Szlovákia intenzíven tárgyal az Európai Bizottsággal arról a problémáról, hogy az autópályáikat és gyorsforgalmi útjaikat használó külföldi autósoktól hogyan hajtsa be a bírságot abban az esetben, ha nem vásároltak autópálya-matricát.
Az Európai Unió jogszabályai ugyanis ezt nem teszik lehetővé Érsek Árpád közlekedési miniszter szerint. „Azt akarjuk elérni, hogy jogszerűen bírságolhassuk meg azokat a külföldi sofőröket, akik nem fizetnek a matricákért“ – mondta a miniszter.
A tárca szerint a külföldi autósok esetében csak az ún. menekülőúton ellenőrizhetik, hogy vásároltak-e matricát. „Ez bonyolult dolog, ám a Nemzeti Autópálya-kezelő Társaság (NDS) a rendőrséggel együtt fülön csípi ezeket a sofőröket. Mindez sem optimális, mindegyiküket nem tudjuk elkapni“ – jelentette ki Érsek.
Azt nem tudta megmondani, mennyi lehet a pályamatrica nélkül közlekedő külföldi sofőrök száma, ahogy azt sem, ezáltal mennyi bevételtől esik el az állam.
A bírságok behajtásának problémakörével az ún. úti csomag keretében foglalkoznak, amit az Európai Bizottság tavaly májusban tett közzé, de a szükséges törvényi változásokról szóló tárgyalások még nem zárultak le.
„A csomag részét képezi a bizottság 6 javaslata, egyebeken kívül az Európai Parlament és Tanács irányelveinek az elektronikus útdíj-rendszerek interoperabilitásáról és a fizetés elmulasztásával kapcsolatos információk uniós határokon átnyúló cseréjének megkönnyítéséről szóló javaslata is. Ez az autópálya-matricákra is vonatkozik majd “– tájékoztatott a közlekedési tárca.
„Jelenleg az irányelv ezen javaslata kapcsán tárgyalások folynak az Európai Unió Tanácsa szárazföldi közlekedési munkacsoportjának szintjén. A Szlovák Köztársaság támogatja a vonatkozó indítványt“ – közölte a közlekedési minisztérium.
A parlamenten kívüli Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH) bírálja, hogy a szlovákiai sofőröknek a külföldiektől eltérően fizetniük kell a meg nem vásárolt pályamatricák miatt. „A közlekedési tárca már két éve évi 40 ezer bírságot szab ki a szlovákiai járműtulajdonosoknak a ki nem fizetett műszaki és emissziós ellenőrzésért. A szlovákiai autópályákon matricák nélkül történő közlekedésért azonban a külföldi sofőröktől nem tudja behajtani az illetékeket“ – írta a KDH.
Az ellenzéki mozgalom arra hívta fel a figyelmet, hogy becslések szerint akár 600 ezer szabálysértésről lehet szó, amelyek összértéke 90 millió eurót érhet el. „Nem hiányoznak nekünk ezek az autópályák építésére szánt pénzeszközök? Vagy tényleg az a helyzet, hogy a kormány a szlovákiai járműtulajdonosoktól be tudja hajtani a bírságokat, ám a külföldiektől nem is akarja“ – tette hozzá a KDH.
Az európai irányelv elfogadásáig a közlekedési tárca szerint a rendőrség az NDS-szel együtt több ellenőrzést végez majd közvetlenül az utakon, és a helyszínen fog bírságolni.
Ami pedig az említett bírságok külföldi sofőröktől történő behajtását illeti, a közlekedési tárca azt tartja helyesnek, hogy érvényesüljön és előnyt élvezhessen a tartós összeurópai megoldás, amit jelenleg európai szinten vitatnak meg. Ezt pedig szerinte további uniós tagországok is támogatják.
Egyes államok – mint például Magyarország – erre a célra külföldi ügyvédi irodákat béreltek fel. Nem várták meg az összeurópai megoldást, mert a felelőtlen sofőrök, illetve a meg nem vásárolt matricák miatt sok pénzt veszítenek az évi költségvetésből.
A közlekedési tárca hasonló lehetőséget is fontolgatott, de végül annak ellenére mégsem folyamodott ehhez a megoldáshoz. „Jelenleg hiányzik a járműtulajdonosok adatainak külföldről történő legális megszerzésének a módja“ – állítja a szaktárca.
Forrás:
hirek.sk