Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Márc. 15.: Katasztrófahelyzet az utakon a havazás miatt

2013.03.15. MTI / sielok.hu

Elvileg tökéletes síelős hétvégének ígérkezett a mostani, de az időjárás keresztülhúzta a terveket. Sokan indultak síelni Ausztriába, de a havazás miatt kénytelenek voltak megszakítani útjukat, valamelyik útba eső faluban, vagy rosszabb esetben az országúton töltötték az éjszakát. Sokan el sem indultak tegnap.
Fórumunkba, Facebook oldalunkra érkező hozzászólások alapján látszik, hogy sokan nem értek el a hétvégére tervezett síelésük színhelyére, elsősorban a Dunántúlon járhatatlanná vált utak miatt. Voltak, akik bölcsen el sem indultak, de olyanok is, akik néhány kilométer után visszafordultak.

Akik elindultak, sokan nem tudtak eljutni Ausztriába, így kénytelenek voltak valamelyik útba eső településen tölteni az éjszakát. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy olyan beszámolókat is lehet olvasni, hogy néhányan az egész éjszakát az autóban töltötték köszönhetően a hófúvásoknak.

Voltak olyan szerencsések is, akiknek sikerült átjutniuk a határon, vagy a másik irányból hazaérkezniük, mindezt a szokásosnál jóval hosszabb idő alatt. Az ő tanácsaik szerint, jelen pillanatban, nem érdemes elindulni hosszabb útra, meg kell várni, amíg a helyzet javul.

A katasztrófahelyzet miatt riadót rendelt el a belügyminiszter

Az országban kialakult katasztrófahelyzet miatt Pintér Sándor belügyminiszter riadót rendelt el a rendőrségnél, a katasztrófavédelemnél, és összehívta az operatív törzset. Pintér Sándor belügyminiszter pénteki rendkívüli sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, emberemlékezet óta nem volt ilyen időjárás Magyarországon. Utalt arra, volt, ahol a 100 kilométer/órás szél okozott károkat vagy emelt három méteres hótorlaszokat, máshol az elektromos áramszolgáltatás szűnt meg. Közölte, felkérték a honvédség lánctalpas egységeit, hogy vegyenek részt a mentésben.

Magyar Honvédség T-72-es harckocsikat indított a hóborította utakra

Az MTI ma 10:48-kor kiadott híre szerint a Magyar Honvédség T-72-es harckocsikat indított útnak a rendkívüli időjárás miatt bajbajutottak segítésére - közölte a Magyar Honvédség a Facebook-oldalán. Atabiné Darabos Anna őrnagy, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságának (MH ÖHP) kommunikációs tisztjét idézve azt írták: a katasztrófavédelmi operatív törzs lánctalpas technikai eszközök bevetését rendelte el. A T-72-es harckocsik segítenek az elakadt járművek mentésében, míg a PTSZ harcjárművek főként a hóban ragadt emberek szállítására alkalmasak - idézték az ÖHP kommunikációs tisztjét.

Az operatív törzs felkérésére egy órán belül összesen hat lánctalpas indul útnak Győr-Moson-Sopron, Veszprém, illetve Komárom-Esztergom megyében - olvasható a Facebook-oldalon.

Ezer embert kellett elhelyezni Győrben

A katasztrófavédelem péntek délelőtti adatai szerint 1038 embert kellett elhelyezni Győr-Moson-Sopron megyében a rendkívüli hóhelyzet miatt. Dobos Viktória hadnagy, szóvivő az MTI-vel azt közölte: a rászorulókat megyeszerte huszonkét befogadóhelyen - iskola, óvoda, művelődési ház, kollégium, sportcsarnok - látják el. Tájékoztatása szerint az M1-es autópálya két forgalmi iránya között a korlátot három helyen - a 110-es, a 112-es és a 114-es kilométerszelvényben - bontották meg a tűzoltók, hogy a hóban rekedt járművek minél hamarabb a környező településekre juthassanak a sztrádáról.

A zalai főutakon délután indulhat meg a közlekedés

A lezárt M7-es autópályán, az M70-es autóúton és két főútvonalon kívül még mintegy 35 mellékúton nem vagy csak nagyon nehezen lehet közlekedni, a főutakon várhatóan délután indulhat meg a forgalom - tájékoztatta a Zala Megyei Védelmi Bizottság elnöke péntek délelőtt az MTI-t. Rigó Csaba kormánymegbízott közölte: a 76-os út Sármellék és Alsópáhok közelében nem járható, a 75-os utat Bak és Zágorhida között teljesen lezárták, további csaknem 35 mellékúton pedig nem vagy csak nagyon nehezen lehet közlekedni.

Keszthely térségében továbbra is kritikus a közlekedési helyzet, a 75-ös és a 76-os út Zalacsány és Keszthely közötti szakaszán még mindig nem javasolt a közlekedés. Változatlanul zárva van mindenféle járműforgalom elől az M7-es autópálya a Somogy-Zala megyehatártól Letenyéig, valamint az M70-es autóút teljes hosszában.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatása alapján Rigó Csaba arról számolt be, hogy a délutáni órákra várhatóan minden zalai főútvonalon megindulhat a személyforgalom, de amíg a viharos szél nem mérséklődik, csak a legindokoltabb esetben induljon útra bárki is.

A kormánymegbízott közölte: péntek délelőtt 349 ember tartózkodik a járási helyi védelmi bizottságok és a települési vezetők által kialakított szükségszállásokon, melegedőhelyeken Keszthelyen, Sármelléken, Alsópáhokon, Nagykanizsán és Letenyén.

KOMMENTEK
netgo97 | 2013.03.15. 21:11
Hihetetlen, hogy két nap alatt semmit nem javítottak a katasztrófavédők az útviszonyokon.
zobokib | 2013.03.15. 23:24
Mivel folyamatosan fúj a szél!!!
majtenyi | 2013.03.16. 20:22
A túrót! Sajnos mi is bekaptuk. Csütörtök este 7-től másnap délután 1-ig az M1-es 73-as km vendégei voltunk (síelés helyett), igaz vendéglő nem volt..A vezérkar fényezi magát, hogy mi mindent tettek csak sajnos 15 óra fáziskésésben voltak. Amit pénteken délben tettek, azt már előző este is meg tehették volna, ugyanis a szalagkorlát átvágásával már csütörtök este a nép nagy része vissza tudott volna fordulni a másik sávon. Ehelyett egész éjszaka vártuk a csodát, ami nem jött el, csak két hókotró jelent meg egyszer a másik sávon. Mi katasztrófavédelmist és rendőrt reggel 8-kor láttunk először. Vezetés ne fényezze magát, mert itt nem a katasztrófavédelem segített, hanem a közeli tatai lakosság és az önkéntesek. Nekik köszönjük! Nem is értem minek a katasztrófa védelem, 2 éve a felsőzsolcai árvíznél sem volt egy szakemberük aki tudta volna időben, hogy mit csináljunk.
káosz | 2013.03.16. 22:56
Mi a 78-as km-nél rostokoltunk csütörtök 16-péntek reggel 5-ig. A közszolgálati rádiókból a valós helyzetről tájékoztatást nem kaptunk, csak az M7 tömeges karamboljáról szóltak a hírek. Köszönet egyedül a Győr plusz rádió munkatársait illeti, akik élő műsorban szolgáltattak információt a rászorulóknak. Felháborítónak tartom ,hogy az első rendőrségi autó éjfél körül haladt el mellettünk a leállósávban és a mögöttük haladó autócsodák vezetőit nem szankcionálták, minek következménye a bedugult leállósáv lett, a késlekedő mentési kísérletek esélyét is meggátolva.Véleményem szerint ami az M1-en történt szégyen és gyalázat. Vajon dicséret vagy felelősségre vonás jár az illetékeseknek?
majtenyi | 2013.03.17. 08:55
Teljesen igazad van!
Nálunk a Music FM-en kaptuk az információkat.
Nekik köszönhetjük, hogy nem lett különösebb pánik hangulat!
Nekem is az a véleményem, hogy nem a mellüket kéne verni az illetékeseknek hanem gondolkodni kéne mit rontottak el és ki kérjen bocsánatot a több ezer autóban rekedt embertől!!
pokmalac1 | 2013.03.17. 09:01
Csak hogy mi se maradjunk ki: Mi a 71km körül álltunk csüt 18.15-től péntek 13.12-ig. Ekkor tudtunk megfordulni és hazajönni :-(
Stani | 2013.03.17. 12:24
A legnagyobb gond a kamionok voltak, időben el kellett volna rendelni egy kamionstoppot, persze utólag könnyű okosnak lenni :)

Ha nem fordulnak keresztbe a kamionok, akkor nem történt volna "semmi"
landsurfer | 2013.03.17. 17:59
...volt egy katasztrófa néhány éve augusztus 20-án, amikor az akkori kormány "elfelejtette" közölni a kicsődített néppel, hogy komoly vihar várható. Ezt követően nem a felelősőket, hanem a meteorológust büntették meg. Egyenes következményként a meteorológus inkább riaszt, mint hogy megcsesszék mégegyszer. A sok biztonsági riasztást megszokták az emberek, így nem vették komolyan az egy héttel előre beharangozott zord időt. A katasztrófavédelem szóvivője naponta ismételgette: senki ne induljon el ha csak nem halaszthatatlan, akkor pedig tele tankkal, meleg holmival, élelmiszerrel....stb. Az biztos, a majd húszezer nyüzsgési viszketegségben szenvedő többsége nem dolgozni ment, hiszen munkaszünet volt.....hanem valószinüleg wellneszezni meg sielni. A kressz előírja, hogy mindig az út, időjárási és látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni (nem nyári gumival száguldozni a jeges utakon nulla látási viszonyok közt). Vannak emberek, akik mindent és mindenkit lesz@rnak. Az sem zavarja őket, hogy az utánuk haladók is szeretnének eljutni a céljukig nem pedig helyszinelésnél ácsorogni. Ilyenkor derül ki hogy ki képes felelősen gondolkodni, ki nem. Márpedig a közúton közlekedés a résztvevők nagy száma miatt megköveteli a felelősségteljes hozzáállást. Ha felelősöket akarnak, jó alkalom lenne ez a helyzet is a felelőtlenek kiszűrésére....hogy eltünjenek az utakról akik miatt állandóan helyszinelni kell ill. költséges mentő akciókat szervezni az adófizetők pénzén
Egyébként az évek során leépült katasztrófavédelmet a jelenlegi kormány támogatta meg egy nagyobb összeggel (amennyire az elzálogosított ország költségvetéséből telt).
Panteista lévén csak azt tudom ismételni: a természet törvényei mindenek felett állnak. Sem pénz sem emberi ostobaság nem győzhet felettük.

Tiszteljétek Isten kertjét a természetet, éljetek vele harmóniában és tartsátok be törvényeit (természet törvényei) mert csak vendégek vagytok benne....akkor élvezni fogjátok a hókájtozást is itthon.....mert a kájtozás a második legjobb sport !!! (....hogy melyik az első? kérdezzétek meg a barátnőtöket!...:-))))

Halelúja
kmcsl83 | 2013.03.17. 23:18
Szerencsére mi nem indultunk útnak a hétvégén, de teljesen bele tudok érezni az utak foglyainak a helyzetébe. Nálunk 2 kisgyermek van, nagyon féltem őket.
landsurfer | 2013.03.18. 09:04
....mi már csütörtökön reggel láttuk az "időképen" a "Meteosaton" és a "Windgurun" hogy sok lesz a szél és a hó nyugaton....nem is indultunk el....viszont szuper jót hókájtoztunk Hármashatárhegyen csütörtök délután + péntek délután + szombaton egész nap. Nagyon jó hétvége volt ! Köszönjük Természet !
százas | 2013.03.18. 13:02
Csütörtökön fél 12-kor indultunk Szekszárdról M1-M6 és éjjel fél 1-re értünk ki Katschbergbe, az A4-esen volt akkor a leghosszabb dugó. Baromi jót síeltünk!
laci_si | 2013.03.19. 23:51
Én se maradjak le a beszámolóból.
Mi is elindultunk sielni 3 autóval. Aztán helyette ott aludtunk az M1-en nem sokkal a komáromi lehajtó előtt. Valaki még egy képet is feltett rólunk az indexre, ahogy ott állunk.:-)
Több jó hozzászólás is jól leírja a helyzetet.
Külön tetszett hogy nem csak nekem jutott eszmbe az ominózus aug 20.-i katasztrófás tüzijáték, hogy amiatt (is) szívunk. MI is aggódtunk ugyhogy megnéztük az előre jelzést, de megállapítottuk hogy ennél nagyobb hóban is mentünk már sielni. Az autopalya kezelő honlapján nem volt semmi lezárásról elakadásról szóló infó az M1-re vonatkozóan. Fel is próbáltam hivnio őket de csak a teljesen haszontalan gombnyomkodó menüs szöveg ment. Nálunk csak borult kicsit esős idő volt mikor indultunk úgyhogy nem aggódtunk nagyon. Még Győri WEBkamerák képét is megnéztük, hogy nem esett nagy hó.
Továbbá naivan azt gondoltuk ha a meterológusok már hétfő óta vinnyognak, akkor pl 3 nap alatt ki lehetett volna rakni a hófogó palánkokat az M1 mentén. MI aztán 4 óra felé álltunk be tatabánya után "mint a gerely".
Este 10ig még mérgelődtünk, hogy semmi hivatalos vagy más rádiós infót nem hallottunk este 8-ig csak az M7-es szerencsétlenekről szóló hirek voltak "konzervből". Én is megköszönöm a MusicFm-nek mert nálunk ők voltak az egyetlen fogható rádió, amelyben végül a hallgatói Sms-ekből és telefonokból tudtunk meg valamit.
Felháborító ahogy a kormány fényezi magát azóta. ahogy szintén más is írta csak 14-15 órával voltak elkésve! Már vissza voltunk fordítva mikor jöttek a TEK-esek a 8 kerekűvel, a pálya végig tiszta oldalán. MINEK? Hókotróból mi is csak a szembe sávban láttunk 2db-ot aztán reggel 1-et elhaladni.
REndőrautót több alkalommal is láttunk "kóvályogni" de NEM álltak meg , nem mondtak semmit. Reggel 7-kor kidobtak 1 azaz 1 db rendőrt hogy bontsa ki a korlátot és kezdje el átszervezni rajta a kocsikat. De szegény ő is csak ennyit tudott, de a lelkét kitette pár segítő civillel. (ezúton köszönjük neki)
Beszéltük hogy ha elmegy egy teherautó és 20 méterenként ledob egy hólapátot az emberek kiásták volna magukat. :-)
A közútkezelő 15-20 percenként beküldhetett volna egy hókotrót a sorba és akkor sikerült volna kordában tartani az átfúvásokat is.
A leállósávban próbálkozókat én is külön büntettem volna, bár nagyon nem csodálkozom hogy 5-6 óra után valaki már erre vetemedjen. Este 6 ig még néha szaladgált egy pár tűzoltó de aztán feladták, nem tuták hgva kirakni onnan a sok audis-bmw elakadót. Fura módon csak ilyen autókkal bírtak elakadni. KOnkrétan nálunk is egy ilyen okozta a fő dugót, mert a leállósávból viosszapróbált jönni, de fennakadt egy hóbuckán, de annyira hogy egy nagy pickuppal sem tudták lerángatni róla.
És az út sem volt rendesen lesózva. Ezért le volt fagyva. Érdekes módon a pestfelé menő sáv teljesen jó állapotban volt. Ha kétirányúsítják, lehet ki is tudtunk volna jutni ausztriába. (esetleg addig le tudták volna takaritani a másik oldalt is rendesen.) De én csak egy amatőr civil vagyok.
Más helyen írták de tetszett, az a baj hogy nálunk nem "katasztrófa elhárítás" hanem katasztrófa védelem van. :-)
Amúgy mi akik sielni indultunk, jól fel voltunk készülve, de pl a mögöttünk álló hölgy munkából ment volna haza Győrbe. csokija volt meg egy kis üdítője, és reggelre begyulladt a szeme a túlhordott kontaktlencsétől. :-( Két szlovák nőt annyira befújt a hó, hogy vélhetően a CO mérgezéstől mentettem meg őket mert rájuk szóltam hogy szálljanak ki és kicsit ássák ki a kipufogójukat.
Reggel jól érzékelhetően a munkaidő kezdetétől támadt fel az élet és jelentek meg végre a probléma megoldók. Este 10 és reggel 5 között az égvilágon semmi nem történt. Szóval nekem ne próbálja egyik illetékes sem fényezni magát.
Húsvétkor újra megpróbáljuk!
landsurfer | 2013.03.22. 13:33
....érdekes, egy hozzászólásban sem találok olyat, hogy valaki vállalta volna a felelősséget saját döntéséért. Mindenki csak a kormányt meg a katasztrófavédelmet okolja a saját rossz döntése miatt, pedig előtte napokon át unásig ismételgették a közrádiók és köztévék, hogy senki ne induljon el.
Lehet hogy ezt nem hallottátok ? Még sem kérdezték meg elindulás előtt sem a kormányt, sem a katasztrófavédelmet, sem gyurcsányt, hogy vajon megállítja e nektek a szelet meg a havat amikor úri kedvetek tartja.....
Tényleg, pincér szolgálat sem volt.....háááát ez nagyon durva.....nosza...gyerünk mószerolni az Ensz-hez...
Bár értelmes ember inkább csendben maradna, nem járatná le magát még jobban, hiszen elég bele gondolni józan ésszel, ha 100 kmh szél hordja folyamatosan a havat, nincs az a hólapát csapásszám, amellyel legyőzted volna a természetet......mert a bedugult autók közé úgy sem jut be a hókotró, de feleslegesen is próbálkozott volna....
Ha nem dugította volna be az utat a sok felelőtlen welneszezni, sielni vágyó, talán a dolgozó emberek meg a katasztrófavédelmisek is tudtak volna közlekedni.
De azért nehogy már lelkiismeret furdalásotok legyen.....
landsurfer | 2013.03.22. 13:45
....gyerekek, fizika könyvet és egyéb természet tudományt senki nem olvas, csak dzsedi lovag meg herripotter baromságokat ?

KAPCSOLÓDÓ CIKK
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.