Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

A rockerek hajnala

2011.10.30. Bartus Péter

A rockerek hajnala Ha nem is akkora forradalomra virrad az idei síszezon, mint a 90-es évek közepén a carving volt, de az azóta eltelt időszakban a gyakorlati használhatóság terén a mostani a legnagyobb evolúciós lépcső.
A gyártók mindig is szerettek volna "univerzális" síléceket gyártani, amelyek minden pályán, minden hóviszonyok között, bármely sítudáshoz automatikusan igazodva a léc mindig pontosan úgy viselkedjen, ahogy elvárjuk, ne okozzon meglepetést, ergo minél több embernek legyen megfelelő.
Egy léc viselkedését 3 dolog határozza meg: a geometria (felülről nézve a léc alakja), a flex (a belső felépítéséből adódó rugalmassága illetve szilárdsága), és a profil (oldalról nézve a léc alakja).

Az első dolog volt a legkézenfekvőbb, ha le szeretném egyszerűsíteni, azt mondhatnám, hogy a XXI. század anyagainak felhasználásával úgy tudtak egyre szélesebb léceket építeni, hogy a kezelt pályán nem szenvedtek hátrányt a lécek a hagyományos, keskeny (67-68 mm) csípőszélességű társaikhoz képest, de pályán kívül a sokkal nagyobb felület miatt nagyságrendekkel kezelhetőbbek lettek a lécek, és ugyanez igaz a sajnos egyre gyakrabban előforduló latyakos, nyúlós, túrt havas pályákra, ahol nem akad el, nem ragad a léc, hanem szépen úszik a laza felszínen.

A második rész már jóval több év fejlesztőmunkáját és jóval több millió Euro-t igényelt, és igen eltérő sikereket tudtak elérni ebben a gyártók: a léc szerkezete alkalmazkodik a kedvünkhöz: laza tempónál finoman kezelhető, de kihajtva a belét felkeményedik.

A lécek geometriája és a belső szerkezete után az idei évre szinte minden gyártó hozzálátott a lécek profiljának az újraalkotásához annak érdekében, hogy az adott célnak minél jobban megfelelő és a lehető legkönnyebben kezelhető sílécet alkossanak.

Kiindulásnak a statisztikát vették alapul: bár az autóvezetésben és a focihoz értésben mindenki profi, de világszerte a síelők több mint 80%-a középhaladónak mondja magát. Ez elég nagy szám ahhoz, hogy az ő igényeiket tartsák szem előtt. Sok sízőt látni a hegyen, amint "darálnak" lefelé a hegyről, mint az őszi falevél, kanyar-csúsztatás-kanyar-csúsztatás. A problémájuk a róka fogta csuka esete: a kezdő addig nem tudja igazán megérezni a carving ízét, amíg nem szerez megfelelő magabiztosságot, de addig nem tud magabiztos tudást szerezni, amíg nem tud rendes carving ívet húzni. Ahhoz, hogy egy hagyományos profilú léc rendesen carvingoljon, megfelelő tempóval meg kell hajlítani, mivel előfeszített állapotban van, amit le kell győzni.

Megfelelő tempót viszont már csak biztos sítudással lehet elérni. A carving technika megtanulásában a legnehezebb rész (mily meglepő!): a kezdet. A talpról az élre döntés, bármily természetes mozgásnak tűnik is, nem velünk született tehetség. Sokan itt véreznek el, dobálják a lécet lefelé a pályán, adják el a felszerelést az alsó állomás melletti üzletben, és költöznek át Pestről Budára, hogy még az ablakból se lássanak hegyeket. A versenytempót kivéve, amikor élről élre tesszük a lécet, az élre döntést mindig megelőzi egy hosszabb-rövidebb átmeneti, talpon forgatós szakasz.
hagyományos profil
hagyományos profil
Egy előfeszített, hagyományos profilú lécnél a kezdőknek ez igen nehéz, a kompresszált csőr miatt a léc eleje leakad, a síző "átesik" a léc csőrén, és a következmény az előző mondat. Egy ügyes szervizes, aki ismeri a kliensét, leélezéssel és a megfelelő talpszög geometriával hathatósan tudta tompítani ezt a hatást, de most már gyárilag jön rá a megoldás: a profilos (rockeres) lécek már elő vannak hajlítva, terheletlen állapotban a csőr (és néha a far is) hosszan elemelkedik a talajtól, azaz terhelve és terheletlenül is változatlan méretű, jóval kisebb felületen érintkezik a hóval, a forgatás pofonegyszerű, amiből már nem okoz gondot az élre tétel, mert az átmenet rendkívül finoman szabályozható. Igen ám, kérdezhetjük, de mi történik ezután, amikor már élen vagyunk? Élen csúszásnál nem okoz stabilitási gondokat a jelentősen lecsökkent, hóval érintkező (effektív) élhossz?

És itt jön a képbe a fejlesztés nagyobbik része: a profilos lécek első része a hókontakt ponttól a csőr felé bonyolult geometriával szélesedik, így ahogy döntjük a lécet, egyre hosszabb élszakasz vesz részt az éltartásban, azaz bármily hihetetlen, de megfelelő lécválasztás esetén a tempó növekedésével egyre stabilabbnak érezzük a lécet! Hozzáteszem, hogy a korábbi hossz-rádiusz-szerkezet triumvirátussal ellentétben most már jóval bonyolultabb egy lécválasztás, megkockáztatom, hogy csak szakértő bevonásával érdemes megtenni. Nem csak a profil alakját kell eldönteni, hanem a felhajlás hosszát és mértékét is, mivel teljesen máshogy viselkedik egy 3 mm-es felhajlási magassággal és 5 cm-es felhajlási hosszal rendelkező léc, mintha ugyanezek a számok 20 mm és 40 cm lennének, plusz ezekhez nem árt hozzáhangolni a léc flexét és hosszát is. Ehhez kapcsolódó jó hír: a hagyományos profilú lécekhez képest választhatunk akár 10 cm-el nagyobbat a profilos típusokból, mivel egy hosszabb profilos lécet az elmondottak szerint ugyanolyan könnyű forgatni, viszont kemény pályán jól jön a plusz kantni hossz, vagy megfordítva, ha ugyanolyan hosszú profilos lécet választunk, mint az eddigi hagyományos, akkor jóval könnyebb lesz forgatni, és ugyanolyan kantnihosszt kapunk élre téve, mint a korábbi lécnél. Összegezve a profilos kialakítással könnyen kanyarodó, stabil, toleráns, finoman irányítható léceket kapunk.
csőr profil
csőr profil
dupla profil
dupla profil
Bár gyártónként különböző elnevezéssel illetik, valamint némelyikük ennél több profilt különböztet meg, alapvetően 3 féle profil létezik:
  • Hagyományos profil (Traditional Camber): a klasszikus kialakítás, a léc terheletlenül előfeszített állapotban van, azaz híddal rendelkezik. A léc legszélesebb pontjain van a hókontaktja, így terhelt és terheletlen állapotban ugyanolyan effektív élhosszal rendelkezik.
A hagyományos profil
A hagyományos profil
  • Csőr profilos kialakítás (Tip Rocker): a léc terheletlenül előhajlított állapotban van, középső része a talajon fekszik, csőre felhajlik. Talpán terhelve és terheletlenül azonos profilt képez. Megdöntve fokozatosan nő az effektív élhossza.
A csőr profilos kialakítás
A csőr profilos kialakítás
  • Dupla profil (Full Rocker): A csőr mellett a far is hosszan felhajlik, legtöbbször szimmetrikusan a csőrrel.
A dupla profil
A dupla profil
Ettől függetlenül biztosan nem kell temetni a hagyományos, előfeszített profilú léceket sem, mert vannak el nem vitatható érdemeik, amelyeket a kifejezetten jól, pályán síző betyárok mindig is értékelni fognak:
  • Nagy felületi nyomás a csőrön már kis döntési szögnél is: instant kanyarkezdés
  • Nagy felületi nyomás a faron: instant kirúgás a kanyarból, katapult hatás
  • Kompromisszum nélküli precizitás, 100%-ig az előre definiált íven tartható
Néhány gyártó palettáján megtalálhatóak profilos (bolti) versenysík is, ezek általános elterjedése kissé kétséges. Jómagam azt ajánlom, a fejlődésre vágyók közül aki teheti próbálja ki ezeket a típusú léceket, mert meglepően gyorsan lehet velük szintet lépni a fejlődésben. Fejlesztések jönnek és mennek, de profilos kialakítás mostantól kezdve stabilan megmarad a síléc gyártók palettáján, a metálos szlogennel élve: Addig míg a Föld kerek, mindig lesznek rockerek!

A legnépszerűbb márkák fontosabb profilos családjai a 2011-12-es szezonban:

  • Atomic:
    Vario: Csőr profilos
    Nomad: Csőr profilos
  • Elan:
    Waveflex: Amphibio Waveflex 14 és Waveflex 82: Dupla profilos
    Wstudio: Zest és Amphibio Insomia: Dupla profilos
  • Fischer:
    Motive: Csőr profilos
  • Head:
    iPeak: Csőr profilos
    Mya: No8, No6, No4
  • Nordica:
    Az allround, allmountain, cross és race családban hagyományos profilú lécek vannak, csak a Freeski családokban találhatóak a profilok különböző változatai.
  • Rossignol:
    Experience: Csőr profil
    Alias: Csőr profil
    Temptation: Csőr profil
  • Salomon:
    Enduro: Csőr profil (kivéve Enduro LX 730)
    X-Kart: Csőr profil
    Origins: Csőr profil (kivéve Lagoon)
  • Völkl:
    The Code: Dupla profil
    Sensor: Csőr profil
    Ride The Mountain (RTM): Dupla profil (84, 80, 77) és csőr profil (75 iS, 75, 73)
    Attiva Cielo: Csőr profil (a többi női léc egyelőre hagyományos)
KOMMENTEK
zirciveterán | 2011.11.02. 23:23
Szerintem nem lesz akkora áttörés mint annak idején a hagyományos és a carving lécek közt.
A gyártóknak valahogy el kell adni az új terméket,és gyártanak hozzá ideológiát is .hasonló mint a wakeboardban a 3 rocker .
Idén februárban láttam a Nordica freerider léceit ,a gyár olasz tesztpilótája 2 órán keresztül magyarázta a lécek tulajdonságait angolul.
Igaz nem sokat értettem belőle, de a látvány és a tesztmenetek önmagukért beszéltek.
Aki nem tud ,annak nagy előrelépés egy ilyen "okos "léc , aki tud az meg egy " hordódongával "is szép nyomot hagy maga után .
A festés , az viszont nagyon tetszett ! Igazi freeride "dizájn" !
Kár hogy nem tudom hogy kell képet felrakni a komment mellé ! Van egy két jó képem a kiállításról !
Üdvözlettel : ZV
admin2 | 2011.11.03. 10:56
Kedves zv,
Kommenthez nem lehet fotót feltölteni, de a profillapodon van fotó- ill. galéria feltöltési lehetőség. A feltöltött fotóra itt tudsz linkelni.
Szányi Gábor | 2011.11.05. 16:31
Kedves zirciveterán!A nevedből itélve nem ma kezdted.Nekem is volt lehetőségem a Völkl gyári tesztjén résztvenni és 3 napon át izlelgetni a külömböző pályára gyártott rocker síket.Én ugyan kereskedéssel is foglalkozom ,de messze áll tőlem a marketing.A személyes benyomásaim alapján az a véleményem,lesz áttörés.Ki kell próbálni,de szakember véleményét kérve,milyen hóra melyik típustól kapod a legnagyobb élményt.Gondold el hogy a dióverőket is milyen nehezen fogadták,idegenkedve a síelők.A rocker 2 éve van kint a piacon.Kevés ember volt aki a témához érdemben hozzá tudott szólni még 2010 végén is.Ma szerencsére egyre több ismertető található róla.A símagazinba/ hamarosan megjelenik/írtam egy oldalnyi ismertetőt a rocker lényegéről.Ajánlom szives figyelmedbe.Ez magyarul van,talán segit az értelmezésben.Én is meghallgattam egy amerikai mérnök előadását ,de az igazi a személyes benyomás ,abba semmi marketing nincs. A gyár egyébként akkor tudja a terméket eladni ha az valóban ujabb élményt ad a síelőnek.Meggyőződésem hogy az átlag sítudással rendelkezőknek is bitonságosabb,dinamikusabb,kisebb energiát igénylő forgatással nagyobb élményt ad a rocker sí.
Szányi Gábor síoktató
Szányi Gábor | 2011.11.05. 16:34
kimaradt egy szó bocs,... a dióverőket leváltó carving léceket....
Kunsay | 2012.10.29. 20:45
Kedves Szányi Gábor!
Elolvasva fenti beszámolódat bizalmat ébresztett bennem szakmai jártasságod!
Ezért szeretném kérni a tanácsod léc választásban.
Családunk elég rég óta üzi ezt a sportot, de lemaradtunk a fejlesztések követésében. Szeretnék saját részemre sílécet választani és nem tudom, hogy milyet! 50 éves elmúltam és bár 25 év sízés áll mögöttem megbízható sítudással (minden pályán, minden hóban tudok még ma is sízni)úgy érzem a kb 10 éve vásárolt Atomic SL 9 sílécem már túl merev nekem. A korom miatt csökkentenem kellett a tempót amit nem tolerál ez a merev léc.Ha jól értelmeztem akkor ez az új generációs rocker sí inkább a kezdők és középhaladóknak segít élre tenni a lécet . Haladó tudásomhoz szeretnék egy könnyen meghajlítható lécet vásárolni, hogy lassúbb tempó mellet is érezhessem a carvingozás élményét. Kérlek ajánlj nekem akár több márkát és típust is (nem feltétlen idei modelt) amely megfelel a sítudásomnak, de nem ilyen kemény.
K. Csaba
Szányi Gábor | 2012.10.29. 22:15
Kedves K.Csaba!
Köszönöm a megkeresésed.Az ideális választáshoz légyszives add meg a testsulyod és a magasságod.25 év után már nyilván kinőtted a kamikáze időszakot amikor a sebesség volt az élvezet,amihez egy keményebb léc a jó választás..Ennyi idős símúlttal már a biztonságos óvatosabb, kisebb sebességü szép íveket rajzoló síelés ami az élvezetet jelenti.Ehhez nem a legkeményebb sí dukál.Mindenképpen famagos lécet fogok ajánlani,ami könnyen irányítható és élmény vele síelni.A rokker számtalan előnnyel rendelkezik amit nagyon fogsz élvezni.Várom a kért adatokat.Mellékelek egy linket amit a nyári szünetre szoktam minden síelőmnek ajánlani "szárazedzésnek".Mindenkire ráfér egy kis finomítás,ezért ajánlom szives figyelmedbe.Nehogy félreérts,a jobbítás szándékával,nem a tudásod megkérdőjelezésével küldöm. http://www.youtube.com/watch?v=Qhyk...2ZbrOEM&sns=em
Üdvözlettel:Szányi Gábor
Szányi Gábor | 2012.11.01. 18:37
T.Csaba,Kunsay!
Még mindig várom a válaszod.
Üdvözlettel:Szányi Gábor
Szányi Gábor | 2012.11.08. 10:13
T.Csaba,Kunsay!
Légyszives méltass egy válaszra.Megkerestél,azonnal válaszoltam.Még mindig várom válaszod.
Tisztelettel:Szányi Gábor
Sereg Róbert | 2012.12.19. 22:49
Tisztelt Szányi Gábor!

Bízva tapasztalatodban, szeretnék segítséget kérni.
Kb. 10 éve síelek, 37 éves, 182 cm magas, és 80 kg súlyú vagyok. Még ne nőttem ki a rohanós korszakomból a pályákon, de az igazi kedvenceim a kezeletlen freeride területek. Elég sokat síelek, a Carving technika is úgy-ahogy megy amennyire felnőtt korban meg lehet tanulni. Jelenlegi lécem egy 164 cm-es Fischer Fuse. Tökéletesen meg vagyok vele elégedve, jól irányítható a pályán kívül,illetve a buckás területen, a pályán pedig elég jó íveket lehet vele rajzolni. Néha picit azért fordítani kell rajta. A problémám, hogy tönkrement, gyakorlatilag javíthatatlan. Kissé nagyot álmodva kinéztem magamnak a Völkl RTM 80 lécet, 166-os méretben. Véleményed szerint ez jó választás? Van esetleg jobb?
Köszönettel: SR
Szányi Gábor | 2012.12.20. 10:31
Tisztelt Róbert!
Az igényeidnek megfelelően jó a választás,kivéve a hosszúságot.Az RTM80-as léc full rocker léc.Kimondottan a haladó,jó síelőknek ajánlott.A 80 -as szám a léc középső szélességét jelenti mm-ben.Ebből már kitünik,hogy a lécet nem csak a kezelt pályára tervezték,de ott is kiválóan működik.Azért javasolt a hoszabb méret,esetedben a 176-os hosszuság,mert a teljes hossz csak a jobban bedöntött lécnél vesz részt a fordulóban de akkor ez előnyös a stabilabb lécvezetés érdekében.Nyugodtan válaszd a 176-os méretet,a használat ugyis igazolja a helyes döntést.Még annyit hogy nagyon jól sikerült a tipus tervezése a 2011/12-es szezonra és közkedvelt léc lett a vásárlók körében.Változatlan konstrukcióval készült a 2012-2013-as modell is.Az előbbi fehér alapszínnel,piros felirattal készült,az utóbbi fekete alapszínnel és szintén piros felirattal.Amennyiben érdekel a vásárlás ,szivesen állok rendelkezésedre.
Üdvözlettel:Szányi Gábor
Sereg Róbert | 2012.12.20. 17:41
Tisztelt Szányi Gábor!

Köszönöm a gyors választ.
Erősen gondolkodom a vásárláson. A problémám a hosszabb léccel az, hogy félek, hogy a nagyobb buckák között illetve a szűz havas területeken a hosszabb léc könnyebben megakad. Még emlékszem a Carvingra váltáskor a legjobb az volt, hogy a rövidebb léc sokkal könnyebben kezelhető volt az egyenetlen terepen. Ha a vásárlásban tudnál segíteni, árakat szívesen vennék.

Köszönettel: SR
Szányi Gábor | 2012.12.20. 20:36
Tisztelt S.Robert!
A gyors válaszom.A véleményem változatlan.Ki kell próbálni ,és a próba engem fog igazolni.Nem kell idegenkedni a reletive hoszabb léctől.Fentebb leírtam a lényeget.Jó technikával semmi gondot nem okoz az a 12 cm amennyivel hoszabb a melévő carving lécednél.2011-12-es RTM80-AS lécet a listaárnál lényegesen olcsóbban, 155,000.Ft-ért tudok adni.A mellékelt linken ,nézd meg ,mekkora léccel síelnek az RTM80-al. http://www.youtube.com/watch?v=S1Mk...g5_zeQs
Üdvözlettel:Szányi Gábor
kov_istvan | 2013.01.10. 11:18
Kedves Gábor!
Én is tanácsot szeretnék kérni tőled és haasonló kategóriában gondolkodom. 182 cm és 83 kg vagyok. Viszonylag jól síelek. 50-50%-ban szeretek pályán kívül és pályán síelni. Pályán hosszú, gyors íveket, pályán kívül inkább meredek ill. szűzhó párti vagyok. Eddig egy Atomic SX9-est, majd egy Metront használtam. Az SX9-es természetesen nagyon melós volt pályán kívül, a Metront viszont mindenhol jó volt használni. Hajlok arra, hogy én is az RTM-ekből válasszak, de a tesztek alapján a 77-es vagy a 84-es tetszene. Mi a véleményed ezekről, illetve kapható-e nálad?
A fentiek figyelembe vételével van más léc, amit szívesebben ajánlanál? Köszönöm a segítséged!
István
Szányi Gábor | 2013.01.10. 12:11
Tisztelt István!
Jó irányban mozdultál.Az említett típusok full rocker lécek.Atipus jelzésben lévő szám az a léc közepén mérhető szélességet jelzi.Az RTM 77 az 77mm "széles középen AZ RTM 84 az pedig 84mm széles.A szélesebb az kényelmesebben használható pályán kivül.Az RTM szériából tudok biztosítani kedvező áron/155,000 Ft / RTM 80-as lécet 2011-12-es szezonra gyártottat.Természetesen új,amihez adok összekötőpántot és a 3012-13 as síszezonban ,május végéig dijtalanul vaxolom/Toko/
A léc 1 év előtti listaára 199,000 Ft volt.Nem tudom hol laksz,de a szállítást meg tudom oldani.
hate77_77 | 2013.01.27. 22:25
Kedves Szányi Gábor!
Remélem, hogy a fentiekhez hasonlóan nekem is tudsz segíteni léc választásban. 180 cm magas, 100 kg vagyok, a szokott középhaladó jelzővel illetném sítudásom. Csak sípályán síelek, utálom a buckákat is. Gyorsan szeretek síelni, váltogatom a rövid íveket a fél pályát átívelő kanyarokkal. Jelenleg egy Salomon Crossmax V12 tip. lécem van, ami kemény, ratrakolt pályán kiváló. Ez - legjobb tudásom szerint - egy elég kemény léc, ami viszont túrt, kásás havon nehezen irányítható, egyfolytában oldalra fékezek vele, ezért fáradok. Tudom, hogy kellene tartanom mellette még egy lécet puha hóra, de kiváncsi lennék, hogy az új Rocker elnevezésű családból van-e olyan, ami minden esetben jól viselkedik? Gondolom mindenki ilyet szeretne... Próbáltam más carwing léceket, a Head Supershape piros színű léce egész jó volt, a zöld nem tartja meg a 100 kg súlyomat, a fekete meg szerintem nekem túl okos, nem boldogultam vele. Egy gyakorlottabb síelőnek biztos jó... Sajnos más léceket nem volt alkalmam kipróbálni, a Head családot is a Tndtsport jóvoltából volt szerencsém tesztelni Tux-on pár éve. Amennyiben le kell mondanom az "univerzális" lécről, akkor is a kemény pályára való lécek érdekelnek elsősorban, mert a Crossmax ideje sajnos kezd lejárni és többet síelek kezelt pályán, mint összetúrt havon. Az külön öröm volna, ha kisebb erőkifejtéssel ugyanúgy fordulna a léc mint a Crossmax-om...
Várom válaszod, üdv: Horváth Tamás

KAPCSOLÓDÓ CIKK
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.