A két évig tartó, alkalmanként lehetetlen időjárási viszonyok között folytatott építési munkálatokat követően 2010 decemberében jött el az idő: az új Gaislachkogl-felvonó megkezdte első szezonját. Az egyedülálló csúcstechnikát képviselő felvonó a világ legmagasabban fekvő függőfelvonóját és legnagyobb teljesítményű nyolcszemélyes kabinos felvonóját kapcsolja össze egyetlen létesítménnyé. A hegyállomáson található pillér méreteit tekintve a világ egyik legnagyobb felvonóknál használt tartóoszlopa. A Doppelmayr cégtől származó felvonók egyedülállónak számítanak technikai és építészeti szempontból is. Jakob Falkner, a Söldeni Felvonótársaság igazgatója lelkesen meséli az új felvonóról: "A Gaislachkogl-felvonónak köszönhetően egy nagyszerű új ajánlattal és egy építészeti remekművel bővült Sölden kínálata."
12 perc alatt 3000 méter magasra
A kabinos felvonóval mindössze 6,7 perc alatt juthatunk fel a futurisztikus völgyállomásról a 2174 méter magasan található, szintén rendkívül látványos középállomásra. Innen egy függőfelvonó szállítja tovább az utasokat, amelynek kabinjában 30 férőhely található. Ez a felvonó 5,5 perc alatt ér fel a 3040 méter magasan található hegyállomásra. A függőfelvonó esetében három huzal játszik szerepet, két drótkötél a kabinokat tartja, míg a harmadik sodronnyal húzzák a kabinokat. A felvonót három hatalmas pillér tartja, amelyek egymástól 1200 méternyire találhatóak. Mindemellett a szállítókapacitás is lenyűgöző: elméletben a maximális kapacitás 3600 fő az első és 1200 fő a második szakaszon, a várakozási idő már a múlté.
Kényelem minden szinten
Egy további újdonság a Doppelmayr részéről a különleges mentési technika: a söldeni függőfelvonó az első olyan, amelynél az utasoknak nem kell elhagyniuk a kabint az esetleges evakuálás során. A Gaislachkogl-felvonó építése a legnagyobb Ausztrián belül megvalósított projekt a Doppelmayr cég történelmében. A Söldeni Felvonótársaság összesen 36 millió eurót költött az új felvonókra. A technikai újdonságok mellett a három állomás és a két felvonó újjáépítését a söldeniek arra használták fel, hogy tovább növeljék a kényelmi szolgáltatások sorát. A völgyállomáson például mozgólépcső vagy lift könnyíti meg a kabinokhoz jutást. Aki a középállomásról szeretne a sípályákra siklani, megteheti ezt kényelmesen egy rámpának köszönhetően, de a hegycsúcs felé szándékozóknak sem kell lépcsőket mászniuk, mivel a beszállás a függőfelvonóba a sípályával egy szinten történik.
Lélegzetelállító részletek és kilátások
A kényelem és a megnövelt szállítási kapacitás mellett az új szuperfelvonóval lenyűgöző látnivalót is kínáltak a kivitelezők. Johann Obermoser innsbrucki építészirodája az extravagáns design mellett tette le a voksot. Így az elegánsan ívelő acélváznak és a törhetetlen, átlátszó műanyag buroknak köszönhetően a vendégek bepillantást nyerhetnek a felvonó működésébe. A lélegzetelállító kilátásról pedig a középállomás XXL méretű, 190 négyzetméteres ablaka gondoskodik. Itt mindenképp érdemes egy pillantást vetni a Stubai-Alpok lenyűgöző hegycsúcsaira. Emellett érdemes ellátogatni a "TreMilla" hegyi étterembe vagy a nemzetközileg is ismert "Big-3" kilátópontokra. Sölden Ausztria első sírégiójaként kínál három háromezres ("Big-3") hegycsúcsot, amelyeket a legmodernebb felvonók kötnek össze.
Jól sikerült az első szezon
Az első téli szezont követően bebizonyosodott, hogy a Gaislachkogl-felvonó igazi sikerrecept. A rendkívül összetett működés és a kimagasló szállítói kapacitás ellenére az első szezon minden gond nélkül lezajlott. Az első téli szezon egyes napjain 3300 fővel az első szakaszon csaknem elérték a kapacitás felső határát.
A 2011/2012-es téli szezonban már kihasználják majd azt a lehetőséget is, hogy további kabinokat működtethetnek a középállomás és a Gaislachkogl csúcs közötti szakaszon. Két további kabinnal 1200 főről 1450 főre lehet emelni az óránkénti kapacitást.
Adatok a Gaislachkogl-felvonóról:
A befektetés összege: 36 millió euró
Kivitelező: Doppelmayr
Tervezés: Johann Obermoser építészirodája, Innsbruck
- 1. szakasz: kabinos felvonó (létesült: 2010-ben)
- Hosszúság: 2040,48 m
- Férőhely a kabinokban: 8 fő
- Sebesség: 6 m/s
- Kapacitás: 3600 fő/óra
- Kabinok száma: 107
- Menetidő: 6,7 min
- Völgyállomás: 1363 m
- Hegyállomás: 2174 m
- Magasságkülönbség: 811 m
- 2. szakasz: függőfelvonó (létesült: 2011-ben)
- Hosszúság: 1978 m
- Férőhely a kabinban: 28 fő
- Sebesség: 6 m/s
- Kapacitás: 1450 fő/óra
- Pillérek: 3
- Kabinok száma: 11
- Menetidő: 5,5 min
- Hegyállomás: 3040 m
- Magasságkülönbség: 864 m