h i r d e t é s
Januárban írták alá a rekord hosszúságú, 5,4 kilométeres felvonórendszer megépítésére szóló szerződést, március elején pedig egy újabb fontos kontraktust kötött az orosz rendezőkkel az ausztriai vállalat. A 2014-es téli olimpia házigazdái egy olyan, kivételes erősségű lift építésére adtak megbízást, mely szükség esetén autók szállítására is alkalmas. "A beruházás pontos összege üzleti titoknak számít" - mondta Ekkehard Assmann, a Doppelmayr kommunikációs igazgatója, aki annyiban azért jelezte a nagyságrendet, hogy az euró milliókba kerülő építkezés költsége kétszámjegyű összeg, s nem is az alacsony számok világából, hanem inkább a száz felé közelítve...
Csúcsra tartó orosz politikusok: Dmitrij Medvegyev államelnök és Vlagyimir Putyin kormányfő
Az ötkarikás építkezéseket koordináló orosz Olympstroy megrendelésére az osztrák cég olyan, úgynevezett 3S (az általánosan használatos két felvonókötél helyett három acélsodronnyal működő) felvonót készít, amely Krasznaja Pojana üdülőhelyről előbb a Rosa Khutor nevű hegyi településen levő olimpiai faluba viszi az utasokat, onnan pedig tovább az alpesi versenyek központjához.
Az olimpiai sífelvonó nem csak kivételes teherbírásával, hanem szállítókapacitásával is különlegességnek számít, hiszen óránként 4500 embert tud a Fekete-tenger partján levő szubtropikus klímájú Szocsiból a Kaukázus közeli hegyeinek magaslataira vinni. Máris gőzerővel zajlanak a tervezési munkálatok, s az építkezések is megkezdődnek az idén. Feszített munkaritmusban kell dolgozni, hiszen 2013-ban nyáron már próbaüzemben kell futniuk a felvonóknak.
A versenyzők és a nézők szállítása mellett a Doppelmayr-lift vészhelyzetben nehéz járművek magasba emelésére is alkalmas. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság a rendezők számára ugyanis előírta, hogy legyen alternatív megoldás arra az esetre, ha a havazás miatt a magaslati helyszínekre közúton nem lehetne eljutni. A speciális feltételekhez és kérésekhez igazodó, világviszonylatban is egyedülálló 3S sífelvonó két szakaszban, 3100 méteren halad a völgyből a csúcsra, tíz perc alatt teljesíti a 700 méteres szintkülönbségű távot. A személyszállításra 53 fülke készül, s ezeken kívül építenek még 25 olyan kabint, melybe autók, és a pályakészítéssel kapcsolatos munkagépek is beférnek.
A kanadai Whistler Mountain hegyeit összekötő "Peak 2 Peak"
A Doppelmayr/Garaventa már készített hasonló 3S felvonókat, a legutóbbit például az ausztriai Söldenben. De ilyen lift szolgált a 2010-es olimpia helyszínén, a kanadai Whistler Mountain hegyeit összekötve. A "Peak 2 Peak" annak idején szintén rekordernek számított, hiszen 4,4 kilométeres távon épült, s van olyan szakasza, ahol a kabinok 436 méteres magasságban lebegnek a völgy fölött. Technikai különlegessége - többek között - az is, hogy akadt egy igen hosszú szakasz, ahol 3024 m a távolság a drótkötélpálya két feszítőoszlopa között. A Svájcban készült kabinokban 22 ülő- és 6 állóhely van. A 34,7 millió euróért készített felvonórendszer óránként 4100 embert tud a csúcsra szállítani.