Az elmúlt években számos meghatározó fejlesztéssel találkozhattunk, ami megváltoztatta a sílécek gyártását, és ezzel befolyásolták a sítechnikát is. Ilyen volt a carving lécek megjelenése a 90-es években és ilyen a napjainkban - 2011-ben - megjelent rocker lécek is.
h i r d e t é s
Íme 10 újítás a 2014-15-ös szezonból, amelyeket minden gyártó más és más saját technikai fejlesztéssel egészít ki:
1. Prop Tech a Rossignoltól
Rossignol Prop Tech
Ez a fejlesztés az új FIS szabályoknak köszönhető, mivel megváltoztak a lécekhez tartozó fordulási sugarak. A Prop Tech fejlesztéssel javítani tudtak a lécek fordulási ívén, anélkül, hogy kisebb rádiuszt alkalmaztak volna a síléceken.
A hosszában négy részre hasított sícsőr jobban meg tud hajolni az ív elején, ami egy radikálisabb és dinamikusabb kanyart eredményez. Ezt a megoldást a korábbi H-technológiában megszerzett tapasztalatok felhasználásával fejlesztették ki.
2. Race Booster a Fischertől
Fischer Race booster
A Fischer mindig valamilyen komoly kötésplatnival rukkol elő, amely precízebb és mégis dinamikus síelést eredményez. A Race Booster lényege, hogy a platni középső része egy fixen rögzített trapéz, amelyre görgők segítségével fut fel a platni első és hátsó része. A középső trapéz felfutó szárát különböző fokokban készítik, amit az igényeknek megfelelően lehet cserélni.
Ezzel a megoldással sokkal gyorsabban és dinamikusabban reagál a síléc a kanyarban, gyorsabb és kisebb sugarú íveket lehet húzni. Sokkal szabadabb és pontosabb ívben tud meghajolni a síléc a kötés alatti részen, és határozottabban adja át a cipő felől érkező energiákat is.
3. I-Core Torsion Bridge Ti a Nordicától
Nordica i-core torsion bridge
A Nordica a szendvicsszerkezetű lécek szerkezetébe nyúlt bele, és új merevítési megoldást alkalmazott, amely eltér az eddig megszokott titán lemezektől. A korábbi tömör lemezt most egy speciális rácsos szerkezetű lapra cserélték, amely jobban ellenáll a torziós csavarodásnak, és hálós felépítése miatt még könnyebb is. Ezt a megoldást egyelőre az all mountain léceinél alkalmazza.
4. HRZN Tech az Atomictól
Az egyre népszerűbb mélyhósízés és sítúrázás terén is felhasználóbarát újításokat alkalmaznak.
A HRZN Tech egy különleges csőr és sarok kiképzés, amely egy ABS oldalfalat takar, melynek alakja egy csónak fenekéhez hasonlít. Ezzel a kialakítással 10%-kal megnövelték a sívégek felületét, és így mint egy hajó, felúszik a hó felszínére. Említésre méltó továbbá, hogy sokkal könnyebb vele trükköket csinálni a mély hóban.
5. RAMP Tech az Atomictól
Atomic Ramp Tech
Új platnit alkotott az Atomic! A RAMP Tech szerkezet segítségével nagyobb sebességet lehet elérni a kanyarban. A RAMP Tech mechanika lényege, hogy a mozgási energiából felszabaduló erőt mechanikai energiává alakítják át, amely 10 fokot is emelhet a kötés sarkánál. Ez az emelkedés előre viszi a súlypontot. Kemény kezelt pályán több erőt és több kontrollt ad.
Azt azért érdemes tudni, hogy aki eddig hátul “ült”, az most se fog előre kerülni. Ettől a megoldástól nem fog jobban síelni az, aki eddig se tudott megfelelően terhelni, tehermentesíteni. A fejlesztés ötletes, de igazán csak a haladó síelők fogják értékelni, akik már egyébként is jól csúsznak.
6. Xcell Toe versenykötés a Markertől
Marker Xcell Ton
Most újabb finomításon esett át a Marker versenykötés családja.
A módosítás lényege, hogy az orrkötés főleg a nagyobb tempónál keletkező oldalirányú rezgéseket csillapítja egy dugattyús rendszerrel. Ezt a szerkezetet a meglévő orrkötés rendszer elé építették be. A Völkl léceken rMotion néven fut a Marker Xcell Toe versenykötése.
7. Kingpin túrakötés a Markertől
Marker Kingpin
A Marker idén igazán kitett magáért; egy új túrakötést alkotott, amely a jól ismert Dynafit rendszert ötvözi az eddig kifejlesztett freeride túrakötéssel. Ezt a megoldást már más gyártók is próbálták pl. a Rossignol, de a Marker fejlesztette tökélyre.
Marker Race UVO
8. U.V.O. - Ultimate Vibration Object a Völkltől
Völkl UVO
A technológia lényege egy rugalmasan rögzített ellensúly a síléc csőrén, amely a keletkező nem kívánatos rezgések ellen dolgozik a tér minden irányában, és azokat csillapítja. Működésének elve a tömegtehetetlenség és az erő-ellenerő. Így jobban irányítható marad a síléc, és folyamatosabb lesz a hókontaktus, ez pedig egy jobban kezelhető lécet eredményez.
9. X-Chassis a Salomontól
Salomon X-Chassis
Ez a keresztirányú merevítés a torziós csavarodás mértékét csökkenti és nagyobb stabilitást ad a sílécnek. A X-Chassis karbon és polyamid szövetből készült, amely kellően merev, de emellett könnyű is. A Progressive Transfer Pads elengedhetetlen része a rendszernek, mert az X-merevítésnél keletkező erők egyenletes átvitelét eredményezi.
10. Graphene és Koroyd a jövő anyagai a Headtől
A sílécgyártók is a legkorszerűbb anyagokat használják fel a lécgyártáshoz. A Head most két anyagot is bevetett idei modelljeinél. A Graphene-t és a Koroyd-t.
A Graphene egyedülálló tulajdonságokkal rendelkező nanotechnológiai anyag, amely tulajdonképpen egy atom vastagságú grafitréteg. A Graphene a legerősebb anyag a világon, erősebb, mint a gyémánt, 300-szor erősebb, mint az acél, és rugalmasabb, mint a gumi.
A Koroyd számtalan pozitív tulajdonsággal rendelkezik. Ez a speciális csőszerkezet méhsejtszerűen elrendezve nagyon jó energiaelnyelő tulajdonságokkal rendelkezik, amelyet számtalan protektornál is alkalmaznak már. A sílécek szerkezetében is az energiaelnyelő tulajdonsága miatt használják.