Tragikus hétvége az Alacsony-Tátrában: 4 halott

2012.03.04. MTI

Tragikus hétvége az Alacsony-Tátrában: 4 halott Tragikus hétvégét tudhatnak maguk mögött az Alacsony-Tátra üdülőkörzetei. Két nap alatt több mint egy tucat súlyos balesethez kellett kivonulnia a szlovák hegyi mentőknek. A szerencsétlenségek közül négy halálesettel végződött - adta hírül honlapján a szlovák hegyimentő-szolgálat vasárnap.
A tragédiák közül az első szombat délelőtt történt a Chopok hegycsúcs alatt. Itt egy 26 éves cseh nőbe a sífelvonónál rohant bele egy síelő. A nőt elsodorta az ütközés aminek következtében az erdei növényzet közé zuhant. A helyszínre érkezett mentőalakulat tagjai ugyan még megpróbálták újraéleszteni, ám eredmény nélkül, a később, helikopteren érkezett mentőegység orvosa már csak a halál beálltát tudta megállapítani.

Szintén szombaton, a déli órákban kapott bejelentést a hegyimentő-szolgálat egy 50 év körüli szlovákiai síelő balesetéről. A férfi a Gyömbér (Dumbier) és a Chopok közötti hegygerincen szenvedett súlyos balesetet, valószínűleg megcsúszott a jeges terepen, majd megközelítőleg 300 métert zuhant. A férfit már halva találták meg.

Úgyszintén szombaton, a délutáni órákban egy turista egy ismeretlen holttest felfedezésről tett bejelentést. A Halas-gödör térségébe kiérkezett mentők a helyszínen egy 43 éves szlovákiai férfi holttestét találták meg.

Vasárnap délelőtt nem sokkal kilenc óra után újabb balesetről kaptak bejelentést a mentők a Gyömbér (Dumbier) hegycsúcs alól. A helyszínre érkező mentők már csak a 26 éves cseh férfi halálát tudták megállapítani. A férfi balesetét valószínűleg szintén az okozta, hogy megcsúszott a jeges terepen, majd vagy 300 métert zuhant.
matyofoldi | 2012.03.04. 22:02
Kár, hogy így ér véget a szezon.
gyures001 | 2012.03.04. 22:20
a cikkben nem emletik a borzaszto korulmenyeket. A palyak nagyon jegesek voltak, egy szlovak lapban ket szemtanu is leirja hogy eletveszelyes volt a palya. Sajnos fontosabb a bevetel mint az egeszseg es amikor kb. 20 tagu elegedetlen csapat kerte visza a napijegy legalabb felet a kasszaban csak nevettek rajtuk.
minerel | 2012.03.04. 22:51
életveszélyes pálya??? na neeee...nem ám a síelő képességeit haladta meg a pálya. Ez nem egy fedett sípálya ahol mindig ugyanazokat a körülményeket tudják előidézni.
PTomcsi | 2012.03.04. 23:03
Az első tragikus esethez: más forrásban úgy olvastam, h nem ütközés történt, hanem "pályaelhagyás", fékezés nélkül az erdőbe, a fák közé csapódott szerencstélen.
Különösen lesújtott a hír. Imádom Chopokot, rendszeresen síelek ott, hihetetlen, hogy ilyen borzalom törtéhet ott... :(
cannibale | 2012.03.04. 23:14
Ez sűrű hétvége volt akkor, tragikus. A pályák állapota sehol nem indok a pénzvisszafizetésre! Jó kis hely pedig.
deckard | 2012.03.05. 06:46
Arrafelé elég változatosak a hóviszonyok. Viszont régebben csak az ment oda síelni, aki tudott és képes volt felmérni a tudása határait. Ez változhatott meg...
sazsolti | 2012.03.05. 08:02
Az azért elgondolkodtató, hogy hol van olyan sípályaszakasz, ahol egymást követően két sielő is 300 m-t tud zuhanni, mert semmi nem védi őket a kicsúszástól/lezuhanástól.
Csak meg kéne vizsgálni az üzemeltetők felelősségét is...
emilian | 2012.03.05. 08:29
Bár csak egyszer voltam ott, de a Gyömbér és Chopok csúcs között freeride síterep van, talán azért nem húznak ki védő hálót..
Aeron | 2012.03.05. 08:36
A napsütésben a pálya felülete felolvadt és újra fagyott, ezt az üzemeltetők csak későn vettek eszre. Kb 1-2 órakor zártak le a felső felvonókat, utolsónak jutottunk fel egyik társunkhoz. A turistaházban láttunk egy hozzátartozó férfit zokogni, akkor fogtuk fel a helyzetet. Sajnos a Chopok mindkét felső oldala nehéz és ritkán ideális az időjárás miatt. Tanúsítják a megrongálódott régi felvonok jégszobor maradványai. Valamint az új építését nem kapkodjak el! Az árak nyugatiak, a szolgáltatások mar csak 10 evvel vannak lemaradva! Vasárnap viszont kellemesen csalódtunk Csorba-tóban, fantasztikus volt!
boat54 | 2012.03.05. 08:56
Szombaton síeltünk itt. A piros pályák felső része és a fekete pályák rendkívül jegesek voltak. Érdekes módon, a hó szinte "lecsúszott" a jégről. Ez a jelenség elsősorban a Lukova környékén és felette volt sok helyen megfigyelhető. Az is tény, hogy ennek megfelelően rengeteg esést láttunk és láttuk, hogy megy a helikopter. A síelők egy részének a felelőtlensége elképesztő. Rossz volt nézni, ahogy a fent említett jeges részeken - sokszor szinte "0" tudással- száguldoztak. Láttam olyat is, hogy az oktató ezen a részen hóekéztetett egy kb.: 4-5 éves gyereket. A kék pályák és a piros pályák alja nagyjából rendben voltak, ott egy-két száguldozó őrülttől eltekintve jól lehetett síelni. Érdekes volt még az is, hogy a legnagyobb sor a csúcsra menő kétülésesnél állt. Mi is felmentünk reggel, de lefelé helyenként már akkor is bizony eléggé küzdős volt. El tudom képzelni, milyen lehetett a nap vége felé.
Mindent összevetve veszélyes üzem volt.
A tragédia borzalmas, nyugodjanak békében.
slider | 2012.03.05. 09:59
Mi vasárnap reggel 8.45-kor indultunk Trangoskából fókával, a cél a Gyömbér megmászása volt. Hágóvas, jégcsákány nem volt nálunk, így a Stefanika alatti emelkedő legmeredekebb részét - biztonsági okokból - rögzített sarokkal, oldalazva küzdöttük le. 1600 m felett egybefüggő jégpáncél borította a hegyet a szikrázó napsütés ellenére. A Stafanika felett 50 méterrel a hegyimentők (nagyon kedvesen) megkértek bennünket, hogy mondjunk le a csúcstámadásról, ha nincsen hágóvasunk. A "mellékelt ábra" is mutatja, hogy a kérés teljesen jogos volt, ezért szépen megköszöntük a jótanácsot, lecsúsztunk, vettünk egy délutáni liftjegyet, és a Chopok alsó pályáin (a felső liftek zárva voltak) vigasztalódtunk. "minerel" a 3. hozzászólásban jól összefoglalta a tanulságot!
ledit01 | 2012.03.05. 10:47
Péntek, szombat vasárnap voltunk kint, a Jasna síközpont szinte összes pályáját besíeltük, Pénteken a Lukovan és a fenti részeken nagy volt a köd, és igen jegesek voltak a pályák.Azt sem értem ,hogy régebben a pályák szélén végig jelezték a pálya számokat a tudásszontnek megfelelő színnel ez nagy segítség volt főleg korlátozott látási viszonyok között,most ez már nincs.Ugyan vannak eligazító táblák, ha megtalálod a ködben, de csak az elágazásoknál.Közben pedig csak reménykedhetsz, hogy egy család vagy csoport minden tagja valóban azon a pályán ér le amin megbeszélték. Mi 1997-ben ezen a terepen tanultunk síelni, utoljára 2001-ben síeltünk itt. Azóta Ausztria , Olaszország pályáin voltunk. A változás szembetűnő új liftek, jó éttermek,sajnos a viselkedésben is van változás.Mi is azt tapasztaltuk,hogy 15 év sítudásával is félelmetes volt. Sokan nem a tudásszintjüknek megfelelő pályát választották, udvariatlanok, nem néznek körül ha több pálya csatlakozik. Nem a pálya szélén álnak meg pihenni, hanem a közepén , bukkanó alatt,Simán átsielnek a léced hátulján ,ha nekik, úgy jön ki. Én 5 éve nem estem el, most kicsapták alólam a lécet, a felvonóból úgy száll ki, hogy nekimegy a pályán éppen haladónak, sorolhatnám még. A sielésben ugyanúgy ,mint más közlekedésben is vannak szabályok,ezeket meg kéne tanítani/ minket a jó oktatóink megtanítottak/ és ha a szabályokat betartják, akkor kevesebb szörnyű baleset lenne. Összegezve az idő szép volt, a pályák karbantartottak,az ételek italok szinvonala jó mindenki megtalálhatja a pénztárcájának megfelelő ellátást,olcsóbb 30%-al ,mint Ausztria az étterem is. Csak már viselkedni, kéne megtanulni, de ez rajtunk síelőkön múlik, nemre,és nemzeti hovatartozásra való tekintet nélkül. ledit01
pedruszkó | 2012.03.05. 11:08
Igen a pályák életveszélyesek voltak. Nem jeges volt , hanem jégpálya volt.
Ezt már le kellet volna zárni korábban. Nem csak a hó teteje hanem 3-5 cm vastag kemény jég volt felül.
Vasárnap-hétfőn-kedden esett a hó , majd a déli meleg áramlás és a nap megolvasztotta de éjszaka bejegesedett.
Én a Chopok -Gyömbér közötti gerincen ültem le megpihenni egy nyeregben, ahol nem volt túl meredek. Itt mégis lecsúsztam kb: 100 métert és csak gyorsultam-gyorsultam a meredek jégfalon.
Szerencsére ezen a szakaszon igazán nagy sziklatömböket betemette a hó. Szerencsére valahogy meg tudtam állítani a csúszást. De ezt az érzést senkinek nem kívánom. Innen már csak jégcsákánnyal tudtam visszajutni a gerincre.
y1998 | 2012.03.05. 11:29
Pénteken voltam a déli oldalon. A fenti pályákat már akkor le kellett volna zárni az üzemeltetőknek. A fenti két épület közé érkező 2-es fekete pályánál összefüggő jégpáncél, néha 5-10 méter látótávolság. A másik irányba induló 3-as pálya kicsivel jobb volt, de küzdős. Du. 2 felé estem egyet a 2-es pályán, egyre gyorsultam, alig tudtam megállni. Szerencsére nem esett bajom, de félelmetes volt. A lenti (piros-kék) részek pedig olvadtak voltak. Lehet ezért választották néhány a fenti részeket. Én inkább eltékozolva a bérletemet, a maradék 2 órát a büfében töltöttem.
ROBSOK | 2012.03.05. 13:23
Sziasztok. Szombaton Trangoska-Gyömbér-Chopok-Trangoska sítúrát tettünk. A Stefanika ház vonalától csak firnvassal lehetett jól és biztonságosan haladni. Teljesen le volt fagyva minden. De ettől még lehetett biztonságosan haladni: odafigyelés, felszerelés függvényében. Sokaknak ez nem volt meg. De ettől még folytatták az utat.
Két mentést láttunk, azt nem tudtuk mi van, csak annyit mondtak, hogy "big problem". Egy kicsúszást is volt szerencsém látni, a sziklák megállították a túrázót (úgy 50-60 m után) és társai utána tudtak menni, segíteni neki (megúszta). A kicsúszások/mentések helye abszolút a déli oldalon voltak, tehát nem leesések voltak, hanem a hegyoldalban való le- és kicsúszások.
Beres | 2012.03.05. 14:01
Sziasztok!
Mi szombaton voltunk a déli oldalon. Mivel az egyik barátom a múlt héten a gerincen elhagyta a léceit, és visszamentünk megkeresni. Láttuk ,hogy tükörjég az egész hegyoldal, mondtuk is neki, hogy hágóvas nélkül ne induljon el. Nem hallgatott ránk. Végeredmény: Most is elhagyta a léceit. (többet nem megyünk keresni lécét). Még szerencse, hogy jégcsákányt adtunk a kezébe, így nagy nehezen visszament a turistaházhoz. Remélem mondott egy imát, hogy életbe maradt, mivel ő is megcsúszott a hegyoldalon, csak egy szikla megfogta. Szerintem a pályaüzemeltetőnek nem szabadott volna felengedni senkit a hegyre, mert életveszélyes körülmények voltak.
Yules | 2012.03.05. 20:11
Hamarosan Chopok-ra tartunk. Remélem az alsóbb részek azért még síelhetőek...

Szállástippek
Grandhotel Jasna csillagcsillagcsillagcsillag
Chopok észak egyik "legleg" szállodája közvetlenül a sípályák mellett, 50 méterre a kabinos lift állomásától! 1-4 fős szobák standard és deluxe felszereltséggel. Wellness: medence, szaunák, gőzfürdő, kültéri melegvizes jacuzzik!
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Wellness Hotel Chopok csillagcsillagcsillagcsillag
Modern, színvonalas, 158 ágyas, családközpontú wellness szálloda Jasna sífelvonóitól 3 km-re a Déményfalvi-völgyben. Szolgáltatásai: nagymedence, szaunák, fitneszterem, bowling, étterem, bár, stb...
Záhradky bungaló 116
Egyszerű berendezésű és bútorzatú "retró" fahütték Jasná sípályáitól kb. 50-100 méterre. Két-, három- és négyágyas szobák, társalgó, SAT TV, zuhanyzó, WC, konyha.