1856 méteren

St. Moritz-ban jártunk

2006.10.13. Fekete Edit

"Champagne-érzés" 1856 méteren A Bilanz svájci üzleti lap értékelése szerint St. Moritz a legjobb választás azok számára, akik síelni szeretnének. Aztán Zermatt, Gstaad és Davos következik. A sí és sportlehetőségeken kívül figyelembe vették a szállodákat, az éttermeket, és azt, hogy miként bánnak a családokkal.
St. Moritzban az év 365 napjából 322 napon át süt a nap, ez svájci rekord. A város ma egy márkanév, amit nincs olyan ország a világon, ahol ne ismernék. 1986-ban sikerült levédetni a St. Moritz nevet úgy, mint a világ első turisztikai desztinációja. Ezt meg is tehették, hisz itt született meg az Alpok téli sportja 1864-ben, ennek az évnek a nyarán pedig átadták Svájc első turista irodáját. Itt rendezték az 1880-as és 1890-es években a kontinens első curling, jégtánc, golf, snowboard és bobversenyét, és itt nyitották meg az első síiskolát 1929-ben. 1896-ban itt nyílt meg a világ első, Palace-nak elnevezett szállodája.

A város egyik emblémája a Kulm Hotel, most ünnepli 150. születésnapját. A Kulm parkjában rendezték annak idején a két téli olimpiát is, 1928-ban és 1948-ban, ezen e telken áll a gyönyörű jégpavilon , amit hamarosan felújítanak, s itt alakítják ki az olimpiai múzeumot. Annak idején panzióként indult, majd a brit turisták felfuttatták azzal, hogy télen is visszatértek. Azt a kedvező ajánlatot kapták, hogy ha télen is jönnek, nemcsak nyáron, ingyen lakhatnak. Ők hozták az elektromos áramot is Svájcba.

St. Moritz és az Engadin régiót az ADAC Ski Guide 2003-ban a legjobbnak választotta, öt területen is: alpesi, snowboard, sífutás, túraút, és Aprés síben. A Davos-Kloster régió kettővel kevesebb pontot kapott, a túrautakat, és a sífutó pályákatat értékelték kicsit gyengébbre.

A legjelentősebb befektetések 2003-hoz kötődnek, amikor itt rendezték az alpesi sívilágbajnokságot. Az infrastruktúra a következő: 260 hóágyú, 70 km lesikló pálya, ebből hét a városig vezet. Három síterület közül választhatnak: Corviglia, Corvatsch, Silvaplana és Diavolezza/Bernina.

Az Engadin régió városának mindössze öt ötcsillagos szállodája van, ezek télen kilencven százalékos telítettséggel működnek. Négycsillagosból kilenc található a városban. A városban negyven szálloda és 5600 ágy áll a turisták rendelkezésére. A legjobb évben 250 ezren látogatnak ide, 2 millió éjszakát töltenek el. A szobák hatvan százaléka négy-ötcsillagos.

A négy-, ötcsillagos szállodák is őrzik a régió építészeti hagyományait, a Crystal (www.crystalhotel.ch) szobáinak berendezése az Engadin régió színvilágát, a vidék hangulatát eleveníti meg: sárga, kék, piros, narancs, rengeteg faburkolat és kőpadló. A szálloda étterme 13 GaultMillau pontot kapott, ami nem rossz, s ezzel a város legjobb éttermei közé tartozik.

A város vendégeinek hetven százaléka külföldi: olaszok, németek, belgák és britek. Érdekes, hogy az oroszok csak két százalékban vannak jelen. Még egy meglepő adat: a vendégek fele nem tud síelni. Ők vásárolnak és esznek. Hogy hol? Például a Kempinski hotel üzemeltet egy bárt a sífelvonó tövében, ebédre a fő specialitásuk a pezsgővel és szarvasgombával készült fondue. Ez a bár a Corviglia (www.corviglia.com) síterepe mellet fekszik. A Corviglián 80 kilométernyi különböző nehézségi fokozatú pálya, 22 hegyi vasút és sílift, 18 étterem és bár, valamint hó park fogadja a sportolókat.

A Kempinski egyébként évekkel ezelőtt az egykori Kurhotelt vette meg, átalakította, s ma ez St. Moritz egyik ötcsillagos szállodája. Két igazán remek különlegességgel, a visszafogottan elegáns wellness területtel és a szállodától induló sífutópályával. A wellnesshez hasonlót több helyen is kifoghatunk, igaz ez a város legnagyobb wellness területe. Igazi különlegesség a kozmetikum. Olyan krémet használnak, amit egy 20 kilométerre fekvő faluban a helyiek állítanak elő, ellenőrzött vadon élő növények szolgálhatnak csak nyersanyagként.

A sífutópálya mellett iskola is működik, egy óra nyolcvan frank (13 ezer forint), ha csoportosan veszik az órát, akkor 45 frank. A bérlés öt napra 81 frankba kerül azoknak, akik a klasszikus sífutást kedvelik, a skating esetén 112 frank a bérleti díj. Ha valaki a térség 180 kilométernyi sífutópályát szeretné végig bejárni, annak érdemes a 2-3-5-7 éjszakás csomagok közül választania. Háromcsillagos szállodában, bérlettel, amivel a közlekedési eszközök is igénybe vehetők, a hároméjszakás csomag 403 frankba kerül.

A város tavának a jege második településsé változik télen: lovas polótól, a komolyzenei koncerten át, a gasztronómiai fesztiválig. A gasztronómiai fesztiválra is a legeket hívják: azaz Michelin csillagos éttermek, GaultMillau díjjal jutalmazott éttermei jelennek meg. Csak a téli szezonra 150 rendezvény jut, például ékszerárverés nem is akármilyen a Sothebyé. St. Moritzban is rendeznek curling versenyt, bob-, alpesi sí világkupa fordulót, de versenyeznek a sífutók is. A híres, 12 kilométeres engadin sífutó maratonra évente 12 ezren érkeznek.

NYÁR

A szállodák nyáron nem dicsekedhetnek a télihez hasonló foglaltsággal, a receptet a 30-40-50 százalékos foglaltság megjavítására még nem találták ki. Azt mondják mérsékeltebbek az árak, a Kulm hotelban félpanziós ellátást nyáron sem lehet egy hétre 300 ezer forint alatt megúszni.

Az idei nyári szezonra mintegy 130 eseményt terveznek: Ferrari találkozó, maraton, és vitorlázás. Júniusban a Tour des Suisse, ez egyben Svájc legnagyobb sporteseménye. A montain bikesok sem maradnak verseny és világsztárok nélkül.

A komolyzene augusztusban is jelen lesz, a szimfónia és művészet keretében.

A szállodák szeretik magukat úgy beállítani, mint a sportos fiatalok szállodája. Az ötcsillagos szállodák nyári fittness, biciklis, túrázós csomagokat állítottak össze.

A tágabb régióban sajátos kapcsolat alakult ki a turizmus, a mezőgazdaság és az energiaellátás között. 2000 óta a napra, a vízre, a szélre és a biogázra alapozzák az energiaellátást. 2004-ben a mezőgazdasági szektor 110 farmerja egy szervezetet hozott létre. Naponta nyolcezer tonna tejet termelnek, az egyik üzletlánc az Engadin biósajtját árusítja.

St. Moritz sajátos marketing kapcsolatba lépett Kaprival, mint az Alpok és a Mediterránium két királynője. Megosztják tapasztalataikat, sőt egymás honlapjáról linkelni lehet a másikéra.

KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKK
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.