Síelés 12 méteres hóban! A Karcsmar-folyosó

2009.04.29. kuloar.hu

Síelés 12 méteres hóban! A Karcsmar-folyosó Igen sokat készültünk erre az útra. Ha az ember beüti a google-ba hogy Karcsmar-folyosó igen érdekes teljesítésekről olvashat. Vannak elrettentő cikkek, de sok olyan is akad amiből tanulni lehet. Egy bizos ez a Tárta leghosszabb kuloárja!
Végre megtanultunk korán kelni! Fél háromkor volt a találkozó (Ati, Laci és Zoli) a Sziléziai-házhoz vezető út aljánál, majd a ház parkolójába autóztunk. A 4 hete magunkkal csábított kutyus még aludt, így a mai nap nem volt kutyasétáltatás. Stabil napsütéses időt ígértek, de a kuloárban található hó és sziklaviszonyokról nem volt aktuális információnk. Igen jól haladva korán a Karcsmar folyosó bejáratánál voltunk. Szemből belenézve a Tátra leghosszabb kuloárjába az adrenalin szintünk az egekbe szökött. Szinte elképzelhetetlennek tűnt, hogy mi ezt akarjuk megsíelni! 600 méter hosszú, meredeksége 50-55°. Kora hajnali firnes igen jól tartó hóban indultunk felfelé. Tudtuk, hogy egy nagy szikla vár ránk az út első harmadánál. Kissé el is bizonytalanodtunk, mert itt bizony sziklának nyoma nem volt. Mint mi is gondoltuk és később megerősítették azért, mert a kuloárban 10-12 méter hó van. A folyosó közepéig lendületesen haladtunk felfelé, majd a kuloár tetejét sütni kezdte a nap és így egyre több ökölnyi méretű "Vigyázz kő!" jött lefelé ezáltal egy kis mókát csempészve a mászásba. Kellemes tempóban reggel 7 óra után kicsivel már a kiszállás felett található szélvédett sziklatömb mögött főzhettük meg a kuloár.hu csapat számára rituális kávét. Csodás reggeli panorámánk volt nem csak a Magas-Tátra de a zergék is megmutatták magukat. A teljesítmény nehezebb fele talán már megvolt, de számunkra azért a lecsúszás jelentette az igazi kihívást. Laci a nyeregben, Ati és én 10 méterrel lentebb csatoltunk. Hogy milyen érzés egy 55 ° kuloárban csatolni, ahol mások kötelekkel és 2 jégfejszével másznak felfelé? Nagyon nem kellett lehajolni a símhez amikor felhúztam a kötést (ami belelépős Diamir túrasíkötés, de ugye itt belelépni nem akartam inkább én húztam fel.) A legelső métert flatteroltam (párhuzamos sível ereszkedtem lefelé) csákánnyal a kezemben, aztán gondoltam mégsem én vagyok a Flatterkirály!, hanem Laci aki az első 12 méteren jött le ilyen módon (60°). Ezután megvolt az első ugrás/fordulás és éreztem, hogy ez ma az enyém lesz. Igen jól tartott a hó, melynek a teteje nem volt már jeges és én is igen jól éreztem a ritmust. Hamar vesztettem a szintet és egyik ugrás jött a másik után. Laci jött utánam hasonló stílusban. A felfelé tartó kötélparti kikerülése élmény volt, pláne az elismerő mosolyt látva az arcukon. Az út felső harmadánál megálltunk, hogy megvárjuk Atit, akinek snowboardot kellett (volna) felvenni a kuloárban. Sajnos valamit elhibázott (annak ellenére, hogy egy sátorhelyet ásott ki magának a kuloárban ehhez a feladathoz) és egy üvöltés! meg még egy! meg még egy! és egy iszonyatos tempóban néha a havon, néha fejmagasságban szállguldó snowboard jön felénk. A board az oldalfalnak csapódik majd lassulva folytatja útját lefelé. Szerencsére Ati nem jön utána, Ő az első métereken megtartja magát. Ő így gyalog jött le végig, a boardjának pedig csodával határos módon szinte semmi baja nem lett. Lacival kettesben élménysízést toltunk lefelé. A kuloár alsó fele ami porhavas volt igazi steepskiing élmény volt. Leérve összeszedtük a boardot, egy kicsit gyakoroltunk a kötelünkkel ha már magunkkal hoztuk, majd Ati megérkezése után kettévált a csapat. Ati és Laci a Lengyel- nyereg, Rovátka-hágó utirányon keresztül indultak a Rabló-házba. Én lesíztem és a Hrebionok felől indultam fel a ugyanoda ebédelni Kedvesemmel (lsd. A sítúra nem kékpályásoknak való). A házban már vártak minket a fiúk és így lecsúszás után Ótátrafüreden este együtt fejeztük be a napot. Életem eddigi legkomolyabb sízése volt! Nem az 1700 méter szint miatt amit felfelé mentünk, hanem amiatt a 600 méter miatt amit lefelé jöttünk 12 méter hóban 50-55 ° kuloárban!

Úgy gondolom a csapat teljesítette a felkészülési programot az idei - immáron harmadik májusi Chamonix túrához. Az idei terv a Mont Blanc keresztezése sível és legalább egy kuloár megsíelése (Cosmique, Rond, Mallory, Jager vagy Gervasutti), továbbá bármi szépség ami belefér 5 napba az Alpok ezen részén. Május 5. kedd 18.00 irány Chamonix/ Franciaország!

Kuloar.hu: Túrasízés, freeride, síalpinizmus

A kulár (couloir) egy francia szó. Eredeti jelentése folyosó, a hegymászók nyelvezetében a jelentése: hosszanti mélyedés, hófolyosó, sziklafolyosó.