Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Magyar sípiaci körkép 2003

2003. december | Szerző: Ludmann László
Ha lehull a hó, és eljön a szabadságok ideje, Magyarországról tömegek indulnak síelni. Hogy pontosan hányan is, arra csak becslések léteznek, mint ahogy arról sem léteznek pontos adatok, hogy mekkora lehet a sífelszerelések és síutak hazai piaca.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
h i r d e t é s
A sízők pontos számára és az általuk képviselt kereslet nagyságára vonatkozóan a Símánia magazin birtokában sincsenek megkérdőjelezhetetlen adatok, ezért a hazai sípiac néhány szereplőjét kérdeztük meg a piac méretéről és tendenciáiról.

A téli utazási szezon közepén kezdjük piaci körképünket az utazási irodákkal. A téli ajánlatok piacán vezető Intersí a havas hónapokban ötödik éve juttat el évente 20-25 ezer magyar sízőt a közeli és távolabbi síterepekre. Bánfi Gábor, az iroda ügyvezető igazgatója az évente változó összetételű ajánlatokkal magyarázza az ügyfelek számának hullámzását. A síelni szervezetten utazók számát a budapesti belvárosban működő cég első embere 60-80 ezerre becsüli, de hozzáfűzi, hogy a pontos számot megsaccolni sem könnyű, hiszen sokan közvetlenül, utazási iroda igénybevétele nélkül foglalják le szállásukat, és nehezen kalkulálható a piacon tevékenykedő sok kisebb utaztató forgalma is. Az aktív - itthon vagy külföldön - síző honfitársaink számát Bánfi Gábor 300-400 ezresnek gondolja, és ennek kétszeresére teszi a passzív sízők számát. Az ügyvezető saját ügyfélkörükön belül is jellemző tapasztalatként írja le, hogy egyre többen keresik a nívósabb, drágább szállásokat és utakat, illetve növekszik azok száma, akik évente többször is megengedhetik maguknak a sívakációzást.

A síutak szervezői között szintén meghatározó szereplő a Car-Tour utazási iroda. Az 1992-ben egy irodával elindított vállalkozás ma már négy budapesti és öt vidéki fiókot üzemeltet. Az évente mintegy 20 százalékkal növekvő cég konkurenciája nem változott jelentősen az elmúlt évek során. Ennek okát Benefi Zsolt, az első budapesti iroda vezetője abban látja, hogy a síturizmus nagyobb felkészültséget igényel az utazásszervezők részéről, ezért a magyar irodáknak csak egy része foglalkozik ezzel a területtel. A szakember szerint annál többet változtak viszont a sízők igényei és szokásai. Az ő tapasztalata is az, hogy az utazók egyre inkább keresik a minőségi szolgáltatásokat, és sokkal önállóbban szervezik meg útjaikat, illetve a szlovák területek helyett határozottan az olasz, az osztrák és a francia területekre szóló ajánlatokat keresik. Benefi Zsolt 75-90 ezer főre teszi azok számát, akik a szezonban szervezetten utaznak síelni, megjegyezve, hogy egy részük többször is útra kel. Az aktív sízők számára vonatkozó kérdésünkre 150 ezres, a passzív tábor létszámára pedig 300 ezer fős becslést kapunk.

A Magyarországon 1990 óta működő Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet adatai szerint, míg az indulás évének telén a magyarok 252 ezer vendégéjszakát töltöttek Ausztriában, tavaly már e szám elérte az 550 ezret, amely 160 ezer utazót takar. Az iroda sajtóügyekért felelős munkatársa, Borsi Valéria szerint a képviselet eddigi működése alatt nem csak a télen utazók aránya változott meg (40-ről 64 százalékra), hanem azok utazási szokásai is. Míg a 90-es évek legelején a magyar síelők a közeli régiókban, így például Alsó-Ausztriában tettek néhány napos látogatásokat, és sokszor a magyar oldalon szálltak meg, addig ma már egyhetes turnusokon vesznek részt, vagy hosszú hétvégéket töltenek nyugati szomszédunknál, a távolabbi területeket részesítve előnyben. A sajtófőnök az idei havas hónapokra 10-12%-os növekedést vár a vendégéjszakák számában a becslése szerinti 500 ezer aktív sízőtől, akik mellett a passzív síbarátok létszámát 300-400 ezer főre teszi.

Az elmúlt idényben nőtt az olaszországi Trentino tartományba látogató magyar síturisták száma is. Tavaly télen, csak a hotelek regisztrációja alapján 12,5 ezer hazánkfia utazott a Trento székhelyű régióba, 20 százalékkal több, mint a megelőző szezonban.

Az utazási irodák ajánlatairól egyre többen szereznek információt a világhálón keresztül. A legnagyobb hazai internetes síportál a sielok.hu címen elérhető honlap, amelynek tulajdonosa 2000 decemberében indította el a Síelők Weblapjaként ismertté vált vállalkozást. A honlap olvasóinak száma az elérhető tartalom bővülésével és a hazai internethasználat terjedésével párhuzamosan folyamatosan nő. Wesselényi Andrea elmondása szerint a nagy ugrást a tavalyi év jelentette, amikor sikerült az előző szezonhoz képest megkétszerezni az oldalak látogatottságát. Ekkor mintegy 250 ezer egyedi látogatót és közel 1 millió oldalletöltést mértek a sielok.hu webcímen. A tulajdonos-szerkesztő szerint ez a szám a kora őszi adatok alapján az idén újra megduplázódhat. A rendelkezésre álló statisztikák nehezen tesznek különbséget a honlapot meglátogató internezetők között, így biztosra vehető, hogy a 250 ezres szám ennél kevesebb sízőt takar, mindettől függetlenül a honlap szerkesztője óvatosan százezres nagyságrendűre becsüli azok számát, akik évente legalább egy hetet síeléssel töltenek, hozzátéve, hogy az internetes fórumokon is követhető módon kialakult egy már megszállottnak is nevezhető réteg, amelynek tagjai évente 20-30 napot síelnek.

A magyar sípiac méreteire és növekedési ütemére a Hó-show számadatai is következtetni engednek. A szakma legnagyobb hazai rendezvényének számító kiállítást először 1991-ben rendezték meg, mégpedig a főképp nyári ajánlatokat felvonultató Utazás kiállítás téli párjaként. Ekkor 2-3 ezer látogató volt kíváncsi az egyik legkisebb, 750 négyzetméteres pavilonban megrendezett kiállításra. Az alapterület és a látogatottság az indulás óta évről évre nő. Tavaly 21 ezer téli sportbarát volt kíváncsi a 4213 négyzetméteren elterülő kiállításra. Ez a terület 18 százalékos növekedését jelent három év alatt. A gyarapodás az idei szezonra ennél is nagyobb, hiszen a kiállítók idén 5000 négyzetmétert is meghaladó területen kínálták portékáikat. A növekedés elsősorban nem a kiállítói szám emelkedésének, hanem a stand alapterületek hízásának köszönhető. Reményiné Tihanyi Klára kiállítási igazgató szerint ez egyértelműen mutatja, hogy a téli turizmus és a téli sportok piaca fejlődik. Az igazgatónő a Hó-show sikerét abban látja, hogy a rendszerváltozás óta megnövekedett azok száma, akiknek igényük van szabadidejük tartalmas eltöltésére, és akiknek az elkölthető pénz is rendelkezésükre áll. Tihanyi Klára ugyanakkor azt is jellemzőnek tartja, hogy aki egyszer megérezte a sízés és a téli vakációk ízét, az akár erején felül is hajlandó erre a célra áldozni.

Az 1990 óta működő, a többek között a Nordica termékeket forgalmazó Hefa Kft. a legelső alkalomtól részt vesz a Hó-show-n kiállítóként. A veszprémi cég ügyvezető igazgatója, Hebling Vilmos a kezdeti, és az azokat megelőző éveket az áruhiánnyal és a könnyű értékesíthetőséggel jellemezné, kontrasztként említve, hogy a mai piacon - amelyen időközben jelentős szerephez jutottak a nemzetközi értékesítési hálózatok - már túlkínálat és árharc alakult ki. A kft. vezetőjének becslései szerint a 300 ezer aktív és 200 ezer passzív hazai síelő évente 22 ezer pár sícipőt, 18 ezer pár sílécet és ugyanennyi síkötést vásárol, tapasztalai szerint egyre inkább a közép és felső árkategóriában. Hebling Vilmos az első három sífelszerelés-forgalmazó közé sorolja vállalkozását, és idén a tavalyihoz képest 10 százalékos forgalomnövekedést remél.

Szintén a multinacionális vállalkozások térnyerését hangsúlyozza Domán Bálint, a Salomon termékeket forgalmazó adidas Budapest Kft. munkatársa, mégpedig a kisebb sportboltok és szakosodott síboltok rovására. A Salomon márka hazai felelőse ugyanakkor a magyar kiskereskedelemi hálózatok (Mountex, Overland, Sport2000) fejlődését is említi, kiemelve, hogy a sportbarátok egyre több drágább, minőségi felszerelést vásárolnak. Véleménye szerint ennek ellenére az általa 300-500 ezer fősre tehető aktív és 500-800 ezer fős passzív sítársadalom számára még mindig az ár (és a szín) az elsődleges. A Salomon márka itthoni forgalma szintén stabilan emelkedik, a vásárlóerő és a vásárlók számának növekedésének, de a szélesedő termékskálának is köszönhetően.

A hazai sízők között is jól csengő név az Atomic, amelynek léceiből a forgalmazó Marosport Kft. a tavalyi szezonban 1200 párat értékesített. Az osztrák márka hazai felelőse, Tettemanti Gábor sem kevésbé optimista a versenytársaknál: tervük mintegy 1500 pár síléc eladása az általa 10-15 ezer darabosra tehető piacon. És hogy mekkora az aktív síelők honi tábora? A becslés 600 ezerről szól, amelyből egy szezonban 150 ezren több mint egy alkalommal utaznak el síelni.

A többször említett multinacionális sportáruházak között törekszik elsőségre a Divex, mégpedig úgy, hogy megpróbálja azokat a piaci űröket betölteni, amelyre versenytársai képtelenek - tudtuk meg Gasztonyi Ádámtól. Az áruház-igazgató ezt úgy látja megvalósíthatónak, hogy széles áruválasztékot tartanak, amely mélységében egyes területeken akár a szaküzletek által kínált választéknál is nagyobb lehet, mindezt az ilyen méretű áruházakra nem jellemző eladói szakértelemmel. A budaörsi áruház vezetőjének véleménye szerint a sífelszereléspiac folyamatosan nő, és azon belül is emelkedik az általuk megcélzott, a közép- és felsőkategóriájú termékeket keresők száma. A Divex szinte az összes sílécmárkát kínálatában tartja, melyekből az idei szezonban 1100-1200 párat tervez értékesíteni, azaz - Gasztonyi Ádám szerint - a Magyarországon gazdára találó új lécek megközelítőleg 10%-át.

Bár a sífelszerelések piaca is Budapesten koncentrálódik, lakóinak száma és Bánkút közelsége miatt Miskolc is erős várnak számít. Itt nyílt meg tíz évvel ezelőtt az első Bükk900 síbolt. Ahogyan országszerte sok helyen, az üzlet első éveiben a forgalom túlnyomó részét itt is a használt sík adták, a 90-es évek közepén azonban már többen voltak azok, akik új felszerelést kerestek. A miskolci vállalkozás tulajdonosa szerint üzleteik forgalma az elmúlt tíz év alatt megtízszereződött, és ezalatt az időszak alatt csak egyetlen olyan szezonjuk volt, amikor visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni. Az országosan értékesített új sífelszerelések számát Túrmezei Tamás 12-14 ezer párra teszi, amelyből véleménye szerint 1200-1500 pár talál gazdára Borsod-Abaúj-Zemplén megye 20 ezer aktív sízője között. A passzív sízők száma becslése szerint e szám három-négyszerese is lehet.

Fontos és megbízható kiindulópontot szolgáltathat a hazai sízők tábora nagyságának kalkulálására az iskolai sítáborokban síző gyerekek száma. Demeter Antal, az Iskolai Síoktatók Egyesületének ügyvezető alelnöke szerint jelenleg 600 iskolai testnevelőtanár-tagjuk van, de összesen 2000 felett van azok száma, akikkel a szervezet kapcsolatban áll. Az alelnök tájékoztatása szerint a 3500 hazai általános iskola 90 százaléka és a 200-250 középsikola mindegyike szervez sítúrát, jellemzően évente egy alkalommal, egy-egy busznyi gyerek számára. Átlag 35 fővel kalkulálva ez a szám megközelítheti a 120 ezret.

Végül a Magyar Sí Szövetség főtitkárát kérdezve a magyar sízők teljes létszámáról, Pignitzky Péter 400 ezer főt említ, és hozzáteszi, hogy az aktív és a passzív síelők számának meghatározása szinte lehetetlen.

Összefoglalásként elmondható - ugyan a hazai sízők számát és vásárlóerejét tekintve erős a bizonytalanság -, egyértelműen látszik, hogy számában és lehetőségeiben is növekvő, félmilliós táborról van szó. Évről évre egyre többen utaznak el síelni, és egyre többet is költenek a szabadság alatt. Növekszik az eladott sífelszerelések száma is, és nem okoz gondot a drágább modellek eladása sem, a hazai sípiac szereplői tehát egyértelműen hegymenetben utazhatnak.

h i r d e t é s
h i r d e t é s
UTASBIZTOSÍTÁS -10% » SÍELŐK NAPTÁRA »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 64 vendég és 5 regisztrált felhasználó látogatja.