Van Budapesttől egy óra autózásra, szépséges, szinte alpesi környezetben egy hegyünk, a Nagy-Hideg-hegy, amelyet a síelők közül névről többen, "személyesen" azonban csak kevesen ismernek. Pedig a Vácot elkerülő 2/A autóút átadása óta igencsak lerövidült az idevezető út ideje, olyannyira, hogy akiknek a munkájuk engedi, 1-2 órát akár hétköznap is síelhetnek itt. A közlekedésnél is jobbak az időjárás adta lehetőségek a Nagy-Hideg-hegyen. Ahogyan a 865 méter magas hegy neve is sugallja, a környék egyedi mikroklímájú, ami a síelők számára jó hótartó képességet, azaz - hazai viszonylatban - megbízható hóviszonyokat jelent. Gyakori tapasztalat, hogy a "fekete" fővárosból elindulva a Börzsönybe érve a havas télbe érkezünk meg. Az évi 800-900 mm csapadék nagyobb része télen hó formájában hullik le, ezért itt két-három hónapon keresztül is tarthat a havas időszak.
A Duna-kanyar, az Ipoly és a Nógrádi-medence által határolt területen fekvő hegység második legmagasabb pontjára épült sípályák ugyan nem alkalmasak tömegek fogadására, de ez nem is célja az üzemben tartóknak. A jelenlegi tulajdonos, Láng Róbert tervei szerint a nagy-hideg-hegyi síközpont hosszabb távon is legfeljebb csak 500 síelőt fogadhat. Láng úr, a nevét viselő autóalkatrész-forgalmazó cég tulajdonosa 20 éve kezdett síelni. 1985-ben az elsők között tett osztrák síoktatói vizsgát, majd 5 éven keresztül évente 10-14 héten keresztül tanította a síelni vágyókat. Az üzletember álma mindig is egy saját síház és felvonó volt, azonban ez sokáig elérhetetlen vágynak tűnt. 1995-ben azonban, amikor vállalkozása már öt éve sikerrel működött, megnyílt a lehetőség a régi álom megvalósítására. A Sí Szövetség ekkor ajánlotta fel megvételre a tulajdonában lévő nagy-hideg-hegyi sílifteket. Láng Róbert szinte látatlanban, pusztán a sísport iránti elkötelezettségből megvásárolta a felvonókat, majd - mivel megvenni nem lehetett - 25 évre kibérelte, és részben felújítatta a nagy-hideg-hegyi turistaházat. Valamivel később megvásárolta a magas-taxi házat, és a területhez tartozó nagy teljesítményű szivattyúkat is, amelyek a házak ivóvízellátását végzik a közeli forrásból, majd a kezdők számára bébiliftet létesített. Beszerezte a sípályák fenntartásához és működtetéséhez szükséges járműveket - ratrakot, síbuszt és terepjárót, sőt, az ország legkorszerűbb vákuumágyas mentőszánját - is.
A hegyen jelenleg 4 pálya működik. Az északi oldalon 2 nehezebb, piros és fekete, a déli lejtőn 1 kék pálya található, de az abszolút kezdőknek is kialakítottak egy tanulópályát a magas-taxi réten. A leghosszabb pálya 1200 méteres, a legnagyobb szintkülönbség pedig 215 méter. Ha elegendő hó takarja az utat, a Nagy-Hideg-hegyről a kb. 7 kilométerre fekvő királyréti parkolóig is lecsúszhatunk. A pályákhoz 3 lift tartozik. Egy kampós az északi, egy tányéros a déli lejtőkön, míg a harmadik a tanulópályán szállítja a síelőket. A felsorolás a november előtti állapotokat tükrözi, akkor ugyanis ellopták az északi lift drótkötélzetét és motorját. A liftek kapacitása jelenleg 200-300 fő, de a síelők busszal is feljuthatnak a hegytetőre. Nagy-Hideg-hegy környéke telemark és sífutóközpont is egyben. Aki felszerelés nélkül érkezik, itt kölcsönzőt is talál.
A hely látogatói közül a többség visszatérő vendég. Ők a Börzsöny és a környék szerelmesei, akik már évek óta járnak ide. Vannak közöttük idősebbek, akik emlékeik miatt rendszeresen visszatérnek. A fiatalabbak többnyire diákkorukban, az iskolai kirándulások és táborozások alkalmával ismerkedtek meg a tájjal, és azóta is ragaszkodnak a hegyhez. A gyalogtúrázok egy köre télen szintén gyakori vendég itt, de az erre szívesen tekerő hegyi bringások is szívesen sportolnak a havas Nagy-Hideg-hegyen.
A tervek szerint a terület fejlesztése a jövőben is folytatódik. Az elmúlt évtizedekkel ellentétben az anyagiak ma már kisebb gondot jelentenek. Láng Róbert a kivitelezés legnagyobb akadályának a helyi erdészetet látja, amelynek vezetői érthetetlen okokból már eddig is sokat nehezítették a sí-, és természetbarát tulajdonosok munkáját. Ha az akadályok megszűnnek, pótolható lesz az ellopott északi lift, sor kerülhet a déli cseréjére és egy ehhez csatlakozó, új felvonó felállítására. A Magas-Taxról kiinduló sílift nyomvonala egyébként már elkészült. A tervekben a déli, és a rövidebb északi pálya hóágyúzása is szerepel.
A beruházások költségei mára elérték az 54 millió forintot, ezért Láng Róbert nem is reméli, hogy e tetemes összeg valaha is megtérül. Célja ezért "mindössze" az, hogy a központ bevételei fedezzék a működtetés költségeit. Reméljük a tervek mihamarabb megvalósulnak és a síelők is egyre nagyobb számban fedezik majd fel ismét a Magas-Börzsönyt, és benne a Nagy-Hideg-hegyet!